Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 56.200 km |
KM-stand laatst | 95.823 km |
Eerste drie weken in de TS
- 57.700 km
Drie weken geleden verruilde ik onze Auris hatchback voor een Auris TS. Belangrijkste reden : meer ruimte voor de ons en onze twee opgroeiende dochters. Door de positieve ervaringen met de vorige Auris én onze Toyota-dealer in Zwijndrecht (België), wou ik opnieuw een hybride. En ja, geen Corolla maar opnieuw een Auris. De Corolla vond ik blikkeriger aanvoelen dan de Auris en de prijs lag te hoog, we hebben naast deze privé-wagen immers nog een leasingwagen van mijn vrouw.
Wat valt op in vergelijking met de hatchback? De TS rijdt comfortabeler. De hatchback was een Black Edition met een ander interieur. (bredere stoelen in andere stof) In de Comfort-versie die we nu hebben, zijn de zetels minder breed, waardoor er meer plaats is. De TS deint meer en dat vind ik aangenamer dan de wat hardere ophanging van de hatchback. Voor de rest is de uitrusting identiek, alleen zitten er parkeersensoren op en heeft de navi meer mogelijkheden (o.a. melding flitspalen). De navi die ik trouwens amper gebruik, wegens te traag. Ik gebruik bijna altijd Waze. Wat die parkeersensoren betreft : de voorste sensoren piepen wel erg luid. Het geluid komt van onderaan de cabine aan de passagierskant, het is een beetje het effect van een klankkast. Ergens tegenaan rijden is dus quasi onmogelijk :-)
De TS lijkt vlotter te rijden dan de hatchback. Lijkt, want het kan ook mijn gevoel zijn. Het verbruik is gelijk aan de hatchback, (ongeveer 4,8l/100km) dat verbaast me wel aangezien de TS toch een pak groter is. Het blijft sowieso een auto om relaxed mee te rijden, dan is hij fluisterstil. De auto ontzorgt en dat is voor mij belangrijk bij het rijden.
Binnen twee weken maken we er onze eerste korte reis mee, richting het Grevelingenmeer, ik zorg daarna voor een update!
Eerste langere trip
- 58.940 km
Vandaag deden we een eerste keer een langere trip met de Auris, van onze woonplaats in Oost-Vlaanderen tot Port Zélande (een 100 kilometer). Het valt me opnieuw op dat de TS veel comfortabeler rijdt dan de hatchback, ook volgeladen dus (weekje weg met de twee dochters). De maximumsnelheid in Nederland zorgt ervoor dat de TS heel zuinig rijdt. Cruisecontrol aan en genieten van de stilte aan boord. Top, hoewel ik dacht dat die maximumsnelheid in Nederland wel voor wat discussie gezorgd heeft. Wat is minder : op momenten dat ik meer dan 120 rijdt - bij inhalen - is er wel wat windgeruis Nog een leuk detail : bij het inladen van de koffer ontdekte ik onder de laadvloer nog een uitneembare bak met vakjes. Had de verkoper me niet getoond, maar ben er erg tevreden mee.
Blijven gaan
- 67.585 km
Reviews over een Toyota Auris zijn over het algemeen vrij kort...omdat er weinig over dit model te zeggen is. Da's positief en minder positief. Er mankeert amper iets aan, maar voor de grote rij-ervaringen moet je zeker niet bij een Auris zijn. Ook bij de onze gaat alles probleemloos. Verbruik blijft onder de 5l, de auto doet wat hij moet doen. Sinds vorige week zitten de zomerbanden erop (ja, ook bij mijn garage zijn er lange wachttijden door personeelstekort...) en die maken wel degelijk een verschil. De Auris ligt strakker op de weg en rijdt comfortabeler. De winterbanden deden naar mijn aanvoelen de auto minder comfortabel rijden. Met de hittegolf bijna achter de rug, heb ik gemerkt dat de airco beter werkt dan in mijn vorige Auris. De auto koelt sneller, wat met zulke heten temperaturen een zegen is.
Kan er dan niets beter. Jawel hoor, de standaard geluidsinstallatie is niet top. Als fervent podcastluisteraar irriteert me dat soms wel, dat was ook zo in de vorige Auris. Iets om mee rekening te houden bij de keuze van een opvolger binnen enkele jaren.
Saai, maar goed
- 77.523 km
Tijd om nog 'ns een update te plaatsen. Ik wou dat ik spannende dingen kon schrijven...maar helaas. De Auris doet wat hij moet doen, zonder problemen. Toch kriebelt het en kijk ik stilaan rond naar iets anders. Het gebrek aan vermogen begint me meer en meer tegen te vallen. Wat houdt me dan tegen? Het comfort en de betrouwbaarheid vooral. Om ritten te doen buiten de snelweg is de Auris ideaal, stil en zuinig. Het verbruik blijft dan netjes onder de 5l/100km. Binnen een jaar moet mijn vrouw elektrisch gaan rijden en dan komt er een laadpaal. Ik mik daarop om tegen dan privé een plug in hybride te kopen. Een jonge BMW 225e bv. Andere suggesties meer dan welkom in de comments!
Saai, maar goed - the sequel
- 95.823 km
Tsja, wat valt er te melden. Bitter weinig. De Auris doet wat hij moet doen, probleemloos. Een keer in de garage gestaan - naast het reguliere onderhoud - met een kapot gebeten kabel aan het hybridesysteem. Bleek dat een marter een nachtje had doorgebracht onder de motorkap. Ik heb een aantal keer overwogen om een nieuwe auto met meer power te kopen, maar telkens krabbelde ik terug omdat de Auris zo betrouwbaar is. Wat minder is: de Toyota-dealer vlakbij heeft de deuren gesloten, waardoor ik nu 35 kilometer moet rijden naar de dichtstbij- zijnde, wil ik mijn garantie behouden. Als troost...mijn vrouw krijgt binnenkort haar nieuwe Renault 5! Elektrisch plezier op komst, dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.