Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Energy Plus (2018)

autoreview

Toyota Auris Tourer Sports
Toyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris faceliftToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer Sports

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Energy Plus
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst78.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuw tijdperk met nieuwe prioriteiten

  • 100 km

Na in 2,5 jaar tijd 175.000 kilometer in een BMW 320d te hebben gereden kwam er grote verandering in mijn aantal kilometers. Van 75.000 naar 12.000 per jaar. Dan ga je anders naar auto's kijken. Hoge kosten in verzekering en vooral belasting (want diesel), deden me besluiten uit te kijken naar een andere auto, die beter bij mijn nieuwe situatie past. Het nieuwe bulletlijstje was vrij snel gemaakt:
- Stil
- Comfortabel
- Ruim voor bestuurder
- Veel laadruimte
- Zuinig
- Betrouwbaar

Na wat uitzoekwerk en proefrijden was de Auris TS hybrid voor mij de beste keuze. Ik had als passagier al ervaring in deze auto, in de taxi van het vliegveld van Jerez naar Cádiz. Toen vielen me de ruimte, het rustgevende dashboard, en het praktisch nut van die auto al op. Het is een Energy Plus uitvoering geworden.
De auto is een paar dagen in mijn bezit, dus ik kan over veel zaken nog niet oordelen. Ik zal nadat ik meer ervaring heb ook meer info plaatsen. Nu de eerste indrukken:

+ Je zou het van een merk als Toyota niet snel verwachten, maar met die scherpe lijnen is dit best een mooie auto om te zien.
+ Het interieur is erg goed afgewerkt, met veelal mooie materialen. Het ziet er ook uit als een interieur dat zonder problemen heel lang mee gaat. Het dashboard doet wel wat ouderwets aan. Maar ik vind dat persoonlijk wel mooi en rustgevend. Heel wat beter dan die playmobiel- en bling bling dashboards die je in veel andere auto's ziet.
+ De sportstoelen zitten heel erg fijn, in een zeer ruim aandoend interieur.
+ De auto is van vele gemakken voorzien, zoals: easy-entry systeem, elektrisch inklapbare buitenspiegels, navigatie met spraakherkenning, achteruitrijcamera, en Toyota safety sense pakket.
+ De laadruimte is groot, en mooi vlak. Daar ga ik veel plezier van hebben.
+ De auto rijdt erg comfortabel. Er heerst veel stilte en rust aan boord. "Huilende motor door CVT"? Alleen als je het gas echt diep intrapt. Dan is de auto nog steeds stiller dan de diesel uit mijn vorige auto. Storend vind ik het allerminst. De tijd zal leren of dat zo blijft natuurlijk ;)

- In Power modus gaat een sprintje vanaf het stoplicht heel vlot, maar als je de vermogensmeter in het ECO bereik wilt houden (je rijdt immers hybride om zuinig te rijden), is de auto gewoon erg langzaam. In de stad geen probleem, al merk ik dat ik me nog een beetje geneer als ik vooraan sta bij het stoplicht.
- Zoek je een auto met dynamisch weggedrag die een glimlach op je gezicht tovert, blijf dan bij deze auto weg.
- Het stuur is axiaal over een te klein bereik te verstellen. Ik zit comfortabel, maar niet perfect.
- De parkeersensoren achter waarschuwen onnodig vroeg. Een continue piep terwijl er nog een olifant tussen jou en de muur door kan. Dan heb je er feitelijk niet veel aan. Ik zal eens aan de dealer vragen of die afstelling gewijzigd kan worden.
- Over de piep in het interieur als je de achteruit inschakelt (los van parkeersensoren) is in andere reviews al veel gezegd. Ik heb dat ook meteen laten uitzetten.
- Het multimedia scherm is duidelijk, maar zit wel laag. Ik ben BMW's iDrive systeem gewend, en dan is dit best een grote overgang.

Wanneer ik wat meer ervaring met de auto heb zal ik deze review aanvullen met meer ervaringen, en eventuele handigheidjes.

Update na de eerste 10000km

  • 10.000 km

Na bijna 9 maanden heb ik de 10.000km barrière doorbroken. Tijd voor een terugblik op mijn ervaringen tot nu toe.

Interieur:
Qua uiterlijk vind ik de auto nog steeds een prettige verschijning. Ook het interieur. Ik word er op een of andere manier gewoon heel rustig van. In het interieur ervaarde ik wel een ontwerpfout waar meer Auris-rijders last van blijken te hebben: Onder de armsteun zitten 2 opbergvakken. Een diepe, en daarbovenop een ondiepe. Door de armsteun/deksel op verschillende plekken vast te pakken open je het diepe of ondiepe vak. Maar bij openen van het ondiepe vak blijft een rubber dopje in het deksel steeds plakken, waardoor onbedoeld het diepe vakje wordt geopend. De oplossing was gelukkig simpel: Even een stukje klittenband plakken op de plek waar het rubber dopje contact maakt, en het probleem is sindsdien weg.

Comfort:
Het vinden van de juiste zitpositie heeft me wel wat tijd gekost. Ik zit nu beter dan aan het begin. Lange ritten zijn geen probleem meer, al vind ik het nog steeds niet van het niveau Volvo of BMW. Ik adviseer hier bij een proefrit de nodige aandacht aan te besteden. Het rijcomfort ervaar ik verder nog steeds als erg prettig. Weinig beleving, maar vooral veel rust aan boord.

Praktisch:
De praktische laadruimte heb ik de afgelopen tijd veel gemak van gehad tijdens het opruimen en verkoop klaar maken van mijn woning. Er gaat echt een hoop in, en laden en lossen gaat erg eenvoudig. Geen vervelende tildrempels enzo. Verder werken de meeste systemen aan boord betrouwbaar en vrij intuïtief. Wel jammer dat een adres invoeren in de navigatie, zeker vlak na het opstarten, behoorlijk traag is. Ik kan daarvoor ook de spraakherkenning gebruiken natuurlijk. Nadeel van die optie is wel dat hij alleen goed werkt als je exact de juiste commando's inspreekt. En de enige manier om het te leren is van het systeem in de auto zelf. Ik heb nergens online of op papier een overzicht kunnen vinden van alle commando's die je kunt gebruiken, en dat maakt dat ik dit systeem veel minder gebruik dan mogelijk zou zijn. Dat is toch jammer.

De wat te voorzichtige parkeersensoren schreef ik de vorige keer al over. Ik heb van de dealer begrepen dat die niet kunnen worden aangepast.

Betrouwbaarheid:
Tja, wat kan ik daarover vertellen: 10.000km is natuurlijk nog geen monsterafstand. Ik heb gedurende die hele tijd in elk geval geen enkele keer een probleem gehad. De auto doet gewoon altijd wat 'ie moet doen.

Verbruik:
Ik let niet heel erg op mijn rijstijl, al probeer ik de wijzer wel in het ECO-groen te houden. Qua verbruik kom ik niet verder dan gemiddeld 1 op 18,5. Dat is wel wat hoger dan gehoopt. Daarbij moet vermeld worden dat ik alleen korte (max. 3km) stadsritjes rijd, afgewisseld met een rit op de autosnelweg. Dus zo goed als geen 80km- of 100km-wegen.

6 probleemloze jaren

  • 78.000 km

Tja wat kan ik na 6 jaar toevoegen. Niet veel, want er is niet zoveel gebeurd: Deze auto doet het gewoon altijd, zonder ook maar het kleinste probleem. De enige kosten die ik er aan heb gehad zijn belasting, verzekering, brandstof en regulier onderhoud. Ik heb het gevoel dat ik rustig nog een extra nul aan de kilometerstand erbij kan rijden.

Maar dat ga ik niet doen. Niet uit ontevredenheid, maar omdat ik een nieuwe baan heb met een auto van de zaak. Deze privé auto gaat daarom binnenkort de verkoop in. Ik kijk terug met heel veel tevredenheid. Iemand anders kan met deze auto nog heel veel betrouwbare kilometers beleven: daar ben ik van overtuigd.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.