Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive (2013)

autoreview

Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive (2013)
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive (2013)Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive (2013)Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive (2013)Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive (2013)Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive (2013)Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive (2013)Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive (2013)Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive (2013)Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive (2013)

Signalement

UitvoeringGrand Vitara 2.4 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf87.000 km
KM-stand laatst125.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overstap naar Grand Vitara 2.4

  • 87.500 km

Na negen jaar rijden in onze GV 2.0 (zie andere review) besloten we dat we wel een nieuwere auto wilden, maar geen andere. Dus op zoek naar een GV van na de laatste facelift. Een volledig uitontwikkeld model en voor ons bewezen betrouwbaar. Daarbij een ideaal stuk gereedschap voor de paardenhobby. Nu waren die laatste in Nederland geleverde Grand Vitara's enorm duur geworden. Ze zijn dan ook nauwelijks verkocht. In het buitenland echter wel en dus vonden we bij Pijnappel in Apeldoorn een GV 2.4 uit 2013 met niet te veel kilometers erop. Oorspronkelijk geleverd in Litouwen, maar snel nadien verhuisd naar Duitsland en daar tot voor kort verbleven. Passend geprijsd en met een goede inruilprijs kwamen we snel tot een deal. Sindsdien de eerste paar honderd kilometers erop gezet. Het rijdt wel echt beter dan de oude 2.0. Veel stiller, pittiger ook. En ruimer in de luxe. Lekkere stoelverwarming, goed werkende airco, koplamp sproeiers, dagrijverlichting. Allemaal niet schokkend maar de versie uit 2008 had het niet. Dus net wat completer en daarmee meer van deze tijd. Geen navigatie ingebouwd, maar dat geeft niets. Dat ontwikkelt nu zo snel dat een versie uit 2013 nu al achterhaald is en de auto oud doet lijken. (Zie review van onze Opel Cascada). Verder nu een vaste trekhaak. Wel demontabel maar dat vereist gereedschap. Heerlijk wat mij betreft. Ik heb het niet op afneembare versies. Er zit mij te veel beweging in bij veel gebruik en gebruik je ze zelden dan zit er vuil in en kun je eerst naar de dealer voor hulp voordat je ermee weg kunt. Aldus een tevreden mens en een fijne nieuwe rijdende manege voor mijn partner. Na wat langer gebruik volgt zeker een diepergaande beoordeling.

Minpunt opgelost.

  • 91.250 km

Aanvankelijk dachten wij dat het vooral een kwestie van gewenning zou zijn alvorens wij de koppeling van de GV goed zouden aanvoelen. Maar dat duurde lang en het enorm hoge aangrijppunt voelde zorgelijk en ongemakkelijk. Tot er een trailer achter hing en bleek dat dan het wegrijden letterlijk met horten en stoten verliep. Raad gevraagd aan een deskundige en die was van mening dat de koppeling versleten was. Dus contact gelegd met Pijnappel in Apeldoorn. Geen punt van discussie, maar gelijk over tot actie. De GV werd onderzocht en inderdaad bleek de koppeling aan het einde van zijn Latijn. Dus die is onder garantie vervangen. Anderhalve dag later stond de auto weer fris voor ons klaar. Inmiddels de eerste trailertocht weer achter ons. Nu geen centje pijn. Moeiteloos ploegde hij met paard in de trailer over de zompige akker. En ja, waar anderen dan vastlopen tokkelen wij fluitend verder. Enfin zeer tevreden dus over de service van Pijnappel en hoe heerlijk is het toch om een echte 4x4 voor de trailer te hebben staan. En ja, natuurlijk ook op de gebaande paden nu geen enkel probleem meer met de koppeling.

Een saaie auto

  • 124.000 km

Het is al een hele tijd geleden dat ik iets over onze Grand Vitara schreef. Mogelijk speelt een rol dat ik er zelf maar zelden in rijd, het is echt de auto van mijn vrouw. Maar vooral komt het doordat het eigenlijk een hele saaie auto is die gewoon altijd doet wat hij moet doen, waar ik dan weer wel heel blij mee ben. Ik heb de rekeningen nog weer eens teruggebladerd, maar echt, er gaat niets stuk. Ja, een lampje en een keer een ratelend hitteschildje in de uitlaat. Gewone slijtage dus, daar ontkomt ook een Grand Vitara niet aan. Er worden best wat kilometers mee gedraaid en daarvan een groot deel inclusief gevulde paardentrailer en afgeladen met alles wat we mee moeten slepen naar nationale en internationale endurancewedstrijden. Het doet de GV allemaal niets. Moeiteloos vervult hij zijn taken. Ook in de bergen, in de modder en ook natte weilanden. We tokkelen vrolijk voort en brengen trailer en al waar ze moeten zijn. Natuurlijk is het van binnen wat rudimentair als je het vergelijkt met modernere auto’s, maar het is lekker hufterproof en slijt nauwelijks. En alles wat je nodig hebt zit erin, inclusief heerlijk verwarmde stoelen. En ja, echte 4x4 in plaats van auto’s met zwarte randjes op hoge poten die in de blubber niets klaar maken. En ach, het benzineverbruik valt met 1 op 11 gemiddeld nog niet eens tegen, zeker als je in ogenschouw neemt dat stroomlijn wel heel ver te zoeken is. Kortom, een tevreden eigenaar. Zoek je een goede auto voor de paardensport, dan is dit er dus één.

Afscheid!

  • 125.000 km

We worden niet alleen ouder, maar gelukkig ook wijzer. Inmiddels rijden de dames dik 2,5 jaar rond in deze Grand Vitara, maar op de één of andere manier krijgen wij niet de connectie met deze auto die we met de voorgaande GV wel hadden. Hij is luxer, sneller en stiller dan de voorganger, maar ook wat afstandelijker en nukkiger. Helemaal gelukkig zijn we dus niet, zonder dat we harde minpunten van de auto kunnen benoemen die dit veroorzaken. Er is echter ook een feitelijk minpunt, waar de auto zelf niets aan kan doen. Het is namelijk geen automaat en wij zijn inmiddels wijzer en weten dat we daar toch eigenlijk wel de voorkeur aan geven. Dus zijn we ons gaan oriënteren op een 4x4 automaat die een gewicht van minimaal 1800 kg kan trekken en die hebben we gevonden in een Mazda CX5. Morgen nemen we dus afscheid van deze Suzuki. Is er iets mis mee? Nee. Wist hij ons in het hart te raken? Ook niet. Is het een best “tractortje” voor de paardenmens? Absoluut? Eigenlijk dus gewoon een prima werkpaard, met de charme van een ruwe bolster. Een krachtpatser zonder poeha, maar met een onverzettelijk karakter en dito uitstraling. Voor ons was hij het net niet, maar voor een ander kan het zeker een schot in de roos zijn.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.