Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea Sol (2001)

autoreview

Toyota Avensis Wagon
Toyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis - interieurToyota Avensis - interieur

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst356.000 km
Lezerswaardering: 45%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

laatste rit...

  • 356.000 km

Afgelopen donderdag heb ik onze Avensis na ruim 8 en een half jaar rijplezier ingeruild voor een nieuwere Avensis.
Omdat mijn auto officieel niet geschikt is voor LPG (want VVTi) en ik daar toch zonder noemenswaardige problemen op LPG (Vialle LPi) een hoge km-stand mee heb bereikt wil ik hier toch een review over schrijven.
Ik heb de auto augustus 2005 gekocht bij een groothandel. Kilometerstand toen: iets boven de 150.000. Ik heb de auto vooraf laten keuren door de Dekra en op grond daarvan zonder garantie gekocht. Auto stond vanaf het eerste jaar op LPG, toentertijd nog ingebouwd door Louman en Parqui zelf.
De overgang van van de Carina naar de Avensis was groot. Wat een rust... Ook was de auto een stuk zuiniger. Met de Carina (ook ruim over de 3 ton) reed ik met moeite boven de 1:10, maar met de Avensis eigenlijk altijd tussen de 1:11 en 1:12.
In de afgelopen jaren heb ik ruim 2 ton met de auto gereden. De enige kosten die ik heb gehad die te relateren zijn aan het rijden op LPG was het vervangen van de brandstofpomp die in de LPG-tank zit en dus niet gesmeerd wordt. Dat was bij 200.000km. Voor het overige alleen regulier onderhoud en natuurlijk had ik ook te maken met dé zwakke plek van deze auto, namelijk de versnellingsbak (hoe on-Toyota). Deze moest volledig gereviseerd worden bij 250.000km. De as waar het tandwiel van de 5e versnelling op zit was gebroken door te weinig smering. Nadien geen nieuwe problemen meer met de bak gehad.
Wel heb ik een keer een stuk van de uitlaat moeten vervangen omdat er een stukje 'steen' los lag in de katalysator. Ik heb toen gekozen voor een alternatief via Kwikfit omdat de originele uitlaat van Toyota bijna 4x zo duur was. Geen problemen meer daarna gehad.
In het afgelopen jaar liet de auto me voor het eerst langs de kant van de weg staan. 2x zelfs, beide keren vanwege een kapotte bobine. Ook de dynamo gaf daarop de geest, zodat ik met redelijk wat kosten geconfronteerd werd. Daarnaast had ik vorig jaar voor de zomer bewust gekozen voor nieuwe schokdempers en veren (Gabriël, resp. Caldex), wat een sterk verbeterd weggedrag en comfort tot gevolg had en ik bovendien geen problemen meer had met doorslaan op de stoppen als de jongens achterin zaten.
De bedoeling was om er nog zeker 2 jaar mee door te rijden, maar in het najaar ontstond er plots roest langs de voorruit. Dat ging zo hard dat bijwerken al geen zin meer had. Kenelijk is er bij de 1e eigenaar een ruit vervangen en is daarbij de lak beschadigd. De roest kwam van onder de lak vandaan. De kosten van het repareren zouden niet opwegen tegen de waarde van de auto, zeker niet als daar de reparatrie aan de stoel (wang van leuning bestuurdersstoel doorgesleten) bij zouden komen.
Bij toeval liep ik bij een Toyota dealer tegen een mooie Avensis SW aan, uit 2007. Van binnen als nieuw en buiten maar heel beperkte gebruikssporen. Het betreft wel een diesel... (2.0 D4D-F). De motor is na inruil vervangen, zodat ik de auto nu met een vrijwel nieuwe motor rij. De koop was snel beklonken, waarna ik dus afgelopen donderdag afscheid heb (moeten) nemen van onze groene Avensis. De auto zal naar verwachting worden geexporteerd naar Afrika en daar nog vele jaren kunnen rondrijden. Natuurlijk had de auto rondom de sporen van het intensieve gebruik, maar technisch was er geen reden om hem in te ruilen.

Ik heb deze review geschreven om duidelijk te maken dat een toyota op LPG en deze Avensis in het bijzonder, helemaal geen probleem hoeft te zijn. Ik rij al met Toyota's op LPG sinds 1983 en heb er diverse boven de 2 en de laatste 2 zelfs boven de 3 ton gereden. Voorwaarde is wel dat je niet voortdurend het onderste uit de kan moet willen halen en regulier onderhoud (laat) plegen.

Ten aanzien van de auto zelf: ruim (ben bijna 2m, mazar kan goed achter mezelf zitten), comfortabel, zuinig en betrouwbaar. Het is wel de eerste Toyota waarmee ik grotere onderhoudskosten heb gehad, waaronder dus de versnellingsbak. Ook het stellen van de kleppen (iedere 90.000k controle; 2x gesteld) betekent een stevige rekening. Aan de andere kant heb ik de auto, inclusief afschrijving en onderhoud, voor minder dan 20ct/km gereden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.