Suzuki Swift 1.3 GS (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.3 GS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 181.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De overstap van een vrij grote Opel naar een "kleine japanner" lijkt misschien niet logisch, maar de Suzuki Swift is vanwege het lage gewicht belastingtechnisch vrij interessant. Dit was dan ook de reden tot aankoop.
Een mooie bijkomstigheid is dat de auto met een kleinere motor vlot genoeg is om goed mee te komen in het dagelijks verkeer, hetgeen weer gunstig is voor het brandstofverbruik.
In de Suzuki kan iemand van 1.86 m prima zitten, zonder al te veel problemen met been- en hoofdruimte. Hiervoor dient de stoel wel op de uiterste stand naar achteren te staan. De stoelen, een soort sportkuipjes, bieden veel steun en zitten ondanks de geringe afmetingen niet verkeerd. Het dashboard is logisch van opbouw, de klokken zijn goed afleesbaar, en de afwerking van het geheel is ook in orde. Het driespaaks stuur met verdikkingen voor de hand biedt veel grip, en het maakt het plaatje in combinatie met de stoelen compleet.
Schakelen gaat precies en licht, wat vooral in het stadsverkeer zeer aangenaam is.
Achter de voorstoelen bevindt zich een tweepersoonsbankje, maar de beeruimte die daar overschiet is zo klein, dat er alleen kinderen kunnen plaatsnemen. Dit maakt de Suzuki niet bepaald tot een gezinsauto, maar voor de doelgroep is dat niet zo"n probleem vermoed ik. Een ander nadelig punt is de lichte uitvoering van de hoedenplankophanging. Wanneer er twee luidsprekers in de hoedenplank zitten, buigen de hoedenplankbeugels door en bij iedere hobbel kraken ze. De hele achterpartij (bank en hoedenplank) is trouwens vrij rumoerig.
Opvallend is het openen van het kofferdeksel: dit geschiedt via een handle naast de bestuurdersstoel. Dit heeft voor- en nadelen, en de handle zal dan ook voor- en tegenstanders hebben. Eenmaal geopend biedt de kofferruimte plaats voor een paar boodschappen of een kleine koffer. Door het vrij hoge achterschot is de ruimte niet altijd even goed toegankelijk.
Op de weg, zowel binnen als buiten de bebouwde kokm, gedraagt de suzuki zich prima. Bij normaal gebruik is de auto vlot genoeg, maar boven de 3000 toeren wil de motor vlot door, wat ook probleemloos gaat. Een bocht nemen op snelheid gaat even goed: de stoelen houden de inzittenden comfortabel op hun plek en dankzij de afstelling van de vering licht de auto strak op de weg.
Op de snelweg merk je pas dat de auto minder vermogen heeft dan de modernere vierwielers: op hogere snelheden is de rek er een beetje uit, en dat kan door het grote aandeel van de luchtweerstand niet gecompenseerd worden door het lage gewicht.
Ondanks het lage gewicht is de auto weinig windgevoelig.
Al met al voldoet de wagen prima voor het vervoer van een of twee personen en wat bagage. Dit in combinatie met de lage kosten maken het tot de ideale auto voor beginners.
PROBLEMEN
Bij de aanschaf zijn de remschijven voor en de reactiestangen van de achterophanging vervangen.
Na een week schoot de koppelingskabel losser, hetgeen snel weer verholpen was.
Ernstige zaken ben ik nog niet tegen gekomen, maar ik heb hem dan ook nog maar twee weken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Lezersreacties (0)
Reageren