Subaru Outback 2.5i Executive (2010)

autoreview

Subaru Outback
Subaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru OutbackSubaru Outback

Signalement

UitvoeringOutback 2.5i Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf113.000 km
KM-stand laatst146.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Trillen en trekken

  • 146.000 km

Het heeft even geduurd maar nu dan toch een eerste verslag van mijn ervaringen met deze auto. Waarom het even duurde heeft alles te maken met de minder goede , soms zelf slechte ervaring in de beginperiode. Waarom deze auto ? Simpel : nostalgie. Jaren geleden voor langere periode gehuurd tijdens een rondreis door Australie. Daar in de outback is dit ding op z'n plek. Heerlijk om ermee door het mulle zand te crossen. Het vertrouwen wat deze auto je geeft is enorm. Bij terugkomst hier was er toen de vorige auto vervangen moest worden en de Lancia Delta echt een klein kofferbakkie had maar 1 optie. Het was effe zoeken naar een geschikt (lees niet saai grijs) exemplaar. Maar die wens zorgde wellicht voor wat problemen. De auto trilde als een gek, de stuurstand was een tikje uit het lood naar links bij rechtuit rijden en het stuur trok snelheidsafhankelijk naar rechts. De verkoper was al jaren geen Subaru-dealer meer en zag absoluut de problemen niet : " hoort zo meneer" en " een subaru heeft geen problemen , deze auto is prima !" Al had hij ze erkend hij was nooit in staat geweest om het ding in orde te krijgen . Om een lang verhaal kort te maken : 5 garages later , waarvan 3 Subarudealers , 1 subaruspecialist en 1 4wheel-specialist, met een redelijke kostenpost voor nieuwe remschijven/klauwen/banden/vervanging aandrijfriem en het testen van achterdempers, trilde en trok het ding nog als voorheen. De liefde was behoorlijk bekoeld zeker nadat telefonisch contact met Subaru Nederland op zijn zachtst gezegd wat moeizaam verliep. Nog 1 poging nam ik me voor Mocht dat niet lukken dan ging het ding de deur uit. De opvolger was al uitgezocht : mazda 6 station. Wat is de beste Subarudealer in Nederland , eventueel Duitsland vroeg ik me af ? (ik woon zowat op de grens) Na wat gegoogle werd het Alphen aan de Rijn. Een gouden greep : Willem is een kanjer en heeft meer dan genoeg ervaring met de specifieke techniek van Subaru om een probleem te herkennen en op te lossen. Na wat heen en weer getuf leek het een probleem van de centrale aandrijfas. Ding der onderuit geschroefd en wat bleek : een van de kruiskoppelingen zat muurvast. Waar het bovenste deel van de as bij de koppeling als een slap washandje om moet vallen indien de as rechtop gehouden wordt bleef het ding fier in een schuine hoek omhoog staan.
Vervangen dus maar : nog een leuke kostenpost ! Aanvankelijk waren de trillingen niet meteen geheel verdwenen. Maar hoe langer we er mee reden hoe beter het werd. Nu is er van het gehele probleem niets meer te merken en is het de sublieme auto die ik reed aan de andere kant van de wereld. Nee het is helemaal niet nodig in ons land maar lekker en fijn is het wel die 4-wiel aandrijving. Geeft een enorm vertrouwen en het bochtenwerk is heerlijk. En ja de boxer bromt wat overdadig hetgeen de rust in de cabine wat verstoort , de CVT gilt af en toe bij een versnelling en in de automaat staat de motor zo krap afgesteld om "zuinig" te rijden dat hij bijna stikt in zijn eigen gassen. Maar het algehele gevoel is zo vertrouwenwekkend dat het ontspant , de laadbak is zo prettig GROOT en welke andere auto kan een fietsendrager met 4 fietsen met gemak meetorsen ? En daarbij rijd je iets unieks : niet alleen qua techniek. De enige concurrent zie je nog voordat je de straathoek bereikt hebt drie keer voorbijkomen. Nee deze gaat er zeker niet voortijdig uit. Deze gaan we helemaal oprijden . Ben benieuwd wanneer hij echt de geest gaat geven. Ben bang dat het heel ver in het elektrische tijdperk gaat zijn. Leuk zo'n Subaru !

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.