Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i Business (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 1.8 VVT-i Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 6.428 km |
KM-stand laatst | 115.760 km |
Een nieuwe auto
- 6.428 km
Gezien de veranderde gezinssamenstelling en wijziging van functie bij mijn huidige werkgever voldeed mijn BMW 320d uit 2002 niet meer aan onze eisen. Er moest een nieuwe auto komen welke in ieder geval meer ruimte bood dan de huidige BMW sedan, bovendien is diesel rijden voor mij al enige tijd niet meer aantrekkelijk daar ik momenteel maar zo’n 20.000 Km per jaar afleg met mijn auto. De nieuwe auto moest dus voldoende ruim zijn om kinderwagen en aanverwante zaken van onze kleinste mee te kunnen nemen, bovendien moest deze beschikken over een rijkelijke uitrusting overeenkomstig met de huidige BMW 3 Special Executive.
De volgende auto’s passeerde de revue:
- BMW 320I High Executive (2008)
- Volvo V50 2.0 Sport professional line (2010)
- Audi A4 Avant 1.8 TFSI Pro line (2009)
- Ford Mondeo 2.0 Wagon Titanium Limited Edition (2010)
- Toyota Avensis 1.8 VVTI Business line (2011)
Alle auto’s in bovenstaand rijtje voldeden aan onze eisen en vielen binnen het begrote budget, echter viel de Volvo V50 ons tegen wat betreft kofferruimte, kleinste van de 5 auto’s met 417 liter bagageruimte. Op dit punt blonken juist de Ford Mondeo en Toyota Avensis uit. De Volvo V50 Sport met als pakket optie de professional line was wel een overcomplete auto en van alle gemakken voorzien. Bovendien is de proefrit ons in deze auto ook prima bevallen, aanrader als je niet veel waarde hecht aan een overgrote laadvloer.
De BMW met zijn 170 PK High Executive was ook een genot om in te rijden, motor pakt lekker aan en dit is een echte rijdersauto maar ook beperkt in ruimte en deze had al 70.000 Km achter zich liggen, omdat ik weet welke tarieven het BMW dealerbedrijf hanteert schrok ons dit toch enigszins af met het oog op mogelijke aanstaande reparaties, ondanks de 24 maanden select garantie.
De Audi A4 Avant is dan de wat ruimere auto van deze drie maar beenruimte achterin laat hier weer te wensen over, overigens prachtige auto om te zien dat wel, hetgeen ook geld voor de Ford Mondeo en bij Ford heb je over ruimte dus helemaal niet te klagen. Echter met het oog op eventuele inruil van de Ford Mondeo en de fikse afschrijving die hierbij komt kijken hebben we toch uiteindelijk gekozen voor de Toyota Avensis 1.8 VVTI.
De Toyota Avensis 1.8 VVTI Business line van augustus 2011 kwam ik per toeval tegen toen ik door de occasions van het betreffende dealerbedrijf aan het bladeren was. Deze auto had eigenlijk alles te bieden waar wij naar op zoek waren en een Km. Stand van 6354 is ook niet veel te noemen bij een occasion! Dit was een ex demonstratie wagen van de Toyota dealer welke verkocht werd.
Ex demonstratie zegt het eigenlijk al helemaal, alle leuke toeters en bellen zitten op deze auto en dat voor een wel zeer aantrekkelijke prijs. Dus op naar de Toyota dealer voor een proefrit, zoals verwacht zag de auto er als nieuw uit en wat een mooie kleur (Titanium Grey Metalic). Ruimte in overvloed zoals verwacht en al na de eerste paar Km in deze auto was ik overtuigd dat dit hem moest gaan worden. Ok, hij trekt niet zo fel van leer met optrekken met zijn 147 pk motor en 180 Nm koppel, maar ik ben nu een BMW diesel gewend welke ik altijd als een prettige rijdersauto ervaren heb. Mijn inziens kun je 150 diesel pk’s dan ook niet vergelijken met 150 benzine pk’s en elke benzineauto welke ik in proef gereden heb kan niet tippen aan de acceleratie snelheid en felheid waarmee de BMW over de weg zoefde. Maar goed het moet niet als storend ervaren worden want dan ga je je hieraan in de toekomst ergeren en echt storend was het niet. Is het wel storend dan moet je gewoon voor een benzinemotor gaan met flink wat paardenkrachten en een hoog koppel, maar dan neemt het verbruik over het algemeen natuurlijk ook flink toe.
Mijn voorgaande ervaring met de voorganger van de Avensis de Carina e waren goed te noemen betreffende de betrouwbaarheid dus terug bij de Toyota dealer de deal gesloten en nog een set winterbanden op stalen velg erbij onderhandeld.
Binnenkort krijg ik de “nieuwe” Toyota Avensis en kan ik inhoudelijk mijn gebruikerservaringen met deze auto met jullie delen. Word vervolgt!
Eerste ervaringen
- 6.511 km
Vanmiddag was het dan zover, het laatste ritje met de BMW richting de Toyota dealer alwaar mijn nieuwe auto mooi glimmend in de showroom klaar stond. Na de financiële afwikkeling en enige aanvullende uitleg van de dealer medewerker kon ik met de Avensis de weg op.
En wat is het toch een fantastische auto, het blijft even wennen tijdens het optrekken. Ondanks de 147 pk motor accelereert de auto toch een stukje trager dan mijn vorige. Hierbij moet ik opmerken dat de BMW over een dieselmotor beschikte en dus een veel hoger koppel had. Al met al valt het rijden op de autoweg niet tegen, mits je maar niet al teveel de schakelindicatie op het dashboard in de gaten houdt.
Tijdens het rijden natuurlijk spelen met de TNS-510 full map navigatie waar de Avensis over beschikt. Ik had me voorbereid en dus een USB stickje met MP3’s erop meegenomen deze aangesloten waarna de radio direct de stick herkende, juiste mapje geselecteerd even wat instellingen aanpassen voor een lekkere sound en knallen. Uit de luidsprekers die standaard in de auto geplaatst zijn komt een goed geluid, bovendien erg helder. Dan ook maar even de Blackberry koppelen met de Bluetooth carkit, even code invoeren op het toestel en de TNS-510 herkend meteen de telefoon, telefoonboek overgezet en dan ook maar direct even bellen ook! Kraakhelder geluid, mijn gesprekspartner hoort wel dat ik in de auto zit maar kan me prima verstaan. Ook ik heb hier geen problemen mee, radio mute en het telefoongeluid verloopt verder via de boxen van de Avensis. Dan ook nog even navigatie systeem instellen, dit gaat relatief eenvoudig door middel van het touche screen. Wat ik jammer vind is dat de optie ontbreekt om dit direct aan het stuur te doen. Je moet nu toch echt een hand van het stuur halen en op de midden console kijken en drukken om straat, plaats en huisnummer in te voeren. Dit beviel me tijdens de proefrit in de Volvo beter, ook prettig bij de Volvo was dat het scherm hoger geplaatst was evenals bij BMW en Audi, namelijk boven op het dashboard. Hier kijk je dan toch iets makkelijker op, zonder de blik echt van de weg af te wenden.
Ik realiseer me trouwens dat wanneer iemand van veilig verkeer Nederland deze review gaat lezen deze me er op zal wijzen dat je deze handelingen langs de kant van de weg moet doen!
Verder spelen met de auto, de cruisecontrole is even wennen, dit had ik voorheen op het stuurwiel zelf zitten en dit is nu een hendeltje onder het stuur. Knopje induwen om te activeren, gewenste snelheid gaan rijden en hendeltje naar beneden duwen. Snelheid staat nu vast, hendeltje naar boven auto versneld en naar beneden en we gaan langzamer rijden. Kinderlijk eenvoudig dus.
Het regende dus dan ook maar meteen checken wat de regensensor doet, nou precies wat die moet doen. Wist de vooruit netjes schoon op het moment dat er net iets teveel druppels op de vooruit komen. In andere reviews over deze Toyota lees ik wel eens dat de lichtsensor (te) laat reageert, hier dus op gelet aangezien het relatief donker weer is. Kan niet zeggen dat ik deze mening deel, maar mocht dit veranderen kom ik hier zeker op terug.
Opmerkelijk is wel dat de snelheidsmeter mijn inziens nogal afwijkt. Ik moet dit nog even testen aan de hand van een TomTom. Maar als ik een gemiddelde snelheidsmeting doe aan de hand van de boordcomputer wijkt deze ongeveer 10 km af ten opzicht van de gereden snelheid op de klok. In werkelijkheid rij ik dus 111 i.p.v. 120 op de autosnelweg. Iemand enig idee of de snelheidsmeter opnieuw geijkt kan worden door de dealer? Dit is nogal hinderlijk.
Verder erg prettige auto om in te rijden en persoonlijk vind ik hem ook een straling voor het oog. Bovendien is de auto erg ruim en daar was het ons in eerste instantie eigenlijk om te doen. Op dit moment nog niet echt iets negatiefs aan kunnen ontdekken. Ik ben van mening dat the value for money gewoon erg goed is bij Toyota. Komende weken maar eens flink kilometers gaan vreten om te zien wat het werkelijke verbruik van deze auto is, bovendien ben ik benieuwd of ik nog negatieve eigenschappen kan ontdekken. Op dit moment heb ik er eigenlijk maar eentje. De kleur Tytanium grey Metalic is erg gevoelig voor vuil, hetgeen maakt dat ik hem nu eigenlijk het liefste alweer zou willen poetsen.
Ik zal bij een volgende update ook even een paar foto’s plaatsen op deze site.
Kleine onderhoudsbeurt
- 19.782 km
Geen bijzonderheden dus, de auto doet wat hij moet doen en zoals verwacht nog geen problemen.
Ondertussen de winterbanden uiteraard vervangen door de zomerbanden en tegelijkertijd een comfort pakket laten monteren door de dealer. Deze bevat onder andere een chromen beschermingsstrip voor de achterbumper een rubber mat voor de laadvloer en jawel parkeersensoren! Ik miste deze laatste toch wel, mijn ervaring is dat je de achteruit rijcamera welke standaard gemonteerd is (op de business uitvoering) in de praktijk alleen gebruikt wordt voor het “fijn” parkeren. Voor mijn eigen gevoel vindt ik het prettiger om het te horen indien er een obstakel zich in de buurt van de auto bevindt. Kosten van dit alles ruim € 500,- maar in mijn ogen goed besteed. Dit alles overigens netjes in kleur gespoten en ingebouwd door de dealer Gommans & Janssen in Venlo.
Inmiddels ligt de vakantieperiode achter ons en heb ik de auto ook even op de Duitse “autobahn” aan de tand gevoeld tijdens onze stedentrip naar Berlijn. De auto presteert hier gewoon goed, bij hogere snelheid met meer toeren kan ik goed mee komen met de “Duitse” snelheidsduivels. Wel gaat het verbruik hierdoor aanzienlijk omhoog 8,5 tot wel 8,8 liter per 100 km. Overigens ligt het gemiddelde verbruik rond de 7,4 liter per 100 km. In de dagelijkse praktijk. Dit benaderd bij lange na niet het opgegeven verbruik af fabriek van 6,6 liter per 100 km. maar is acceptabel. Overigens kan het wel zuiniger, zo’n 7,0 liter per 100 km. maar als oud BMW rijder hecht ik toch ook nog wel aan het principe “Freude am fahren” en tot dusver maakt deze Toyota Avensis dit waar met zijn goede wegligging en prettige zithouding.
Daarnaast was de voornaamste rede van aanschaf de enorme ruimte die deze auto biedt. Ook dit kwam tijdens de vakanties goed van pas, wat een verademing om alles zonder moeite in de auto te laden. Bovendien kon vervolgens de afdekhoes van de bagageruimte nog gewoon dicht getrokken worden. Een dikke + voor Toyota hiervoor, als je dan een prijsvergelijk los laat op de concurrentie en ziet wat je hiervoor allemaal krijgt dan kan ik alleen maar stellen dat de prijs / kwaliteit verhouding ongeëvenaard is.
Afscheid
- 115.760 km
Lang gelesen dat ik iets zinvol te melden had over mijn Toyota Avensis simpel weg omdat er niets te melden viel! De auto doet wat hij moet doen zonder een enkel probleem, "ok" sterretje in de vooruit moeten laten repareren, maar dat kan altijd. Verder alleen regulier onderhoud en tijdens de beurtjes wat onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn zoals remschijven laten vervangen. Prima auto dus! De Avensis is me zo goed bevallen dat ik na een bezoek aan de lokale Toyota dealer afgelopen week ben overgegaan tot de aankoop van een jong gebruikte Avensis 1.8 vvti premium met slechts 19500 km op de klok (ex demo). Deze auto is echt voorzien van alle gadgets en de inruilprijs voor mijn huidige auto viel dermate mee dat ik tot aankoop van een nieuwe Avensis besloten heb. In mijn ogen is dit type auto zwaar ondergewaardeerd, het is gewoon een hele fijne snelwegcruiser, met lage onderhoudskosten hetgeen fijn is voor de niet zakelijke rijder. Volgende review zal over de nieuwe Avensis gaan indien deze geleverd is, kan wel al meegeven op basis van de proefrit dat Toyota erin geslaagd lijkt te zijn het onderstel van de auto nog verder te verbeteren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Avensis 1.8 VVTi Business / Camera / Vol-Leder / Navi / = ZEER NET = DEALER ONDERHOUDEN !!
- 2011
- 168.965 km

Toyota Avensis 1.8 VVTI DYNAMIC Business / Automaat / Camera / Cruise controle / Onderhoudsboekjes aanwezig.
- 2012
- 175.323 km

Toyota Avensis Wagon 2.0 VVTi Executive Business FULL OPTIONS
- 2009
- 256.169 km