Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna (2004)

autoreview

Toyota Avensis Verso
Toyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis VersoToyota Avensis Verso - interieurToyota Avensis Verso - interieurToyota Avensis Verso - interieur

Signalement

UitvoeringAvensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf175.000 km
KM-stand laatst260.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke reisauto

  • 196.000 km

De Toyota Avensis Verso 2.0 hebben we nu sinds 13-6-2009. We hebben er een km of 21.000 mee gereden.

Mijn algemene indruk is dat het een hele goede auto is. Er is tot nu toe niets raars stuk gegaan... zeg maar gerust er is nog niets stuk gegaan. Dat is ook meteen de reden voor mij om Japans te rijden.
Ik nam de gok om een auto met 175000 km te kopen maar het heeft me nog niet teleurgesteld. Het is een ex lease auto die vreemd genoeg geen gas installatie heeft of een diesel motor.

De prestaties zijn prima voor een 1600 kg zware auto met vaak 6 personen erin.
Het comfort is erg goed. Hij stuurt lekker en geeft je een zeker gevoel bij het sturen. Ik moet er wel bij opmerken dat ik geen goedkope banden monteer. Ik zoek ze aan de hand van testen van verschillende organisaties uit. De Bridgestone ER300 ecopia zijn nergens uitblinkers maar ook nergens slecht in. Als winterbanden heb ik nu nog Toyo en Vredestein maar die Vredestein's worden vervangen omdat ze ca. 3mm profiel hebben.
Prettig is dat er een carkit in zit en ook cruise controle is ingebouwd. Het cuise controle systeem van Gold Dragon (?) heeft wel wat kritiek van ons gekregen. Hij wil nog wel eens raar gedrag vertonen door te versnellen als je hem instelt en dan veel te vertragen en dan weer te versnellen. Het idee van zo'n systeem is dat je brandstof wilt besparen en rustig wilt rijden maar beide lukt in zo'n geval niet. Na een paar kilometer is dat gependel voorbij.

Ik las elders dat de airco onvoldoende berekend is op zijn taak. Dat kan ik niet onderschrijven. Wij hebben de airco niet vaak aan maar als die aanstaat gaat het prima, geen probleem.

Het is heerlijk dat er 6 personen in kunnen. Wij hebben de opstelling dat er 3 naast elkaar zitten op de 2e zitrij en 1 op de achterste stoel. Die achterste stoel is overigens populair bij de kinderen. Naast en achter de laatste stoel is nog veel ruimte over zodat je niet vaak ruimte tekort komt. Er is ook nog een dubbele bodem die erg praktisch is. Je moet alleen geen dingen eruit nodig hebben als je er net zware (boodschappen) erop hebt staan.

Problemen tot nu toe:
*vrij snel na aankoop de accu vervangen door de Toyota dealer. Die heeft er een te kleine in gezet waardoor in de vele maanden erna ik een aantal keren met een lege accu stond. Een keer was dat terwijl ik voor een brug moest wachten en er een flinke file achter me ontstond. Daarna de accu laten vervangen door een grote en hoop nu van die last af te zijn.
*vrij snel na aankoop heb ik de miltiriem laten vervangen omdat die slijtage leek te hebben.
*De radiator is door een autobedrijf met een boormachine (vervangen van de accu ging niet goed doordat boutjes afbraken) doorboort en vervangen voor een nieuwe.

Het is overigens erg prettig dat de 2.0 benzine motor een ketting heeft in plaats van een distributieriem. Deze ketting hoef je niet te vervangen, scheelt weer flink in de kosten.

Bij aankoop had de auto een deuk in het dak bij de voorruit. Deze deuk blijkt nu een roestplek te veroorzaken. Dit zal ik moeten laten repareren, de auto is nog veel te goed om te vervangen. En dan nog... waarmee moet je deze auto vervangen? Ik ben blij dat Toyota inmiddels een Prius+ maakt met 7 zitplaatsen maar dit op dit moment nog geen optie.

Wat we wel missen zijn bakjes en vakjes. Er zijn er wel een paar maar tussen de stoelen hadden er wel wat mogen zitten. Nu ligt er los wat materiaal en dat is ook niet handig.

Over de 2 ton

  • 212.000 km

De auto heb ik over de 2 ton gereden. Hij doet het nog steeds erg goed. Rammeltjes zijn nog steeds afwezig en de motor doet het uitstekend. Reparaties zijn afwezig. De ouderdom en km stand is wel steeds meer te zien. Zo moet de voorruit vervangen worden vanwege een barst (niet gemerkt hoe dat komt) en wat roest weggewerkt worden vanwege steenslag en deukjes. Op naar de 3 ton!

208.000 De airco doet het niet meer. Wij hebben de airco te weinig aan gehad. Ik wist wel dat de airco zo af en toe aan moet om het systeem te smeren maar toch is dit te weinig gedaan, mede omdat de auto niet heel veel km's per jaar gereden wordt. Bleek een reparatie van 1100 euro, ai...

210.000 Er is een "probleem" met de auto. Het motormanagementlampje ging branden. Blijkt een lambda sonde en/of ecu computer. Reparatie blijkt erg prijzig te worden, boven de 1000 euro. Daarbij wordt ook nog de mededeling gegeven dat niet gegarandeerd wordt of het probleem is opgelost of dat het niet binnen 1 maand alweer terug is. De auto doet het prima zonder en ook de waarden van de uitlaatgassen zijn prima. Dit laten we nog maar even zo.

Beschadigingen

  • 212.000 km

De Avensis Verso wordt niet heel veel gereden in het jaar net onder de 10.000 km maar met vier kinderen is het logisch dat er hier en daar wel eens wat "gebeurt". Zo staat er een afdruk van een handje bij de achterportier, waarschijnlijk nog een natte hand van het verven of iets dergelijks. Ook is op de laatste zitpaats de hemelbekleding gebruikt als tekenpapier.
Ikzelf ben een betonnen paaltje geraakt en het paaltje won het van de voorbumper. Daar zit nu een deuk in en krassen op. Jammer, balen maar het is niet anders.

Jan 2014:
De auto heeft een beurt gehad en apk. De auto is zonder mankementen door de apk gekomen. Dat is dan weer erg lekker!
Bij de beurt zijn de remmen los en schoon gemaakt, bougies gecontroleerd, olie vervangen en verder niet veel.

mooie km stand

  • 222.222 km

De km stand 222.222 km op de teller. Heb er een foto van kunnen maken, geinig voor later.
De auto rijdt nog perfect, schakelt perfect, de kinderen maken er een zwijnenstal van en kwam zonder een enkel mankement door de laatste apk.
De "grill" van de auto is wel wat lelijk. De verf bladdert af. Maar het is kunststof, dus kan iet roesten en vind ik dus niet heel erg belangrijk. Ook zit de deuk van mijn dsucussie met beton nog in de voorbumper. Die had ik eruit willen drukken als de auto op de brug zou staan maar er moeten helaas wat kappen verwijderd worden aan de onderkant voordat je erbij kan komen. Die zit er dus nog wel even.
Soms denken we wel eens aan een andere auto maar waarmee moet je dit brok kwaliteit vervangen? Anders dan Japans wordt het al niet voor mij al heb ik even in een Tesla model S P85 gereden Daar passen wij met onze vier kinderen ook in! Maar die Tesla is zo'n dikke vier keer de nieuwwaarde van de Toyota avensis. Dat gaat 'm dus niet worden. (maar wat een verslavende auto is die Tesla!)

Sterk werkpaard

  • 260.000 km

De Toyota rijdt en functioneert nog steeds uitstekend.

Een "probleem" is dat de koppeling "kort" is. Dat is al vele jaren zo. Het schakelen gaat niet hakerig alleen moet je het pedaal wel diep intrappen, meer niet. Als het niet erger wordt dan dit kan ik er wel mee leven. File rijden is niet een feest want de koppeling vind ik redelijk zwaar. Gelukkig maar dat ik in een deel van Nederland woon waar 5 auto's achter elkaar al druk wordt gevonden.

We zijn met deze auto de afgelopen jaren naar België en Denemarken gereden. Het mooie van deze auto is dat je met zes personen en bagage daar naartoe kan rijden en geen kar of dakkoffer nodig hebt. Ook stappen we fris weer uit want de stoelen zitten prima, ook na zo'n 10 uur rijden op 1 dag.
Tip van ons is om luisterboeken mee te nemen op lange ritten. Zo zijn de kinderen aanspreekbaar als het moet, stil als het boek voorgelezen wordt en kijken ze daadwerkelijk uit het raam naar de omgeving die voorbij glijdt.

Sinds mijn vorige update is er voornamelijk onderhoud gepleegd.
De meest ingrijpende waren nog het vervangen van de remmerij rechts voor en er is wat tektiel op de onderkant gesmeerd.

Wel heel irritant is dat de gordel van middelste stoel van de middelste zitrij de vervelende eigenschap heeft dat als die vast slaat (zoals bij een botsing) die niet makkelijk los te maken is. De hele stoel dubbel geklapt worden en moet er dan uit en de stoel rechtop gezet worden om te ontgrendelen. Wij hebben een losse Ikea klip op de gordel gezet zodat de gordel niet te ver ingerold kan worden en vast gaat zitten

Ander punt is dat het oranje motormanagementlampje al enkele jaren brandt. Dat ligt aan de computer/lambda sondes. Daar is al eens wat mee geprobeerd met nieuwe sensoren maar dat hielp niet. Ik houd het verbruik zelf nauwkeurig bij en de motor loopt exact hetzelfde door alle jaren dat we ermee rijden. Daarom maak ik me er niet zo druk om.

De motor komt denk ik op een rollerbank ook op exact de juiste waarden uit, denk ik. De auto is nog steeds redelijk snel als dat moet. Dat doen we niet zo vaak want dat is niet nodig en onnodige slijtage wil ik niet.

Verder weinig problemen, saaie auto eigenlijk. Afgezien dat ik het juist daarom zo'n indrukwekkende auto vind.

Misschien moet ik de auto vaker schoonmaken....

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.