Suzuki Swift 1.0 (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds mei 2007 een Suzuki Swift 1.0 GA U9 mk3 uit oktober 1992 in mijn bezit.
Ik zocht een auto dat goedkoop is in onderhoud, benzineverbruik, verzekering, al met al, een auto voor beginners.
Ik trof dan ook mijn huidige auto, deze viel mij op door de goede staat van de carresorrie, en het leuke uiterlijk. Ik trof echter wel het nodige aan problemen met deze auto, maar dit beschrijf ik later.
De auto heeft dezer dagen nog steeds een redelijk modern uiterlijk. Hij ziet er niet ouderwets uit, net als het interieur. De prestaties zijn redelijk, maar je kunt ook niet te veel verwachten van een 1 liter 3 pittertje, al trekt deze nog behoorlijk mee in het huidige verkeer. Vooral in de 3e versnelling rijdt de auto het prettigst, en trekt deze ook lekker. De versnellingsbak laat zich overigens soepel schakelen. Een stoplichtrace moet je er echter niet mee proberen.
De topsnelheid van de auto ligt volgens het boekje bij 145 km/h, dit heb ik er ook mee gereden, maar ik had nog voldoende gas over, dus verwacht er wat harder mee te kunnen (al moet er natuurlijk wel rekening gehouden worden met de afwijking van de kilometerteller). Het geluid dat de motor produceert is gering, bij het optrekken lijkt dit net een brommobiel, maar bij constante toeren is deze behoorlijk stil.
Over het benzineverbruik ben ik erg te spreken, het verbruikt bij puur stadsverkeer ligt bij zo’n 1 op 13. Bij een flinke rit over de snelweg met 120 a 130 km/h ligt het benzineverbruik op maar liefst 1 op 19! Heel erg fijn voor de portemonnee.
Qua wegligging is de auto wat onderstuurt, zeker bij een nat wegdek moet je iets harder aan het stuur trekken om er goed doorheen te komen (met normaal rijgedrag!). Dit kan ook aan het feit liggen dat er nu 3 verschillende merken banden onder liggen, van wat mindere kwaliteit. Al schijnt het dat dit toch een normale eigenschap is van de auto.
De schokdempers zijn goed afgesteld, niet te hard, niet te zacht. De auto helt niet snel over bij een vlotte bocht.
Interieur is fijn, alle (weinige) knoppen zijn binnen handbereik. Tellers zijn goed leesbaar. Comfort van de stoelen is redelijk.
Na 4000 km gereden, is de auto nog steeds een fijne bak.
Update 12-11-2007:
Inmiddels 5000 km gereden (Ik rij niet zo heel veel), rijdt de auto nog steeds goed. Ik ontdekte laatst wel een lekke uitlaat (bij de einddemper).
Wel merkte ik in enige regelmaat dat de motor ging inhouden bij het optrekken. Wanneer ik dan even de motor (wanneer deze warm was) even op zijn staart trapte, was het probleem verholpen. Nu zit er een injectiereiniger in (baat het niet, dan schaadt het niet), wellicht kan dat ook nog een klein beetje helpen.
Verder neemt natuurlijk het benzineverbruik wat toe, naarmate het kouder begint te worden. 1 op 12 in stadsverkeer is nu normaal, net als 1 op 17,5 op de snelweg. Ook zit er nu een vervelende tik in de ruit van het rechter portier, maar goed, dat hoort bij de winter.
PROBLEMEN
Pittig wat problemen, de auto was zeer slecht onderhouden;
-Vervanging distributieriem (zat er al vanaf 0 km in)
-Vervanging luchtfilter
-Vervanging oliefilter
-Vervanging waterpomp
-Vervanging radiateur
-Gaten in de voorste kokerbalk, dit is gelast en bedekt met een flinke laag tectyl.
-Versleten draagarmrubbers, deze zijn hersteld.
-Lekke uitlaat
Zorg er voor dat zo’n auto goed onderhouden blijft, dat bespaart veel zorg voor later.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
