Suzuki SX4

Bescheiden SUV'ige

Suzuki SX4
Suzuki SX4Suzuki SX4Suzuki SX4Suzuki SX4 - interieurSuzuki SX4 - interieurSuzuki SX4
AutoWeek 11

Je leest het in AutoWeek 11

De markt voor SUV-achtigen groeit nog altijd. Een jaar of vijftien geleden had dit type auto nog een marktaandeel van 1,7 procent; nu is dat 7 procent. Reden voor Suzuki om in diverse segmenten een semi-offroader aan te bieden. De Jimny en de Grand Vitara krijgen nu gezelschap van de SX4, die later het estafettestokje van de Ignis zal overnemen.

Met kleine auto's die ook naast de gebaande paden nog uit de voeten kunnen, heeft Suzuki veel ervaring. Al begin jaren tachtig had het Japanse merk succes met de SJ-serie. De Jimny is een moderne vertaling van dat model. Net als zijn grote broer, de Grand Vitara, kan hij in het terrein potten breken. De Ignis komt er minder ver, daar helpt vierwielaandrijving geen moedertje lief aan. Alleen al z'n relatief geringe bodemvrijheid speelt 'm in het rulle zand parten. Veel meer is de Ignis een auto voor op het asfalt, die niet gauw onder de indruk is van een beetje gladheid of een fikse regenbui. Want dan bewijst de integrale aandrijving zijn nut.

De nieuwe SX4 treedt min of meer in de voetsporen van de Ignis. De SX4 is een coproductie van Suzuki en Fiat; het partnerschap is ontstaan in de tijd dat Fiat nog nauwe banden had met General Motors, waaraan ook Suzuki gelieerd is. De SX4 is de tweede telg uit de kleine SUV-drieling; Fiat beet het spits af met de Sedici en Lancia komt naar verluidt ook nog met een variant. Giorgetto Giugiaro is verantwoordelijk voor het ontwerp van de koets; daar staan de Italianen zich op voor, de Japanners roepen dat iets minder hard van de daken.

Het ontwerp houdt het midden tussen een compacte hatchback en een kleine SUV. De lage, oplopende schouderlijn, die de wigvorm accentueert, geeft de Suzuki een sportief voorkomen, terwijl de uitgebouwde wielkasten en de grote spoorbreedte het design een stoere uitstraling geven en veelzijdigheid suggereren. De 4WD-versie heeft een wat heftiger uiterlijk, onder andere door de montage van kunststof wielkastverbreders en dorpellijsten, beschermingsprofielen aan de onderkant van voor- en achterbumper, en dakrails. In de hoofdstedelijke P.C. Hooftstraat zul je niet direct opvallen met de SX4 en in Nijmegen kun je niemand voor het hoofd stoten met de Suzuki, want met een totale lengte van een fractie meer dan vier meter eist de Japanner slechts een bescheiden ruimte voor zichzelf op. Bescheidenheid siert niet alleen de mens, maar ook Suzuki's SUV'ige.

Badge engineering

Fiat en Suzuki hebben zich maar bitter weinig moeite getroost te verbloemen dat het bij de Sedici en de SX4 feitelijk om een en dezelfde auto gaat. Slechts met hun respectievelijke merkemblemen onderscheiden de Suzuki en de Fiat zich van elkaar; badge-engineering in optima forma. Beide producenten hopen met het model straks voorop te lopen in de ontwikkeling van betaalbare compacte SUV's. De Sedici is louter leverbaar met vierwielaandrijving, de SX4 kan ook worden besteld met alleen voorwielaandrijving.

De instapper heeft een anderhalve liter benzinemotor onder de kap een krachtbron die in de Sedici niet verkrijgbaar is. Deze motor levert een maximum vermogen van 99 pk en een hoogste koppel van 133 Nm. De 1,6-liter benzinevariant is leverbaar voor zowel de Suzuki als de Fiat. Bij de laatste zoals gezegd alleen in combinatie met vierwielaandrijving, bij eerstgenoemde ook gekoppeld aan voorwielaandrijving. Voor dieselaars heeft Suzuki de SX4 1.9 DDiS common-rail zelfontbrander in de aanbieding; achter deze typeaanduiding gaat inderdaad de 120 pk sterke 1,9-liter JTD-motor van het Fiat-concern schuil. De dieselmotor, die af fabriek is voorzien van een partikelfilter, kan worden gekoppeld aan zowel twee- als vierwielaandrijving, net als de 1,6. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is voorbehouden aan de oliestoker. Allebei de benzinemotoren krijgen of een handgeschakelde vijfbak, of een viertraps automatische transmissie (alleen gecombineerd met voorwielaandrijving).

De vierwielaangedreven SX4's hebben net als bij de Ignis de toevoeging 4Grip.i-AWD, Suzuki noemt z'n integrale aandrijving, intelligent All Wheel Drive. Het systeem kent drie standen: 2WD, 4WD Auto en 4WD Lock. De 2WD-modus, ofwel de voorwielaandrijving, kan worden ingeschakeld voor lange afstanden en dat zorgt voor een lager brandstofverbruik. Bij de 4WD-Auto-modus wordt het vermogen onder normale omstandigheden ook naar de voorwielen gedirigeerd, maar als deze grip met de ondergrond dreigen te verliezen, gaat een deel van het koppel naar de achterwielen. Wanneer je 4WD Lock inschakelt, wordt het motorkoppel bij snelheden onder de 60 km/h altijd over alle vier de wielen verdeeld. Boven deze snelheid spreidt i-AWD de trekkracht weer naar eigen bevinden over de voor- en achteras en schakelt het systeem dus weer over op 4WD Auto. Een elektronisch gestuurde, elektrisch bediende meervoudige natte plaatkoppeling zorgt voor de verdeling van de aandrijfkracht.

Korte slagen

Het onderstel is in de basis dat van de Swift. Zowel de SX4 1.6 4Grip als de 1.9 DDiS 4Grip waarmee we tijdens de introductie van het model kennismaken, doen voor wat betreft hun rijeigenschappen sterk denken aan de compacte hatch van Suzuki. Dat betekent dat de SX4 een verregaand neutraal gedrag tentoonspreidt. Dankzij de vierwielaandrijving kun je flink gek doen met de 'Suzi' zonder dat de auto een eigen leven gaat leiden en oncontroleerbaar wordt. Het weggedrag is veilig, maar niet spectaculair. De besturing gaat voldoende zwaar en informeert ook over wat zich onder de wielen afspeelt. Het gevoel dat de versnellingsbak je geeft, herkennen we ook. De pook laat zich met korte slagen door de verzetten geleiden, zonder dat je daarnaar hoeft te zoeken, en voelt degelijk aan. De 1,6-litermotor heeft nog een aardige kluif aan de vierwielaandrijving; het extra gewicht dat het systeem in de schaal legt, zorgt voor een acceleratietijd van 0 tot 100 km/h van 11,5 seconden. De SX4 die de massa van de vierwielaandrijvingtechniek niet hoeft mee te torsen, spurt bijna een seconde sneller naar de in ons land toegestane maximumsnelheid. Da neemt niet weg dat de 1,6 adequaat presteert. Wel moet je de motor aansporen om de gang er lekker in te houden; dan blijkt dat 'ie niet bang is voor toeren maken; van een producent die ook motorfietsen bouwt, verwachten we ook niet anders. De diesel laat zich trouwens ook aardig horen tijdens accelereren, maar wanneer de SX4 met zelfontbrander eenmaal op kruissnelheid is, verdwijnt de dieselklop naar de achtergrond. Dankzij een koppel van 280 Nm, dat bereikt wordt bij 2.000 tpm, kun je de diesel lekker schakellui rijden. In iedere versnelling pakt 'ie zonder horten of stoten op, en in het zesde verzet tokkel je zonder dat je er erg in hebt zomaar met een illegale snelheid over de snelweg.

Met Pasen staat de SX4 bij de dealer voor een vanafprijs van E 13.999 voor de 1.5 Base 2WD. Deze uitvoering heeft de minimale uitrusting die je in een moderne auto verwacht in huis; twee airbags en stuurbekrachtiging zijn aan boord. Voor elektrisch verstelbare portierramen vóór, elektriek te verstellen buitenspiegels en airco ben je op de Comfort aangewezen. Een met leer bekleed stuurwiel, climate control, en keyless entry zijn voorbehouden aan de Exclusive, die ook lichtmetalen wielen onder de koets geschroefd krijgt.