Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Linea Sol (2003)

autoreview

Toyota Avensis Wagon
Toyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis - interieur

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 D-4D Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst197.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 197.000 km

Sinds begin April 2008 ben ik in het bezit van deze Toyota.
De auto is een ex-lease auto waardoor hij een redelijke hoge km-stand heeft.
Na een aantal jaar met een saab 900 2.3i te hebben gereden zijn we toch maar overgestapt op een diesel. Aangezien we zo’n 40.000km per jaar met deze auto gaan afleggen zeker geen onverstandige keuze (alhoewel met de huidige brandstofprijs!)
De eerste auto’s waar we naar op zoek gingen waren van het type BMW touring en Jaguar, echter, het verstand kwam wat meer op de voorgrond en zo geschiedde dat we opeens in een Toyota Prius zaten! Ook een leuke auto, maar mist wat uitstraling en is tweedehands met weinig km voor een redelijke prijs niet te vinden.
De Avensis viel mij toen nog niet op maar mijn echtgenote zag wel wat in zo’n wagon.
Na de proefrit werd mij duidelijk dat we hier met een in mijn ogen, forse, auto te maken hebben die rustig rijdt. Dagelijks rijden wij zo’n 200km met deze auto en het verbruik van 1:17,5 valt niet tegen. De boordcomputer is wel erg optimistisch met een verbruikscijfer van 1:22, dat hebben we nog nooit gehaald. De wagen rijdt gemakkelijk, produceert weinig geluid en is op lange afstanden zeer comfortabel.
De vermogensdip onder de 2000 toeren is wel erg goed merkbaar, dat hebben al meerdere avensis bezitters beaamd.
Hoe het met onderhoud zit weet ik nog niet, daar ik nog maar 6000km heb gereden met deze auto.
De betrouwbaarheid van Toyota kennende zou dat onderhoud met bijkomende kosten wel goed komen.

Update 28-07-2008:
De Avensis hebben we nu zo\'n 4 maanden in gebruik en laat zich van zijn goede kant zien.
Heerlijke reisauto waar we gemiddeld zo\'n 1000km per week mee rijden.
De afgelopen 2 weken op vakantie geweest in zuid-Frankrijk waarbij we op zowel de heen als de terugreis veel op de cruise-control hebben gereden.
We hadden geen haast dus de cruise-control op 100km/u ingesteld.
Resultaat: een gemiddeld verbruik van 1:21,5!
Olieverbruik: Nihil

De auto moet voor de winter een grote beurt krijgen incl nieuwe banden (waarschijnlijk)
Ook moet de distributieriem vervangen worden.
Aangezien het een ex-lease auto betreft waarvan ik de exacte historie niet weet, wil ik de grote beurt laten uitvoeren bij een Toyotadealer in Leiderdorp.
Ben wel benieuwd wat e.e.a gaat kosten.

Wat zit er nog meer aan te komen:
Ik wil de achterruit en zijruiten achter laten verduisteren (zoals de nieuwe Avensis standaard al heeft)

Update 22-09-08:

De Avensis heeft vandaag de 180.000 km beurt (bij ruim 190K) gehad bij een toyotadealer in Leiderdorp.

Na enige uren werd ik gebeld met de mededeling dat e.e.a. toch wel versleten was.

De reparaties cq vervanging:

Remschijven voor + blokken
Remschotelrubbers voor.
Pollenfilter
Voorbanden
Mistlamp voor, glas gescheurd
software update (gratis)
ruitenwisserbladen

al met al toch wel wat slijtdelen vervangen.

Zoals eerder vermeld betreft het een ex-lease auto waarvan ik de exacte historie niet weet.

Kosten van deze GROTE beurt: ongeveer 1500 euro incl BTW

De banden zullen samen met de veerschotelrubbers over 4 weken worden vervangen (was geen tijd meer voor), ook zal het airco systeem gereinigt worden (beetje muffe lucht)

Distibutieriem hoeft pas bij 210K vervangen te worden.
Dit valt samen met de volgende beurt en APK.

De auto werd laat deze middag bij de dealer opgehaald, waarbij de rekening netjes werd doorgenomen met mij door de baliemedewerker.

Veel geld voor deze grote beurt?
Het valt mee. We hebben het hier over slijtdelen en geen afwijkende defecten.
Volgende beurt zal dus weer een stuk goedkoper zijn.

Nog even kort over de dealer: prima sevice, netjes geholpen en eerlijke prijzen.

Update 30-10-08

De Toyota is vorige week naar de dealer gebracht voor het vervangen van de voorbanden, het vervangen van de veerschotelrubbers voor, en de airco moest gereinigd worden.
Bij het vervangen van de veerschotelrubbers brak er een stabilisatorstang die ook vervangen moest worden.
Gevolg: Auto 1 dag langer bij de dealer, wel een gratis vervangende auto meegekregen. (avensis uit 2007)

De auto functioneerd verder prima, rijdt lekker en vertoont geen kuren.
Met het wat kouder worden hoor je de diesel wel wat meer, maar bij warme motor is het weer een stille motor.

Toen we de avensis leenauto meekregen viel deze best wel tegen. Het betrof een 1.8i avensis sedan.
We vonden de auto veel lawaai maken en minder \"dik\" aanvoelen dan de wagon diesel.
Het lederen interieur kon ons wel bekoren, stoelen lijken iets groter (geen idee of dit echt zo is)

Tot zover.

PROBLEMEN

  • 197.000 km

Geen problemen, wel handsfree set laten inbouwen van Parrot, werkt erg goed.

Olieverbruik tot nu toe nihil.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.