Suzuki Splash 1.0 Trend (2008)

autoreview

Suzuki Splash 1.0 Trend (2008)

Signalement

UitvoeringSplash 1.0 Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst6.800 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

  • 6.800 km

Algemeen:
In April vorig jaar was mijn moeder opzoek naar een andere auto. Het moest sowieso een auto worden met een hogere instap. Want na de Bmw 3-serie zou dit toch wel erg prettig zijn. Aangezien zij al eerder een Suzuki Samurai heeft gehad, wilde ze eerst bij Suzuki kijken. Bij de Jimny wel te verstaan. Deze auto was dankzij de hoge instap erg geschikt voor haar. Maar er waren uiteraard ook nadelen aan de auto, waaronder dat het een driedeurs is en daardoor de instap naar achter lastig is. Daar komt bij dat je op de achterbank niet erg goed kan zitten. Dan het rijden, de auto stuiterde behoorlijk. De Jimny is hierdoor dus afgevallen. Maar op dat moment kwam ook net de Suzuki Splash uit. Een auto waarvoor mijn moeder direct als een blok is gevallen. Een leuke sportieve uitstraling, in combinatie met de hoge instap, vijf portieren en een leuke prijs kwaliteit verhouding wekte deze toch erg de interesse bij haar. Toen een week later na een proefrit met de Splash en zelf ons wat meer verdiept te hebben in deze auto, zijn wij toch overgegaan tot de koop van dit model. Het is geworden een Suzuki Splash 1.0 Trend uitvoering in de kleur kashmir blue metallic Met blauw interieur met Airco als optie. De Trend uitvoering houd in dat er zes airbags, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, glans zwart inleg en radio voorbereiding. Persoonlijk vind ik zelf de glans zwarte inleg mooier dan de aluminium kleurige inleg van de duurdere versies.

Interieur:
Als we gaan kijken naar het interieur, valt mij op dat de afwerking eigenlijk prima is. Er is wel gebruik gemaakt van wat hardere plastic soorten, maar dit toont niet zo. Verder ligt het stuur prettig in de hand, en is het mooiste dat beide voorstoelen in hoogte verstelbaar zijn. Oftewel je kan de stoel prima instellen zodat je lekker kan zitten. Verder is de steun van de stoel erg goed, zowel in de benen als in de rug. Daarbij is het leuk dat als je de kashmir blauwe kleur neemt dat ook je interieur blauw wordt. Dus de middelste baan van de bekleding is blauw, en het dashboard krijgt een blauwe tint mee. Praktisch is de auto gelukkig ook met een behoorlijk groot dashboard kastje, met daarboven nog een vak om spullen neer te leggen. Echter zodra je hier wat neerlegt begint dit wel te schuiven en kan soms erg irritant zijn. Ook achterin kan je goed zitten. Wat daarbij meteen opvalt is de hoeveelheid hoofdruimte, dit is behoorlijk aan de ruime kant dat ook lange mensen normaal achterin kunnen zitten. Als ik plaatsneem achter mijzelf (+- 1.80m), dan heb ik ook ruimte genoeg voor mijn benen.

Exterieur:
Aan de buitenkant valt meteen de sportieve lijn op die Suzuki is gaan volgen voor de Splash. Met daarin centraal de grote koplampen. Persoonlijk vind ik dat de Splash een leukere lijn heeft dan de Opel Agila. Verder zitten er meteen behoorlijke banden onder voor dit type auto 185/60/R15. Dit geeft de Splash een wat dikkere en stevigere uitstraling. Het enige wat ik nu mis op deze auto, zijn licht metalen velgen. Maar deze kunnen er gelukkig altijd nog op. Ook de kleur Kashmir blue geeft de Splash de extra sportieve tint mee.

Rijeigenschappen:
Qua rijden doet de Splash het super! Deze ligt als een blok op de weg. Met het onderstel van de Swift en de relatief brede banden kan je met de Splash ontzettend hard door de bochten heen, en dat met nauwelijks overhellen. Ook de stuurinrichting is lekker direct. De stuurbekrachtiging is prima, niet te zwaar en niet te licht. De motor is een redelijk soepele drie cilinder met 68 pk die de Splash redelijk vooruit brengt. Snel is het niet, maar daar waar wij hem voor gebruiken is het prima rijden. Wij gebruiken de auto namelijk bijna alleen om mee in de stad te rijden. Daar komt de Splash overigens goed tot zijn recht. Door de korte draaicirkel kan je makkelijk inparkeren.
Wel heeft de auto op de snelweg een aanloop nodig als je wilt inhalen. Overigens is de auto wel een toeren monster. Alleen op hoge toeren is deze auto vooruit te krijgen. Als je met lage toeren rijdt zit er nauwelijks pit in de auto. Bij stationair toerental trilt de auto behoorlijk maar nog niet storend.



Conclusie:
Mijn conclusie is dat de auto eigenlijk ontzettend goed in balans is, hij rijdt, stuurt en zit lekker en daarbij is de auto ook nog eens praktisch. Qua motor is het erg afhankelijk wat je ermee wilt. De 1.0 voldoet prima, maar op de snelweg heeft hij het wat moeilijker. Maar al met al dus eigenlijk gewoon een ontzettend goede auto die zeker de moeite waard is!

Alle plussen en minnen even op een rijtje:

+ rust in de auto
+ hoge en comfortabele zit
+ strakke wegligging
+ praktisch
+ prijs / kwaliteit verhouding

- Enigszins traag
- Centrale vergrendeling zonder afstandsbediening (duurdere uitvoeringen met)
- Trilling bij stationair toerental

Problemen

  • 6.800 km

Tot nu toe nog geen problemen, nog maar slechts voor 1 ding terug geweest naar de dealer, en dat was de 3 maanden controle.
Dit was gratis, na drie maanden konden wij langskomen voor een controle van de auto. Echt een super service van deze dealer.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.