Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i Business (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 1.8 VVT-i Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 82 km |
KM-stand laatst | 22.850 km |
Aanschaf Avensis
- 82 km
Mijn Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna diesel (150 pk, 310 Nm) heeft mij in die 4,5 jaar dwars door heel Europa heen gereden zonder ooit een kik te geven. Wat was die Avensis een heerlijke reis auto. En die dieselmotor, wat een geweldige motor is dat. Rij je met 180 over de Duitse Autobahn, met net over de 3000 toeren. Wat een genot. Maar ook kortere afstanden rijden was met mijn Avensis geen straf. Hoe vaak mede reizigers hebben aangegeven dat ze genoten van de auto kan ik niet meer tellen.
Dus toen de leasemaatschappij mij na 4,5 jaar berichtte dat ik mijn Toyota Avensis wagon moest inleveren moest ik toch wel even slikken. 4,5 jaar? Ja, dat klopt. Terwijl collega’s na 3,5 jaar alvast een nieuwe auto gaan uitzoeken heb ik na 4 jaar de leasemaatschappij gevraagd de termijn te verlengen. Een half jaar was maximaal mogelijk op basis van de kilometerstand (net onder 150.000).
En dus begon de zoektocht naar een goed alternatief. Mij wensenpakket: ruime middenklasser station wagon (gezinsbak), voldoende vermogen, airco, metallic lak, LM velgen (oog wil ook wat), getinte achterramen zodat ik niet hoef te rommelen met rolschermen ed., navigatie, handsfree bellen & mogelijkheid tot opslaan van muziek (harde schijf o.i.d., oor wil ook wat).
Tenslotte, ik wilde niet duurder gaan rijden (althans, niet veel...).
Mogelijke merken/modellen: Toyota Avensis, Volkswagen Passat, Mazda 6, Skoda Octavia, Skoda Superb, Ford Mondeo en wat nog alternatieven.
Ik was wel gecharmeerd van de Volkswagen Passat, maar dan loopt de prijs al snel flink op. Zelfs een 20% bijtelling uitvoering kan de hoge aanschaf niet compenseren. Met de gewenste opties ging de Passat al snel richting de 40k. Ongelofelijk hoe de VW dealer er alles uit wil persen. Schaf je een navigatiesysteem aan, dan moet je nog flink bijbetalen voor de software. Heeft het navigatiesysteem Bluetooth voorbereiding, kan je nog steeds niet bellen zonder de handsfree module die weer honderden euro’s kost. Nee, na een bezoek aan de VW dealer was ik snel genezen.
Na wat speurwerk kwam ik uiteindelijk op een Skoda Octavia Wagon 1.2. Door de relatief lage aanschafwaarde en de 20% bijtelling kon ik deze auto helemaal volhangen met opties en dan nog 80 euro netto per maand overhouden. Dan heb ik het over de 7-DSG, speciale LM-velgen, lederen bekleding, etc, etc.
Ik had al om een offerte bij de leasemaatschappij gevraagd toen ik met mijn oude Avensis bij de dealer stond voor de laatste grote beurt. En daar stond mijn nieuwe Avensis te glimmen in de showroom. Mooie metallic lak kleur en in Business uitvoering waardoor er precies de opties op zaten die ik wilde (navi, bluetooth, mooie LM velgen, donkere achterramen, airco). Dus ik dacht: ik ben zo tevreden over mijn Avensis, waarom niet een nieuwe Avensis? Meteen een offerte laten maken en een paar weken later was ‘ie besteld. Je zou dus kunnen zeggen dat het een impuls aankoop was :)
Oh, nog wel wat extra zaken laten doen: prachtige lederen bekleding (Cognac) voor maar 1200,- kon ik niet laten gaan en voor het oor: de ingebouwde Ipod link waardoor je de Ipod (of IPhone) kunt bedienen vanaf het navi touchscreen. Briljante optie!
Het feit dat het een benzine motor was maakte het prijstechnisch interessant want de benzine motor is zoveel goedkoper dan de diesel dat de lagere dieselprijs dat in de lease niet compenseerde . Ook deze 1.8 VVT-i heeft 150 pk, dus leverde ik qua pk’s niet in op mijn oude diesel…
Na ruim 20.000 km...
- 22.850 km
Na ruim 20.000 km op de teller lijkt het mij een mooi ijkpunt om mijn ervaringen met anderen de delen.
Allereerst moet ik zeggen: in het algemeen ben ik tevreden. Klagen over een auto die je ‘krijgt’ (lease) vind ik niet heel fraai. (hoewel: ‘krijgen…’, je draagt een aardig zakcentje aardig aan het overheidsbudget)
Eerst maar de positieve punten:
Algemene indruk: ik vind het een mooie auto om te zien. Ben erg tevreden over de kleur: Dark Blue metallic. Mooie LM-velgen en de combinatie van een donkere lak met de lichtbruine (cognac) lederen bekleding staat erg chic.
De auto stuurt prima en is, zoals verwacht, een prima zakenauto. Ook de langere afstanden draai je zonder problemen. Dus een heerlijke reisauto.
Zoals in de eerste review gezegd heb ik de Ipod link in laten bouwen. Man oh man, alleen dat is al een reden om de Avensis te nemen. Wat een heerlijke optie. Ik heb een Ipod vast in het middenconsole liggen, uit zicht, met 80GB aan muziek. Ik kan de wereld rondrijden zonder een nummer dubbel te horen. Heerlijke optie!
Helaas zijn er ook negatieve punten:
Motorisering: dat is mijn eigen inschattingsfout. Ik heb altijd lease auto’s met dieselmotoren gereden, dus toen ik een benzine uitvoering nam, dacht ik: “ook 150 pk, dus dat zit wel goed”. Amai, wat een fout! Wat mis ik de trekkracht van 310 Nm van mijn oude Avensis. Ondanks 1.8 VVT-i en 150 pk zit je te wachten op de versnelling als je het gas intrapt. Dat was met die 2.2 D-4D wel anders. Dan vloog je weg…
Zoals ik al zei: dat is een eigen fout, maar ik ben niet gecharmeerd van de 1.8 VVT-i. Ik hoef geen stoplicht race te winnen, maar de motor vind ik echt gezapig, qua trekkracht. Laat ik dat als leerpunt nemen voor over 4 jaar. Het moet weer een diesel worden!
Bouwkwaliteit: dat valt mij eerlijk gezegd wat tegen. Ik heb op basis van mijn tevredenheid met de oude Avensis besloten om niet een Octavia te nemen (zie eerste review), maar toch maar weer een Avensis. En daar zit het probleem: die oude Avensis van 2006 zat gewoon veel beter in elkaar geschroefd. Ik heb nooit last gehad van een kraakje, maar ik hoor na 6 maanden nu al wat kraakjes en rammeltjes in mijn nieuwe Avensis.
Ander voorbeeld: dashboard van oude Avensis oogde solide en was dat ook. Nieuwe dashboard heeft hier en daar toch wat niet goed aansluitende naden.
Nog een voorbeeld: oude Avensis had standaard aluminium dorpelbescherming. Zag er erg chic uit. In de huidige Avensis zijn die van zwart plastic. Heel goedkoop. En aluminium dorpelbescherming was niet beschikbaar als optie.
Laatste kwaliteit opmerking: het gebruikte kunststof van het dashboard en de deuren: erg gevoelig voor krassen. Ben je iemand die elk krasje ziet en zich er aan irriteert, geen Avensis kopen! En ik overdrijf echt niet. Er staat al talloze krassen in de deuren van het in- en uitstappen en ik schop echt de deur niet open…
Het materiaal heeft een soort rimpelstructuur waardoor het lijkt alsof er een laag stof op je dashboard ligt. Serieus! Niet echt mooi en zoals al gezegd: erg gevoelig voor krassen die je dan ook direct goed ziet.
Waarom dan toch een Avensis gekocht? Eigenlijk heel naïef: op basis van mijn zeer positieve ervaring met de oude Avensis.
Ben ik ontevreden? Nee, niet echt. Al lijkt dat misschien wel zo op papier. Het is een prima auto. En ik zal er 4 jaar prima in kunnen rijden. Maar kom je uit de vorige Avensis, dan stelt de kwaliteit van de nieuwe Avensis toch een beetje teleur.
Soms zie ik ‘mijn oude Avensis’ op de weg rijden en betrap ik mijzelf op de gedachte: “ik zou mijn huidige Avensis laten staan en in de oude stappen als de leasemaatschappij dat zou aanbieden”.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.