Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Executive (2005)

autoreview

Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D Executive (2005)

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 D-4D Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf174.000 km
KM-stand laatst295.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review tot nu toe

  • 256.000 km

Na het (voor vermaak, niet om een andere auto te kopen) lezen van verschillende reviews, vind ik het leuk om mijn ervaringen met mijn Toyota Avensis met anderen te delen.

Eind 2008 wist ik dat ik aan mijn toenmalige auto (Seat Toledo 1.9 TDI uit 2002) veel onderhoudskosten zou krijgen. De auto had een grote beurt nodig, evenals een nieuwe distrutieriem en 4 nieuwe banden. Daarom besloot ik OF dit te investeren, OF op zoek te gaan naar een vervangende auto, mits ik een goede deal kon sluiten.

Een aantal weken heb ik op internet gezocht voor een geschikte auto. Het moest een ruime, comfortabele diesel worden met veel luxe (eis). Ik heb o.a. gekeken voor o.a. een Ford Mondeo, Peugeot 407 en Toyota Avensis.

De keuze is uiteindelijk gevallen op de Avensis omdat ik het (vooral in het zwart) een chique verschijning vind en door de goede naam van Toyota i.v.m. de betrouwbaarheid. Een hogere km-stand was geen probleem, mits er een afgestempeld onderhoudsboekje bij zat. Dit was het geval (ex-lease-auto) dus ik had alle vertrouwen in de auto. Nóg liever had ik een 2.2 of 2.2 D-Cat gehad (i.v.m. 6-versnellingsbak), maar uit eerdere reviews / berichten heb ik gehoord dat deze motoren nog wel eens revisies nodig hebben rond 150.000 / 200.000 km. Dit risico wilde ik niet nemen.

Uiteindelijk vond ik bij een autohandelaar deze Toyota Avensis 2.0 D4D Executive uit 2005 met 174.000 op de teller. Vergelijken met mijn Seat Toledo een stuk minder sterk (vooral onder 2.000 rpm), maar wel een stuk comfortabeler.
Ik kon een goede deal maken, dus een week later (november 2008) kon ik de Toyota ophalen.

Grote pluspunten van de Toyota vind ik het comfort en de stille motor. Met een zesbak was dit op de snelweg nog beter geweest, maar aangezien ik op de snelweg altijd 120 km/h rijdt, is het altijd heerlijk stil in de auto. Des te beter kan ik dan genieten van de zeer goede geluidsinstallatie.

Hieronder een overzicht van de tot onderhouds/reparatiekosten tot nu toe:

04-12-2008; 177.854 km; aankoop winterbanden Michelin Alpin 3 4 stuks. Maat 205/55/16; EUR 419,88;

03-03-2009; 197.044 km; nieuwe reservesleutel (was bij aflevering auto niet geleverd, zou nakomen maar is nooit gebeurd): EUR 112,63;

17-03-2009; 198.752 km; nieuwe kentekenplaat vóór (lichte aanrijding gehad, kentekenplaat beschadigd); EUR 23,62;

09-04-2009; 198.511 km; kleine beurt + wissel van winterbanden naar zomerbanden: EUR 170,69;

22-05-2009; 204.453 km; 2 wiellagers vóór, remschijven en remblokken vóór vervangen; EUR 689,81;

09-10-2009; 226.524 km; grote beurt, apk, vervanging distributieriem + waterpomp + multiriem, remblokken achter vervangen; EUR 994,04;

17-12-2009; 235.849 km; wisselen zomerbanden naar winterbanden; EUR 79,78;

08-03-2010; 248.932 km; kleine beurt + 4 nieuwe zomerbanden (Goodyear Optigrip, 205/55/16); EUR 487,38;

10-03-2010; 249.309 km; uitlezen motor omdat motorlampje is gaan branden op dashboard. Advies: gloeipluggen; vervangen als dit weer gebeurd; EUR 26,36;

01-04-2010; 253.666 km; vervangen gloeibougies en gloeispiralen (lampje was dus weer gaan branden); EUR 224,21;

Al met al ben ik zeer tevreden over de betrouwbaarheid van de auto. Gezien het aantal kilometers op jaarbasis (+/- 55.000) is het vrijwel alleen regulier onderhoud.

Eén van de weinige "nadelen" is de zware koppeling (vooral bij filerijden) en de trekkracht. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik een rustige rijder ben, en zowiezo al vroeg opschakel en de pk's eigenlijk nooit aanspreek. De motor is wel sterk genoeg om vlot een voorganger in te halen op een provinciale weg.

Ik ben voorlopig zeker nog niet van plan om de auto in ruilen. Hij voldoet uitstekend, is in een goede staat en rijdt uiterst comfortabel. Ik zal de review telkens updaten bij meer reparatie- en onderhoudsmomenten, of indien er zich andere noemenswaardige voorvallen voordoen.

Het einde is in zicht...

  • 295.000 km

Zoals de titel van het verslag al zegt: het einde is in zicht... Niet van de auto zelfs (integendeel!), maar hij mag zich opmaken voor een nieuwe eigenaar.
Ik heb een goede deal kunnen sluiten met het inruilen van de Toyota. Begin maart verwacht ik mijn nieuwe auto: een Renault Mégane Estate 1.5 dCI automaat (EDC).

Uiteraard kijk ik uit naar de komst van deze auto, maar het idee dat de Toyota weggaat, vind ik wel jammer.

Het is een extreem betrouwbare auto gebleken in de iets meer dan 2 jaar dat ik hem heb. Ik heb er nu 120.000 km mee gereden. Sinds mijn laatrste update (256.000) is de auto alleen bij de (Toyota)garage geweest voor een grote beurt. Dit kostte EUR 600 (incl. vastzetten onderplaat onder de motor).

De auto is voor mijn gevoel nog in uitstekende staat en ik hoop dat de volgende eigenaar er nog veel (comfortabel en betrouwbaar) rijplezier aan gaat beleven!

Van de Renault ga ik ook review maken. Ik lees met veel interesse de ervaringen van andere gebruikers (Mégane en Avensis).

Mochten er nog vragen zijn over mijn ervaringen met de Toyota: ik beantwoord ze graag!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.