Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 80.010 km |
KM-stand laatst | 113.000 km |
Ratio
- 80.500 km
Circa anderhalf jaar reed ik tevreden rond met mijn Skoda Octavia RS 230 uit 2015. Een hele fijne, snelle en vooral (in Nederland...) niet alledaagse auto. Deze is overigens ook in januari in de rubriek 'op de Rollenbank' bij Beek Auto Racing geweest en vorige maand online op Autoweek gekomen ;)
Wel reed ik inmiddels ongeveer 35.000 km per jaar op euro 98 en stond de teller inmiddels op ongeveer 125.000 kilometer. Met gezinsuitbreiding op komst, nog meer rijden door verder weg wonende schoonouders en het af en toe uitlenen van mijn auto begon ik toch rond te kijken naar wat anders. Tijdens onze recente verhuizing waren er helaas tevens de nodige gebruikerssporen / beschadigingen op de Skoda ontstaan. Menig autoliefhebber zal dit wel herkennen, dit doet diep van binnen toch wel een beetje pijn. Ik tankte alleen euro 98 met de Skoda en hij werd bij de dealer of Carrec onderhouden, waarmee het onderhoud wel goed maar niet heel voordelig was. Zonder afschrijving erbij zit je dan aan een kleine 800 euro aan kosten per maand, met de toekomstige gezinssituatie ging ik hier wel meer over nadenken. Voor het rij- en sleutelplezier hoef ik het niet perse te doen, ik heb namelijk ook nog een mooie ruimte waar ik aan oldtimer motoren kan sleutelen.
Met in mijn achterhoofd de gedachte dat de Skoda niet weg hoefde, ben ik een vrijblijvende zoektocht gestart die een maand of drie heeft geduurd. Wel was ik er vrij snel over uit dat het een japanner moest gaan worden, gezien onze goede ervaringen met de Auris Hybrid (2011) die we als tweede auto gebruiken en de Swift Sport (2018) die ik voor mijn vorige werk reed. Onder andere de volgende auto's hebben tijdens de zoektocht de revue gepasseerd:
- Lexus IS300h (heerlijke en bloedmooie auto, maarja, sedan he)
- RAV4 Hybrid (aanschafprijs toch net wat te hoog)
- C-HR Hybrid (ruimte achterin/kofferbak matig)
- Mazda CX-5 (qua verbruik geen vooruitgang t.o.v. Skoda)
- Mazda 6 Sportbreak (hoewel beter dan de CX-5, dito verhaal als hierboven)
Ik was erg enthousiast over de C-HR, deze reed verrassend goed en in Bitone Plus uitvoering leuk om te zien en erg compleet. Wel voelt hij kleiner dan dat hij is door de kleine achterruiten en schuine daklijn, met name mijn wederhelft was hier niet heel enthousiast over. De volgende serieuze kanshebber was de Mazda 6 Sportbreak, maarja, de buurman heeft exact dezelfde auto en qua verbruik kon ik de terugverdientijd t.o.v. de Skoda ook niet echt verantwoorden.
Bij OTO Nijkerk, de Toyota garage waar de C-HR stond, viel mijn oog op de Corolla Touring Sports. Dit vind ik ook een mooie auto, maar zijn nog wel redelijk aan de prijs. Via OTO werd ik op de Auris Touring Sports geattendeerd, die tot op dat moment eigenlijk helemaal niet op de radar stond. Wel iets minder compleet dan de Corolla, maar volgens de Toyota garage kwalitatief gezien de betere keus. Blijkbaar staat de Corolla kwalitatief (voor Toyota-begrippen, dus met een korreltje zout) net iets minder goed bekend.
Zoals dat zodra je je in een auto verdiept gaat zie je ze ineens overal rijden, en viel me op dat het er in een mooie complete facelift uitvoering nog best goed uitziet. Ik was er wel direct zeker van dat het een Executive of Lease Pro facelift uitvoering moest worden, met de LED-koplampen, het mooiere interieur, de veiligheidsystemen stoelverwarming en het panoramadak.
Ten opzichte van de Skoda mis je dan nog de actieve stuurassistent, de adaptieve cruisecontrol en de elektrische achterklep, maar daar kon ik wel mee leven. Uiteindelijk vond ik deze bij Toyota ATS Nieuwegein, een mooie Executive uitvoering uit 2018 in Orion Blue, met zwart halfleder interieur met 80.000 kilometer op de teller. Het viel me op dat de Aurissen als warme broodjes worden verkocht, maar desondanks toch rustig kunnen onderhandelen en een weloverwogen keuze kunnen maken. Uiteindelijk heb ik de Skoda midden juni voor de Auris omgeruild.
De eerste indruk
- 82.886 km
Na ruim een maand Auris rijden kan ik niet anders zeggen dan dat ik er heel tevreden mee ben. Het is een fijne en comfortabele auto. Vreemd genoeg kom ik ten opzichte van de Skoda hierin veel meer tot rust, omdat de auto totaal niet uitnodigt tot gehaast rijgedrag. Dat ligt misschien meer aan mij en kun je de Skoda niet aanrekenen, maargoed.
Het gemiddelde verbruik ligt nu over 3000 km op 1 op 19.5, waarbij ook vakantieverkeer meegerekend is met een volgepakte auto en 130+ rijden in het buitenland. In Nederland rijd ik meestal rond de 110 op de snelweg.
Gratis tip van Tim: Om echt boven de 1 op 20 te rijden moet je wel goed anticiperen en de auto al vroeg uit laten rollen, en in de bebouwde kom even je gas 'liften' zodra je je gewenste snelheid hebt bereikt. Dan schakelt de aandrijving weer om naar de EV modus en kun je ook daadwerkelijk elektrisch blijven rijden. Op de cruisecontrol doet hij dit bijvoorbeeld niet, en haal je denk ik net geen 1 op 20 qua verbruik.
Hoewel de Auris op papier minder ruim is dan de Skoda (het scheelt ca 8 centimeter in diepte van de laadruimte), vind ik de ruimte in de Auris veel beter bruikbaar. Onder de laadvloer van de Auris zitten nog erg veel grote opbergvakken en zelfs in de reservewielbak kun je heel veel kwijt. En door deze vakken is de laadvloer vlak, de achterbank klapt ook vrijwel vlak neer waardoor je heel makkelijk grote voorwerpen in de auto meeneemt. Dit heeft mij positief verrast!
De kleur van de auto vond ik matig, al hecht ik hier nooit zoveel waarde aan. Het is Orion Blue, een unilak die ten opzichte van de metallic blauwe "Royal Blue" die leverbaar was veel minder mooi is. Ik maak de auto alleen altijd met de hand schoon en poets deze graag, ik moet zeggen dat hij er dan al heel anders uit ziet en het best een mooie kleur blauw is. (zie foto)
Qua rijcomfort rijdt de auto erg fijn en is ook lekker stil. Zijn er dan geen minpunten?? Als ik dan toch iets moet noemen is het dan de auto een soort lichte resonantie/trilling heeft op snelheid, ik heb dit vaker gelezen op internet en het schijnt een producteigenschap te zijn. Het voelt alsof je over minder strak asfalt rijdt en je voelt het heel licht in je stoel. Het is niet zo storend, maar valt me wel op. Er zitten net nieuwe A-merk banden onder, dus dat zal het niet zijn. Ik vermoed eerder dat het met het panoramadak te maken heeft, waardoor de carrosserie van de auto wat minder stijf is en 'tordeert'. Bij de eerstvolgende beurt wil ik het in ieder geval even melden en ben ik benieuwd wat eruit komt.
Hieronder zal ik bij iedere review de plus- en minpunten opnieuw opsommen voor een mooi overzicht.
Plus:
- comfortabel
- LED verlichting i.c.m. automatisch grootlicht is echt fantastisch
- kofferbakruimte is royaal voor een hybride, en zeer goed bruikbaar
- zuinig (19.53 km/l)
- lage gebruikskosten (specificatie volgt)
Min:
- onrust in onderstel / carrosserie
- ruimte op achterbank is voldoende, maar niet royaal
Eerste maanden
- 85.800 km
De eerste maanden zitten erop! De Auris bevalt nog goed. Er is een dochtertje op komst bij ons en inmiddels werk ik regelmatig in Den Haag i.p.v. Amersfoort, waarbij ik soms met het OV ga en soms ook met de Auris. De Auris is zowel goedkoop om 'te laten staan' als om te rijden, waardoor het een goede keuze is geweest.
Wel inmiddels twee kleine aanpassingen gedaan: luxe kentekenplaten omdat ik dit mooier vind en de andere wat verkleurd waren, en een CarABC carplay module voor de originele radio. Mijn ervaring hiermee kom ik na een wat langere tijd nog op terug.
Samenvattend tot nu toe:
- Verbruik 1 op 19.6 (1 op 22 boordcomputer)
- Ruimer dan je in eerste instantie zou denken, doet niet veel onder voor mijn vorige Octavia
- Fijne stoelen
- LED koplampen zijn erg prettig en een aanrader
- Trilling is nog aanwezig, laat ik bij volgende beurt bekijken
- Kraakje t.h.v. het zonnebrilhoudertje boven de middenconsole, laat ik bij de volgende beurt bekijken
- Weinig rijbeleving, maar dat wist ik van tevoren en is bij woon-werkverkeer eigenlijk ook wel rustgevend. Geeft mij een goede gelegenheid om weer met mijn motorfietsen hobby aan de gang te gaan!
Kosten tot nu toe over 5329 km:
- Brandstof 525,30 euro
- Nieuwe ruitenwissers 60 euro
- Luxe kentekenplaten 60 euro
- CarABC Carplay module 219 euro
- Kosten per km: 0,16 ct
Anderhalf jaar verder
- 111.454 km
Daar zijn we weer!
Inmiddels anderhalf jaar verder na mijn laatste review. Eigenlijk weinig bijzonders te melden, de Auris gedraagt zich zoals een echte Toyota betaamt perfect. Geen bijzonderheden buiten reguliere 15k beurtjes en tanken om.
Afgelopen november heb ik een originele 17 inch set lichtmetaal (van een Dynamic uitvoering) gekocht en hier nieuwe Goodyear Vector 3 Allseasons op gezet. De sensoren laten inleren bij de Toyota dealer (25 euro, netjes!) en hierna gaan rijden. De auto rijdt erg prettig, wel viel me op dat het verbruik flink naar beneden ging in de winterperiode. Over de afgelopen winter gemiddeld zo'n 1 op 16 gereden met de Auris, terwijl ik best een rustige rijder ben. Dat viel me wel enigszins tegen... De verbruiksmonitor heb ik vanwege een nieuwe telefoon de laatste 2 maanden niet meer geactualiseerd, maar met het warmere weer kom ik weer in de buurt van de vertrouwde 1 op 19. Boven de 1 op 20 is nog steeds mogelijk, als je het niet erg vindt volledig op verbruik te focussen en zeer rustig te rijden. Dat doe ik in de praktijk niet zo vaak meer ;)
Wat kan ik verder nog melden? Met name vorige zomer na een lange rit (Zuid-Frankrijk) viel me op dat ik behoorlijk last van mijn rug van de stoelen krijg. De zittingen zijn erg kort en de stoelen toch vrij hard, al heb ik hier in Nederland bij woon-werk verkeer (< 1 uur enkele reis) eigenlijk nooit last van. De trilling waar ik eerder over sprak is met de andere velgen en banden nog wel aanwezig, maar een stuk minder geworden. Ik merk het eigenlijk niet meer, al ben ik denk ik ook met de auto meegesleten.
Het interieur ziet er nog keurig uit, terwijl de auto intensief gebruikt wordt met vrouw, kinderen en huis-tuin-en-keuken transporten. Mijn ervaring was wat dat betreft met de Skoda wel anders, daar beschadigde de kunststoffen in het interieur zeer snel en bij de Toyota is dit totaal niet het geval. Toch niet zo gek, dat vaak bekritiseerde Japanse plastic!
Wel ben ik zo langzamerhand wel aan het rondkijken naar wat anders, ik zou dan wat nieuwers (meer gadgets) willen en net wat meer ruimte met name op de achterbank. Wat betere stoelen zou ik ook niet verkeerd vinden. Geen idee nog wat het moet worden, ik vind de CX-5 vanaf 2018 erg leuk, maar een Kodiaq of Superb trekken mij toch ook wel. Ook de minder verstandige keuzes zoals een Mercedes-Benz E-Klasse W212 of W213, of Audi A6 C7 etc komen nog wel eens voorbij. Waar ik in mijn eerste review nog schreef over 35k per jaar, is daar tegenwoordig nog maar zo'n 10 a 15k per jaar van over. Dan is verbruik toch weer van een wat ondergeschikter belang. De komende maanden ga ik maar eens rondkijken terwijl ik verder spaar.
Wordt vervolgd!
Op zoek,,.
- 113.000 km
Laatst de stoute schoenen aangetrokken en met een RAV4 Hybrid Executive proefgereden. De RAV4 van 2016 tot 2019 lijkt erg op de Auris maar doet bijna alles (behalve de mrb en het verbruik) net een tandje beter. Het voelt als een klasse hoger, maar dat is logisch natuurlijk.
De betreffende auto reed overigens erg goed en zag er keurig uit, maar gezien de gebrekkige onderhoudshistorie toch maar laten staan. Deze stond bij een Toyota dealer, en heeft nog 3 jaar fabrieksgarantie, maar bij eventuele inruil in de toekomst sta je al weer 1-0 achter zonder onderhoudshistorie. Verder zoeken dus naar een mooi exemplaar in de Executive uitvoering!Tot die tijd lekker met de Auris doorhobbelen, wat hij nog steeds perfect doet!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.