Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Linea Luna (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 D-4D Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 3 jaar en 180.000 km te hebben gereden in de Peugeot 307sw was het tijd voor een nieuwe lease-auto. Moeilijk hoor, er zijn tegenwoordig zoveel goede auto’s. Na een stuk of 7 proefritten in diverse merken is de keus uiteindelijk gevallen op de Avensis. Naar mijn mening krijg je met deze auto het meeste waar voor je geld. De Avensis mag dan iets duurder zijn dan bijvoorbeeld een Peugeot 307sw of een Skoda Octavia, maar je krijgt er veel meer voor terug. Je hebt echt het gevoel dat je een klasse hoger rijdt. De auto laat zich dan ook met 1 woord omschrijven: WOW!
Het rijden in deze auto lijkt wel vanzelf te gaan, alles gaat zo soepel. Alles aan de auto voelt stevig en solide, tot aan de volumeknop van de radio toe.
De eerste keus viel op de Linea Sol uitvoering, maar uiteindelijk toch maar voor de Linea Luna gekozen aangezien je hier voor een relatief klein extra bedrag andere (ik vind mooiere) kleuren in het interieur krijgt en LM velgen ipv wieldoppen.
De 2.0 D4D 116PK krachtbron is ruim voldoende voor deze auto. Welliswaar is het geen race-beest, maar met deze motor rijdt de auto krachtig, rustig en geruisloos op de snelweg en ben je bij het stoplicht meestal het snelste weg (als je wilt). Ook is de auto geslaagd voor de Duitsland-proef. Na het intrappen van het gaspedaal op de grens vliegt de Avensis naar de 185 km/u. Daarna stijgt de snelheid wat langzamer, maar 200 km/u is haalbaar. Zelfs bij deze snelheden is de verleiding erg groot om met 2 vingers te sturen aangezien de auto zo rustig blijft.
Ik heb de auto extra laten uitrusten met een Business Line pakket (navigatiesysteem met filemelding en parkeersensoren) en een 6 CD-wisselaar. Dit was geen overbodige luxe. Het turn-by-turn navigatiesysteem is simpel, maar werkt perfect (heel Europa) en de parkeersensoren zijn achteraf toch wel handig soms. Ook ik had eerst de mannelijke houding dat parkeersensoren voor vrouwen zijn, maar bij het file-parkeren met een auto van 4,70 m hebben ze hun waarde toch al een paar keer bewezen (niet toegeven aan je vriendin natuurlijk he).
Als je graag een CD-tje luistert tijdens lange ritten, is de CD-wisselaar een goede optie. Overigens is het geluid dat de standaard radio/CD installatie produceert fenomenaal te noemen. Wat een geluid komt er uit die 8 speakers, mooi hoor.
Het verbruik van de auto viel in het begin wat tegen; ik kreeg de eerste weken niet meer dan 600 km uit de tank (1 op 12), maar na 16.000 km wordt de auto nog steeds zuiniger en tegenwoordig haal ik makkelijk 850 km uit diezelfde tank (1 op 16). Het tanken zorgt wel eens voor irritatie aangezien de ontluchting tijdens het tanken niet goed is. De tankslang slaat nog wel eens af als de tank nog lang niet vol is en als de tank wel bijna vol is moet je uitkijken dat de diesel niet net zo hard eruit komt als dat het erin gaat. Het is effe wennen, maar de auto maakt dit kleine ongemak wel weer goed.
Zijn er ook nog serieze minpunten aan deze auto te noemen? Tuurlijk wel.
Een bekende Avensis-klacht is dat de stoelen te min zijn voor deze auto. Daar kan ik het mee eens zijn. In een dergelijke auto hadden wat luxere stoelen mogen zitten die beter verstelbaar zijn. De zitting is op z’n zachts gezegd niet te lang en de stoel kan maar heel beperkt naar achter kantelen. Met mijn 1,80 m heb ik niet zo’n probleem met deze stoel, maar lange mensen zitten niet lekker denk ik zo.
De middenarmsteun had ook wat meer aandacht verdient, deze is namelijk niet in hoogte verstelbaar, iets te kort en vrij hard.
Dat zijn eigenlijk de enige serieuze minpunten aan deze auto mijns inziens.
Al met al is dit een absoluut perfect wagen; een schitterend voorkomen (kwestie van smaak natuurlijk), een mooi strak afgewerkt dashboard en interieur, veel ruimte voor- en achterin, een flinke kofferbak (niet overdreven groot), een goede standaarduitrusting en prima rijeigenschappen. Je voelt je echt een directeur bij het rijden in deze auto.
Update 28-06-2006
Vorige week de 30.000 km beurt gehad: geen problemen geconstateerd. De standaard dingen zijn vervangen zoals filters en olie. Ik verwacht ook geen serieuze problemen in de toekomst.
Update 05-01-2007
Eind november heeft de auto zijn 60.000 km beurt gehad. Geen problemen geconstateerd. Ik had dan ook geen noemenswaardige klachten.
Men heeft wel een ’wind-noise’ kit gemonteerd aangezien ik bij hoge snelheden door Duitsland af en toe wat windgefluit hoorde. Dit zou nu opgelost moeten zijn, maar ik heb het helaas nog niet kunnen testen.
Update 24-04-2008
De kilometerteller staat inmiddels op de 130.000 km. Nog steeds rijdt de wagen fenomenaal. Er is dan ook geen klacht te noemen.
Over 50.000 km is het weer tijd voor een een nieuwe wagen en voorlopig staat de (nieuwe) Avensis hoog op het verlanglijstje.
Wat een topwagen!!!
PROBLEMEN
Geen problemen nog
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.