Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 20.624 km |
KM-stand laatst | 278.720 km |
100.000 kilometer Auris TS Lease Pro, 120.689 km,
- 120.689 km
Inmiddels (09-09-2020) is het al weer ruim 2 jaar en 3 maanden geleden dat ik de review van onze Prius 3 uit 2010 afsloot en de komst van de Auris TS Lease Pro uit 2015 aankondigde (of is het nu een Business Pro zoals de verzekeraar aangeeft?). Inmiddels 100.000 kilometer met de Auris gereden en dat als reden opgepakt om een review te schrijven. De kilometers gaan door de corona-situatie op het moment niet hard meer: in het eerste jaar 55.000, het tweede jaar door corona gezakt naar 38.000 km en als ik naar het laatste half jaar corona kijk, zijn het er maar 9.000.
De Auris is inmiddels onze 5e Toyota waarmee we nu in totaal bijna 1,2 miljoen probleemloze kilometers hebben gereden. Na 3 stationcar-diesels en de Prius 3 is dit de 2e hybride en ook weer een stationcar. Reviews van de vorige 3 (2x Avensis D4D en de Prius) zijn ook op deze site te vinden. De redenen om voor deze auto te kiezen, zijn te vinden in de review van de Prius. Maar in het kort: geen diesel meer, ervaringen Prius 3, nog te vroeg voor electrisch en Prius 4 te duur. Dus gekozen voor een Auris TS, in de Pro uitvoering omdat dat de enige uitvoering is met LED-koplampen en ik na de ervaring hiermee in de Prius wat dat betreft niet terug wilde.
En nu de Auris: we vinden het een mooie auto, zeker in de royal blue metallic kleur en de Pro Lease uitvoering met panoramadak en chroomaccenten. Niet alleen van buiten, maar ook van binnen met de half-leren bekleding en leren afwerkingen in het interieur. Als auto vinden we hem mooier dan de Prius en ook rijdt hij beter. Dit uit zich vooral in een comfortabel rijgedrag (vooral bij dwarsrichels) en een natuurlijker stuurgedrag. Het hybride rijden is gelijk en de CVT blijft heerlijk: altijd bij de les en stil en lage toerentallen op snelheid. De motor is in principe hetzelfde, maar toch anders afgesteld. De 136 paarden zijn er wel, maar het lijkt erop dat ze later worden losgelaten omwille van minder lawaai bij snel optrekken. Op zich vlot genoeg, maar minder gretig dan de Prius bij het snel accelereren vanuit stilstand of lage snelheden. Net als bij de Prius is er een gebied waarin acceleratie en lawaai (‘loeien’ zoals het vaak wordt omschreven) niet met elkaar in overeenstemming zijn. Ik rijd daarom altijd in de eco-stand, dan is het makkelijker om dit te voorkomen.
In stadsverkeer rijdt de Auris makkelijker elektrisch en is hij ook wat zuiniger dan de Prius, in regionaal verkeer is het verbruik gelijkwaardig maar op de snelweg duidelijk minder zuinig. In totaal rijden we tot dusver 1:20,6 (4,86 l/100 km): iets minder zuinig dan de Prius met 1:20,8 maar hierin speelt ook mee dat onze jongste zoon daar veel relatief ongunstige ritten in reed en nu een eigen auto heeft (Mazda 2: leuke en goed rijdende auto overigens). Het verbruik was tot de corona-situatie nog wat beter, maar de auto rijdt nu vooral korte boodschappenritjes en bijna geen woon-werk en zakelijke ritten meer wat het verbruik niet ten goede komt. Overigens is het nog steeds een zuinige auto, maar niet zo extreem als de Prius. Voorbeeld van het verbruik tijdens onze wintersportvakantie vorig jaar in de Dolomieten: 1:18,0, beter dan vooraf verwacht (geen ski-koffer op het dak, ski’s in de auto).
Een mooiere en beter rijdende auto: maar waarom heb ik er dan niet zo’n band mee als met de laatste Avensis en de Prius? Dat waren echt ‘mijn’ auto’s en met de Auris heb ik dat gevoel niet. Het is rationeel een fijn rijdende, comfortabele, economische en betrouwbare auto. Maar ik mis de binnenruimte (die we eigenlijk niet meer nodig zijn) en het centrale dashboard en heads-up display van de Prius (het traditionele instrumentenpaneel voelt hierdoor ouderwets). De bagageruimte is weliswaar groot maar minder toegankelijk dan de Avensis en de Prius. Daarin kon ik de racefiets zonder voorwiel zo inleggen, maar in de Auris lukt dat met geen mogelijkheid. Met de achterbank plat kan hij er natuurlijk compleet makkelijk in, maar als daar mensen zitten, moet het fietsenrek achterop. Rationeel eigenlijk ook geen probleem (het fietsenrek is pas 1x gebruikt voor de racefiets), maar toch irriteert het me. Qua buitenformaat is de Auris TS een behoorlijke auto, maar binnenin en qua gebruik voelt dat toch niet zo (zeker niet als de kinderen een keer meegaan: voor een gezin als het onze – 1,83 m, 2x 1,91 en 1x 1,96 m – is de binnenruimte te klein).
De Lease / Business Pro uitvoering is compleet. Jammer is alleen dat een adaptieve cruise-control ontbreekt op de meest complete uitvoering. Het panoramadak geeft een ruimtelijk gevoel, nadeel is wel dat de auto extra warm wordt als je het ook in de zomer open hebt. Samen met de donkere kleur dan het zilver van de Prius moet je de airco vaker gebruiken. De radio is prima maar wel minder dan de JBL in de Prius, geen harde schijf voor de muziek, maar een USB-aansluiting en digitale radio: vooral dat laatste is toch wel een meerwaarde. De navigatie werkt, net als in de Prius, niet fijn en gebruik ik dan ook niet. Ik heb gewoon een TomTom op de ruit hangen. Dan heb ik de werkelijke snelheid in beeld op ooghoogte als een soort vervanging van het heads-up display (de afwijking van de teller is absurd hoog: 120 km/h op de teller is maar 111 km/h op de GPS) en blijft ook het multimedia-scherm gewoon beschikbaar voor radio- of voertuiginformatie. Net als in de Avensis beschikt de Auris over gescheiden temperatuurregeling en inklapbare spiegels: handige opties waar ik blij mee ben dat ik die terug heb.
Het privacyglas achter had voor mij niet gehoeven: bij donker weer vermindert het toch de zichtbaarheid. De automatische ruitenwissers en dimmende binnenspiegel werken ruim voldoende tot goed (dit in tegenstelling tot de Avensis en Prius). Automatische verlichting zit er ook op, maar ik gebruik het niet. Ik denk liever zelf na wanneer het licht aan moet (eerder dan de automaat dus) en ik irriteer me aan het aan-uit gedrag onder viaducten en de trage reactie als je een tunnel inrijdt. De Auris heeft ook automatisch grootlicht: ik heb dat enkele keren geprobeerd. Het werkt op zich redelijk, maar ook die gebruik ik niet. Het dimt onnodig als je afslaat, mist bij haakse bochten soms tegemoetkomende auto’s en is bij half-druk verkeer soms net een flipperkast. Zelf bedienen is toch prettiger. Wat ik vooral vind van dit soort automatische systemen is dat het nooit zo goed functioneert als dat je zelf kunt en ik vraag me altijd af waarom men de handmatige mogelijkheid niet opneemt (handmatig regelbare interval zoals mijn eerste Toyota’s, handmatig kunnen dimmen binnenspiegel en handmatig groot licht bedienen als de automaat actief is).
Verder geeft de Auris een waarschuwing als je de rijstrook verlaat (soms handig, met name op 60 km/h wegen irritant, maar voor de veiligheid laat ik het toch aanstaan) en een waarschuwing om te remmen (ook in de minst gevoelige stand te gevoelig, zeker op smalle bochtige wegen met langsparkeren). Ook beschikt de Auris over prettige opties zoals bijvoorbeeld de al eerder genoemde LED-koplampen, parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera (helaas zonder meedraaiende lijnen zoals de Prius) en automatisch sluiten op alle vier elektrische ramen. De Auris kan ook automatisch parkeren, maar dat doe ik gewoon zelf.
De afgelopen 100.000 kilometer geen problemen gehad. Alleen gaven de voorsensoren bij vochtig weer regelmatig foutmeldingen. Uit een andere review had ik gelezen dat daar een aanpassing voor is waarbij er een verwarmingselementje wordt geplaatst. Dit is onder garantie door de dealer aangebracht en de foutmeldingen zijn verdwenen. De eerste twee beurten waren nog tijdens de fabrieksgarantie en zijn door de dealer gedaan. Sindsdien doe ik zelf het onderhoud en heb inmiddels zelf 4 beurtjes gedaan. Dit is simpel te doen en nu ook zelf de bougies vervangen. In tegenstelling tot de Prius waar ik dit heb laten doen, zijn deze in de Auris prima toegankelijk. Na de eerste zomer de Continental zomerbanden vervangen door Goodyear winterbanden en een set originele velgen met Michelin zomerbanden gekocht op marktplaats. Ook een reservewiel via marktplaats (hele set gekocht, 3 stuks weer verkocht) en een krik van de Karwei in de kofferruimte gelegd. Dat geeft toch meer zekerheid dan zo'n noodsetje. En tot slot hebben we een trekhaak laten plaatsen.
De kosten liggen tot dusver op 17,5 cent per kilometer. Per kilometer wel wat gestegen de laatste tijd door de weinige kilometers die we op het moment rijden en als volgt opgebouwd:
- (geschatte) afschrijving 6,4 cent per kilometer;
- verzekering en MRB 2,7 cent per kilometer;
- brandstof 7,5 cent per kilometer;
- onderhoud 0,9 cent per kilometer.
Nog wat cijfers over het verbruik:
- gemiddelde verbruik 1: 20,6 (4,86 l/100 km);
- beste verbruik (tankbeurt) 1:24,9 (4,02 l/100 km);
- slechtste verbruik (tankbeurt) 1:16,5 (6,01 l/100 km);
- hoogste actieradius 952 km (de 1.000 km halen lukt net als bij de Prius maar niet).
Kortom: we zijn tevreden over de Auris TS met als minpunt de binnenruimte. De auto is eigenlijk nog maar net ingereden en eigenlijk is mijn verwachting dat – ook na corona – de kilometers niet zo hard zullen gaan als de vorige auto’s. Voordat we de kilometerstanden van de vorige Toyota’s (335.000 – 417.000 km) hebben bereikt, zal dan ook nog lang duren, als we die al bereiken. Wellicht gaat de doorbraak naar elektrisch rijden sneller dan we met de Auris dergelijke standen bereiken. Het aanbod daarvan blijft in mijn ogen echter nog zeer beperkt qua actieradius (300 km in alle omstandigheden kunnen maar enkele modellen), prijzen (meerprijs bij de lagere jaarkilometrages die ik voor de toekomst verwacht zijn niet terug te verdienen) en modellen (helaas nagenoeg alleen hatchback’s en SUV’s, nauwelijks of geen sedans, stationcars of coupés). En ook de afschrijving speelt een rol: we kopen nu altijd een auto van ongeveer 3 jaar oud voor ongeveer de helft van de nieuwprijs. Ik vraag me gezien de huidige prijzen van gebruikte elektrische auto’s en de berichten hierover af of dat zo zal blijven. Ik zal de review vanaf nu periodiek updaten of als er iets bijzonders te melden is.
Update 19 september 2021, 150.700 km
- 150.700 km
Inmiddels ruim een jaar en 30.000 km verder. Er wordt meer gereden dan het eerste half jaar Corona, maar nog steeds veel minder dan normaal. Eigenlijk is er niets te melden: de Auris rijdt nog steeds als nieuw: probleemloos, comfortabel en economisch. Bij 127.800 km heeft de Auris een nieuwe mattenset gekregen. Ondanks de nog relatief lage kilometerstand was de bestuurdersmat volledig doorgesleten. Het onderhoud bleef beperkt tot een beurt bij 135.070 km, twee kentekenlampjes en een batterij van een afstandsbediening. Eigenlijk is de Auris toe aan de volgende beurt, maar we wachten even een maandje, dan kan de APK mee.
Het gebruik van de auto is in Coronatijd anders dan normaal: weinig lange ritten en meer kortere boodschappenritjes. Ook mijn zoon geholpen met verhuizen naar zijn nieuwe huis: diverse ritjes met een aanhanger. Vast wat zwaarder beladen dan eigenlijk mag, maar de auto heeft er geen problemen mee. Het gemiddelde brandstofgebruik is wat toegenomen tot 1:20,3 (4,92 l/100 km. Even nagerekend voor de periode vanaf maart 2020: tijdens de Coronatijd 1:19.7. De kosten per kilometer zijn met name door het mindere aantal kilometers iets toegenomen. Na 130.000 km in 3 jaar en ruim 3 maanden is dit 17,7 cent per kilometer en als volgt opgebouwd:
- (geschatte) afschrijving 6,2 cent per kilometer;
- verzekering en MRB 3,2 cent per kilometer;
- brandstof 7,6 cent per kilometer;
- onderhoud 0,8 cent per kilometer.
Sinds begin van dit jaar beschik ik helaas niet meer over een brug. Het onderhoud doet nu een bevriende Toyota-monteur voor me. De onderhoudskosten zijn nu heel laag, maar zullen daardoor (en als er banden vervangen moeten gaan worden) wel wat gaan toenemen.
Met het huidige (voor ons) beperkte aantal kilometers per jaar en de nog relatief lage kilometerstand kunnen we nog lang doorrijden met de Auris. Vooralsnog is het ook de insteek om dat te doen. Tot de volgende update!
Update 17 augustus 2022, 180,778 km
- 180.778 km
Eigenlijk is er niet veel te melden, maar vandaag even tijd gemaakt voor een update. Sinds de vorige update, 11 maanden geleden, hebben we iets meer dan 30.000 km probleemloos met de Auris gereden. APK. 2 beurtjes, ruitenwisserbladen voor vervangen (weer door Bosch Aero’s) en regelmatig door de wasstraat, dat is alles. Wel hebben we de linker achterdeur laten spuiten (lakschade). Ook na Corona blijft het aantal kilometers lager dan voorheen. Thuiswerken bevalt me erg goed en veel meetings zijn nu digitaal, dus ik rij minder woon-werk en minder zakelijke kilometers.
We zijn wel weer met de Auris op wintersport naar Italië geweest, nu niet met z’n tweeën, maar met een volle auto en skikoffer op het dak. Dat leidt – vanzelfsprekend – tot een hoger verbruik: gemiddeld over ruim 2.400 km 1:15,9 oftewel 6,27 l/100 km (de vorige wintersport was dit 1:18,0). Tijdens deze reis ook het voor ons slechtste verbruik over 1 tankbeurt gerealiseerd (1:14,4 of 6.95 l/100 km). De beperkte beenruimte met ons langer dan gemiddelde gezin leidt wel tot de noodzaak voor een extra stop om de benen te strekken.
Het gemiddelde verbruik over ruim 160.000 km staat nu op 1:20,2 (4,95 l/100 km). Het afschrijvingsschema heb ik wat aangepast op basis van de huidige hoge prijzen die voor deze auto’s worden gevraagd. De brandstofkosten zijn natuurlijk wel gestegen met de hoge prijzen van de laatste tijd. Na 160.000 km in 4 jaar en ruim 2 maanden zijn de kosten 17,3 cent per kilometer en als volgt opgebouwd:
- (geschatte) afschrijving 4,9 cent per kilometer;
- verzekering en MRB 3,3 cent per kilometer;
- brandstof 8,0 cent per kilometer;
- schadeherstel 0,2 cent per kilometer;
- onderhoud 0,9 cent per kilometer.
Electrisch gaan rijden is best een wens. Ik heb eens wat verkenningen van kosten om elektrisch te gaan rijden gedaan en deze geven aan dat autorijden dan zeker niet goedkoper wordt. Ook vind ik het aanbod tot dusver teleurstellend. Bijna alleen maar SUV’s, duur (nieuw en gebruikt) en beperkte range (300 km in alle omstandigheden is bij de betaalbare modellen niet haalbaar). Jammer dat een model als de Hyundai Ioniq van de markt verdwijnt. Bij een upgrade met een betere range zou het een kanshebber kunnen zijn. Maar de Auris is pas net ingereden, rijdt nog steeds economisch, betrouwbaar en comfortabel, dus we rijden er gewoon mee door. Ik meld me wel weer voor een volgende update!
Update 13 januari 2023, 200,036
- 200.036 km
Gisteren is de kilometerstand van de Auris de 2 ton gepasseerd. Ondanks de toenemende stand blijft de auto probleemloos. Sinds de vorige update zijn er tijdelijk meer kilometers gereden omdat mijn zoon een andere baan kreeg op ruim 100 km afstand en hij de Auris heeft gebruikt totdat hij nieuwe woonruimte had gevonden. Er is een beurtje gedaan bij 191.000 km en is er een schade hersteld nadat iemand een parkeervak uitreed zonder te kijken (voor de 2e keer is er een nieuwe achterbumper geplaatst). Bij het wisselen van de zomer- naar de winterbanden bleek 1 band net wat verder versleten dan gedacht (bijna tot de controlestrips), gelijk maar alle 4 vervangen door een nieuwe set Michelins. De vorige, gebruikt gekochte, hebben het ruim 96.000 km volgehouden. Inmiddels rijden we ruim 4,5 jaar in de Auris en ik kijk inmiddels wel eens op internet naar wat anders. Maar de prijzen van jong-gebruikte auto's zijn op dit moment absurd hoog en objectief is er geen reden om wat anders te kopen. Dus we rijden lekker door in de Auris. Tot de volgende update!
Update 1 juni 2023, 5 jaar Auris
- 211.577 km
Vandaag hebben we de Auris 5 jaar. Sinds de vorige update in januari is er ruim 11.000 km gereden. Het jaarkilometrage lijkt na de Corona-afname te stabiliseren rond de 30.000 km. In de 5 jaar hebben we bijna 191.000 km gereden: gemiddeld iets meer dan 38.000 km per jaar.
Sinds de vorige update zijn de remmen voor en achter gangbaar gemaakt (rechtsachter bleef hangen) en is de 12V-accu vervangen. Afgelopen winter gaf het display een paar keer een melding over de lage spanning. Er zat een 35 Ah in, deze heb ik zelf vervangen door een Bosch 40 Ah. Verder is er bij 207.000 km een beurt gedaan. Zoals ik altijd doe met de voorgeschreven 0W20 olie in plaats van de goedkopere 5W30 die de dealers gebruiken. Bij de beurt is ook het luchtfilter vervangen en het hybride filter schoongemaakt (dat bleek wel nodig).
Het gemiddelde verbruik na 5 jaar en bijna 190.000 km staat – net als bij de vorige update - op 1:20,2 (4,95 l/100 km). De kosten staan nu op 17,2 cent per kilometer en zjin als volgt opgebouwd:
- (geschatte) afschrijving 4,6 cent per kilometer;
- verzekering en MRB 3,3 cent per kilometer;
- brandstof 8,2 cent per kilometer;
- schadeherstel 0,2 cent per kilometer;
- onderhoud 1,0 cent per kilometer.
Verder is er niets te melden. De Auris doet wat hij moet doen: ons comfortabel, economisch en betrouwbaar van A naar B brengen. Een prettige reisauto, met daarnaast als rijdersauto een Mazda MX5 NC voor de recreatieve toerritjes. Er zijn dan ook geen plannen om hem te vervangen. Tot de volgende update!
Update 2 december 2023, 200,000+ km Auris
- 227.090 km
Eigenlijk is er sinds de vorige update niets bijzonders te melden, maar toch even een korte update na een half jaar en ±15.500 km. Inmiddels hebben we zelf ruim 200.000 km met de Auris gereden en is de 222.222 km-stand gepasseerd (zie foto). Aan het begin van de zomer is de airco bijgevuld (die koelde niet maximaal meer). Verder heeft de Auris een onderhoudsbeurt gehad waarbij ook de bougies zijn vervangen en een nieuwe APK. We hebben een ander setje winterbanden (Michelin Alpin 6) met 7,5 mm op de kop getikt. Die gaan er voor de wintersport (kerstvakantie) onder. De Goodyear Ultragrips, waarop we nu rijden, zitten rond of net onder de 4 mm. De ruim 200.000 km waren probleemloos en we hopen dat dat zo blijft. Tot de volgende update!
Update 1 juni 2024, 6 jaar Auris
- 246.465 km
Een half jaar en ruim 19.000 kilometer sinds de vorige update en eigenlijk is er niets te melden. Twee keer naar de wintersport, dus wat meer kilometers dan normaal. Voor de tweede keer wintersport een keer olie gepeild (doe ik normaal niet tussen de beurten). Na 12.500 kilometers was het peil na 0,2 liter bijvullen weer op max. Na de wintersport een beurtje maar verder zoals gebruikelijk probleemloos.
Het gemiddelde verbruik na 6 jaar en bijna 226.000 km staat op 1:20,1 (4,98 l/100 km), iets gestegen door de wintersportreizen. De kosten staan nu op 17,3 cent per kilometer, iets gestegen door met name de hoge brandstofprijs. De kosten zijn als volgt opgebouwd:
- (geschatte) afschrijving 4,4 cent per kilometer;
- verzekering en MRB 3,3 cent per kilometer;
- brandstof 8,4 cent per kilometer;
- schadeherstel 0,1 cent per kilometer;
- onderhoud 1,1 cent per kilometer.
Zes jaar met dezelfde auto is lang voor ons. Maar zolang het zo gaat, rijden we lekker door! Ik meld we t.z.t. wel weer met een update.
Update 19 juli 2024, airco condensor defect
- 249.888 km
Kort na de vorige update onverwacht een bericht. Bij warme dagen bleek de (vorig jaar bijgevulde) airco niet goed te koelen. Na onderzoek met de uv-lamp bleek de airco condensor te lekken. Het eerste echte defect van de Auris (tot dusver alleen paar lampjes en accu) na bijna een kwart miljoen kilometer. Ondanks veel hogere kilometerstanden bij de vorige Toyota's hebben we nooit eerder een condensor vervangen. Moet wel zeggen dat de vorige auto's rond de 7 a 8 jaar weg gingen en deze nu 8,5 jaar oud is. Wellicht is het toeval en pech hebben, wellicht speelt leeftijd toch ook een rol.
Vergeten jubileum
- 251.366 km
Vorige keer vergeten een jubileum te melden: we rijden inmiddels 25 jaar Toyota! Van de eerste Carina E GLTD SW, via de Avensis I D4D SW, Avensis II DVD SW en Prius 3 naar de huidige Auris TS. Ruim 1,3 kilometer gereden met als enige relevante/dure storing de airco-compressor van de Carina. Allemaal tot ruim 3 ton gereden en de Avensis II zelfs tot 417.000 km. Nooit met pech gestrand (afkloppen...), alleen één keer met de Auris met een lege 12V-accu gestaan (eigen schuld, booster geleend en weer verder), We zijn dan ook tevreden Toyota-rijders, maar met het huidige modellenaanbod denk ik wel dat het de laatste Toyota is. Maar wie weet: we rijden voorlopig nog wel met de Auris en komen er in de tussentijd andere modellen.
APK in twee keer
- 261.050 km
De afgelopen periode is probleemloos verlopen. Alleen een remlampje achter, nieuwe ruitewisserbladen (weer Bosch Aerotwin), twee kentekenlampjes en een batterijtje in de handzender vervangen. Na een beurtje met nieuwe olie en oliefilter zag ik de APK met vertrouwen tegemoet. Maar helaas: de handrem linksachter (die we nooit gebruiken) werkte niet en er moest een nieuwe remklauw op. Een gebruikte gevonden en daarmee mogen we wel een jaar door!
We rijden inmiddels 6,5 jaar met de Auris, langer dan ooit in een eerste auto (de Daihatsu Sirion2 hebben we wel ruim 11 jaar gereden als tweede auto). De Auris rijdt nog steeds goed en probleemloos. Je merkt niets van de kilometerstand dus we rijden maar gewoon door....
Update 1 juni 2025: 7 jaar Auris
- 278.720 km
We rijden vandaag, 1 juni 2025, 7 jaar in de Auris: tijd voor een update. Sinds het vorige bericht van een half jaar geleden ruim 17.000 km gereden waaronder twee keer naar de wintersport in Italië. De tweede keer veel sneeuw gehad (zie foto), maar na 8 dagen onder een sneeuwdek startte de Auris probleemloos .Technisch is er niets te melden: de Auris heeft alleen een onderhoudsbeurt gehad. Wel zorgde begin januari een aanrijding met een ree voor behoorlijke voorschade. Het ergste was dat de ree moest worden afgeschoten. Voor ons alleen vervelend, maar na het vervangen van de voorbumper en rechterledlamp en het herstellen van een deuk in de motorkap rijdt de Auris weer als vanouds.
Het gemiddelde verbruik na 7 jaar en ruim 258.000 km is nu 1:20,0 (5,00 l/100 km), iets gestegen door de wintersportreizen. De kosten staan nu op 17,5 cent per kilometer, de onderhoudskosten zijn iets gestegen door de vervangen aircocondensor en remklauw. De kosten zijn als volgt opgebouwd:
- (geschatte) afschrijving 4,3 cent per kilometer;
- verzekering en MRB 3,4 cent per kilometer;
- brandstof 8,4 cent per kilometer;
- schadeherstel 0,1 cent per kilometer;
- onderhoud 1,3 cent per kilometer.
Ondanks dat ik wel eens wat rondkijk op internet zijn er geen plannen voor een andere auto. Het gaat prima, dus we rijden lekker door. Tot de volgende update!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.