Suzuki Jimny 1.3 4WD JLX (2003)

autoreview

Suzuki Jimny
Suzuki JimnySuzuki JimnySuzuki JimnySuzuki JimnySuzuki JimnySuzuki Jimny - interieurSuzuki Jimny - interieur

Signalement

UitvoeringJimny 1.3 4WD JLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf71.000 km
KM-stand laatst87.172 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De evaluatie van de Willys Jeep: keuzes maken

  • 79.000 km

Vrienden van mij hebben al jaren een Jeep uit WW2, een echte Willys. Klein, ongelofelijk robuust, alleen het hoognodige aan boord, zeer terreinwaardig. Geen limo, geen SUV. Echt een auto van de keuzes. Ik ben dit wel en dit ben ik .....eehhhh dus niet.

Nu de Jimny: een klein Jeepje, kan overal door, is niet super comfortabel maar je kunt het heel goed in uithouden en je blijft je verbazen: mega praktisch gaat nooit stuk, tenzij helemaal nooit onderhouden.

Dat is de Jimny en dat is vermoedelijk is dt ook de reden dat het model al zo enorm lang in productie is. Er zijn wat cosmetische en minimale technische wijzigingen geweest maar dat is een detail.... In de basis krijg je een ladderchassis, daarbovenop een stalen carrosserie en technisch een bomvrije (traditioneel japans) motorblok en een simpel, dus zeer betrouwbaar 4WD systeem. Met lage gearing. De carrosserie kan een beetje roesten, maar veel minder dan zijn voorganger en per definitie niet structureels, en bestaat bovendien voor het onderste eenderde deel uit super robuust plastic, dus eigenlijk voor de eeuwigheid. Datzelfde plastic zit ook in het interieur. Mooi is anders, maar je kunt er mee naar de maan en terug.

In de Jimny zitten 4 stoelen, en dat past net. Niet te lang. Met z'n tweeën en de achterbank plat heb je er een goede kameraad aan. Je blijft je verbazen over de trekcapaciteiten van de Jimny, de kleine opdonder trekt gewoon de stenen uit de straat, of het nou een trailer is of wat dan ook, praktisch is hij tot en met.

Ik heb deze Jimny nu al een paar jaar, gewoon voor erbij. MRB, verzekering etc is echt minimaal. Naast het gebruikelijke oliebeurtje merk je dat het verder ook geen dure auto is, maar ook niet duur gebouwd is dat wil zeggen: de uitlaat is van koekblik. Die is dus helemaal vervangen inclusief de katalysator, en de lambda sensoren. De remmen voor zijn ook gereviseerd en verder zijn de lagers van de fusees vernieuwd zodat we nu weer een trillingsvrije prachtig spinnende Jimny hebben. Als je er goed voor zorgt is het een prima jeepje. En de onderdelen zijn goedkoop, en mechanisch is het een bouwdoos. Net een Willys dus.

Er wordt veel geklaagd over het comfort. dat hangt er van af hoe je het wil zien: als je denkt vanuit het Jeep Willys principe, of vanuit de Landrover series 3 die ik heb hiervoor had: dat waren tractoren met een auto carrosserie. PITA first class. En dan is het dus wel OK in de Jimny. Ik kan prima 200 kilometer maken met mijn litte Jeep en dan helemaal vergeten dat er een grote kar achter hangt, maar het gaat niet veel harder dan 110. AIRCO, handgeregeld is een optie en daar ben ik blij mee. Cruisecontrole heeft hij niet en is ook niet nodig, cq onmogelijk. Keuzes....

Het is geen lifestyle dingetje, what you see is what you get, maar klagen over het comfort, koop dan maar een RR Evoque.... Net zo klein, maar wel bang om vies te worden en bij de eerste modderpoel.... Oh nee , daar komt tie nooit.

Maar pak je wel eens echt een ruig bospad, of echt een overstroming, rij door een beek, of pak zo'n hele nare natte grashelling,.... zet het pookje in 4 WD, of schakel de lage gearing in, en je rijdt iedereen eruit. Een gevolg van de keuzes. Keuzes..... ik hou er wel van. Het is een gegarandeerde klassieker.

uit het goede hout

  • 86.567 km

Je ziet ze vooral in de Ardennen veel, deze mini Jeepjes. Van verschillende bouwjaren en meestal nog een stuk ouder dan de mijne, die de respectabele leeftijd van 15 jaar heeft bereikt. Dat hebben we gevierd met het opnieuw afstellen van de koppelingskabel. Niks hydrauliek, gewoon een klepje, met een boutje, en een kabeltje..... en een beetje kogellagervet.
Naast de Dutch mountains heb ik ook al enkele glibberige bospaadjes genomen in het belgisch franse terrein, en er ook weer een complete verhuizing compleet met grote aanhanger op zitten. Geen enkel probleem voor deze kleine alleskunner.
Terugkijkend wel wat onderhoud gedaan: 4 nieuwe schokbrekers, een nieuw lager van de fusee rechts voor, complete uitlaat en katalysator, lambda sonde en verder het gewone olie/filter/bougie gebeuren.
Het is een soort meccanodoos, alles is relatief eenvoudig bereikbaar en te vervangen. Houdt het nog wel een jaar of 15 vol, denk ik.

niet zonder onderhoud

  • 87.172 km

Na een jaar of 5 Jimny is het tijd om afscheid te nemen. Er is in die 5 jaar 15000 km bij gereden, veelal als tweede of derde auto en dat is te weinig, hoewel de belasting en verzekering erg meevallen.
Het is een redelijk praktische kameraad gebleken, zeker als je er met z'n tweeën inzit of alleen, en de achterbank plat gooit. Hoog, overzichtelijk en wendbaar, makkelijk te parkeren etc. In de stad prima, op de snelweg minder in z'n element.

De onderhoudskosten zijn me eerlijk gezegd niet echt meegevallen, zei het dat ik hier ook best precies mee ben. Motorisch is alles prima, de carrosserie is niet struktureel (ladderframe) maar roest net zo hard als andere Japanners, dus daar moet je bovenop zitten, met name het bakje onder de krik en de plaat onder de stoelen achterin verdienen nadere inspectie. Japanners doen zelf niet zo veel aan roestpreventie.

In de afgelopen jaren zijn vier nieuwe schokdempers geplaatst (achterste waren lek), is de remmerij voor geheel vernieuwd (dus ook de remklauwen), zijn de lagers van de fusees vervangen voor, is de uitlaat incl katalysator vervangen (roest) en is er twee maal een nieuwe lambda sonde ingezet. Verder afstellen van koppeling (!) en handrem en natuurlijk de gewone oliebeurtjes. Als je hem zo onderhoud blijkt anderszins de afschrijving vrijwel 0 te zijn, en dat is niet vaak het geval.

Is het een aanrader: ja zeker, wat minder voor de snelweg, leuk in de stad, lage vaste lasten en lage afschrijving, relatief veel onderhoud. Dus een kwestie van kiezen, en een goede specialist voor het onderhoud zoeken. Dan is het een leuke auto en wsch een toekomstige klassieker.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.