Toyota Avensis 1.8 VVT-i Business (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis 1.8 VVT-i Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 73.521 km |
Eerste ervaringen
- 3.400 km
Aanschaf
Na 5 jaar lang in een Toyota Avensis gereden te hebben, begon hij op een ochtend vreemde geluiden te maken. Bij de stationaire loop deed 'ie vreemd. Later bleek dat dit de waterpomp was. Omdat ik 40.000 km per jaar rijd, heb ik geen tijd voor dit soort onkosten. Mijn auto moet gewoon rijden.
Bij de lokale Toyota dealer een afspraak gemaakt voor een nieuwe, weliswaar dezelfde (was een goede auto, reed heel fijn). Konden er 2e Paasdag al terecht, een week na het starten van de vreemde geluiden. Na een weekendje "kleurtjes kijken" en uitvoeringen bekijken hadden we besloten om voor een Avensis 1.8 VVT-i Business te gaan in het Ash Grey. s'Ochtends bij de dealer aangekomen, stond er een mooie Avensis voor ons klaar. Dezelfde motor en uitrusting als besproken, alleen in het Ultra Silver. Omdat op deze auto een geweldig inruilaanbod (voorraadauto) zat konden we deze kans niet laten lopen. Levertijd: 2 weken i.p.v. 4 maanden.
Eerste kilometers
Inmiddels één maand en bijna 3500 km verder, beginnen de verschillen t.o.v. zijn voorganger zich te laten zien. De auto is een stuk stiller en heeft een naar mijn mening mooier design. Ook is de bekleding luxer en is de automatische handrem geweldig. Ook de achteruitrijcamera werkt perfect.
Wel zijn er een aantal punten die me niet zo bevallen:
- De achterbank kraakt rechtsachter. De vorige had dit ook, maar op het laatst. Deze heeft het nu al. Schijnt een veer te zijn, laat het weten bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt.
- Asbak achter is verdwenen. Voor mij niet zo'n probleem, voor mijn zoon die achterin zit wel. Nu moet hij zijn snoeppapiertjes ergens anders kwijt.
- Nachtweergave navigatiesysteem is slecht. Heb 'm op dagmodus gezet, dan kun je nog iets zien.
- Actieradius weergave klopt niet helemaal. Stond bij de vorige makkelijk 850 km op het display, nu staat er 750. Wordt wel steeds beter, zit nu inderdaad al rond de 800.
Verder niets dan lof. Het is dezelfde, beetje saai, maar hij rijdt goed.
Rijden
De auto rijdt lekker, de vering en demping zijn niet te stug. Sturen gaat met niet heel veel gevoel, maar ik vind het prettig. Schakelen gaat als boter. Op kruissnelheid is de auto lekker stil, mits je goed asfalt hebt. Rolgeluiden zijn bij slecht asfalt goed hoorbaar.
Verbruik
Om de auto netjes in te rijden, rijd ik (net als met de vorige) de eerste 10.000 km niet veel harder dan 110 km/u. Heeft 'ie lang van. Het verbruik valt dus ook goed uit. Rijd bijna alleen maar snelweg, dus moet uitgaan van 5,4 liter/100 km. Ik heb een groene rechtervoet en ben dit weekend uitgekomen op 5,5 liter/100 km. Verbruik met stad erbij ligt dan rond de 6,1 liter.
Volgende update komt bij bij de eerste onderhoudsbeurt of daarvoor.
5000 km
- 5.000 km
Na 5000 km in mijn Avensis, werd het weer tijd om het te delen met jullie.
Exterieur
Omdat ik alleen maar snelweg rijd, zitten er op de voorbumper al een hoop dode vliegen. Jammer maar helaas, in de zomervakantie mag mijn zoon hem wassen ;).
Interieur
De achterbank kraakt nog steeds, komt pas bij volgende onderhoudsbeurt aan bod. Begin te wennen aan de stoelen, kon meteen een goede zitpositie vinden. Spiegels zijn prima, alleen een hinderlijke reflectie van het chroom van de aircoroosters links en rechts in de spiegels.
Verbruik
Verbruik schommelt nog rond de 5,8 l/100 km. Met stad erbij wordt dit 6,1. De actieradiusweergave wordt steeds beter, staat nu al op 840 km bij een volle tank. In de vorige Avensis stond deze op +- 860 km.
Rijden
Op de snelweg is 'ie heerlijk stil, vind het echt een topauto. Rijdt lekker, ook geen klachten vanaf de achterbank.
Update zonder naam
- 6.500 km
Laatst een parkeerboete gekregen. Net een nieuwe auto en dan dit. Wat een ellende.
Het navigatiesysteem werkt niet zo goed. Bij de TMC-meldingen op je route komen ze al zo lang van te voren dat als je bij die melding bent, de file al weer opgelost is.
Een paar minpunten, namelijk hinderlijke reflecties vanuit de middenconsole en aircoroosters. De achterbank blijft kraken en ook de beugels in de kofferbak zijn onhandig.
Al met al blijft het een prima auto, lekker stil op de snelweg en vooral heel erg comfortabel.
Volgende update volgt.
Eerste beurt en 20.000 gepasseerd
- 20.000 km
De Avensis is afgelopen week de 20.000 gepasseerd! Een paar weken ervoor nog een onderhoudsbeurt gehad, en in de WK-periode een lekke band door een stoeprandje wat ik niet zag :$. De motor had in het begin nog wel eens de neiging af te slaan onder de 1500 tpm, maar is nu veel soepeler geworden na het inrijden. Nog steeds een erg fijne auto.
30.000 beurt + geen nieuws
- 29.700 km
Ze zeggen wel eens dat geen nieuws, goed nieuws is. Nou, voor de Avensis gaat die vlieger ook op.
Vorige week heeft onze Avensis een onderhoudsbeurtje gehad. Niks bijzonders, maar dat hoort ook zo bij een auto die pas 30k op de teller heeft staan. Hij rijdt nog steeds heel erg fijn, het verbruik schommelt rond de 6,2L/100km, wat ik prima vind daar de vorige Avensis 6.5L/100km reed. Ik rijd nu zoals ik ook met de vorige reed, snelheden van tussen de 120 en 140 km/u, dan rijdt hij heel erg lekker. Ik vergelijk het wel eens met een vliegend tapijt, je hebt werkelijk geen idee dat je aan het rijden bent. Hier op Nederlands asfalt zoef je overal overheen, tot groot plezier van mijn passagiers. Veel valt er niet te vertellen, het is een auto die het gewoon prima doet!
Welkom op een nieuw accout
- 34.500 km
Nadat mijn vorige account geblokkeerd was, plaats ik mijn review nog een keer.
Onze Avensis heeft op de koudere dagen van het jaar wat last gehad van dichtgevroren deuren. Met een beetje lauw water en talkpoeder is dit probleem opgelost. Ook zitten de "prachtige" winterbandjes (ja, met wieldoppen!) er al een tijdje onder.
Verder valt er niks te melden. Bij de volgende beurt (45.000) plaats ik weer een update.
45.000 beurt + update
- 47.000 km
Eind maart heeft de Avensis een 45.000 km-beurt gehad. Niks bijzonders, wel maar meteen een set nieuwe winterbanden aangeschaft en bandenwissel van wi->zo. Nou, dat valt wel te merken. Auto is een stuk stiller op de snelweg door de zomerbandjes. Hoop dat het verbruik stabiel blijft (zit nu rond de 6.4L/100km). Zoon is ook een stuk blijer met de lichtmetalen velgen i.p.v. staal met wieldoppen.
Paar weken na de beurt, op een ochtend, een vreemd probleempje. Probeerde te starten, liet de sleutel echter iets te kort vast dus de motor sloeg niet aan. Nou, nog een keer proberen zou je zeggen, dat gedaan maar hij sloeg niet aan. Na een keer of wat deed 'ie het toch, met de grootst mogelijke moeite. Nog met de auto weggeweest, niks meer gemerkt.
Nog even reageren op "Avensis rijder":
Wij hebben een voorraadauto, waar nog het Toyota Touch 1 and Go systeem in zit, niet het nieuwere Harman-systeem wat bij Touch 2 and Go zit. Dit systeem is redelijk, de routebegeleiding klopt wel, maar de stem is inderdaad niet erg goed, daar die uit onze vorige Avensis (Toyota TNS510-systeem) beter was. Afgelopen zaterdag stonden we al ong. een kwartiertje in de file, en toen zei de navigatie opeens "Verkeersopstopping voor u". Jammer dat dit soort dingen wat laat doorgegeven worden, had graag wat tijd bespaard door om ter rijden.
Over de dag- en nachtmodus: In het "setup"-menu is de helderheid aan te passen.
60.000km beurt + update
- 65.000 km
Nou, het gaat hard. Onze Avensis zit al rond de 65.000km op de klok. Aan het einde van de zomervakantie heeft de Avensis een 60.000 beurt gehad, geen bijzonderheden. Auto is netjes gewassen en uitgezogen, perfecte service. Verbruik blijft stabiel, rond de 6,4 L/100km, wat ik een mooie waarde vind. Auto rijdt als een zonnetje, mooi rustig en stabiel. Lekker stil op snelheid, alleen op slecht wegdek kan het wat luider worden. Enige vreemde is dat het geluidssysteem een soort "vertraging" in de bass heeft bij sommige nummers.
*** update ***
Heb even wat onderzoek gedaan, en het blijkt dat de basslijn bij de liedjes een vertraging heeft, en dat dat niet in het audiosysteem zit, wat me ook wat vreemd leek. Ben blij dat ik dit nu weet, basslijn valt namelijk niet mooi samen met de melodie en ik dacht dat de auto dat deed. Van de reflectie van de aircoroosters in de spiegels heb ik geen last meer, lekker laten zitten, ben er nu aan gewend.
75.000 km beurt + winterbanden
- 73.521 km
Gaat hard, al over de 75d km... Afgelopen dinsdag met de Avensis naar de dealer geweest, 75.000 km-beurtje uit laten voeren, auto op winterbanden laten zetten en navigatie update uit laten voeren, omdat de tijd van het navigatiesysteem niet automatisch instelde dmv GPS, en dit niet meteen aan het klokje tussen de tellers gekoppeld zit. Totaal onzinnig, navigatietijd ging niet op wintertijd. Update heeft het probleem verholpen en ik kreeg meteen een gratis nieuwe navigatiekaart! Auto is weer netjes afgeleverd en we kunnen weer 15d km vooruit! De Avensis rijdt nog steeds erg fijn en ik maak mijn dagelijkse kilometers er in alle rust in, heel fijn. Verbruik zit nog steeds op 6,4L, heel mooi in mijn ogen. Ook al ben ik wat harder gaan rijden op de snelweg, het verbruik blijft mooi stabiel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.