Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea Sol (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 246.400 km |
KM-stand laatst | 249.500 km |
Een nieuwe grote vriend.
- 246.500 km
Al eerder schreef ik over mijn Toyota Starlet. (Account is geblokkeerd en kan er niet meer in, probeer de review nog over te zetten naar dit account.
Maar na 407000 km gaf deze de geest, alhoewel een paar reparaties en hij had vrolijk verder gegaan. Maar ik wilde toch wat anders. In de tussenperiode heb ik flink gewerkt en daardoor kon ik iets anders veroorloven. Dus ging de zoektocht naar een andere auto verder.
Eisen:
- Betrouwbaar
- Comfortabel
Al snel kwam ik opnieuw bij de japanse auto's terecht. Uiteindelijk toch gekozen voor het merk toyota, in de familie veel toyota's en stuk voor stuk nooit problemen of gezeik mee.
Maar wat voor toyota ga je dan halen? Ter informatie, het budget was maximaal 3000euro.
De toyota starlet opnieuw? Leuke auto, weinig geld, maar comfort? Nee, dat zit er niet in.
De toyota Yaris? Grappig model, maar eigenlijk hetzelfde als hierboven.
De toyota Corolla, Vaak wat prijziger doordat ze wat populairder zijn, was wel een kanshebber!
De toyota Avensis? Groot, heel groot. Maar uiteindelijk is het hem dan toch geworden.
Lang zoeken wordt beloond! Toen kwam daar ineens een zilvere Toyota Avensis online met (slechts) 246000km. Op zich niet heel bijzonder, totdat de foto's volgden.
Volledig leren bekleding, Cruise Control, Airco, allemaal snufjes die je voor dat bedrag niet zo snel zag. Gelijk gereageerd en kon een dag later een proefrit maken.
De auto zowel van buiten als onder de motorkap grondig bekeken.
Gebruikersschade? Hmmm, wel wat krasjes en kleine deukjes
Onder de motorkap? Multiriem droogtescheurtjes... Al met al kleine dingentjes. De vraagprijs was 2800, maar mocht hem meenemen voor 2650 euro. En het mooiste is dat de duurste reparaties onlangs uitgevoerd waren! Er zit namelijk een gereviseerde koppeling + versnellingsbak onder! Dit resulteert in een boterzachte schakelauto!
En hoe bevalt dat nu?
Het cruisen met de auto is heerlijk! Hoewel het absoluut geen strepentrekker is, verre van, komt hij toch lekker mee in het verkeer. Motorgeluid is niet echt hoorbaar. Nadeel vind ik wel dat de 6e versnelling mist. Hoewel het overdag 100 is, draait de auto al snel best wat toeren. Dit verergert naarmate je richting de 130-140 km/h gaat. Niet overheersend, maar toch.
Update:
Bijna 1000km verder. Eerste tankbeurt gaf een resultaat van 1 op 14,3. Niet slecht voor zo een grote auto.
Helaas ging wel het motormanagement lampje branden in combinatie met TRAC OFF en VSC. Schijnen meer toyota's last van te hebben. Mogelijk ligt het aan de tankdop, deze zat er niet goed op, stom.... Motorisch niks aan te merken, binnenkort laat ik hem uitlezen en de storing wissen. Indien deze terugkomt, laat ik dit weten middels een update over een eventuele reparatie.
Ondanks dat, rijdt, schakelt de auto heerlijk...
Rust in Vrede
- 248.000 km
Na 1500 kilometer en ruim anderhalve maand komt er een einde aan een prachtige auto. Plotseling wilde de auto niet meer vooruit komen. Het motorvermogen was nog steeds aanwezig, maar schakelen en wegrijden, dat deed hij niet meer. Koppeling werkte fatsoenlijk en ook de versnellingsbak werkte nog uitstekend dezelfde dag. Bovendien waren de aandrijfassen, een kwaaltje van de avensis, nog vrij nieuw. Maar dat weerhield hem er niet van er toch mee uit te scheiden.
Pats boem, Stil. Het enige geluid dat je goed kon horen, was de motor die reageerde op de gasrespons. Kijkend om me heen, gingen de bomen wel steeds langzamer. Vreemd.... ik geef toch gas, waarom gaat deze dan niet harder? Schakelen, ontkoppelen, nog een keer in zijn 1 proberen te krijgen. Het heeft allemaal geen nut. De auto denkt: Geen zin meer in jou.
Wat kon er toch aan de hand zijn? De versnellingsbak en de koppeling waren er rond de 180.000km al een keer vervangen. Is dit nu weer aan de hand? Er was geen zware wolk aan de lucht en ineens was deze daar. Was ik niet oplettend? Of is dit pure toeval. Al met al een smetje op de betrouwbaarheid van deze auto.
Economisch gezien is het niet waard de auto opnieuw onder het "mes" te laten gaan. De storing was nog niet verholpen, de linkerkoplamp werd erg dof? De lichtopbrengst was in elk geval matig tot zeer slecht. En dan dit nog. Alles stond op de planning om aangepakt te worden. Grote beurt uitgevoerd etc...
Ach ja. Auto's blijven onvoorspelbaar. Is er dan na deze klaagzang ook nog positief nieuws te melden?
UIteraard zijn deze er:
- Sublieme rijervaring. Kraakvrij, weinig geluid van rijwind, stil tot ongeveer 3000 toeren, wat prima is met de 100km/u en zelfs 120 km/u. Echt een auto voor comfort
- Een mooi geluidssysteem. Zelf heb ik er een bluetooth kastje ingebouwd. Hierdoor kon ik mijn eigen muziek instellen. Maar jongens, wat een mooi en helder geluid komt er uit.
- Relatief zuinig voor een grote auto: ik haalde gemiddeld 1 op 11,5
Kortom:
Pech, pech en nog eens pech. Een verborgen gebrek bij aankoop? Misschien.
Ondanks dit vind ik de Avensis wel een aanrader: De rijervaring is goed en daarnaast kan je er relatief zuinig mee rijden. Wel is de handbak iets om in de gaten te houden. Misschien had ik gewoon pech, misschien ook niet.
Jammer, volgende keer beter....
Halfdood, maar binnenkort weer springlevend?
- 258.000 km
De toyota stond op marktplaats. Ze kreeg veel bekijks door handelaren. En ja hoor: Ik wel hem wel komen ophalen voor 1000 euro. Prima, dacht ik. Voor een niet rijdende auto een mooi bedrag. Maar de koper kwam niet opdagen.
In de tussentijd was ik het internet af gaan struinen. Wat kon nu het probleem zijn? Zoektermen waren vooral: Een koppeling die er plotseling mee stopt, geen resultaat. Versnellingsbakproblemen: verhalen gevonden, maar niet de mijne.
Totdat een monteur bij mij op het werk (zit zelf in het administratieve gedeelte) mijn verhaal eens aanhoorde. Hmmm, dat kan ook wel eens een aandrijfas zijn. Vervolgens ging ik op internet zoeken naar kwaaltjes met de aandrijfas. En ja hoor... genoeg verhalen te vinden. Vocht komt op plekken waar het niet hoort, gaat roesten en breekt af.
Maar goed, dacht ik, hoe kan ik dat nu zien of deze kapot is? Nou zei de monteur, kijk eens wat de aandrijfas doet als hij bijvoorbeeld in zijn 1 staat of in zijn neutraal met draaiende motor.
Ik had daarvoor wel een filmpje gemaakt en daarop kon je vaag een draaiende aandrijfas zien. Maar van bovenaf leek alles normaal, toch?
Een halve week later liep ik opnieuw naar de auto. Sleutel in het contact en starten maar. Vervolgens een "tikkend" geluid vanuit de voorzijde. Ik stapte uit de auto en ging op de stoep liggen met een filmende telefoon in de hand. Met grote moeite stopte ik die onder de auto en waarrempel: De aandrijfas draaide heel raar rond, dit komt doordat er een breuk in zat! Probleem is dus gevonden... Dit teruggekoppeld naar mijn familielid. Deze heeft een nieuwe aandrijfas voor mij kunnen regelen, zonder het stukje waar deze normaal gesproken afbreekt. Ze hebben er dus een kleine wijziging in gemaakt. Deze heb ik kunnen ophalen. We hebben toen gelijk gekeken naar de koplampen. Ik had aangegeven dat de linkerkoplamp geen lichtopbrengst meer geeft, ook als er lampen gewisseld werd. Ook een bekend probleem. Binnenkort ga ik met de Avensis langs de garage en laten we er twee koplampunits in zetten, want als je er maar eentje doet ziet het er niet uit. Bovendien gaan ze de motorstoring verhelpen. De code p0420 heb ik zelf kunnen uitlezen met een goedkope OBD stekker, gaan ze dan repareren. Dit zal waarschijnlijk een nieuwe katalysator worden, aldus mijn familielid. Altijd handig een monteur die veel verstand heeft van toyota's. Met deze reparaties hoop ik dat ze er weer lang tegen aan kan!
Deze aandrijfas wordt naar alle waarschijnlijkheid volgende week gemonteerd. Eerst zal ik deze slepen naar de garage. Ik laat hier nog een update voor achter!
Springlevend!
- 258.001 km
Nadat de auto 2de kerstdag afgesleept was naar de garage ben ik om de as gegaan die mijn familielid geregeld heeft. Hoewel het geen óriginele as maar een imitatie-as, garandeerde de eigenaar van het bedrijf (Car in Nijkerkerveen) 100% pasgarantie.
Afgelopen dinsdag is de auto bekeken door een monteur en bij het demonteren van het linker voorwiel viel meteen een andere schade op.... Het karkas van de remslang was zichtbaar en de stabilisatorstang was flink verbogen. De oorzaak werd al gauw duidelijk. De ene helft van de as (die in de wielophanging zit, was vrolijk rond gaan draaien tijdens het slepen, en dat geeft natuurlijk iedere keer een beuk tegen of die slang ofwel de stang. Maar goed, die twee zijn de kosten ook weer niet, dus die pakken we gelijk aan..
Vandaag (woensdag) hebben ze de as eronder gezet. Voor de slang en de stang hadden ze geen tijd, ze deden het namelijk tussen de werkzaamheden door, maar die volgen later deze week. In elk geval hebben ze een klein proefrondje, over eigen terrein dus geen gevaar, gereden. Woorden van de monteur: Hij rijd weer zoals het hoort! Dat was natuurlijk een hele opluchting.
Al met al heeft dit mij niet zoveel gekost. In totaal met slang, stang en as ben ik totaal 400 euro kwijt. Collega's vertelde dat dit bij een dealer zomaar rond de 1000 euro zou gaan lopen... Ben ik even blij dat ik bij een garage werk.....
Al met al wat moet er nog gebeuren aan de auto om hem weer op - en - top te krijgen?
- Motorstoring verhelpen, ala 500 euro
- 2 nieuwe koplampen, kostprijs 240 p/s
- Nieuwe velgen, maar dat is puur cosmetisch. Ik vind de wieldoppen namelijk afschuwelijk...
Hopelijk blijven na deze grote reparaties de kosten voorlopig bespaard. Want met een gereviseerde versnellingsbak en koppeling met net 50.000 km en een aandrijfas, hoop ik toch het duurste gehad te hebben!
Hoewel dit natuurlijk een bericht in mineur is (ook een best wel wat blijheid hoor! Hoop ik binnenkort mooie reviews te schrijven over het daadwerkelijk rijden van de auto!
Rijdend!
- 258.040 km
Vandaag 31-12 heeft men de laatste hand gelegd aan de Toyota. Of te wel: de gebogen stabilisatorstang en beschadigde remslang zijn vervangen voor gloednieuwe items. Hiermee kon ik na bijna 3 weken eindelijk weer met de auto op pad. Wat een genot! Ik heb de afgelopen weken vooral in de auto van mijn moeder gereden (Toyota Starlet "93), leuke auto, maar ik vind het voor mijzelf heerlijk om uit het werk lekker relaxed naar huis te rijden. Dit kon ik niet met deze auto. Desondanks een leuke auto.
Maar in elk geval, wat rijdt het weer heerlijk. Soepel, geruisloos, tsja wat moet je daar nu van zeggen?
In elk geval zal ik later als ik meer kilometers heb gereden weer een update geven.
P.S. Ik zal foto's van de stang en de slang hier neer zetten.
Een nieuw gezicht
- 249.500 km
Zoals al eerder beschreven, was het lichtbeeld van de auto zeer slecht. Links gaf helemaal geen licht meer naar voren en rechts was zeer matig. Vreemd, want beide gaven wel genoeg licht, nieuwe lampjes zaten er in. Daarnaast waren de koplampen niet heel dof. De conclusie was na wat internet research al snel gemaakt: Intern brand iets door, waardoor het lichtbeeld ernstig verstoord wordt. Dit was in elk geval aan de linkerkant het geval. Rechts minder.
Er moest dus aan de linkerzijde een nieuwe koplamp in, maar het mooiste is als ze beide nieuw zijn, aangezien dat het fraaiste beeld geeft. Dus informeren naar de prijs van een originele koplamp. (liefst alles zo origineel mogelijk), bleek deze 450 p/s te zijn. Dit vond ik te gek. Daarom ben ik verder gaan kijken en heb ik wederom via car.nl in Nijkerkerveen 2 nieuwe koplampen kunnen regelen voor 85 p/s. Imitatie.
Afgelopen maandag zijn ze er ingezet. Wat een verbetering! De pasvorm was erg goed en ook het lichtbeeld is alles behalve verstoord, wat je nog weleens wil tegenkomen met aftermarket spul. Bovendien zag de voorzijde er weer frist uit!
Toen ik dinsdagavond in de avond onderweg was naar huis, kon ik ze gelijk goed uitproberen. Het leek alsof ik op sommige wegen met groot licht reed! Zoveel was het lichtbeeld verbeterd. Al met al zeer tevreden. Weer een puntje kunnen afstrepen van de to-do lijst.
Wat moeten we nog doen?
Lichtmetalen velgen: Deze wil ik origineel hebben. Toyota heeft daarvan verschillende variaties. Ik heb mijn oog op 1 model laten vallen. Het wachten is op het beschikbaar komen van deze tweedehands of via de sloop.
Katalysator: Deze vervangen we door een nieuw, aftermarket exemplaar. Hiervoor wordt nog een datum gezocht, aangezien dit geen haast heeft, zetten we daar geen druk achter.
In elk geval zal ik een foto plaatsen van de auto met de nieuwe koplampen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.