Subaru Outback 2.5i Comfort (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outback 2.5i Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 43.000 km |
KM-stand laatst | 86.000 km |
de eerste 8000 km zitten er op
- 51.000 km
Sinds April 2012 zijn we in het bezit van een 2009 Outback die bij aanschaf ruim 43000km op de teller had staan. De Subaru vervangt na ruim 8 jaar de Land Rover Freelander TD4.Omdat we al tientallen jaren met een caravan trekken zou de opvolger van de Freelander een vierwiel aangedreven benzine auto moeten worden. De Freelander is de eerste 4 jaar buiten Nederland gebruikt en in 2008 als huisraad in Nederland ingevoerd, sindsdien was de waanzinnig hoge MRB ieder kwartaal een bron van ergernis, zeker gezien het beperkte gebruik dat we er de laatste jaren van maakten als caravantrekker. Subaru was in 2004 al in beeld geweest maar in Zuid Oost Europa waar ik toen werkte was het dealernetwerk uiterst zwak terwijl Land Rover overal op de Balkan voor regulier onderhoud voldoende is vertegenwoordigd.
Als opvolger gekeken naar de VW Tiguan en Skoda Yeti in de 4x4 1.8TSI uitvoeringen en de Subaru Forester. Van Koreanen, de RAV4 en Grand Vitara ben ik niet onder de indruk, kwestie van smaak, Volvo en BMW boven budget en te duur in onderhoud. Vanwege de motorproblemen bij VAG en de geplande lange gebruiksduur met een relatief laag jaarkilometrage en slechte eigen ervaringen met de garantiepolitiek van VW waarbij de gevolgen van het gebruik van aantoonbaar inferieur materiaal bij ons pas na 6 jaar en 120.000 km zichtbaar werden, gekozen voor het betrouwbare Subaru.
Goed nieuws in de zoekperiode was dat een gerenommeerde Saab dealer in onze omgeving Subaru dealer is geworden, met mijn 30 jaar Saab ervaring weet ik hoe belangrijk een goede dealer met passie voor het vak is. Een proefrit gemaakt met een 2012 2.0 Forester die in alle opzichten een prima indruk maakte. Was echter in een enigszins complete versie, nieuw gezien de restwaarde van de Laro, boven budget.
De Subaru moet een 1450kg zware KIP caravan veilig kunnen trekken, zowel met hogere snelheden op Franse Autoroutes als op slechtere wegen in Noorwegen en Schotland, berekeningen op caravantrekker.nl leerden me dat een 2.0 Forester niet veel “over” zou hebben.
Rekening houdend met het beschikbare budget op internet bij Subarudealers op zoek gegaan naar een gebruikte 2.5 Subaru met niet teveel kilometers , niet ouder dan 2009 voor een passende prijs .
Uiteindelijk bij een grote Subaru dealer in het Westen van het land een mooie complete handgeschakelde 2009 Legacy Outback Exclusive gevonden met 43000km op de klok.
De eerste 8.000 kilometers ( 51000km).
Verbruik eerst rit oostwaarts met caravan op Duitse Autobahn, 95km/h op cruise control 1 op 6,7, solo op binnenwegen en in de stad iets beter dan 1 op 10. Een latere rit naar Oostenrijk en Italië in de regen maar vrijwel zonder gebruik te maken van de 5e versnelling leverde 1 op 6,75. De terugweg bij droog weer leverde 1 op 7,5 op, een mooi resultaat gezien de ervaring van veel andere benzine stokende trekkers van zwaardere caravans en niet alleen met Subaru’s!
Het solo verbruik op autowegen in Nederland is iets beter dan 1 op 10, maar veel slechter dan de optimistische 1 op 14,5 op buitenwegen zoals o.a. AW in de specificaties aangeeft. De Subaru wordt niet voor lokaal verkeer gebruikt, daar is een Toyota Yaris voor.
Het weggedrag met de KIP 47 is uitstekend, van slingeren of ander onaangepast gedrag is geen sprake, we zijn benieuwd of dat binnenkort in Frankrijk bij Franse snelheden van 100/110 ook het geval zal zijn.
Wat tegen valt, afgezien van het brandstofverbruik, zijn de Yokohama banden, waarschijnlijk nog de originele , vooral op een natte weg, net als bij de Yaris TSport trouwens. Zolang het droog is gaat het goed maar in de regen is echt het uitkijken. Bij de voorjaarswissel met de winterbanden zullen de Yokohama Geolanders met c.a. 60.000 km wel aan vervanging toe zijn, ik zoek nog in Test en gebruikers informatie naar een vervanger maar waarschijnlijk worden het Michelins of Conti’s
Pure verwennerij op lange ritten is de elektrische stoelverstelling, de stoelen zelf zijn niet van Saab, Volvo of VW High Line niveau maar de verstelmogelijkheden zijn voor mij met een lengte van 1.80 goed. Goed bevallen ook het gescheiden ECC systeem en de cruise control.
De geluidsinstallatie met CD wisselaar doet wat hij moet doen en is goed genoeg. De Xenon verlichting is fantastisch, het verschil valt vooral op op routes over binnenwegen die ik ook wel eens met H4 of duplo lampen rijd.
Bijzonder nuttig is de lage gearing die niet alleen in files maar ook op autobahn hellingen zijn nut bewijst als de snelheid onder het gewenste niveau dreigt terug te vallen of als je een rijtje vrachtwagens en langzaam rijdende Nederlandse caravans wilt inhalen, echt het komt nog steeds voor, 56 km/h op de autobahn. Terug schakelen van 4 hoog naar 4 laag of soms 3 laag , 5000 toeren en de meer dan 3000kg wegende combinatie gaat als de brandweer, de verbruiksmeter van de boordcomputer geeft dan wel een verbruik van 30 liter op 100km aan… Na een op 4500 toeren begrensde diesel is het trouwens wel wennen ,geen trekkracht beneden de 3000 toeren , boven de 4000 is de trekkracht redelijk en richting 5000 toeren goed, al is deze 2.5 boxer niet zo “ drehfreudig” als een Yaris 1.5 TSport met K&N filter.
De 5e versnelling gebruiken we vrijwel niet met de caravan, bij de toegestane snelheden in Nederland en Duitsland is het toerental te laag en resulteert bij een beetje gas geven in een verbruik van meer dan 25 liter/100km volgens de verbruiksmeter, alleen op lange afdalingen zonder cruise control in 5 is het verbruik prettig laag.
Mogelijk is de motor in zijn vorige leven nooit boven de 4500 toeren geweest, hij maakte op toeren nogal wat herrie, na een toeren training, hellingen op met 5000 toeren, lijkt de motor stiller geworden.
Vanwege verkeersdrukte en weersomstandigheden nog geen gelegenheid gehad op de Duitse Autobahn solo boven de 150 km/h te gaan , dat stellen we maar uit tot volgend jaar met veilige nieuwe banden , als het dan tenminste daar nog mag. Over onderhoud valt nog niets te zeggen , tot nu toe een litertje Castrol bijgevuld op 5000km met caravan.
Voorlopige conclusie, mooie onopvallende ruime combi met uitstekende rijeigenschappen.
geen probleemloos jaar
- 62.000 km
De Outback is nu een jaar in ons bezit,
in dit jaar hebben we er 19000 kilometer mee gereden waarvan een groot deel met caravan.Het brandstofverbruik kwam gemiddeld uit op 11,6 liter per 100 kilometer, goed 1 op 8,6 dat is hoog maar niet onverwacht. Bij solo gebruik in Nederland op autosnelwegen halen we 1 op 10,5.
Onverwacht waren remproblemen, kort na de 51.000 km update voelde ik bij remmen op hogere snelheden in Duitsland een hinderlijke trilling in het stuur.
De dealer die de auto geleverd heeft, heeft onder garantie de voorste schijven en blokken vervangen.Bij bijna 60.000 km
tijdens een rit naar Oostenrijk traden tijdens het remmen veel heftiger trillingen op, het stuur bewoog enige centimeters heen en weer. Een Oostenrijkse dealer ( sinds 1982...) stelde vast dat de schijven krom waren en heeft ze vervangen zonder de remblokken te vervangen, kosten 240 euro.
Een paar weken later in Nederland, weer trillingen. De eigen dealer stelde weer kromme schijven vast, heeft de schijven op de auto fors afgeslepen en nieuwe remblokken gemonteerd, kosten 369 euro.
We zijn nu 1000 km verder en alles lijkt zelfs na een lange snelle rit in Duitsland normaal.
Met een 60.000 onderhoudsbeurt en aircoservice bedragen de onderhoudskosten in het eerste jaar meer dan 1250 euro, 6,5 eurocent per kilometer.
Positieve ervaringen zijn er ook, comfortabele stabiele en stille reiswagen voor 5 volwassenen met veel bagage,goede stabiele caravantrekker.
anderhalf jaar in gebruik km stand 72500
72.500 Anderhalf jaar en 30.000 kilometer in gebruik
Doordat de auto veel met caravan is gebruikt is het gemiddeld verbruik toegenomen tot 11,7 liter per 100 kilometer. Het verbruik met de 1450 kg zware caravan is hoog, vaak wordt 1 op 7 niet gehaald, is de prijs voor gewicht en snelheid maar ligt in lijn met wat Tiguan en Q3 gebruikers op www.caravantrekker.nl melden.
Voor de zomervakantie 2013 zijn de versleten Yokohama Geolanders vervangen door Bridgestone Turanza 215/55R17. De Bridgestones hebben hun goede eigenschappen op een natte weg met caravan pas kunnen bewijzen in september tijdens zware regenval in het oosten van Frankrijk , daarvoor was het te droog. Inmiddels is de eerste APK glansrijk doorstaan, eerlijk gezegd niet anders verwacht. Bij 72.600 is volgens schema de tweede onderhoudsbeurt en APK door de dealer uitgevoerd, geen bijzonderheden, kosten ruim 300 euro, waarmee de totale onderhoudskosten ( excl. banden) op ruim 5 cent/km komen Tussentijds, met ruim 4000 caravan kilometers een liter olie bijgevuld.
afscheid
- 86.000 km
De laatste tien duizend kilometers waarvan een groot deel met caravan kwamen wat zwakke punten van de outback naar boven waar we eerder weinig last van hebben gehad.
De outback is een uitstekende super stabiele caravantrekker , vraagt daar bij een stevig tempo ook een stevige slok benzine voor maar dat doen de meeste auto's waar je een caravan achter hangt die even zwaar is als de auto zelf.
Waar de outback minder geschikt voor bleek was file rijden met minder dan 25 km/uur, zelfs in de lage gearing is de trekkracht onvoldoende bij minder dan 2000 toeren, zelfs solo is dat geen pretje.
Een paar weken geleden hadden we de gelegenheid een 2013/2014 Forester Luxury met CVT te rijden, om een lang verhaal kort te maken, de grijze 2009 outback is ingeruild voor een witte ex demo Forester.
Indrukken over de Forester volgen over 10.000 kilometer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.