Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (2015)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (2015)

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst3.600 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw!

  • 100 km

Vrijdag 9 oktober mocht ik de nieuwe Auris TS Hybrid ophalen bij Toyota Ruyne in Hoogeveen. Mijn 4e Toyota in 11 jaar, begonnen in een Avensis 1.8 gevolgd door een Avensis 2.0. Als 3e een Prius Wagon en nu een Auris. Erg nieuwsgierig ben ik wel, volgens velen een heel andere beleving dan de Prius, ik moet zeggen na 2 dagen, het is waar!
Gekozen voor de executive uitvoering, heerlijk compleet. Alle veiligheidsvoorzieningen aan boord en pure verwennerij als stoelen met leer, alcantara en stof voorzien van stoelverwarming. Navigatie met 3 jaar gratis updates, dat was nooit zo, de navigatie was niet het meest sublieme van Toyota. Nu hoeft dat geen probleem meer te zijn.

De Prius Wagon is met 127.000 km ingeleverd en dat is allemaal probleemloos gegaan. Ook de vakantieritten naar Italië en Frankrijk over de Mont-Ventoux en de Dolemieten allemaal probleemloos, als je het hybridesysteem maar begrijpt en daarop anticipeert. Het gemiddelde verbruik van de Prius van 1460 kilo was 5.6 l per 100km en de dealer vertelde dat de Auris nog zuiniger is. Kan het mij bijna niet voorstellen.
De Auris doet mij qua rijden veel meer denken aan de Avensis 2.0 uit 2009, lekker sturen, weinig motorgeluid en een voor mij betere positie om het autorijden nog leuker te maken. In de Prius zat je veel hoger en werd je praktisch niet betrokken bij wat er zich allemaal afspeelde tussen de auto en het asfalt.
Ik rijd ongeveer 25.000 km per jaar en dan vooral in de bebouwde kom en b-wegen, de wegen waar de hybridesystemen het meest tot zijn recht komt.

De Beleving

  • 1.200 km

Ruim 2 weken onderweg in de nieuwe Auris en de auto voldoet in zijn geheel aan de verwachtingen. De Auris is veel stiller dan zijn voorganger de Prius Wagon maar ook de Avensis 2.0 automaat uit 2009 haalde dit niet. Het gemiddelde verbruik ligt nu op 5.2 liter per 100 km in mijn beleving een prima score. De systemen werken prima, wel heb ik een bezoek gebracht aan de dealer om te kijken of het piepje tijdens het achteruit rijden eruit gehaald kan worden, dit wordt uitgezocht. In de Prius heb ik dit ook laten doen, ik hoef het geluid niet te horen. Buiten de auto is het niet hoorbaar het is voor de bestuurder als signaal dat de R ingeschakeld staat. Heb verschillende liefhebbers van auto's meegenomen voor een ritje in de Auris en men is allemaal enthousiast over de bijzondere veiligheidsuitrusting. Ook het nieuwe dashboard met het grote scherm wordt geprezen. Binnenkort de winterwielen laten monteren, ben benieuwd of dat afbreuk doet aan de rust die nu in auto heerst.

Oh oh storing

  • 3.600 km

Bij het wisselen naar de winterwielen heb ik de monteurs attent gemaakt op een lampje dat knipperde op het dashboard, het gaf aan dat mijn sensoren aan de voorzijde niet werkten omdat de voorruit niet schoon zou zijn. Hmmmm dat past niet bij mij, altijd onderweg in een schone auto. De garage heeft de ruit gereinigd, maar na een dag hetzelfde probleem. Hoogst irritant!! De dealer bezocht en de foto van het dashboard waar de storing opstaat gestuurd. De volgende dag kreeg ik al bericht, het probleem komt meer voor het heeft te maken met condensvorming bij de camera's die aan de voorruit zijn bevestigd. Toyota Nederland zoekt naar een oplossing, dus dat kan nog wel even duren :-(

De winterwielen zijn gemonteerd en het extra geluid dat dit met zich meebrengt valt erg mee, dat was bij de Prius wel anders. Wellicht een slecht vergelijk want jn de basis maakt de Prius sowieso meer geluid.

Ben benieuwd hoe lang ik moet wachten voor de oplossing van de storing komt. Dit betekent geen bordherkenning meer en geen extra ogen voor de auto als er noodsituaties zich voordoen of er steken mensen over, weer old school autorijden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.