Suzuki SJ 410 Q (1982)

autoreview

Suzuki SJ 410 Q (1982)

Signalement

UitvoeringSJ 410 Q
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf107.000 km
KM-stand laatst115.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke roestbak

  • 115.000 km

Omdat mijn Fiat Cinquecento plots de geest gaf, diende ik onvoorzien een "tijdelijke" auto te kopen, wegens een wel erg beperkt budget.

Het werd uiteindelijk een Suzuki SJ410, die ingeschreven stond als "lichte vrachtauto" ( = grijs kenteken) Bij aankoop stonden er "7000" km op de teller, maar aangezien die slechts tot 99.999 gaat, kon dat zowel 107.000 als 907.000 km betekenen.

De Suzi SJ staat op een ladderframe, en dat is maar goed ook, want het koetswerk roest waar je bij staat. De "laadbak" van mijn SJ410 zag eruit alsof hij reeds een eeuw in een pekelbad had gelegen.

Ik heb de auto maar enkele maanden gehad, terwijl ik op zoek was naar een ietsiepietsie comfortabeler vervoermiddel, maar in die periode heb ik de betrouwbaarheid van Japanse auto's leren waarderen.

De SJ410 had duidelijk reeds een zwaar leven achter de rug toen ik 'm kocht, en toch heeft de Suzi me nooit in de steek gelaten. Over de acht maanden dat ik 'm gehad heb, heeft ie alleen maar benzine nodig gehad. (en niet zo'n klein beetje: met z'n vierbak en zonder vrijloopnaven, lag het verbruik van deze 1000cc steevast rond de 9 liter per 100 km - of 1 op 11)

Het rijcomfort is in één woord samen te vatten: Spartaans. Door de bladveren en de korte wielbasis rijdt dit "Jeepje" erg schokkerig. Toch zijn we met de SJ vanuit West-Vlaanderen naar het noorden van Groningen gereden om er een oude Eriba caravan te gaan ophalen. Meer dan 1000km op één dag, met een 1000cc schommelpaard...

Het leukste aan de SJ410 was het "cabriodak", dat in enkele minuten afgenomen kon worden. Toen ik op een ijskoude winterdag besloot de achterflap op te rollen, bleek dit niet zo'n goed idee: het ruitje was door de koude hard en broos geworden en brak dan ook in vele stukken...

Toen ik dan enkele maanden later een Suzuki Swift Cabrio te koop vond, was de keuze niet erg moeilijk: hoeveel plezier ik ook aan de SJ410 beleefd had, hij moest plaats maken voor deze "echte cabrio" uit dezelfde stal.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.