Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Suzuki
  • Alto

Suzuki Alto 1.0 Twist (2001)

De nieuwe mini-mode

Suzuki Alto 1.0 Twist (2001)
  • Autotest
19 februari 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Eind 2000 ging na veertig jaar het licht uit bij de Mini-productie. De nieuwe MINI is nu een prijzig tiepje. Trendy als de VW New Beetle. Nee, dan de Alto, dat is eigenlijk een van de ware opvolgers van de oude Mini.

Waar het bij de Mini - de auto dus - om ging was het minimaal noodzakelijke om een gezin te vervoeren, in een zo klein en efficiënt mogelijke verpakking. Daarin voorziet ook al heel lang de Suzuki Alto. Eigenlijk net als de Mini nooit veel veranderd, alleen uiterlijk af en toe gemoderniseerd, en er kwam een grotere motor. Nog niet zo lang geleden is de Alto een beetje vernieuwd. Iets aan het uiterlijk, iets aan de motor. Een goede aanleiding om deze mini-Suzuki weer eens te proberen. Ondanks zijn kleine afmetingen biedt de Suzuki achterin best bruikbare zitruimte. Maar wil je daar echt gebruik van maken, neem dan een vijfdeurs versie. Het instapsysteem op de 3-deurs is niks. De stoel schuift naar voren en na het terugschuiven kun je de stand van de leuning opnieuw gaan instellen. Er is geen hendeltje bovenaan de stoel, je moet de verstelgreep voor de leuning hebben of het pedaaltje achter-onder de voorstoel. Handgrepen aan het dak om je uit de auto te hijsen? Nop.
Zowel het laadklepje als de laadruimte van de echte Mini waren onpraktisch ..eh.. mini. Hedendaagse modellen hebben een grote klep. AUW! Relatief dan, want je stoot nog gauw je hoofd als ze open staan. Twee tassen weekendboodschappen kunnen erin, voor méér kan de achterbank in delen omklappen. Minpunt: geringe hoogte onder de hoedenplank, maar als plusje: geen drempel. We missen iets in het stuur en op/in het dashboard. Waar zijn de airbags? In India, waar de Alto wordt gebouwd, doen ze daar niet aan!

Mag niet veel kosten

Je ziet in deze auto natuurlijk dat het niet veel mag kosten. Deels onbedekt blik, geen kamerbrede stofbekleding. Hard plastic dashboard, geen toerenteller daarin. Hoofdsteunen alleen voorin, al probeert Suzuki met verhoogde bobbels aan de leuning op de achterbank nog minihoofdsteunen te simuleren. Aan kleppen en deuren hoor je bij het dichtslaan hoe hol en licht het allemaal is.
Weet u wat? De Alto heeft een dashboardkastje! Waarmee we meteen zo"n beetje door de pluspunten heen zijn. Het dashboard probéért niet eens er volwassen uit te zien. Her en der verstrooid vinden we accessoireknoppen. En een stuur zonder airbag dus, waarvoor echt leren bekleding erom geen zwaar tegenwicht vormt. Platte plastic deurpanelen, met zonder kaartenbakken. En een minimiddenconsole die ver boven de vloer ophoudt, dus ook geen bergbakjes kan bieden.
Hoewel hij weinig weegt heb je met 58 pk niet bar veel in te brengen op de snelweg. Dat de Suzuki een heuse zestienklepper in het vooronder heeft, komt er echter niet uit. Schakelen gaat goed, alleen heeft de lange pook wat grote uitslagen. Rustig flaneren kan hij wel. De motor klinkt bij gematigd toerental gedempt. Maar als je hem vol belast, staat hij te stampen en te trillen.
Het meubilair is bepaald niet groot. Je krijgt last van je rug door de vooral onderaan slecht steunende leuning. Bij de achterbank ging het aanbrengen van profilering kennelijk boven het budget. Weinig verbazend is dat meer dan elementaire stoelverstelling er niet af kan, en ook het stuur staat vast. Rembekrachtiging is aanwezig, maar het is toch doortrappen als je ietsje laat bent met remmen.
Als u nou es echt wilt weten wat "onderstuur" is, moet u de "soes" eens proberen rap door een bocht te jagen. Heel nadrukkelijk wil dit vedergewichtje rechtuit blijven vliegen. En dus maakt hij ook een flinke zwiep als je dan maar het gas lost. Niet dat je meteen achterstevoren komt te staan, maar schichtig wordt hij wel. Even snel opvangen met het stuur? Nou, het sturen voelt in het algemeen vaag aan; hij loopt ook niet helemaal vanzelf rechtuit. Natuurlijk heeft de aard van de vering veel te maken met de wegligging. Dat gaat niet lekker met de Suzuki, die slappe schokdempers heeft. Hij gaat nog net niet deinen op golvend wegdek. En wanneer je "zagend" door een bocht stuurt maakt dat de Alto onrustig, wat slecht combineert met de vage besturing. Ga je gewild of per ongeluk snel een bocht in, dan is strak sturen het parool, en omzichtig het gas doseren. Het veercomfort is wel aanvaardbaar. Drinkgedrag? hij scoort keurig: een gunstige 1:17. Is mini nou nog duur? Veel goedkoper dan in een Suzuki Alto is nauwelijks mogelijk. Zelfs met twee extra deuren erbij kom je maar net boven de f 18.000 (e 8.168). En dat is het echte "mini" rijden.

Signalement

Merk Suzuki
Model Alto 1.0 Twist
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 7.799

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 993 cc
Maximaal vermogen 43 kW / 58 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 78 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.495 mm / 1.495 mm / 1.405 mm
Wielbasis 2.335 mm
Massa leeg 705 kg
Laadvermogen 465 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 600 kg / 350 kg
Banden145/70TR13Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 18,2 s / 29,1 s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot 134 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Suzuki Alto
Suzuki Suzuki Alto

Uitgelicht aanbod

    Suzuki Alto 1.0 GA | APK tot 2023

    Suzuki Alto 1.0 GA | APK tot 2023

    • 2000
    • 41.093 km

    € 1.450

    Suzuki Alto 1.0-16V GA - Nieuwe APK tot 26-04-2023 - NAP 101110km met autopas

    Suzuki Alto 1.0-16V GA - Nieuwe APK tot 26-04-2023 - NAP 101110km met autopas

    • 2002
    • 101.110 km

    € 700

    Suzuki Alto 1.1 GLS Stuurbekrachtiging, NAP

    Suzuki Alto 1.1 GLS Stuurbekrachtiging, NAP

    • 2002
    • 176.743 km

    € 944

Meer Suzuki Alto occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Suzuki Alto specificaties
  • Suzuki Alto occasions
  • Suzuki Alto video's
Advies en informatie
  • Suzuki Alto tests
  • Suzuki Alto gebruikersreviews
  • Suzuki Alto index
PREMIUM
Suzuki S-Cross vs. Nissan Juke vs. Opel Crossland - Triotest

Suzuki S-Cross vs. Nissan Juke vs. Opel Crossland - Triotest

De Nissan Juke wordt terecht gezien als de auto die de compacte cross-over op de kaart zette....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.1 GLS (2004)

    Suzuki Alto 1.1 GLS (2004)

    3
    • 27 maart 2021
  • Suzuki Alto (2011)

    1
    • 26 december 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2012)

    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2012)

    1
    • 22 november 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.1 GLX (2004)

    Suzuki Alto 1.1 GLX (2004)

    5
    • 21 november 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto GL (1988)

    Suzuki Alto GL (1988)

    7
    • 16 november 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.1 GLX (2005)

    Suzuki Alto 1.1 GLX (2005)

    • 1 september 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2014)

    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2014)

    • 1 juli 2020
meer reviews
Test: Suzuki S-Cross

Test: Suzuki S-Cross

73

De nieuwe Suzuki S-Cross vervangt een model dat in feite al uit 2013 stamt. De aflossing komt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Suzuki Alto (1989) – In het Wild

    Suzuki Alto (1989) – In het Wild

    35
    • 25 april 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto - Occasiontest - Uit de Oude Doos

    Suzuki Alto - Occasiontest - Uit de Oude...

    21
    • 2 maart 2022
  • Nieuws
    Dit is Mazda's nieuwste goedkoopste personenauto

    Dit is Mazda's nieuwste goedkoopste personenauto

    22
    • 30 december 2021
  • Nieuws
    Dit is de nieuwe Suzuki Alto

    Dit is de nieuwe Suzuki Alto

    36
    • 25 november 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Suzuki Alto II

    Facelift Friday: Suzuki Alto II

    46
    • 15 mei 2020
  • Nieuws
    Terugblik: ‘Topversie Suzuki Alto onder de €10.000’

    Terugblik: ‘Topversie Suzuki Alto onder...

    27
    • 3 april 2020
  • PREMIUM
    Suzuki Alto Works (1995) - Blits bezit

    Suzuki Alto Works (1995) - Blits bezit

    • 11 september 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Duitse justitie doet inval bij Suzuki wegens sjoemeldiesels

    Duitse justitie doet inval bij Suzuki wegens...

    88
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto (1989) – In het Wild

    Suzuki Alto (1989) – In het Wild

    35
    • 25 april 2022
  • Achteruitkijkspiegel - 'De 7-serie is objectief lelijk'

    Achteruitkijkspiegel - 'De 7-serie is objectief...

    65
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Suzuki S-Cross met hybride aandrijflijn

    Suzuki S-Cross met hybride aandrijflijn

    9
    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Suzuki S-Cross - Back to Basics

    Suzuki S-Cross - Back to Basics

    23
    • 9 april 2022
  • Nieuws
    Toyota Glanza is minder Baleno

    Toyota Glanza is minder Baleno

    19
    • 15 maart 2022
  • Nieuws
    Suzuki Swift Cabrio (1992) - Liefhebber Gezocht

    Suzuki Swift Cabrio (1992) - Liefhebber...

    24
    • 11 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden