Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Business (2018)

autoreview

Toyota Auris Tourer Sports
Toyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris faceliftToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer SportsToyota Auris Tourer Sports

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Business
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst68.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verrassende Auris

  • 41.000 km

De toyota Auris is zeker niet de meest sexy auto ter wereld. Wanneer je de wagen van buiten bekijkt zie je een nette wagen, maar de verhoudingen en lijnen zijn een beetje klungelig voor het westerse oog. Van binnen is alles netjes, vooral de middenconsole springt in het oog als het enige frivole design element.

De ergonomie houdt niet over voor een lange Nederlandse man. De zittingen zijn vrij kort, en het stuur kan net niet ver genoeg in de diepte worden ingesteld. Toch zijn lange ritten comfortabel genoeg, met voorzichtig tweaken van de stoel en stuur kan uiteindelijk een acceptabele zitpositie worden gevonden.

Ronduit belachelijk is de toeter. Ik zie niet veel mensen schrijven over een toeter, maar deze toeter geeft een miep-miep geluidje. In plaats van mensen te waarschuwen is het een teken om in lachen uit te barsten. Eén van de eerste dingen die ik met deze auto gedaan heb is de toeter verwijderen en vervangen door een zware dubbeltonige hoorn. Daar bleek de 15A zekering niet tegen bestand te zijn, dus deze ook vervangen door een zwaarder exemplaar. Nu geeft de wagen een bevredigende loei wanneer de toeter wordt ingedrukt.

Wanneer de tekst hierboven leest, dan zie je nog geen uitgesproken positieve ervaring. Die komt pas wanneer je met de Auris hybride gaat rijden. De CVT transmissie met electrohulp is een ware zegen in het drukke Nederlandse spitsverkeer. Schokvrij en fluisterstil zoef je door de files heen. De enige dissonant hier is de wat armetierige geluidsisolatie van de wielkassen. Vreemd genoeg is het benzineverbruik tijdens het stop-start verkeer in de file het laagst, je kunt gemakkelijk 1 op 24 halen. Bij constante snelheden lust de Auris overigens wel een slokje. Bij fluwelen voet rond de 1 op 18, en op een chagerijnige dag daalt dit naar de 1 op 13. De allergrootste verrassing is de wegligging. Op snelweg op en afritten en binnenwegen kun je de Auris verbazend hard door de bochten smijten, het onderstel geeft geen krimp. Wanneer je de grens overschrijd glijdt de wagen lichtjes en voorspelbaar over de voorwielen weg.

Het gebruiksgemak van de bagageruimte is groot, slim ingericht met de extra vakken en de rugleuningen zijn met hendels bij de achterklepingang neer te klappen. Hulde, scheelt een hoop gedoe. Het enige wat eraan scheelt is de breedte van de laadopening en de breedte van de laadruimte. Dat had wel iets royaler gekund. Op de achterste zitrij zit je goed qua hoofdruimte, de beenruimte is matig. Wanneer je kinderen beneden de 12 hebt, is het goed genoeg.

Het rijden is een genoegen, zeker wanneer de motor tot uiterst vermogen opzweept en beloond wordt met een saab-achtige huil. Het weleens genoemde janken van CVT valt in de praktijk reuze mee, normaal gesproken nodigt de Auris uit tot rustig en beschaafd rijden en dan laat de auto zich van de beste kant zien. Heb je een 'rijdersdagje', zet dan de versnelling op stand B (volgens mij de B van Bergversnelling uit de Dafjes!), Hou er dan wel rekening mee dat auto dan weigert om de cruisecontrol in te schakelen, wil de controle regel dan ook maar alles zelf lijkt 'ie te denken.

Het onderhoud en de betrouwbaarheid is puur Toyota, op defecte remlichtjes na is er nog nooit iets stukgegaan. Wanneer je net een oude Engelse auto en een oude Saab hebt gereden dan voelt die betrouwbaarheid als een warm bad. Als dagelijkse zakelijke gezinsauto absoluut een aanrader, hoewel de nieuwe Corolla nog veel beter is. Deze heb ik meegekregen als vervangauto bij een beurt en deze is stiller, breder en rijdt langer op de accu.

Samengevat: Een betrouwbare gezinswagen die beter rijdt dan je in eerste instantie vermoed.

De auto is weg

  • 68.000 km

Corona maatregel

Hoe mooi de hybride techniek ook is, een zakelijke auto als de Toyota Auris kost toch zo'n 220 Euro per maand aan fiscale bijtelling. Sinds maart werk ik vrijwel geheel vanuit huis, ik vanaf die tijd maar een paar keer getankt met de wagen. Te veel geld om ongebruikt te laten staan.

De Auris is overgedaan naar een collega die nog wel veel moest rijden. Ik heb hem omgeruild met zijn auto, een BMW 530i uit 2001. Natuurlijk een bak ellende, maar de fiscale bijtelling is met een 32% over 2000 Euro een stuk beter voor een stuk blik dat niets staat te doen. Hij brult wel lekker als je gas geeft, maar ik heb er al veel aan moeten repareren. Zie mijn nieuwe verslag.

De Ouwe

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.