Subaru Outback 2.5i Luxury (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Outback 2.5i Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 5.000 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Alleskunner zonder gebreken
- 8.000 km
Mijn Legacy uit 2010 heb ik ingeruild voor een Outback, een van het vorige type, Outback X geheten. Vrijwel dezelfde carosserie als de Legacy maar wat anders uitgeklopt op details en een stukje hoger op de sloffen staand.
WEGLIGGING
Waar hoger schoeisel bij mensen meestal leidt tot een minder goede balans maar wel fraaier uiterlijk -als het om naaldhakken gaat- is dat bij de Subaru niet helemaal zo. De tred in het veld is door de verhoging overtuigender geworden, een bospaadje of stukje onverhard een genoegen. Op asfalt rijdt de Outback misschien iets minder strak dan de Legacy door het licht verhoogde zwaartepunt, maar voor non coureurs is dit geen bezwaar. Het is nog steeds heel overtuigend en plezierig om bochten te nemen. Alleen de zijwindgevoeligheid lijkt wat groter.
RUIMTE
De Outback is net als de Legacy een kloeke verschijning. Ergens tussen lomp en ruig in. Het is ook wel moeilijk om de grote maten sierlijk te verpakken maar het heeft wel wat vind ik. En groot is hij. Stoelen zijn fors en breed met ruimte voor zwaar of groot gebouwde mensen. Geen wonder dat de auto in de VS populairder is dan hier (daar vallend in de midsize categorie, hier is het echt iets meer dan middenklasse qua formaat). Als je wat minder zwaar gebouwd bent kunnen er wel twee mensen op de passagierstoel terecht, voor korte tijd. Achterin ook een zee van ruimte, zowel voor passagiers als bagage. De achterbank kan schuin neergezet worden voor kleine slaapjes van passagiers.
UITRUSTING
Alles waar je bij de concurrentie extra voor betaalt zit erop en in: stoelverwarming, achteruitrijcamera, schuifdak, gescheiden climatecontrol, cruisecontrol, alle bediening op het stuur, half leren bekleding. Ik kan niets bedenken wat ik nodig zou hebben, alleen navigatie ontbreekt maar ik geef eigenlijk ook de voorkeur aan een gemakkelijker vervangbare Tomtom.
RIJDEN
Voor de wegligging, zie mijn opmerking hierboven. De Outback beschikt over een duidelijk grotere motor dan de Legacy, 2.5 ipv 2.0 liter. Vermogen is met 173 pk duidelijk meer dan de 150 pk van de Legacy bij slechts iets hoger gewicht. De CVT vond ik al erg plezierig, maar dit is versie 2.0, alerter en minder abrupt aanspringend. Optrekken gaat nog vloeiender en sneller.
VERBRUIK
Ik heb nu 3000 km gereden en het verbruik is verbluffend laag voor zo'n grote 4 wd. Verbruik varieert van 6.6 tot 7.4 liter per 100 km bij landweggetjes resp. autobaan gebruik.
UPDATE 45000 km
- 45.000 km
Geen bijzonderheden, een kleine en een grote beurt, resp. 300 en 450 euro. Geen pech, maar toch ben ik zeker drie keer extra naar de garage gereden. En wel voor de bandenspanningsensoren (wat een woord). Ik kende dit onderdeel niet, maar sinds ik een Subaru heb, wel.
Bijzonder bij Subaru als eigenwijs merk is dat de electronica niet een tweede set sensoren kan opslaan, zodat de wissel van zomer- naar winterbanden simpel kan verlopen. Nu moet bij iedere bandenwissel de electronica gereset worden, en daarvoor moet ik altijd naar de Subaru dealer omdat mijn bandenwisselaar dit niet kan. Het schijnt dat dit alleen bij Subaru het geval is. Als je geen reset doet, blijft het storingslampje permanent branden, irritant dus.
Daarnaast zijn al twee sensoren uitgevallen en moesten onder garantie vervangen worden. Een klein onderdeeltje dat erg veel aandacht kan vragen dus. Hopelijk gaat Subaru dit in de toekomst anders regelen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.