Suzuki Splash 1.2 Exclusive (2008)

autoreview

Suzuki Splash
Suzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki Splash

Signalement

UitvoeringSplash 1.2 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst24.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 24.000 km

Algemeen :

Deze Splash is een zuinige auto dit aan de binnenkant groter aandoet dan hij is. Als je prioriteit ligt bij comfortabel verplaatsen voor een redelijk prijs en niet bij sportief rijden is dit een ideale auto.

Interieur :

Het is een handig autootje als je alleen of met z’n tweeën reist. De Algemene zit houding is zeer goed als bestuurder en bijrijder (ook als je 1,96 bent), achterin kan dan echter alleen iemand zitten die normaal postuur heeft. Je zit lekker hoog waardoor je een goed overzicht hebt over de weg en andere auto’s. De stoelen zitten goed, alleen de rugleuning is wat lastig te verstellen, dan gaat nogal schokkerig. De pook zit lekker hoog waardoor je er goed bij kan, voor je voeten is ook meer als ruimte zat, de bepalen zijn goed uit elkaar gezet.

Het interieur ziet er in eerste instantie simpel uit maar na een tijdje kan je dat wel waarderen met de grootte kilometer teller en niet gebruikte waarschuwingslampje zie je niet ze niet aan gaan. De boordcomputer met (gemiddeld verbruik/nog te rijden kilometer op tank/huidige verbruik) is niet handig af te lezen omdat je er maar 1 tegelijk kan aflezen (te selecteren met een knopje bij de teller). In de praktijk gebruik je dit dus, niet of op 1 stand. Buiten temperatuur en klok is wel altijd af te lezen. De ingebouwde radio werkt prima en heeft een erg goed geluid met zeer veel laag, de hoge tonen geef ik extra volume.

De achterbak is erg klein van afmetingenen alleen handig voor kleine dingen, boodschappen en sporttassen. Achterstoelen omklappen gaat erg makkelijk en de laad vloer is dan helemaal vlak. In de achterbak zit een klep op de bodem, daaronder kan je alle rommel kwijt zoals gevarendriehoek, startkabel, dekens. Dit maakt de achter bak mooi opgeruimd.

De bouw kwaliteit is op de eerst indruk wat goedkoop en simpel, maar na een tijdje kan je het waarderen, alleen heb ik twijfels bij de plastic zijpanelen bij de voordeuren, die makkelijk los komen. De ruitenwisser motor maakt in deze auto veel te veel geluid en dat draag niet bij aan de degelijke uitstraling van de auto. Dat lijkt me toch wel een makkelijk op te lossen te zijn.

Rijden :

Als je in de auto rijdt lijkt hij groter dan hij is, hij stuurt lekker door de bochten alleen drempels moet je rustig nemen. Dit komt ook door de lage voorkant van de auto. Er is goed gevoel in het stuur. Ook schakelen en koppelen gaat erg soepel. De motor is erg soepel maar heeft niet heel veel power op lage toeren, waar ik hem voornamelijk gebruik. Als je hoge toeren maakt komt er de gang wel in maar is dan lawaaierig.

Comfort :

Op de snelweg rijd ik rond de 110, dan maakt hij 3000 Toeren en rijdt ie ongeveer 1:18 (gemixed met stads verkeer). Rond deze snelheid is het interieur geluid ook aangenaam rustig. Harder als 130 wordt het motor en wind geruis onaangenaam. Het is dus een auto om rustig mee te rijden. In het stadsverkeer schakel ik snel door, om het verbruik te verlagen (wat goed kan met deze motor). Bij erg lage toeren < 1000 toeren/min maakt de motor een wat rommelig geluid, maar dit is gelijk weg als je gas geeft. Snel optrekken is er met de 1.2 motor niet bij, met snel doorschakelen, vanwege het lage vermogen bij lage toeren.

Parkeren :

Je heb door de hoge zit en de grote hoeveelheid ramen en de afmetingen van de auto geen moeite om een geschikte parkeerplaats te vinden voor met deze auto. Achteruit wegrijden is door de blinde achterhoeken soms wat lastig.

Onderhoud : Na 24000 kilometer heb ik nog geen technische mankementenn met deze auto gehad.

Veiligheid :

Door de hoge zit en 4 sterren voor veiligheid voel je je veilig in deze auto. Door de laag geplaatste binnenspiegel is er een dode hoek achter de spiegel bij lange mensen.

Goede zaken aan deze auto zijn :
- Laag verbruik 1:18 (bij zuinig rijden).
- Door hoge zit een veilig gevoel
- Goede set standaard luidsprekers (4 stuks in deuren)

Minder goede zaken aan deze auto zijn (in willekeurige volgorde) :
- Verstelling stoelen
- Afwerking op bepaalde plaatsen (zijpanelen)

PROBLEMEN

  • 24.000 km

Nog geen problemen

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.