Subaru Outback 2.5i Premium (2015)

autoreview

Subaru Outback 2.5i Premium (2015)

Signalement

UitvoeringOutback 2.5i Premium
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst122.200 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 650 km

Afgelopen februari heb ik onverwacht besloten om de Outback in te ruilen voor een nieuwe Outback. Voor de kleine aanpassing om het motormanagement probleem op te lossen (plaatsen van Celfix verloopnippel-O2Sensor in de uitlaat) was ik bij de garage. Ik kon niet eerder dan avonds de leenauto terugbrengen waar ik toen ik aankwam tot mijn verassing de nieuwe Outback in de showroom staan. Ik wist dat deze in de US op de markt was maar had mij niet bezig gehouden met de NL introductie. Aangezien de zaak dicht was, afgezien van de eigenaar die nog wat administratie deed, kon ik alleen en ongestoord de Outback van binnen en buiten bekijken. De eerste indruk was positief. Zowel het interieur, exterieur en ook de enorme ruimte in de auto vielen in positieve zin op. Bij vertrek kreeg ik de brochure in de handen gedrukt en werd vriendelijk uitgenodigd om eens te komen proefrijden. Na een week nadenken en googelen besloot ik om inderdaad een proefrit te maken. Deze beviel mij en mijn vrouw dermate goed dat we besloten om te informeren nar de inruilwaarde van de auto. Ik had mij voorbereid door op Autoweek de Carbase database te raadplegen wat betreft de inruilwaarde. Dit temperde mijn verwachting enigszins omdat volgens de boekjes er niet veel waarde meer over was na 7 jaar en 176.000 kilometer. De volgende positieve verrassing die middag betrof echter het bod op de auto. Deze was dermate hoog dat ik royaal mijn afschrijvingsdoel haalde. Doel was niet meer dan 20 cent per kilometer af te schrijven, uiteindelijk resultaat bij inruil betrof ruim 15 cent per kilometer. Ook de kosten voor onderhoud zijn positief uitgevallen met iets meer dan 4 cent per kilometer. Alles met elkaar heb ik voor relatief weinig geld bijna 7.5 jaar en 184000 duizend kilometer in de Outback MJ2008 rond gereden. Ook het feit dat ik al die jaren op LPG gereden heb heeft bijgedragen aan lage operationele kosten met kosten voor brandstof gemiddeld bijna 6 cent per kilometer. Los van wegenbelasting en verzekering heb ik dus voor 25 cent per kilometer rond gereden, een uitkomst waar ik vooraf voor getekend zou hebben.
Op de vraag of ik opnieuw een auto van hetzelfde merk zou aanschaffen had ja geantwoord. Nu ik de balans opmaak kan ik op basis van operationele kosten, plezier in gebruik al die jaren en betrouwbaarheid alleen maar concluderen dat ik een auto heb gereden waarvan de prijs/prestatie/plezier verhouding bovenmatig goed geweest is. De intrinsieke kwaliteit van de auto, het feit dat deze altijd op tijd zijn onderhoud heeft gehad en de relatief rustige manier van rijden (ik houd van doorrijden maar ben zeker geen wegracer) hebben gewaarborgd dat betrouwbaarheid hoog was en kosten laag gebleven zijn. En het is nog steeds een auto waar de nieuwe eigenaar plezier zal beleven door de kwaliteit van de auto en het feit dat er een slechts 8 maanden oude Eurogas LPG installatie heeft.
Waar het de nieuwe Outback betreft zijn mijn verwachtingen wederom hoog gespannen. In een nieuwe review zal ik jullie op de hoogte houden

Eerste indrukken:
Zoals ik in mijn afsluitende bijdrage aan mijn review over mijn vorige Outback schreef besloot ik afgelopen februari vrij onverwacht een nieuwe Outback te kopen. Door de lakkleur Tungsten in combinatie met het lichte interieur moest de auto in Japan besteld worden omdat deze combinatie niet in Nederland op voorraad was. Resultaat was afwachten totdat de volgende boot met auto’s zou lossen, iets wat voor juli voorzien was. Originele afleverdatum was gezet op 24 juli. In verband met werk werd dit verschoven naar 1 augustus waardoor afgelopen zaterdag, 5 maanden na het tekenen, ik uiteindelijk de nieuwe auto kon ophalen. Over de uitrusting van de auto kan ik kort zijn. Voordeel van de policy die Subaru Nederland hanteert is dat wysiwyg, met andere woorden, je krijgt hem zoals hij is, extra’s zijn bijna niet te bestellen. In mijn geval zijn de extra’s beperkt gebleven tot de introductie actie die een body pack en Glas coating omving. Van het body pack heb ik alleen voor en achter de beschermplaat laten monteren. De overige onderdelen van het pack heb ik geruild voor een volwaardig reservewiel in plaats van de pomp en spuitbus. Al met al dus een auto die uitgevoerd is zoals deze beschreven staat in de brochure.
Op basis van de proefrit die ik gemaakt had ik hoge verwachtingen die na de eerste paar ritten bevestigd zijn. Als ik de vergelijking maak met mijn vorige Outback dan vallen de volgende zaken op:
Plus:
- Stiller interieur
- Ruimer interieur
- Mooier interieur
- Kwaliteit geluidsinstallatie
- Rijcomfort van goed naar nog beter
- Zicht schuin links/rechts naar voren beter door andere plaatsing spiegels
- Nog betere wegligging
- Voor het eerst een multimedia installatie
- Eyesight wat veilig en zeer ontspannen rijden mogelijk maakt
- Meer en nog betere veiligheidsvoorzieningen
- Weer meer toeters en bellen
0Min:
- Lichtere besturing
- Navigatie
Op de lichtere besturing na is alles aan de auto verbeterd ten opzichte van de Outback MJ2008 waar ik bijna 7.5 jaar in gereden heb. Bochten kunnen nog makkelijker gerond worden, de auto voelt bijna lichtvoetig aan. Het interieur is minimalistisch, precies wat ik zoek in alles wat ik gebruik. Functie boven vorm waarbij in het geval van de Outback de vorm mij zeer kan bekoren, liever Outback minimalisme dan de knoppen in de auto’s genoemd door Marco Gorter in zijn Autoweek review.
Eyesight was en is een eyeopener. De mate waarin dit bijdraagt aan ontspannen en veilig rijden kan ik bijna niet beschrijven. Het is iets wat iedereen kan aanraden om eens te ervaren, al is het maar om een indruk te krijgen wat nieuwe ontwikkelingen op het gebied van het automatische autorijden betreft ons zullen gaan brengen. Vooral in druk verkeer waar Eyesight zich kan oriënteren op verkeer vóór je en dit volgt zorgt voor een situatie waar je behalve sturen, weinig hoeft te doen. Eyesight versnelt, vertraagd en stopt de auto afhankelijk van wat er om je heen gebeurt. Eyesight houdt echter niet van rotondes en scherpe bochten. Dat zorgt ervoor dat het volgen van je voorligger stopt waardoor de automatische cruise control zichzelf uitzet of dat de cruise control de auto versnelt daar waar je het niet wilt. Zaken om in de gaten te houden want je raakt zo snel gewend aan het automatisch weer versnellen en volgen van je voorligger dat je onbewust eigen handelen ‘uitzet’. Ik vermoed dat dit zich wel zal oplossen wanneer de ervaring met Eyesight meer is ingesleten en het voorspelbaar wordt hoe deze geprogrammeerd is waardoor ik meer kan anticiperen en minder hoef te reageren om te corrigeren. Iets anders waar Eyesight sterk op reageert zijn tegemoet komende fietsers wanneer ik op de dijk rijd waar ik woon. Ook al kan ik ze zonder problemen passeren, toch grijpt Eyesight in en remt om een ‘aanrijding’ te voorkomen. Als ik active cruise control niet geactiveerd heb gebeurt wordt er geremd maar kun je, wanneer je gas blijft geven, zonder af te remmen doorrijden.
Overige veiligheidsvoorzieningen kan ik niet testen maar zijn door diverse instanties getest en hebben in alle gevallen tot 5 sterren geleid (met een plus vanwege Eyesight). Omdat Subaru er naar streeft om Volvo als veiligheidskampioen naar de kroon te steken en ik overtuigd ben van de wil, drive en engineering kracht die Subaru heeft ben ik ervan overtuigd dat de actieve en passieve veiligheid van mijn Outback zonder meer in orde is.
Een punt wat sterk verbeterd is betreft de klimaat installatie, vooral het niet langer luidruchtig blazen van de installatie is aangenaam wanneer deze het interieur moet koelen. Het rijcomfort is verbeterd. Dit uit zich in een stiller interieur en het grote gemak waarmee hobbels, oneffenheden, slecht wegdek, ribbels, etc. worden weg gefilterd. Mijn vorige Outback was goed, deze is nog beter.
Hetzelfde geld de wegligging. Rechtuit rijden is vanzelf geen probleem, stabiel en zonder dat spoorvorming van invloed is. Het rijden van rotondes en scherpe bochten is een feest (behalve voor mede inzittenden) want zo makkelijk en goed te doseren dat hogere dan gebruikelijke snelheden geen probleem vormen. Opnieuw een verbetering ten opzichte van mijn vorige Outback die ik op dit punt al hoog aansloeg.
Mulitimedia is goed uitgezonderd het navigatie systeem. Het koppelen van een telefoon via Bluetooth is een eitje. Het kunnen afspelen van muziek geen enkel probleem en ook het bedienen van Spotify playlists vanaf het stuur of het 7 inch scherm is doodeenvoudig. Voor het maken van telefoon gesprekken geldt hetzelfde. Een druk op de knop op het stuur zorgt voor de telefoon app op het scherm in de auto waarna je kunt kiezen uit veel gebelde contacten of kunt bladeren door je contactenlijst die gekopieerd is van je mobiel. De kwaliteit van het telefoongesprek is goed. Mensen kunnen alleen horen dat je niet op kantoor bent door de geluiden die Eyesight maakt (kun je uitzetten als je dat wilt) of bijvoorbeeld het tikken van de richtingaanwijzer. Al met al voor mij een grote stap vooruit ten opzichte van de installatie die in mijn vorige Outback was ingebouwd. Die gebruikte ik niet vanwege de kwaliteit van de verbinding die bedroevend was. Overige voorziening die ik gebruik betreft de radio die probleemloos zijn werk doet. De kwaliteit van de speakers is goed, althans goed genoeg voor mij om met plezier naar mijn muziek te luisteren. Ik ben geen audiofiel en stel wellicht geen hoge eisen maar voor een standaard installatie ben ik zeer tevreden.
Daar waar het toeters en bellen betreft heb ik geen klagen. De zaken die ik het meest waardeer zijn:
- Achterklep automatisch en op afstand te openen en te sluiten
- Achteruitrij camera
- Electrische stoelverstelling voor beide voorstoelen
- Automatische verlichting
- Sfeerverlichting (kleur valt aan te passen) in het interieur
- Schuif/kantel dak
- Regensensor
- Automatische ramen vóór en achter
Tot slot nog even de punten die minder zijn. Wat niet bevalt, is het navigatie systeem. Dat is op zicht goed en werkt uitstekend maar aangezien ik TomTom gewend ben inclusief actuele verkeersinformatie kwam ik snel tot de conclusie dat ik de ingebouwde navigatie maar beter kan laten voor wat deze is en beter TomTom kan blijven gebruiken. De aanwijzingen van mijn TomTom, worden, net als de muziek, via de Bluetooth verbinding doorgegeven en hoor je via de speakers. Zolang je het scherm niet nodig hebt is dit voldoende om zonder problemen door het verkeer te geloodst te worden.
Het sturen tot slot in de nieuwe Outback is lichter dan in mijn vorige. Elke keer wanneer ik teug kwam van een reis naar het buitenland en mijn auto weer oppikte op Schiphol was dat iets wat mij opviel. Stevig en direct sturen was wat ik gewend was. De Outback stuurt nog steeds direct maar het ‘stevige’ is wat minder. Het zal wel wennen en is op zich geen probleem maar valt nu, nu de auto nog vers is, nog op.
Zoals wellicht al duidelijk naar voren komt uit mijn review, ben ik enthousiast en kijk ik uit naar de volgende 7 jaar met deze Outback.

Meer ervaring opgedaan

  • 1.650 km

Een paar weken en plezierige kilometers verder een nieuwe update van mijn bevindingen op basis van een logboek wat ik heb bijgehouden. Naast de eerder genoemde pluspunten kan ik er een aantal toevoegen. Belangrijkste is de bak/motor combinatie. Deze maakt zeer relaxed rijden mogelijk tegen een alleszins acceptabel verbruik. Het gemiddelde door de auto opgegeven verbruik is nu 7.0l /100km. Snelheden die ik meestal instel zijn 55, 90 en 112 km/h en ik probeer zoveel mogelijk zoals al altijd het nieuwe rijden toe te passen door te anticiperen en af te remmen op de motor.

Om terug te komen op de versnellingsbak, waar in de Autoweek review sprake was van ‘geloei’ en rubber achtige response kan ik dit niet bevestigen op basis van eigen ervaring. Versnellen zonder cruise control is vlot genoeg om zonder hoge toerentallen te versnellen gelijk aan het verkeer om je heen. Het systeem versnelt wel te traag wanneer het via Eyesight weer versnelt nadat het heeft moeten afremmen. In dat soort situaties geef ik zelf gas totdat ik het weer aan Eyesight over kan laten. Ik heb in de 15 jaar dat ik in auto’s met automaat rijd mijzelf aangeleerd om gedoseerd gas te geven waardoor het toerental relatief laag blijft, ook wanneer ik versnel. De CVT is ideaal omdat deze met lage toerentallen (weg)rijden en versnellen mogelijk maakt zonder dat de bak schokt door op of terug te schakelen en ook door het eenvoudig af te remmen op de motor zonder overmatig hoge toerentallen en zeker geen geloei. Tot op heden de plezierigste automatische versnellingsbak die ik in een auto gehad heb.

Andere zaken die positief scoren zijn de buitenspiegels die groot zijn, veel laten zien, zo in te stellen zijn dat er geen dode hoek is en door de plaatsing weinig geluid door rijwind produceren. Ook de plaatsing van de spiegels naar achteren is prettig want het kleine ruitje dat er hierdoor is helpt om het deel wat je niet ziet door de a-stijl aanzienlijk te verminderen.
Over het geheel genomen kan ik stellen dat de auto stil is van binnen en dit is wat de meeste mensen die meerijden of zelf even willen rijden opmerken. Ook het soepele en ontspannen rijden wordt door mensen die in de auto rijden vaak genoemd en door de mensen op de achterbank de ruimte. Ander punt wat ik kan noemen is de lichtopbrengst van de koplampen. Ik heb nog niet veel in het donker gereden maar de keren dat avonds laat terug kwam viel op een onverlichte weg bij ons in de buurt op hoeveel licht er in de breedte en ver voor de auto geprojecteerd wordt.

Iets wat niet in de brochure staat maar waar ik prettig mee verrast ben is dat je kunt zien en horen of iedereen in de auto zijn gordel omheeft. Prettig vooral omdat zoonlief op de achterbank hier wel eens vanaf wil zien of het simpelweg vergeet en actief gemaand moet worden om de gordel om te doen. Ook ontdekt dat een sensor in de voorstoel de airbag voor de bijrijder voorin wel of niet activeert. Of de airbag wel of niet geactiveerd is kun je zien in het display bij de leeslampen. Dit om vast te stellen of een kind in bijvoorbeeld een Maxi-Cosi veilig op de voorstoel vervoerd kan worden.

Punt van kritiek is dat de stilstaand voor een stoplicht de motor niet altijd afslaat. Afslaan gebeurt altijd als Eyesight de auto tot stilstand heeft gebracht maar niet altijd wanneer ik zelf afrem. Vooral wanneer ik langzaam afremmend tot stilstand kom, slaat de motor niet af. Rem ik laat en harder, dan slaat de motor wel altijd af. Ik weet niet of dit ‘afstelbaar’ is. Zal het de garage eens vragen. Leuk is wel dat je kunt zien hoe lang je met afgeslagen motor stil staat en hoeveel brandstof je hier mee bespaart. Je ziet de tijd en besparing tijdens het stilstaan oplopen. De besparing tussen twee tankbeurten is ongeveer 0,75 liter. Niet om van achterover te vallen maar betekent in mijn geval ongeveer 350 ‘gratis’ kilometers door uitgespaarde brandstof, 1.5% van de afstand die ik in een jaar afleg.

Het meest heb ik de auto gebruikt deze zomer met mooi en warm weer. Het geperforeerde leer zorgt voor een koele zit wat prettig is bij het instappen en tijdens het rijden.

Prettig vind in gebruik zijn de automatische wissers. Deze werken goed, beter dan in mijn vorige Outback, de wissers produceren geen geluid en maken goed en gelijkmatig droog en het raamoppervlak wat gewist wordt is erg groot. Bij regen heb ik een aantal keren meegemaakt dat de achteruitrijcamera druppels heeft op de lens die het beeld van de camera bij het achteruit rijden zwaar vertroebelen. Het gebeurt echter niet altijd en zal waarschijnlijk samenhangen met de richting van de wind en regen.

Zaken zoals de automatische achterklep en het zonder sleutel of afstandsbediening te gebruiken in te kunnen te kunnen stappen en starten of bij uitstappen door de portierhendel aan te raken de auto af te sluiten zijn prettige vorzieningen. Het zijn kleine dingen maar wennen snel en dragen sterk bij aan de algehele potieve ervaring.

Zaken die ik ondertussen heb ingesteld zijn automatische stoelinstelling via de afstandsbediening. Zorgt ervoor dat de stoelinstelling wordt ingesteld op mijn voorkeur zodat ik, wanneer mijn vrouw er in gereden heeft, niet eerst de stoel naar achteren hoef te verplaatsen om überhaupt de auto in te kunnen. Tweede wat ik ingesteld heb is de pincode om de auto in te kunnen wanneer ik geen sleutel bij me heb. Weet niet wanneer ik dit zal gebruiken maar kan handig zijn wanneer je iets uit de auto wil pakken wanneer je geen sleutel bij je hebt. Hoe de auto weer af te sluiten was een beetje een gepuzzel maar door alle portieren centraal te sluiten en het portier waardoor je de auto verlaat te sluiten waarbij je bij het sluiten van het portier de greep naar voren getrokken houdt zorgde ervoor dat ook dat portier op slot ging.

Een keer nu meegemaakt dat alle ingestelde radiozenders de volgende morgen verdwenen waren. Ik heb ze opnieuw ingesteld maar hoop dat dit een incident is al geeft het geen goed gevoel dat het uberhaupt kan gebeuren. Maakt weer duidelijk dat het overgrote deel van wat we gebruiken softwarematig aangestuurd wordt waarbij kwaliteit van de code en de mate van testen bepalen hoeveel fouten nog voorkomen in het eindproduct.

Over Eyesight valt nog het een en ander te melden. Ik heb al het Eyesight gepiep uitgezet en dat is een flinke verademing. Eyesight piept echter nog steeds om te waarschuwen na het signaleren van ‘iets’. Wat ‘iets’ is, is niet duidelijk. Ik heb het idee dat verkeersborden dicht langs de weg, wegdek met strepen gemarkeerd en portalen/viaducten boven de weg meestal de boosdoeners zijn. Het komt vooral voor binnen de bebouwde kom met veel ‘obstakels’ dicht langs de weg maar door de piep ben ik me nu veel meer bewust van het aantal portalen/viaducten over snelwegen, veel meer dan ik me ooit had gerealiseerd (zucht). Het uitzetten van alle Eyesight hulpsystemen maakt geen verschil.
Eyesight op de snelweg is wel een prettige voorziening. Het maakt ontspannen rijden mogelijk. Enige wat je in de gaten moet houden is dat jouw snelheid de snelheid van je voorganger kan worden en je dus soms langzamer rijdt dan ingesteld als je niet inhaalt.
De andere Eyesight gerelateerde opmerking vormt het feit dat Eyesight met enige regelmaat remt waar het niet moet of nodig is iets wat irriteert. Fietsers die me tegemoet fietsen op de dijk heb ik reeds genoemd maar er zijn andere situaties waar dit ook gebeurt. Bijvoorbeeld op een weg met snelle links/rechts bochten waar je scherp kunt insturen kan Eyesight opeens hard remmen. Vervelend voor auto’s achter je en je schrikt toch omdat je eerste reactie is of er niet iets aan de hand is. Ik rijd meestal dezelfde weg en het gebeurt in bochten waar ik al vaak doorheen gereden ben zonder problemen en wordt dus verrast als er opeens weer geremd wordt zonder dat het nodig is. Gevolg is dat ik op steeds minder plekken cruise control gebruik. Vermoedelijk is dit alles ook de reden dat in de gebruiksaanwijzing vermeld wordt om Eyesight adaptief cruise control niet binnen de bebouwde kom te gebruiken.

Ondanks de Eyesight perikelen ben ik over de auto als geheel positief. De auto is stevig en comfortabel, heeft goede stoelen en is van alle gemakken voorzien, rijdt uitstekend en heeft een benzine verbruik waar ik alleen maar heel blij mee kan zijn. Eyesight is dus de enige dissonant. Eyesight is een innovatief systeem dat nog ruimte voor verbetering in zich heeft. Ik kan mij voorstellen dat het ontwikkelen gaf ik Eyesight hiervan de schuld. en programmeren van dit soort systemen ingewikkeld is en heb op zich respect voor wat Subaru op dit punt bereikt heeft maar vraag me af hoe ‘af’ het systeem is. Uit vergelijkende tests blijkt dat Subaru verder is dan andere merken waar het remmen voor objecten betreft maar dat het nog niet perfect is, is dus ook duidelijk. Ik hoop dat er nog updates komen waardoor door betere herkenning het aantal valse meldingen en ingrepen zal verminderen.

Update mbt Eyesight/gepiep:

Zoals aangegeven vormde het gepiep wat ik regelmatig hoorde een grote bron van irritatie en ik gaf zoals eerder aangegeven Eyesight hiervan de schuld. Nader onderzoek bleek dat wanneer ik Eyesight geforceerd uitzette door een van de camera’s te blokkeren het probleem niet oploste, het willekeurige gepiep bleef aanhouden. Google en internet gaven uiteindelijk uitsluitsel. Het blijkt dat het navigatie systeem waarschuwingen geeft ook al wordt het niet gebruikt. Ik heb in het navigatiesysteem alle waarschuwingen uitgezet en dat heeft het piep probleem nu eindelijk opgelost.

15000 KM beurt

  • 15.381 km

Na 7 maanden en 15000 kilometer een eerste beurt en goede gelegenheid voor een nieuwe update. Als eerste opmerking bij deze kilometerstand en 7 maanden na oplevering: ik heb nog niet een andere Outback ín het wild’ gezien. Dit klinkt onwaarschijnlijk maar als ik afga op het aantal verkochte Subaru ’s en Outback’s ook weer niet zo bijzonder. Ben dus nog steeds benieuwd hoe ik hem vind als ik een andere Outback zal zien. Helaas en ook jammer voor Subaru dat zo’n goede auto zo weinig gewaardeerd en gekocht wordt. De auto is ruim, praktisch, rijdt uitstekend, ziet er goed uit en biedt meer dan gemiddeld value for money. Ik houd het er maar op onbekend maakt onbemind.

Bij de beurt zoals te verwachten geen bijzonderheden. Ook in het gebruik geen bijzonderheden. Comfortabel, ruim en luxe zijn steekwoorden die ik vaak gebruik als ik naar mijn ervaringen met de auto gevraagd wordt. Het comfort is hoog door het stille interieur, goede stoelen, zijdezacht lopende motor, goede wegligging en de CVT-versnellingsbak. Met de name de versnellingsbak zorgt voor rustig en ontspannen rijden maar stelt je ook in staat om vlot van je plaats te komen of om te versnellen. Dit alles zonder dat de bak loeit of anderszins hinderlijk blijk van z’n aanwezigheid geeft. Comfort doet hierbij geen afbreuk aan drive-ability. De vorige was al zo en deze Outback is wederom een uitstekend sturende en rijdende auto.
Ruim is de auto in elk geval. 5 Volwassenen kunnen zonder problemen plaats nemen en hebben meer dan genoeg ruimte voor hoofd en benen. Luxe vanwege de ruime uitrusting en kwaliteit van interieur, geluidsinstallatie, klimaatregeling en de meer dan uitstekende verlichting die ver en breed de weg voor de auto verlicht. Iets wat ik veel gebruik zijn alle knoppen op het stuur. Het enige wat ik niet via knoppen op het stuur bedien is de temperatuur van het interieur en het touchscreen. Commentaar her en der over de hoeveelheid knoppen op het stuur zijn wat mij betreft dus niet op hun plaats omdat ze alle goed geplaatst zijn, makkelijk te bedienen zonder dat het nodig is om de blik van de weg te halen, veilig en comfortabel.
Van alle toeters en bellen gebruik ik als enige, zoals al eerder gemeld, het navigatiesysteem niet. Ik prefereer TomTom vanwege de regelmatige kaart updates en vooral vanwege de real-time traffic informatie.

De enige opmerking die ik heb na 7 maanden en 15000 kilometer betreft het start-stop systeem. Dit werkt uitstekend maar de motor start weer vanzelf na zo’n dertig seconden waar ik zou verwachten dat dit langer zou moeten kunnen duren als het doel brandstof- en milieubesparing is.

Wat het verbruik en kosten betreft heb ik eea vanaf het begin bijgehouden. Onderstaande overzicht geeft de resultaten over de eerste 15000 kilometer

Kilometers 15381
Liters getankt 11177
Kosten brandstof 1701 euro
Verbruik/Km 1 : 13,06
Brandstofkosten/Km 9,0 cent/Km
Kosten 15K onderhoudsbeurt 164 euro
Onderhoudskosten/Km 1,12 cent/Km
Totaal variabele kosten/Km 10,15 cent/Km

Het verbruik van 13,06 kilometer per liter is voor een auto met een gewicht van 1573 kilo, 4WD en een 2.5 liter motor wat mij betreft uitstekend en redelijk in de buurt van het standaard opgegeven gemiddelde verbruik van 1 : 14.2. Mijn dagelijkse rit gaat 50% over binnenwegen/stad en de overige 50% over de A12 naar Den Haag met zowel ochtends als avonds een avondspits met druk verkeer. Ik houd me aan de maximumsnelheid en pas waar mogelijk het ‘nieuwe rijden’ toe.

Alles met elkaar een geweldige auto om te hebben en vooral om in te rijden.

75000 KM beurt

  • 76.538 km

Afgelopen week heeft de Outback zijn 75K beurt gehad. Kon er op wachten, was in een klein uur gepiept. Wederom geen bijzonderheden. Heb dus weinig te melden waar het onderhoud aan de auto betreft. Tot op heden alleen vloeistoffen en overige gebruikelijke zaken. Enige wat vermeldenswaardig was de afgelopen 76K kilometer betrof de aanpassing van de instellingen voor de achteruit camera en adaptive cruise control. De aanpassing aan de achteruit camera was een verbetering. Het beeld en hiermee het gemak van het achteruit rijden zijn verbeterd. De adaptive cruise control werkt na de aanpassing nog steeds erg goed. Alleen reageert het systeem nu al eerder waardoor het vroeger afremt wanneer je iemand voor je nadert en is eveneens de afstand tot je voorganger bij file rijden vergroot waardoor er sneller auto's tussenvoegen. Het werkt wat mij betreft nu net wat minder prettig. Wel heeft het systeem mij een keer behoed voor en kop-staart aanrijding. De auto voor mij reed weg en ik keek naar links om verkeer van links te controleren toen plots de auto voor mij weer op zijn rem stond. Eer ik er erg in had greep Eyesight in en stond ik eveneens stil, een botsing was hiermee voorkomen.

Bij 64K zijn de Bridgestone's banden vervangen door Michelin Latitude Sport 3 225/60 R18 100V. De keuze voor Michelin werd bepaald door de reserveband die bij aflevering door de dealer geleverd was. Heb dus drie extra Latitudes besteld. De maatvoering maakt ze niet goedkoop, 427 euro voor drie banden oftewel ruim 142 euro per band inclusief montage. Het rijden is er met de Latitudes iets op vooruit gegaan. Grip en stabiliteit zijn net zo goed als voorheen, wel worden dwarsrichels en oneffenheden beter gefilterd en minder doorgegeven. Ook is afrolgeluid hoorbaar in het interieur iets minder.

Verbruik en kosten per kilometer zijn sinds het 15K overzicht gestegen. Het verbruik is gedaald van iets beter dan 13 kilometer/km naar 12.83 kilometer/km. Variabele kosten zijn hiermee gestegen naar ruim 13 cent/kilometer. Nog steeds een goede score wat mij betreft. Alhoewel kosten voor onderhoud niet hoog zijn, heeft het vervangen van banden niet geholpen. Kosten voor onderhoud per kilometer bedragen nu 2,3 cent. Hiermee komen de variabele kosten uit op 13,99 cent per kilometer. Onderstaand overzicht geeft verbruik en kosten over de afgelopen 76538 kilometers.

Kilometers 76538
Kosten brandstof 8946 euro
Verbruik 1 : 12,83
Brandstofkosten 11,69 cent/km
Kosten onderhoud euro 1339 euro
15K – 164 euro
30K – 201 euro
45K – 342 euro
60K – 411 euro
75K – 221 euro

Onderhoud cent/Km 2,31 cent/km

Totaal variabele kosten 13,99 cent/km

Bij het nalezen van mijn verslag realiseerde ik me dat ik nu 10 jaar Subaru rijd. De afstand in de twee Outback's samen is bedraagt bijna 255.000 kilometer. Onvoorziene zaken hebben zich de afgelopen 10 jaar niet voorgedaan. De auto's hebben me nooit laten staan en eveneens is er niets gerepareerd aan de auto wat niet deel uitmaakte van standaard gepland onderhoud. De afgelopen 76K kilometers is er bijvoorbeeld geen lampje of ruitenwisser vervangen. Wat mij betreft een bevestiging van de betrouwbaarheid van Subaru.

Verkocht

  • 122.200 km

Toch nog eerder dan verwacht mijn Outback verkocht. Reden was dat ik voor een lagere kostprijs/maand een XC40 Recharge P8 kan rijden. Dit laatste omdat de fiscale regelingen instappen in een EV nog aantrekkelijk maken. Ik heb wel lang gedubd. De Outback is en blijft een goede auto. Reden dat ik geen nieuwe Subaru Outback heb gekocht is het feit dat Subaru op het gebied van elektrificatie feitelijk niets te bieden heeft en dit de komende jaren ook niet te verwachten valt (mogelijk rond 2025 gaf mijn dealer aan). Mocht Subaru over vijf jaar toch EV's in haar gamma hebben, dan ga ik me hier zeker op oriënteren. Zowel het merk alsook CITO, de Subaru dealer in Capelle zijn mij uitstekend bevallen en draag ik een warm hart toe.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.