Toyota Avensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Linea Luna (2004)

Toyota Avensis Wagon
Toyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis - interieur

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Linea Luna
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004

Na 25000 kilometer in de Avensis is het altijd nog een groot plezier om in deze auto te rijden. Voelt als rijden in een auto uit een hogere klasse, comfortabel en zeer relaxed. Het is geen auto die op een specifiek gebied uitblinkt maar een auto die op bijna alle eigenschappen bovengemiddeld scoort.

Goed:
* Het geluidsniveau, slechts bij fors gasgeven is de motor goed te horen
* De afwerking
* Ruimte
* Uitrusting
* Bedieningsgemak
* Praktische stoffering (makkelijk schoon te houden)

Gemiddeld:
* Bochtgedrag, de auto nodigt niet uit tot snel sturen, hoewel hij het wel kan
* Verbruik: 1 op 10/11
* Bandengeluid (215/45) is (ook door stille motor) op slechtere wegen goed hoorbaar

Min:
* automaat schakelt naar mijn smaak wat te fors terug bij gas geven op de snelweg
* het niet verlicht zijn van sommige schakelaars
* betrouwbaarheid verbruiksmeter/indicator brandstofvoorraad (resp. te optimistisch / pessimistisch)

Problemen:
* Wat rammels bij de bestuurderdeur en in het dashboard.
* Onregelmatig stationair lopen bij warme motor.

Update 7/3/06: rammels lijken verholpen, betrof tegen elkaar schuivende kunststoffen die nu beter zijn vastgezet.

Update 7/10/06: 40000 km. de motor loopt na een ingreep van de garage al weer lange tijd als een zonetje, verder geen enkel probleem!

Update maart 2008 : 66000 op de teller. De motor resoneert inmiddels licht (en bij koude motor zelfs best veel) bij belasting rond de 2000 toeren en het dashboard heeft zich af en toe weer laten horen (kraken). De dealer heeft dit laatste weten op te lossen. Verder is (onder garantie) inmiddels het stuurhuis vervangen omdat zich bij het sturen steeds piepende geluiden voordeden.

Na 90.000 km blijkt de avensis nog steeds een prbleemloze auto. Messcherp heeft hij nooit gestuurd, als je eens in een veel nieuwere auto rijdt valt dat steeds meer op, en het dashboard kraakt nog steeds, daaraan lijkt echt niets te doen.
Maar verder, de auto is nog steeds even stil en comfortabel.
En, niet onbelangrijk, volledig vrij van technische problemen. Alleen blijkt het vervangen van een kop- of remlamp lastig. Voor die remlamp moest ik toch naar de dealer......

op naar de 200000?

inmiddels de 100000km gepasseerd. De probleempjes (rammmels, resonanties) lijken verdwenen. Of speelt de hogere temperatuur hier een rol?
Ik raak eigenlijk steeds meer verknocht aan de Avensis. Ruim, comfortabel, probleemloos (Hoewel, wat is die fluittoon bij 120 km/h ???).
Inmiddels al enkele proefritten gemaakt (Avensis, Laguna, Legacy, A4, C-klasse) maar ondanks dat die strakker sturen en better looks hebben is de meerwaarde van de overstap nu nog het geld niet waard!

7 jaar

De avensis is nu zeven jaar oud. Onlangs zijn bij de onderhoudsbeurt rondom de - versleten- remschijven en -blokken vervangen, waarvoor de garage zo'n 1000 euro in ontvangst kon nemen.
De auto laat (nog steeds) bij 110/120 km/h een lichte fluittoon horen en die wordt bij snelheden boven de 80 km/h inmiddels vergezeld van een ander - soort rammelend - geluidje uit het vooronder. Verder zijn onregelmatigheden in de weg meer voelbaar in het stuur dan vroeger.
Voor het overige: geen enkel probleem.

8 jaar

In zijn achtste levensjaar heeft de avensis zich goed gehouden.
Naast regulier onderhoud is de remlichtschakelaar vervangen. De storing zelf gaf weinig last maar de storingsmeldingen dit gaf leidden ertoe dat de automaat soms niet in D gezet kon worden.
Eigenlijk het eerste defect in acht jaar op de lampjes na.

9e jaar

In het negende jaar van trouwe dienst brandt het motorstoringslampe. Oorzaak: de verwarming van de labdasonde is defect.
En hij piept en kraakt wat meer.
Verder geen enkel probleem; Avensis loodst mij veilig, comfortabel en gemakkelijk door dorp en stad en over de snelweg. Verder geen enkele reden tot beklag of het zou het verbruik moeten zijn, één op elf/ één op twaalf, dan kan tegenwoordig beter.
Hoewel de fabrikanten mij verleiden met nieuwerwetsigheden als city safety, een electrische achterklep en het plezierige xenon krijg ik het nog niet over mijn hart hiervoor dertigduizend euro van de bankrekening te halen.
Avensis past als een oude jas.

tot slot

De avensis is verwisseld voor een ander. City safety, een electrische achterklep en het plezierige xenon verleidden mij.
Hij hield goed vol, na bijna negen jaar werd de ouderdom wel wat voelbaar. Piepjes, kraakjes, geen muziek vanaf de iphone, dat soort zaken. De afgelopen jaren heeft hij mij slechts een keer teleurgesteld; de defecte remlichtschakelaar waardoor ik even niet verder kon (het defect blokkeert de automatische bak). En recent een defecte labdasondeverwarming (ja, het bestaat), Verder probleemloos en altijd vlot, ruim, relaxed en comfortabel. Prima auto dus!