Suzuki Alto 1.0 GA (2000)

autoreview

Suzuki Alto 1.0 Twist

Signalement

UitvoeringAlto 1.0 GA
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf15.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 4%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

We hebben deze Alto particulier gekocht toen deze amper 2 jaar oud was met het doel deze als tweede auto te gebruiken. De Suzuki Alto 1.0 GA is een spartaans vervoermiddel zonder moderne gemakken. De meest luxe opties aan de GA uitvoering zijn de uitklapbare achterraampjes. Voor de rest is alles kaal plastic van binnen. Nou verwacht ik ook geen walnotenhouten interieur met alu. accenten, maar de binnenkant van de Alto GA behoort wat mij betreft in de top-5 van de meest afzichtelijke interieurs ooit gemaakt. De standaardkleuren van de binnenbekleding zien eruit alsof ze voor een speelgoedauto van Barbie bedoeld zijn. Jan des Bouvrie zou er stapelgek van worden. Vreemd genoeg ogen de meest waazinnige exterieurkleuren goed op deze kleine rakker. Wij hebben een licht groene metallic kleur die vrijwel iedere grotere auto tot misbaksel zou maken, maar op onze Alto staat het prachtig. We krijgen zelfs complimenten over de kleur en het uiterlijk van ons kleine gifkikkertje.

De 1.0 motor is net voldoende om de wagen in beweging te zetten, maar veel meer zit er niet in. Van 0-100 duurt ongeveer een kwartier en boven de 120 km per uur wordt er zoveel lawaai geproduceerd dat je het wel uit je hoofd laat om harder te willen. Zuinigheid troef bij deze Alto. Gemiddeld wordt 1 liter benzine op zo´n 18 verreden kilometers verstookt. Da´s een prima waarde vinden wij.

Als je met deze auto lekker snel een bocht wilt nemen, moet je voorzien zijn van een goede levensverzekering. De auto helt gevaarlijk over in scherpe bochten en de kleine bandjes zijn niet bestand tegen een ietwat sportieve rijstijl. Doch, bij normaal gebruik moet het mogelijk zijn om iedere rit te overleven. Tot nu toe is dat ons ook gelukt.

Wonderwel is de binnenruimte overvloedig in vergelijk met de andere auto´s uit dezelfde klasse. Wij hebben een 3-deurs uitvoering waarin op de voorstoelen 2 volwassenen een flinke leefruimte hebben. Achterin is er dan plaats voor 2/3 (jonge) kinderen. Als je langer dan 1,70 m bent, kun je alleen overdwars op de achterbank. De bewegingsruimte achterin is beperkt. In de kofferruimte kunnen je 4 volle boodschappentassen zonder problemen kwijt.

Missers van deze auto zijn de stoelen die al snel doorzakken, de kleuren van de bekleding en het ontbreken van de stuurbekrachtiging op de GA. Ondanks het lichte gewicht van de auto stuurt deze vrij zwaar bij lage snelheden en bij het inparkeren. En dat ligt niet aan een te lage bandenspanning. Na het inparkeren heb je het gevoel dat je met gewichten getraind hebt. Dus een lidmaatschap van een sportschool lijkt overbodig bij het bezit van deze Alto.

De voordelen zijn het lage verbruik en de relatief lage aanschafprijs en afschrijving. We hebben gekeken naar andere auto´s uit eenzelfde klasse en het blijkt dat we 500 euro per jaar afschrijven. Dat mag de reden zijn dat we niet lang meer eigenaar zullen blijven van deze Alto. Zoek je een spartaanse auto voor een lage prijs en dito verbruik, en wil je het lidmaatschap van een sportschool uitsparen. Koop dan een Alto GA.

PROBLEMEN

Over de kwaliteit kan ik me nog geen goede voorstelling maken. De auto heeft het nog niet begeven. Maar onder de motorkap zitten na slechts 4 jaar met regulier onderhoud al wel (te) veel roestplekken. Toen ik eens een voorwiel moest vervangen omdat de band lek was, zag ik bij de ophanging eveneens schrikbarend veel roestplekken zitten. Ik vraag me af wanneer dat allemaal doorroest. Dat had ik niet verwacht van Suzuki. De (originele) uitlaat rammelt, het koppelingspedaal kraakt gevaarlijk en 1 van de remlichten heeft het inmiddels begeven. De service van Suzuki dealers in de nieuwste polderprovincie van Nederland is diepbedroevend. Lange wachttijden, geen ruilauto´s, hoge kosten en slecht onderhoudswerk.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.