Suzuki Wagon R+ 1.3 GL (2001)

autoreview

Suzuki Wagon R+ 1.3 GL (2001)

Signalement

UitvoeringWagon R+ 1.3 GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf106.700 km
KM-stand laatst137.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 130.000 km

SUZUKI WAGON R FOURGRIP - 4WD !

28.11.2008
Deze week de auto opgehaald na een lange treinreis naar Zuid-Duitsland. Waarom ik ICE toeslag betaal voor een boemel van Frankfurt naar Regensburg ( ICE met 100 max 130 km/h ) snap ik niet. De rails waren zeker geen hogesnelheidrails. Mogelijk kan de NS eens praten met de DB ? In NL zijn wel rails maar geen treinen....
Maar goed, na een hartelijke ontvangst met uitgebreide broodmaaltijd kon ik dan om 18 uur de terugreis aanvaarden. In het donker. Met een vreemde auto. Altijd een onprettig gevoel om met een auto die je niet kent gelijk maar 800km te gaan rijden.
Maar met een TUV \'ohne mangel\' zou dit goed moeten gaan en dat ging het dan ook.
Het autootje hield zich super. De zit is wel even heel anders dan in mijn eerdere Justy die technisch behoorlijk identiek is met deze Wagon. Waar ik bang was voor zijwindgevoeligheid viel me dit ontzettend mee. Op paar bruggen met flinke zijwind geen enkele last van zijwindgevoeligheid gehad. Positieve invloed van de 4WD ?
Wel merkbaar is de korte wielbasis en een wat stugge vering. Allerhande hobbels in het wegdek worden goed doorgegeven. Positief uitgedrukt : je hebt een goed gevoel met het wegdek...Maar echt hinderlijk is het niet. Ook de Justy kende dit.
Benzineverbruik : 1 op 14 bij een snelheid van ca. 120km/u aangehouden op de snelweg. 120 km/u op de teller bleek zo\'n 117 km/u op GPS te zijn.
Veel harder dan 120 km/u moet je ook niet gaan met deze auto, het wordt dan wel erg lawaaiig. Lawaaiig is de auto op konstante snelheid niet echt, wel opmerkelijk dat bij 100km/u de lawaaibelevenis erger is dan bij 110km/u ( motorgeruis vs windgeruis, het windgeruis doet aangenamer aan en gaat bij hogere snelheid meer overheersen ). Bij het opttrekken laat het motortje zich goed horen, er had best wat meer isolatie in de Wagon gekund. De Justy was met dezelfde motor stiller.

Maandag naar de RDW voor toelatingskeuring ( is alleen kontrole op hoofdzaken ) en APK. Wordt vervolgd.

08.12.2008 @ 107.600km
RDW en APK zijn inmiddels geweest. Op 1 en 2 december.
Een volgende keer doe ik geen APK meer bij de RDW, met nieuwe TUV werd mijn Wagon R toch nog ( en terecht ! ) op 2 punten afgekeurd.
Ik had nergens naar gekeken ivm de nieuwe TUV, maar foutje CO, grenswaarden werden overschreden : oorzaak lekke pakking tussen uitlaat...
Verder kentekenplaatverlichting niet in orde, 1 van de 2 lampjes deed het niet en gezien het gebroken draadje al langer niet meer.
Kosten : nihil.
Wel voor deze kleinigheden herkeuring ( 25 euro ) en nogmaals naar de RDW op het 1-daagskenteken van de dag ervoor...Je moet wat, auto was wel verzekerd.
Doe je alleen aanmelden bij de RDW en de keuring lokaal bij de dorps-garage dan worden deze kleinigheidjes gelijk verholpen.
De RDW keurmeester kan ik echter niks verwijten, maar de duitse gruendlichkeit is niet meer wat het geweest is. TUV ohne mangel maar CO moet daar ook op zijn minst tegen de grens gezeten hebben en absoluut niet op de normale waarde. En het gebroken draadje van de kentekenplaatverlichting had ook gezien moeten worden.
Of tonen deze foutjes aan dat ook duitsers mensen zijn ? Laten we het daar maar op houden.
Inmiddels zullen de kentekenpapieren wel binnen zijn, echter ivm reis naar buitenland kan ik de post niet nakijken. Volgende week maar eens kijken.

Via internet inmiddels op zoek naar nieuwe dempers. M.n. de middendemper ziet er matig uit. De achterdemper is nog zeer goed. Omdat ik de auto als winterauto heb aangeschaft en er lange reizen ( 1000km ) mee plan te maken vervang ik liever e.e.a. preventief. Dempertjes kosten minder dan 30 euro. Per stuk. Kwaliteit van deze goedkope dempers ?? Mogelijk deel van volgende verslagen.

13.1.2009 @ 110.000 km

Inmiddels wat meer ervaringen met de Wagon.
Begin januari de kinderen teruggebracht naar Praag en zelf verder oostwaarts gereden. Tot aan Ostrava. 1200km van huis in de Wagon R.
Dit ging prima.
Vooral ook omdat op de heenweg de A2 ( Ruhrgebiet - Berlin, toch een belangrijke weg dacht ik ) aardig voorzien was van vers gevallen sneeuw. En dan heb je dus heerlijk voordeel bij de 4WD !

Op zich is het ook op lange afstand heel goed uit te houden in de Wagon. Geen last van rugpijn etc. Stoelen zitten best goed. Alleen niet te snel de bocht door gaan ivm het vrijwel ontbreken van zijdelingse steun.
Ook kinderen achterin voldoende ruimte en geen klachten.

Tot nu toe tevreden.
Echter klein probleempje op dag van terugweg : bij -23 wou hij niet starten. Niet de akku maar de startmotor defect. Dus aanslepen en dan maar ruim 1000km rijden zonder de motor af te zetten cq af te laten slaan.

18.02.2009 @116.000km. SNEEUW !!! FUN !!!
Inmiddels wat probleemloze km's verder. Klein onderhoud geweest bij 115.000km : olie, filter, luchtfilter, bougiekabel.
En nu : SNEEUW !!!!!! ( In Tsjechie )
Super met dit kleine ding.
Rechtuit heuvel op gaat als op asfalt. Gewoon stevig wegrijden en niks spinnende wielen. Gewoon als een speer er vandoor gaan.
Het enige gevaar is bochten : iets te vroeg het gas erop en de achterkant wil gewoon rechtdoor zijn eigen spoor volgen. Is ook weer een uitdaging : de draaicirkel is opeens veel kleiner te maken.....
Het uitbreken van de achterkant is goed op te vangen en te corrigeren.
DIT IS FUN !
Nu weet ik weer waarom ik de 4WD versie wou.
Ik ben veel in Tsjechie, en m.n. de winters kunnen redelijk veel sneeuw geven. En onder deze omstandigheden is dit geen saaie seniorenauto maar een superding !!!

22.05.09 @130.000km
Inmiddels lekker doorgetuft met de Wagon R.
Bij 124.000km de winterbanden eraf en de zomerbanden er op. Hierbij geconstateerd dat de achterdemper nu echt aan vervanging toe is, dus de low-budget demper van 27 euro ( Ebay ) eronder. Past prima, heeft wel wat minder dempingsmateriaal. Vwb geluid heb ik niet de indruk dat dit iets uitmaakt.
De Wagon R bevalt goed, meerdere lange ritten ( ca. 1000km ) ermee gemaakt. Is goed te doen, snelheid max. zo'n 125km/u. Af en toe 140 km/u.
Wat wel merkbaar is : de zon. In de winter geen last van gehad maar nu is het duidelijk merkbaar dat er veel glasoppervlak is en dat de opwarming binnenin bovengemiddeld is.

PROBLEMEN

  • 120.500 km

28.11.2008
Geen
13.01.2009
bij ca. 109000km en -23 oC startmotor defect. Bij nader inzien toch niet defect. 's avonds in mist gereden, strenge vorst. Geen startgeluiden te horen. Alleen licht zoemen van een elektromotor.
Bij dooi-inval geen probleem meer. Iets vastgevroren ? Voor de zekerheid toch maar vervangen door een jonger exemplaar. Ex-sloop.
02.02.2009 @120.500km
Bij Magdeburg (400km van huis) rooksignalen bij het stuur en een klikkend relais van de richtingaanwijzer. Snel aan de kant. Stukje dashboard losgeschroefd en kabel uit relais verwijderd.
Thuis richtingaanwijzer schakelaar aan stuur vervangen. 26 euro nieuw. Onderdeel van GM....gezien het grote aanbod op ebay is dit onderdeel wel eens vaker kapot....Is overigens standaard richtingaawijzer uit Opel Astra, Corsa, etc.

EINDOORDEEL

  • 137.000 km

De Suzuki is verkocht. Stond langere tijd al te koop maar had volgens sommigen geen NAP ( klopt, is geimporteerd uit Duitsland met volledige onderhoudsgeschiedenis ), km stand niet verifeerbaar ( klopt, maar 137.000 is best respectabel en relatief veel voor Wagons van deze leeftijd, waarvan 30.000 in laatste jaar en de rest allemaal met duitse boekjes aantoonbaar ), 4WD...ja.
Autokopers in Nederland lijken grote ondeskundige zeikers te zijn. Tenminste wel degenen die op deze auto afkwamen.

Maar goed mijn eindoordeel :
+ de 4WD, denk ook maar aan deze winter
+ de ruimte
+ overzichtelijkheid
+ benzine verbruik, 7l per 100km met inachtneming extra gewicht aandrijving en extra verliezen door deze aandrijving is netjes
- geen airco, klein met grote glazen was net een broeikas deze zomer

Al met al redelijk positief, al heb ik een wat minder goed gevoel over de kwaliteit. Mijn eerdere Subaru Justy = Suzuki Swift 4WD uit dezelfde fabriek voelde veel degelijker aan. Is subjectief maar ik kan me echt niet aan de indruk ontrekken dat het allemaal wat lichter en dunner is.
Ik zou toch zo weer een Wagon R kopen, weer 4WD maar dan wel met airco !

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens