Suzuki Splash 1.2 Exclusive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Splash 1.2 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 38.250 km |
KM-stand laatst | 63.500 km |
Motor en bak
- 63.500 km
1200cc en 86pk met 114nm aan koppel maakt de auto niet vlot maar je komt voldoende mee met het overige verkeer. De versnellingsbak is dezelfde als die in de Alto lag: 4 versnellingen waarbij de vierde duidelijk de overdrive is. Wel merk je dat de bak het makkelijker heeft dan in de Alto: waar de Alto bij 20 kilometer per uur en vlot gasgeven bruusk naar 1 terugschakelt doet die het in de Splash op koppel en blijft dan gewoon in zijn 2. Schakelen gaat mooi soepel.
Auto maakt grotendeels zijn kilometers tussen Almere en Amsterdam en nu er na 14 maanden 27.000 kilometer bij zijn gekomen is de auto vlotter dan vlak na de aanschaf.
Opvallend is verder dat de Alto gemiddeld 1 op 16.5 kwam, de Splash doet het met gemiddeld 1 op 15.5 het nauwelijks slechter.
Rij-eigenschappen
- 63.500 km
De Splash heeft beetje het imago van een oma
auto maar dat is onterecht. Het onderstel is grotendeels gelijk aan de Swift en dat is zoals bekend een leuk rijdende auto. Daarmee is de Splash ook een auto die fijn rijdt. Ligt strak op de weg, heeft ondanks de hogere koets niet heel veel last van zijwind en kan behoorlijk hard de hoek om.
Ruim 1 jaar ervaring
- 63.529 km
Voorop gesteld: dit is de auto van mijn vrouw, ik neem de auto met enige regelmaat mee voor wat kortere ritten.
Deze auto is de opvolger van de Alto automaat uit 2010 die jammerlijk voor ons huis is gestolen.
Mijn vrouw, klein van stuk zat niet prettig in de Alto als ze wat langere stukken reed. Verder vond ze de beperkte verstelbaarheid van de spiegels een vervelend iets. Maar de betrouwbaarheid van het merk vond ze erg fijn. Eerst onze zinnen gezet op een vijfdeurs Swift met 1500 motor met dus volautomaat. Lastig te vinden zeker als het budget niet superhoog ligt en je het liefst een auto wil met minder dan 100.000 km.
De zoekopdracht werd dus verlegd naar de Splash. Het is een zilvergrijze 1200 Exclusive geworden uit 2008 met bij aankoop bij de Kia dealer in Halsteren slechts 36.500 kilometer op de teller. De eerste eigenaresse gaf de auto elk jaar netjes een beurt bij de officiele dealer. Deal gesloten, parkeersensoren in de achterbumper laten inbouwen en een weekend later de auto opgehaald.
De banden rondom waren best oud dus in de vroege herfst de banden laten vervangen door all-seasons van Vredestein. Fijne banden waardoor de auto meteen weer lekkerder reed.
In mei 2020 de auto gebracht voor een verse Apk en een beurt. Nieuwe wisserbladen, opschuren van de remleidingen en verder niks bijzonders. Echt een Suzuki dus.
Ruimte en comfort
- 63.500 km
De Splash is een goede 20 centimeter langere auto dan de Alto. Dat voel je en dat zie je. Voorin zit je duidelijk hoger de Mpv eigenschappen resulteren in een zit die lekker rechtop is, op stevige stoelen. Bij ons zijn de middenvlakken van de stoelen donkerblauw. Samen met de blauwe toplaag van het dashboard ziet het interieur er prima uit. Voorin is de ruimte vooral in de breedte beter dan in de Alto.
Achterin zit je redelijk. Wel moeten de mensen voorin niet te lange benen hebben anders wordt het krap. De bagageruimte is ondermaats. De hoedenplank ligt bij ons standaard op de bodem. In dat geval kunnen er net twee koffers staand mee van het formaat vliegtuig cabine koffer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.