Suzuki SX4 1.6 Exclusive (2008)

autoreview

Suzuki SX4 1.6 Exclusive (2008)

Signalement

UitvoeringSX4 1.6 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf40 km
KM-stand laatst94.715 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Suzuki SX4 Shogun

  • 13.500 km

Na 6 jaar Liana werd het tijd eens te kijken naar iets anders. De vraag was doorrijden of inruilen? Bij onze (service) dealer stond een SX4 voor aflevering en zowel mijn vrouw als ik waren best enthousiast over het model.
Dus maar eens een offerte gevraagd voor een SX4 Shogun 1.6. Een compacte SUV volgens de RDW. Het bij te betalen bedrag viel natuurlijk tegen maar in vergelijking met ander dealers was het zeker niet slecht.
Dus de knop doorgehakt en besteld. De kleur is gewaagd: parelmoer wit metallic, maar staat de auto erg goed. In eerste instantie wilde we een zwarte maar na het zien van de witte waren we om. Oktober 2008 is de auto geleverd. Met als opties: cruise control, armsteun, bagagenet, dakdragers, achterbumper beschermer en luxe velours matten set.

Ervaringen:

Inmiddels zijn we ruim een half jaar en 13dkm verder, dus kunnen we al een goed beeld van de auto geven. De kleur wit staat de auto inderdaad erg goed, zeker in combinatie met de zwarte bodykit en het donkere privacy glas (standaard op de Shogun). Al veel positieve reacties gehad.

Het verschil met de Liana is duidelijk te merken. De auto voelt en rijdt in alles een klasse hoger. Hij is stiller, zuiniger en comfortabeler. Ook de afwerking staat op een hoger niveau.
Het verbruik ligt altijd ergens tussen de 1 op 13 en 14 (het nieuwe rijden en de cruise control) soms iets lager dan weer hoger. (autobahn of 80km wegen maken het verschil).

Binnen ruimte is voldoende al leek de Liana iets ruimer. De kofferruimte lijkt ook kleiner maar door de rechthoekige vorm en diepte is die wel bruikbaarder. De bank is makkelijk om te klappen, dus kerstbomen planken en fietsjes passen er dan goed in. Onlangs zijn we naar de Adriatische kust in Italië gereden en alle vakantie bagage past er in. Eerlijkheid is wel dat de koelbox achter tussen de kinderen stond. De rit van 1200km is comfortabel en probleemloos verlopen. Op autobahn zijn hoge snelheden >160km/h geen probleem en door de Dolomieten blijkt ie goed te kunnen klimmen. Gemiddeld verbruik was 1 op 12,5.

De radio/cd speler is vanaf het stuur te bedienen en spelt ook mp3 en wma af. Alle materialen voelen goed aan al is de kunststof soms wel hard. Daar in tegen zit er wel een dik met leer bekleed stuurwiel in.

Minpunten:

De kunststoffen in de auto zijn hard en vooral in de bagage ruimte krasgevoelig. Door die hardheid hoor je wel eens bijgeluiden die dan blijken te komen van een CD doosje of een pen! Als het vochtig is beslaan vooral de achterste zijramen en achterruit snel. De airco lost dat snel op. De zijramen heb ik ingewreven met een druppeltje zeepsop en dat werkt ook goed. Simpel en effectief.
De A-stijl zorgt soms voor vervelende dode hoek situaties. Kwestie van opletten en bewust van zijn. Dit geld ook voor de richting aanwijzer die vaak na een rotonde niet afslaat.

Problemen:

Problemen hoef je met een Japanner niet te verwachten. De SX4 Shogun komt niet uit Hongarije maar uit Japan.
Wel is de auto 2x terug geweest naar de garage voor een loszittende paneeltje en een vervelend gekraak in het dashboard. Beide zijn inmiddels opgelost.


Onderhoud:

De eerste beurt staat binnenkort gepland bij 15 dkm. Tot op heden alleen olie gepeild en overige vloeistoffen gecontroleerd. Niets bijzonders. Banden spanning aantal malen gecontroleerd.

Conclusie tot op heden:

Leuke compacte auto met goede prijs kwaliteit verhouding.


Binnenkort meer,


update 18025km

  • 18.025 km

Inmiddels zijn we weer 5000km verder.

Eerste kleine beurt gehad bij 15000dkm. Niets bijzonders zoals verwacht. Enigste probleem was een losse bekleding van de middenarmsteun. Hersteld door dealer.

Verbruik blijft gunstig 1 op 14,2 gemiddeld. (wel gebruik van de Cruise-Control)

Van de zomer naar Frankrijk geweest (Jura) Volbepakt met 4 personen is wel een beetje passen en meten, maar alles kon mee.
Kofferbak is niet echt groot, maar wel rechthoekig en diep.
Van de hoedenplank kan je ook een etage plank maken en dan hoog doorstapelen.

Wel jammer is dat de kunsstoffen in auto hard en krasgevoelig zijn. In de bagage ruimte zit het al vol met krassen en in de auto hoor je ieder cd doosje en pennetje rammelen in de bakjes en vakken.

Lak bij deze auto is erg sterk, bij een grondige wasbeurt na de vakantie pas 2 putjes gezien. Voor de rest nog geen krasje te zien (top).

update 25000km

  • 25.000 km

Inmiddels weer iets verder in de kilometers. De koude winter goed doorgekomen, al wellicht toch volgend jaar aan de winterbanden. 1 keer in een bocht rechtdoor gegaan, gelukkig zonder schade (behalve een paar geknakte takken van een struik).

Brandstof verbruik door de kou wel iets hoger, nu rond de 1 op 12,5.

Verder geen grote problemen maar wel een paar kleine dingenentjes:

- Het harde kunststof kraakt al het koud is. Dit verdwijnt wel al de auto van binnen warm wordt. Wel is een paneel boven de middelste ventilatie roosters vervangen. Dit maakte wel erg veel geluid en gekraak. (wel 3x voor terug geweest, want als je bij garage bent hoor je natuurlijk helemaal niets)
- De ventilatie schakelaar bleef vast zitten, gelukkig wel in de voorruit stand. Is onder garantie hersteld.
- Bij grote temperatuur veranderingen wil de auto nog wel eens last hebben van natte ramen aan de binnen kant. Ook weer typisch: niet altijd.

Binnenkort de eerste Grote Beurt ( 30.000km), dan meer.

update 37500

  • 37.500 km

Inmiddels is de SX4 alweer bijna 2 jaar oud. Maar verveeld nog steeds niet.

De eerste grote beurt zit erop, zonder bijzonderheden. Alleen de gebruikelijk filtertjes en vloeistoffen. Totaal kosten nog geen € 300,-

Verbruik ligt nog steeds zo rond de 1 op 13/14, bij een fluwelen rechtervoet haal je zelfs 1 op 16. Maar zo rij je natuurlijk niet altijd. De kleur is nog steeds actueel en krijg nog steeds positieve reacties op de auto.

De SX4 heeft inmiddels een facelift gehad, maar gelukkig is die vooral inwendig zodat je niet het gevoel hebt in een oud model te rijden. Wel is de optionele Cruise-control naar het stuur verhuisd. Toen ik hem kocht kon dat nog niet. Nu zit bediening aan de stuurkolom (GoldCruise)

Ben wel benieuwd wat Suzuki over een paar jaar als opvolger heeft. Voorlopig rij ik lekker door want onze kinderen passen er nog goed in. Misschien komt er straks een Kizashi station?

Jammer dat de auto af en toe nog wat kraakjes en rammeltjes laat horen. Komt vooral door de harde kunststoffen in het dashboard. Ook het weer speelt hier in mee, hoe kouder hoe meer je hoort. Wel is een irritante kraak opgelost door het paneeltje vast te kitten! Wat een likje kit wel niet kan doen.

Helaas heeft de auto ook laatst schade opgelopen. Een achteruit rijdende vrachtauto zag onze auto niet staan. Op het oog viel het wel mee, maar toch bijna € 5000,- schade. Alles achter de bumper moest vervangen worden, plus natuurlijk de bumper, motorkap en lampen. Geluk bij een ongeluk is dat een lelijke kras in bumper nu ook weg is. Schade is keurig hersteld en als vervang auto hadden we 10 dagen een Subaru Outback 3.0r.(ook niet verkeerd)!

Afgelopen jaar 2 x naar Frankrijk geweest met 4 en zelfs een keer met 5 personen. Het is natuurlijk geen hele ruime auto maar wel goed te doen met 2 kinderen en een volwassene op de achterbank. 4 uurtje is het wel uit te houden.
Naar Bretagne ruim 1000km met 4 personen incl. bagage zonder hulpmiddelen. Gewoon kritisch kijken wat je meeneemt. Hoedenplank eruit en tot bijna het dak stapelen. Wel erbij zeggen dat we een kant en klare caravan hadden geboekt.
Comfort is prima uren met 130/140 km/h geen probleem. (wel met CruiseControl, ideaal.

Nu op naar de 45000km.

Update 50000km

  • 50.087 km

Update 21 juni 2011


Inmiddels de 50dkm gepasseerd. Bij 45dkm 2e ‘kleine beurt” gehad. Niets bijzonders, kosten €129,-.
Voorbanden beginnen te komen, maar moeten nog makkelijk de 60/65dkm kunnen halen.

Laatst wou die on Japans niet starten, maar bleek dat mijn vrouw de motor had laten verzuipen. Even doorstarten met ingetrapt gaspedaal en probleem opgelost.

Daarna vakantie Italië, Gardameer /Venetië. Goed gegaan, lekker kruisen met +- 160km/h op de autobahn.

Verbruik is best gunstig gemiddeld tussen de 6.4 en 7.0 ltr. Per 100km. Op vakantie met autobahn lag het gemiddelde op 7.5, dus ook zeer redelijk.

Wel is er weer een rammeltje opgedoken onder het dashboard, vooral op klinker en kasseien wegen. Niet hinderlijk maar ook niet op te sporen. Zit ergens vlak onder de voorruit.

update 93000

  • 93.000 km

Het is al weer even geleden, dus tijd voor een update!


Inmiddels de 90.000km alweer gepasseerd. Op naar het eerste klokje rond. De reden van de late update is dat er eigenlijk weinig te melden was. De auto functioneert nog steeds probleemloos, op een paar kleine dingetjes na. Zo is er een rammel “spookje ”wat soms opduikt, vooral op klinker en kasseienwegen. Het dashboardkasje opent soms wat moeizaam en is een hitteschild bij de uitlaat los, wat zorgt voor snerp bij terug vallend toerental.
Ben daar een keer voor terug geweest, maar je zal zien als je samen met de monteur een half uur rond rijdt dat er niets te horen is! Iets voor de volgende beurt.

Bij 63000km de voorbanden vervangen, achter naar voren en nieuw achter. Gekozen voor Bridgestone Turanza ER300 ecopia (lagen er al onder).
65000 km, grote beurt. Gebruikelijke zaken als filters en olie
79000 km, tussen beurt met eerste APK, niets bijzonders.

Verbruik deze zomer lag rond de 6.8 lt. /100km. In de winter moet je daar zo’n 0,5 lt. bij optellen.
We rijden met deze auto weinig korte ritten, woon/werk is 60km en vakanties zijn geweest naar Zwitserland, Gardameer (Italië) & Cote d’Azur. Gemiddeld zo’n 3000km per vakantie.
Voor de overige ritten gebruiken we onze 12 jaar oude Toyota Yaris.

Inmiddels wel een keer wezen kijken naar de nieuwe SX4 S-Cross. Een heel andere, veel ruimere en luxere auto. Je merkt dat de tijd niet heeft stil gestaan! Onze kinderen worden groter en hoewel ze nu prima ruimte op de achterbank hebben ga je wel vooruit denken. De bagage ruimte in de oude SX4 is niet de grootste, maar met efficiënt en geduldig pakken kom je een heel eind! (ik weiger toe te geven aan een dakkoffer).

We zullen binnenkort zien of het hart het van het verstand heeft gewonnen…

Ingeruild

  • 94.715 km

In het laatste verslag schreef is het al. Er is een nieuwe SX4 S-Cross. Na de proefrit heeft het hart het gewonnen. Medio november wordt deze ingeruild op een nieuwe SX4 S-Cross Exclusive in de kleur Cool White Pearl.

Binnenkort meer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.