Suzuki Celerio 1.0 Comfort (2017)

autoreview

Suzuki Celerio
Suzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki Celerio

Signalement

UitvoeringCelerio 1.0 Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
KM-stand laatst27.312 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto zonder fratsen

  • 12.003 km

Nog weinig ervaring met de auto, maar de ervaringen die ik heb zijn prima. We hebben de Celerio gekocht als een occassion bij de Suzuki dealer. Net 12.000 op de teller dus nog niet eens goed ingereden. Blauw. Ik heb de auto niet gekozen omdat hij onweerstaanbaar mooi is. Nee, dan moet je eventjes verder zoeken. De doorslag was de ervaringen die ik heb gelezen en de reacties in de naaste omgeving. Wat me aan de auto opviel was het kleurverschil bumpers en de rest van het koetswerk. Ligt ook wel aan de lichtinval, want als de zon weg is, is dit verschil nihil. Dit is te wijten aan de grondbehandeling van kunststof. Het is ander materiaal en een andere ondergrond. Dit kleurverschil houd je altijd, alleen valt het bij de ene auto meer op als de ander. Zo ook bij mijn vorige Suzuki .
Ja, ik ben nu eenmaal een zeur in die dingen, maar ik heb besloten me daar overheen te zetten. Dan maar eens achter het stuur gaan zitten. Zo, wat een ruimte om je heen en wat een grote voorruit. Prima zicht rondom maar de stoelen zijn wat aan de harde kant en bieden weinig zijdelingse steun.
De hoge zit biedt uitzicht en achterin heeft niemand te klagen. Het is wel allemaal plastic wat de klok slaat en biedt zich aan op het geheel wat op te leuken. De koffer is groot en diep. Geen reservewiel, maar zo,n nood reperatiesetje om het gewicht van de auto omlaag te brengen. Onder de matten is kaal staal. Weinig isolatie, dus de auto klinkt wat hol en de afrolgeluiden van de banden is goed hoorbaar. Ik had het niet bij de aankoop gezien , maar de auto staat op 4 seizoenenbanden. Dat verklaart natuurlijk het bandengeruis.
Nu maar eens een stukje rijden. De koppeling helemaal intrappen, sleuteltje om en de 3 cilinder slaat aan. De koppeling is iets waar je aan moet wennen. Er zit een dood gebied in en pas bovenin reageert de auto. Kwestie van wennen. Het autootje stuurt strak en gewillig, maar de middenstand van het stuur is wat doods. Ook wennen.
De auto maar eens helemaal volgetankt en gewoon gaan rijden. Woon-werk, stadsritje, naar familie en gewoon een blokje om. Ik ben het autootje steeds meer gaan waarderen. Weinig lawaai, comfortabel, gebruikersvriendelijk en super zuinig. Met mijn vorige Suzuki , een Alto, reed ik 1/18, maar deze rijdt zeker 1/27.
Een gebruiksmeter op het dashboard houdt het gebruik bij.
Ik ben geen coureur, rijdt altijd netjes en laat de auto de laatste meters voor een rood stoplicht uitrollen zonder al te veel te remmen. 110 op de snelweg vind ik hard genoeg. Deze factoren spelen natuurlijk mee in de verbruikscijfers, maar de motor van deze Celerio is zeker medeplichtig aan het verbruik.

Ik heb de auto nu een paar weken en ik kan niet meer schrijven dan een eerste indruk. Ik verkeer echter wel in een euforie met deze eerste ervaring en dat is denk ik terecht. De Celerio is oerbetrouwbaar, zuinig, ruim, stil, comfortabel en waardevast. Nog een dik jaar fabrieksgarantie en weinig kilometers.

Nog even een kleine update: Het bandengeruis van de achterbanden vond ik wat irritant en deed wat af aan het comfort. Op een zonnige dag heb ik wat anti-dreunplaatjes gehaald en wat ondertapijt. Hiermee heb ik de kofferbak geisoleerd . Dit scheelt een slok op een borrel. Niet helemaal zonder geruis, maar dat komt voor die 4 seizoenenbanden. Al met al klinkt het veel en veel beter.

Ik zal niet al te veel kilometers meer vreten de komende tijd. Door mijn pensionering valt het woon-werkverkeer weg. Ik ben voornemens een hele tijd te gaan doen met dit autootje en dat zal zeker gaan lukken.

Binnenkort schrijf ik een aanvulling over de ervaringen met de blauwe Celerio

Update 17,500 km.

  • 17.500 km

Update 17.500 km.

Nog steeds erg tevreden met mijn Celerio. Nu ik goed aan het autootje gewend ben ben ik hem ook meer gaan waarderen. Goede rijeigenschappen. Stil, zuinig, betrouwbaar en lekker ruim. Twee keer richting Zweden geweest en op de Duitse autobahn het gas ingetrapt. Na de 140 gepasseerd te zijn vond ik het niet echt prettig meer in de auto. Lawaaiig, nerveus en ik kreeg het gevoel in een orkaan te zitten. 130 is echt hard genoeg en de motor draait dan nog maar 2500 toeren. Zuinig? Ja en nee. Op lange afstanden en met een snelheid van 11O km p. u. haal je met gemak 1op 26, maar als het kouder wordt en je alleen maar korte afstandjes rijdt, wordt de auto een stuk minder zuinig 1 op 21. Zo..
Niets bijzonders geweest aan de auto. Rijdt altijd. Helaas een steentje op de motorkap gehad en er is een heel klein stukje van de lak. De eerste keer doet altijd zeer, zullen we maar zeggen. Met een lakstiftje de beschadiging aangetipt en je zier er bijna niets van als je het niet weet.

Het gaat goed,,.

  • 20.450 km

Het gaat nog steeds goed met de Celerio. Nu ik er goed aan gewend ben vallen me wel dingen op. Verbruik 1/22 in de winter is best wel goed. Op lange afstanden een beetje vermoeiend door de zit achter het stuur. Middenconsole zit me een beetje in de weg, Oerbetrouwbaar. Helemaal geen ellende met de auto gehad. Loopt altijd.... Start/stopsysteem werk niet, dan weer wel. Dan opeens als je het niet verwacht door de kou. Nerveus gebeuren. Bandengeruis vind ik wat hinderlijk worden. De auto is natuurlijk amper geisoleerd . Er zit een lichte trilling in de koppeling. Kan aan mij liggen.... Garage kan niets ontdekken. Ik weet de trilling wel te omzeilen, maar toch af en toe lastig..... Wat nu? Ben stiekem wezen kijken naar een Baleno. Heel wat anders. Groter, luxer, mooier (kwestie van smaak) . Wat is wijsheid?

Nog steeds.

  • 23.145 km

Stiekem naar een Baleno wezen kijken en proberen. Dat rijdt echt wel goed, maar toch niet gedaan. Nog steeds rijd ik in de Celerio. Ik rijd niet meer zoveel en dat is te merken. De kilometers lopen niet meer zo snel op. Wat is er aan de auto veranderd. Nou.... niks. Starten, rijden en betrouwbaar. Alles werkt naar behoren , alleen vind ik de koppeling niks. Steeds die hinderlijke trilling. Ik kan het omzeilen maar dan moet je wel je hoofd er bij houden. Het verbruik is een verhaal apart. 1 op 26 is normaal en 1 op 30 is een uitschieter op een lange rit. Niet op vakantie geweest dit jaar door de Corona maar wel een dagje uit naar hier en daar. Ik begin het autootje wel steeds meer te waarderen. Comfortabel , zelfs op lange afstanden, stil en zuinig. Zeker nu de maximum snelheid naar 100 is gegaan. Alleen het afrolgeluid van de banden vind ik hinderlijk, omdat de auto minimaal geisoleerd is. Helaas wordt de Celerio niet meer geleverd net als de Alto en de Wagon R+. Suzuki heeft nogal de gewoonte de kippen met gouden eieren te slachten. Nu komt de Ignis om de hoek kijken met een gigantische meerprijs. Te duur voor het kaliber auto. Oke, voorlopig nog maar even met de Celerio doen. IK weet niet zo gauw een merk wat net zo betrouwbaar is als Suzuki.

en nog steeds

  • 25.156 km

Alweer ruim een half jaar geleden over een update van de Celerio. Hij heeft zijn eerste APK gehad en na 28 euro aftikken kon ik hem weer meenemen.
Nog steeds tevreden over. s,Winters rijd je niet zoveel en zeker niet nu het land in lockdown is. Auto is wel een stevige poetsbeurt toe, maar in de kou en de nattigheid moet dat maar even wachten. Het is een saaie update. Auto rijdt goed, geen rare dingen meegemaakt, zuinig en betrouwbaar. De Baleno is het niet geworden maar deze wordt nu niet meer gemaakt. Ik stoom nog lekker een paar jaartjes door met de Celerio. Ik ben wel voornemens een cruise-control in te bouwen en m,n knie tegen het middenconsole is niet altijd even prettig. Nu ik toch aan het katten ben, vind ik de afwerking beneden de maat. Een blik onder de motorkap en de schrik slaat je om het hart. Daar is het staal niet gelakt, maar staat in de grondverf. Lelijk !!!! Gelukkig rijd ik niet met de motorkap open, maar toch.... Nu de Baleno verdwenen is .... Kijken naar een Swift? Zoals ik al schreef hoeft hij niet weg, maar iets meer auto is wel zo leuk.

Afscheid genomen van de Celerio

  • 27.312 km

Ja toch afscheid genomen van onze Celerio. Niet omdat hij niet beviel. Dat blijkt niet uit mijn ervaringen, maar door pensionering konden we twee auto,s inruilen op een jonge gebruikte. Over deze auto schrijf ik een nieuwe review. Het viel me op dat de ingeruilde Celerio ook meteen weer verkocht was. Wellicht kwam dat door de kilometerstand e de uitmuntende staat van onderhoud.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.