Suzuki Alto 1.1 GLS (2002)

autoreview

Suzuki Alto 1.1 GLS (2002)

Signalement

UitvoeringAlto 1.1 GLS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf127.000 km
KM-stand laatst127.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bang for buck

  • 127.000 km

Bang for buck / Vervoer van A naar B / Studenten starter

Goed om te weten: Deze ervaring heb ik geschreven voor mensen die op zoek zijn naar een goedkope auto.

Vorige auto’s en ervaringen
Al vrij snel toen ik op mijn 18de mijn rijbewijs haalde wist ik het. Mijn eerste auto moest een Mercedes worden. Het E190 model uit de jaren 80 spraken mij erg aan en vanwege de lage aanschafprijs was ik al vrij snel de gelukkige eigenaar van een licht blauwe E190 2.3L. Nadenken over onderhoud en verbruik deed ik niet en ging ik puur af op emotie. Als ik het maar ‘vet’ was. Mijn ouders zagen de bui al hangen omdat ik voor autorijden maar amper een budget had. ‘Koop toch een kleine autotje!’ riepen ze. Om een lang verhaal kort te maken, heb ik in een jaar twee E190’s gehad, waarvan de tweede een mechanisch fiasco was. Ik heb in een korte tijd veel geleerd over hoe het is om een auto te hebben met alle verantwoordelijkheden die erbij horen.

Overwegingen en aankoop
Inmiddels ben ik in 10 jaar gelukkig minder impulsief en verstandiger geworden. Samen met mijn vrouw was ik een lange tijd aan het oriënteren naar een voordelige auto in zowel aanschaf als in het rijden. We hebben daarvoor vele auto’s vergelijken zowel nieuw (private lease) als tweedehands. Ondanks ik in een korte tijd twee auto’s heb gehad, heb ik weinig verstand van auto’s. Daarom heb ik eerst ‘huiswerk’ gedaan en heb veel gelezen en op internet georiënteerd aan de hand van gebruiker reviews en technische data. Mijn ouders hebben door de jaren vele auto’s gehad, maar Mazda en Suzuki hebben ze de meeste pret van gehad. Ik heb dan ook best wel aardig wat gereden in hun Suzuki WagonR+ (tweede model). Op dezelfde manier heb ik ook wat rijervaring opgedaan in een Mazda Mx-5 (eerste model 1989) en 2 (model na Demio). Het waren allemaal prima auto’s waar ik voor mijn criterialijst zeker naar gekeken heb. Om de vele auto’s wat beter te kunnen selecteren heb ik samen met mijn vrouw een aantal aanschafcriteria opgesteld.

1. Weinig kosten en omkijken in onderhoud
2. 5-deurs voor gemak
3. Gewicht van onder de 1000K
4. Liefst niet te oude auto, want dat is ook financieel minder aantrekkelijk
5. Laag benzine verbruik
6. Benzine auto
7. Auto waar meer dan 2 personen in kunnen zitten
8. Stuurbekrachtiging
9. Gordels achter
10. Aanschafprijs niet hoger dan 2000,- euro
11. Niet al te veel kilometers gereden
12. Geen tot weinig schade
13. Het liefst geleverd met nieuwe APK
14. NAP kilometerstand
15. Geen rokersauto (mijn vrouw heeft astma en dit was dus zeker belangrijk)

Je kunt wel raden dat er niet veel auto’s door deze criteria heen komen. We kwamen uiteindelijk uit op een Daihatse Cuore uit 2000, Toyota Yaris uit 1999, Subaru Vivio uit 2000 en een Suzuki Alto uit 2002/2003. Lease heb ik ook heel even naar gekeken, maar vele gebruiker reviews overtuigde mij om dit niet te doen. Voor een nieuwe auto betaal je meer als voor een oudere auto. Ook al betaal je dan in delen van rond de 100 Euro p/m, ben je na een paar jaren afbetalen ook duizenden euro's verder. Voor mensen weinig budget zou ik het dus ook zeker afraden.

A. Daihatse Cuore uit 2000 was zeker een mogelijkheid geweest door zijn betrouwbaarheid en lage kosten. Toch kon ik weinig 5-deurs occasions vinden. Daarnaast sprak mij het model wat minder aan.

B. Toyota Yaris uit 1999 is een erg complete auto. Na erin gereden te hebben constateerde ik goede rijeigenschappen, comfortabel en best veel ruimte (ook achterin!). Ik was alleen niet te spreken over de digitale snelheidsmeter en de plaatsing ervan in het midden van het dashboard. Daarnaast waren er er een stuk minder 5-deurs dan 3-deurs modellen te vinden, en voor onder ons budget van 2000,- Euro al helemaal niet.

C. Subaru Vivio uit 2000 was mijn laatste optie. Het was het 'minste' auto binnen onze criteria. Geen stuurbekrachtiging, wat ondanks zijn erg lage gewicht wel erg fijn is. Daarentegen de goedkoopste auto van allemaal in de aanschaf. Zo staan ze te koop voor onder de 1000,- Euro.

D. Suzuki Alto uit 2002. Alhoewel het jaren 90 model tot 2002 is gemaakt, met vele positieve reviews, verkoos ik het nieuwere model gebouwd vanaf 2002. Mijn ouders hebben het jaren 90 model met veel plezier gehad, en daarom had ook ik had er zo een aardige indruk. Lichte, goedkope auto met weinig poespas. Ook is het wat moeilijkere 5-deurs model met wat extra zoekwerk te vinden voor een lage aanschafprijs. Tot mijn verrassing kwam ik met een beetje surfen, ook het nieuwere 2002 model tegen. En dat ook voor binnen ons budget. Van de genoemde auto’s sprak deze Suzuki mij persoonlijk het meeste aan. De gebruiker reviews en technische data zijn allemaal goed te spreken en dat maakte mij natuurlijk steeds enthousiaster. Vooral het verbruik van gemiddeld 1op17, was ik erg over te spreken. Zou er dan toch echt een auto zijn binnen onze grote criterialijst? Toch was ik eerst een beetje onzeker of ik er in zou passen. Met mijn forse 1,93 lange postuur ben ik niet geschikt voor alle kleine auto's. Met zeker een half jaar te gekeken te hebben naar occasions van dit model, ging ik eindelijk voor de eerste keer kijken bij het eerste verkoop adres. Het was redelijk in de buurt en kon er dus gemakkelijk even langs voor een impressie en kleine proefrit.

Eerste indruk
De eerste indruk was dat hij toch weer wat kleiner oogde dan op internet. De kleur maakt mij niet heel erg veel uit, maar de donkere kleur blauw die hij heeft, misstaat te auto zeker niet. Toen ik instapte knalde ik direct met mijn schouder tegen de middel spijl van het autoframe aan. Al snel kwam ik er achter dat dit te maken heeft hoe ver je de rug leuning naar achteren instelt. De weg oprijdend ondervond ik dat de auto goed wendbaar is. Dat samen de goed te pruimen motor, was het een kort maar krachtig ritje. Door al mijn positieve bevindingen kon ik al snel een keuze maken voor deze auto maken en was ik nog geen week later de gelukkige eigenaar van deze complete auto. Nog voor ik hem haalde had hij een nieuwe AKP gehad en had ook de onderhoudshistorie vertelde mij dat de distributieriem samen met 2 nieuwe voorbanden (+uitlijning, wat later opnieuw moest) niet lang geleden vervangen was. Vrijwel geen roest en geen lelijke plekjes rondom.

Exterieur

Wat ik al eerder aanhaalde is dat hij zeker volwassener en moderner overkomt als zijn voorganger uit de jaren 90. Logisch, maar zeker een punt wat ik wil noemen. Het model heeft 5 deuren, maar ondanks dat blijft hij laag, smal en heeft daardoor een compacte uitstraling. Lof, maar ook minpunten, wat ik al wist van andere reviews, namelijk de roestende raamrubbers die daarom ‘bobbelen’. Ook voor de ruitenwissers geldt hetzelfde probleem. Die heb ik gelijk behandeld om de roest binnen de perken te houden. Ook is het carrosserie dun en gevoelig en heb je snel ‘pitjes’ in de metallic lak. Met dit in mijn achterhoofd poets ik de auto wekelijks met de hand, en hoop hem zo een beetje knap te houden. De banden zijn klein en zijn voorzien van nette, sobere wieldoppen. Natuurlijk is er ook de optie voor sportieve lichtmetalen velgen, maar zeggende, gaat dat vaak ten koste van het verbruik. Heel wat anders is de centrale deurvergrendeling wat voor deze auto toch best wel luxe is.

Interieur (ruimte)
Zoals ik eerder zei is de auto smaller dan ik dacht en zorgt dat je dicht tegen elkaar aan zit. In mij geval niet echt een probleem, omdat mijn vrouw klein van postuur is. Twee forse volwassenen naast elkaar kan al snel voor een opgekropt gevoel zorgen. De zithoogte is ook wat laag, maar dat went op zich wel. De stoelen voorin zijn primair en bieden nét voldoende comfort. Langere stukken moet ik nog rijden, maar dat zou hoogst waarschijnlijk minder prettig zitten. Achterin is het al snel te krap voor de meeste mensen en missen vreemd genoeg hoofdsteunen. Ook was het comfort stukken beter geweest als er ‘zitkuilen’ in de banken zaten. De achterbank kan gemakkelijk plat en daardoor zijn er opmerkelijk veel objecten te vervoeren, zoals een IKEA bureau (B: 105 cm, D: 50 cm, H: 75 cm). Zonder de bank plat kunnen er twee grote boodschappentassen met een tree frisdrank mee. Het probleem is hoedeplank, die hogere objecten al snel tegenhoud. Door het 5-deurs model, is dat probleem snel te vergeven en vergeten om vervolgens even je bagage te verplaatsen, van de (177 liter) bagageruimte naar de achterbank.

Interieur (functioneel en opties)
Het dashboard en vrijwel alle binnen materialen zijn van kunststof, wat snel krast. Dat is in de meeste gevallen op te lossen door er rekening mee te houden. Iets wat ik als UI designer als snel in de gaten had, was de toerenklok die tot 10000 toeren loopt. Dit zorgt dat de toerentallen wat op elkaar zitten gedrukt en is het aflezen wat overbodig lastig. Klein puntje, maar hier is bij het ontwerp misschien niet goed over nagedacht? De auto is laag, wat voor mij inhoud dat het zicht, bij verkeer van rechts, soms wordt geblokkeerd door de achteruitspiegel. Goed opletten dus voor langere eigenaren. De Alto heeft in opties een goede keuze gemaakt met stuurbekrachtiging plus elektrische ramen (voor) voor de GLS versies. Bij veel auto’s in deze klasse en bouwjaar, kom je deze opties niet tegen. Even wat opties op een rijtje:
-stuurbekrachtiging
-toerenteller
-centrale vergrendeling
-startblokkering
-vóór elektrische ramen
-wegklapbare achterbank

Rijeigenschappen
Al door een klein stukje te rijden kom je allerlei karakter eigenschappen van de auto tegen. De auto is erg licht (775 kg) voelt het erg wendbaar. De koppeling opereert voor het grootste gedeelte aan het eind, wat samen met zijn 63pk lichte motor, voor een wat zenuwachtige rijervaring zorgt. Nu was ik dit gewend omdat dit geldt voor veel kleine auto’s die ik wel eens leende. Het gewicht zorgt ervoor dat hij vlot aanvoelt, wat in zekere zin ook wel zo is voor de eerste 60 km/h. Het weggedrag is in orde. Wat andere eigenaren ook weten is dat hij geneigd is bij een scherpe bocht een beetje rechtdoor te willen gaan. Door de stuurbekrachtiging is de auto met je pink te besturen. De Alto is klein en erg licht en heeft zoals veel mensen weten, last van de wind. Het is iets waar ik persoonlijk genoegen mee neem en langzamerhand aan wen.

Kosten
Dit onderwerp is voor veel mensen de reden waarom ze deze kleine auto hebben. Met zijn gewicht van 775kg zal de Belastingdienst met €63,- p.m. aan jou een slechte klant hebben. Ook het gemiddelde verbruik is gunstig, wat met snelweg ritjes veranderd naar heel erg gunstig. Met een door mij gemiddeld verbruik van 1 op 17 en snelweg ritjes 1 op 20 is deze 35 liter tank, zeker geen dief van je portemonnee. Ik kijk altijd met een glimlach om mij heen wanneer ik voor €40,- euro mijn tank vol gooi. Voor de verzekering betaal ik € 25,- euro per maand. Ik kijk wel eens naar ‘op de rolleband’ en ‘Klokje rond’ van Autoweek en de kosten die sommige eigenaren betalen om hun ‘liefde’ rijdend te houden. Die voorbeelden maken mijn positieve gevoelens voor deze auto alleen maar sterker. Een grote kans dat ik geen hartaanval hoef te verbergen bij het horen van de onderhoudsrekening. Behalve zon is niets gratis, dus hieronder even een overzicht van de tot nu toe verzamelde rekeningen:

Kosten maand juli 2015 (aanschaf was in april 2015)
-Gasklep schoongemaakt: €10,- door Suzuki dealer gedaan
-Nieuwe accu: €80,- door Suzuki dealer gedaan
-Vervangen van homokineet as + uitlijnen voorwielen: €140,- Door kennis gekocht en gedaan
-Rechter remlicht vervangen: €2,- (Action)

Voorlopige conclusie:
De Alto biedt voor een toch wel een scherpe prijs een prima kleine auto. Een kleine, auto betekent dat je geen hoge verwachtingen moet verwachten. Vergelijk je hem met auto’s in zijn klasse, dan kan hij zich best verantwoorden. Denk je na over de aanschaf, houd dan rekening met een aantal zaken: Hij is klein van binnen wat zorgt voor passen en meten. Zit je met twee volwassenen naast elkaar voorin, dan weet je gelijk wat ik bedoel. Het voordeel van zijn afmeting zorgt voor gemakkelijk parkeren vlot over de weg navigeren en een gunstig verbruik. Onderdelen zijn gemakkelijk verkrijgbaar, en toch vaak wat goedkoper dan bij een grotere auto. Een goed voorbeeld hiervan zijn de kleine banden. Zoek je een vervoersmiddel wat je van A naar B brengt zonder dat je op een matras met wielen hoeft te zitten, dan is een dit model van Suzuki Alto zeker de overweging waard. Wil je per se dit model en kan je het ook redden zonder elektrische ramen voor, en zonder stuurbekrachtiging, dan kan je voor een gemiddelde 1000 euro ook denken aan de goedkopere GL versie.

Binnenkort neem ik hem mee op vakantie naar Duitsland wat waarschijnlijk voor nieuwe ervaringen zal zorgen. Ik kijk vooral letterlijk en figuurlijk tegen de bergen op, aangezien hij vrijwel geen Kracht in zijn motor heeft zitten. Dat gaat lachen worden!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.