Suzuki Splash 1.2 Exclusive (2008)

autoreview

Suzuki Splash
Suzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki SplashSuzuki Splash

Signalement

UitvoeringSplash 1.2 Exclusive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf38.250 km
KM-stand laatst63.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Motor en bak

  • 63.500 km

1200cc en 86pk met 114nm aan koppel maakt de auto niet vlot maar je komt voldoende mee met het overige verkeer. De versnellingsbak is dezelfde als die in de Alto lag: 4 versnellingen waarbij de vierde duidelijk de overdrive is. Wel merk je dat de bak het makkelijker heeft dan in de Alto: waar de Alto bij 20 kilometer per uur en vlot gasgeven bruusk naar 1 terugschakelt doet die het in de Splash op koppel en blijft dan gewoon in zijn 2. Schakelen gaat mooi soepel.

Auto maakt grotendeels zijn kilometers tussen Almere en Amsterdam en nu er na 14 maanden 27.000 kilometer bij zijn gekomen is de auto vlotter dan vlak na de aanschaf.

Opvallend is verder dat de Alto gemiddeld 1 op 16.5 kwam, de Splash doet het met gemiddeld 1 op 15.5 het nauwelijks slechter.

Rij-eigenschappen

  • 63.500 km

De Splash heeft beetje het imago van een oma
auto maar dat is onterecht. Het onderstel is grotendeels gelijk aan de Swift en dat is zoals bekend een leuk rijdende auto. Daarmee is de Splash ook een auto die fijn rijdt. Ligt strak op de weg, heeft ondanks de hogere koets niet heel veel last van zijwind en kan behoorlijk hard de hoek om.

Ruim 1 jaar ervaring

  • 63.529 km

Voorop gesteld: dit is de auto van mijn vrouw, ik neem de auto met enige regelmaat mee voor wat kortere ritten.

Deze auto is de opvolger van de Alto automaat uit 2010 die jammerlijk voor ons huis is gestolen.

Mijn vrouw, klein van stuk zat niet prettig in de Alto als ze wat langere stukken reed. Verder vond ze de beperkte verstelbaarheid van de spiegels een vervelend iets. Maar de betrouwbaarheid van het merk vond ze erg fijn. Eerst onze zinnen gezet op een vijfdeurs Swift met 1500 motor met dus volautomaat. Lastig te vinden zeker als het budget niet superhoog ligt en je het liefst een auto wil met minder dan 100.000 km.

De zoekopdracht werd dus verlegd naar de Splash. Het is een zilvergrijze 1200 Exclusive geworden uit 2008 met bij aankoop bij de Kia dealer in Halsteren slechts 36.500 kilometer op de teller. De eerste eigenaresse gaf de auto elk jaar netjes een beurt bij de officiele dealer. Deal gesloten, parkeersensoren in de achterbumper laten inbouwen en een weekend later de auto opgehaald.

De banden rondom waren best oud dus in de vroege herfst de banden laten vervangen door all-seasons van Vredestein. Fijne banden waardoor de auto meteen weer lekkerder reed.

In mei 2020 de auto gebracht voor een verse Apk en een beurt. Nieuwe wisserbladen, opschuren van de remleidingen en verder niks bijzonders. Echt een Suzuki dus.

Ruimte en comfort

  • 63.500 km

De Splash is een goede 20 centimeter langere auto dan de Alto. Dat voel je en dat zie je. Voorin zit je duidelijk hoger de Mpv eigenschappen resulteren in een zit die lekker rechtop is, op stevige stoelen. Bij ons zijn de middenvlakken van de stoelen donkerblauw. Samen met de blauwe toplaag van het dashboard ziet het interieur er prima uit. Voorin is de ruimte vooral in de breedte beter dan in de Alto.

Achterin zit je redelijk. Wel moeten de mensen voorin niet te lange benen hebben anders wordt het krap. De bagageruimte is ondermaats. De hoedenplank ligt bij ons standaard op de bodem. In dat geval kunnen er net twee koffers staand mee van het formaat vliegtuig cabine koffer.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.