Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Sol (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 238.000 km |
KM-stand laatst | 307.500 km |
Vervolg eerdere Avensis ervaring
- 290.000 km
Hallo allemaal
Als vervolg van het eerdere avensis avontuur bij deze een update op 290,000 km
Rijden doet m nog als geen ander.
Wat is er vervangen sinds de laatste ronde (272,000 KM)
-Voorste chassisbalk. Deze kreeg beetje grote gaten door een goedkope eerdere reparatie (kan ik die jongens niet kwalijk nemen, want 2 plaatjes zet je zo, en een nieuwe balk kost toch algauw paar honderd.)
-Roest in wielkast LA aangepakt. nieuw staalwerk erin laten zetten. Was aan het prikken en zat opeens ietsje dieper.
-Koppelingscilinder hoofd en hulp vervangen. Deze waren versleten en daardoor wilde de koppeling ochtends niet echt los.
-Parkeersensoren ingebouwd. Had ik jaren eerder moeten doen, want scheelt veel keer kijken of het past of niet.
-Regulier onderhoud (vloeistoffen+filters)
-Slot LV vervangen. tip voor degenen die dit probleem ook hebben. Gewoon 2dehands kopen.
Nog op de planning
-Accu vervangen (beter niet wachten totdat ie er geen zin meer in heeft)
-Bobine's vervangen (ochtends slaat ie af en toe even over en voor 100 euro heb ik geen zin om moeilijk te doen)
-Winterbanden voor vervangen.
Zoals je ziet, het valt op zich wel mee, vorig jaar was een duur jaar met een totaal van 1,800 euro aan kosten. maar voordeel daaraan is wel dat problemen nu echt fundamenteel zijn opgelost i.p.v. halve maatregelen.
Zou ik nog een keer een Toyota Avensis Verso kopen?
Ja, op zich wel. De vervoerscapaciteit is heerlijk, en omdat ik particulier ben is een busje gewoon niet rendabel. Ik heb wel gekeken naar andere auto's, zeker ivm verbruik. maar wat me nu erg tegenhoud is dat ik dan veel vervoerscapaciteit moet inleveren. Helaas kan ik op dit moment ook geen aanhanger ergens kwijt, anders kan je dat probleem zo ondervangen.
Conclusie voor nu
Voorlopig gewoon vrolijk doorrijden erin. en als in de toekomst de mogelijkheid komt om een fatsoenlijke aanhanger te kunnen stallen dan eens verder kijken.
Tussentijdse update
- 295.000 km
Een kleine update voor degenen die ook een Avensis Verso rijden.
Door een ontwerpfout zit er onder je auto een stuk van ongeveer 2 meter uitlaat wat niet afgebeugeld is. Doordat dit deel uit meerdere secties bestaan (middendemper, resonatiekamer en uitlaatpijp) treden er knikkrachten op ongeveer ter hoogte van de middendemper.
Waarom is dit gevaarlijk en duur? Omdat de uitlaat door corrosie vanzelf verzwakt en dan altijd daar zal breken. Als de uitlaat doorscheurt valt de pijp van de einddemper op de grond, wat als heerlijk gevolg kan hebben dat de einddemper met tailpipe (weet hiervoor het nederlandse woord niet) zich een weg dwars door de achterbumper omhoog zou kunnen slaan. Om het maar niet te hebben over de schade onder de auto die dat kan geven.
Hoe heb ik dit voor een fatsoenlijke prijs opgelost
Zelf een uitlaatsteun gefabriceerd en gepast, en het juiste passtuk gehaald.
Voor de doe het zelver:
1. Zorg dat je een M8 draadeind op voorraad hebt, een hoekprofiel van 30x30x3 en 8x M8 Borgmoeren.
2. meet op hoe groot je middendemper uitlaat hals is. (schuifmaat bij voorkeur), Tel hierbij 3 cm op voor tolerantie
3. Maak een U-profiel van het draadeind met tussen de benen de middendemper maat.
4. Snij een stuk van het hoekprofiel af. Zorg dat dit ongeveer 4 cm langer is dan de benen van het u-profiel
5. Boor gaten in het hoekprofiel zodat de benen van de U hierdoor passen.
6. Boor aan de andere kant van het hoekprofiel een gat van 8,5 mm. Hier steek je de bout door die de onderste helft van het rubber vasthoudt.
7. Maak van het resterende deel van het hoekprofiel een mooie beugel die vastgelast kan worden aan de onderkant van de auto en waar ook een M8 bout op zit die parallel aan de auto zit. Hier kan je dan het rubber op doen.
Zoals je ziet is dit dus stiekem gewoon 2 uur werk (meer als je het moet uitdenken). 2x65=130 euro voor een garage.
Als je het zelf doet en het lassen aan de auto uitbesteedt is het ongeveer 100 euro als de uitlaat niet is gescheurd. Bij mij was de uitlaat wel gescheurd, dan is het ongeveer 250-300 euro.
Mocht je de uitlaat eronder uit trekken zelf en kunnen lassen/metaalwerken kijk dan ook of de overige pijpen nog goed zijn. Liever prikken en dan een gat vinden als zoiets op de werkbank ligt dan wanneer het 3 uur nachts is en je ineens een dikke sportauto onder je hoort.
Met gierende banden over de 300K
- 307.500 km
Goedendag allemaal
Na weer heel veel uren achter het stuur, en de nodige uren op m'n rug onder de auto zijn de volgende zaken weer veranderd/verbeterd.
Gedane zaken
-De achterste sectie aan de onderkant geschilderd ivm roestvorming, 30 euro voor pot Hammerite Roestomvormer. werkt goed
-Nieuwe achterveren eronder gestoken, want waarom niet
-Nieuwe remslangen erop gezet, oude waren inwendig gebroken. Remt nu weer fel
-Krukaskering aan de voorzijde vervangen, was lek
-Lekkage langs distributieketting cover dichtgemaakt
-Handrem beter afgesteld
-Parkeersensoren strakker gesteld. waren niet echt lekker. fout van mij
-Achterbumper gerepareerd, vriendin had een tik ertegen gegeven met een paaltje, plastic opgelast en klaar
-Versnellingspook mechanisme opnieuw gesmeerd.
Wat staat er in de planning
-Rechter aandrijfas of reviseren of vervangen. de homokineet aan wielzijde begint te ratelen. tijd voor een nieuwe dus
Voor degenen die de beruchte VSC+TRC off+Motormanagement hebben. Ga over van E10 naar E5. Als je het probleem blijft houden naar de garage, gaat het lampje na een lange rit (200 km) uit dan was het de troep die E10 is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.