Subaru Outback 2.5i Luxury (2008)

autoreview

Subaru Outback 2.5i Luxury (2008)
Subaru Outback 2.5i Luxury (2008)Subaru Outback 2.5i Luxury (2008)Subaru Outback 2.5i Luxury (2008)Subaru Outback 2.5i Luxury (2008)Subaru Outback 2.5i Luxury (2008)Subaru Outback 2.5i Luxury (2008)Subaru Outback 2.5i Luxury (2008)

Signalement

UitvoeringOutback 2.5i Luxury
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst287.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

Na heerlijke jaren met mijn Alfa 166 rondgereden had deze 250000 km op de teller en was het tijd voor wat anders. Keuze ging uit naar een stationwagon in verband met een extra gezinsgenoot en de vakanties die we volgepakt met tent en veel spullen plegen door te brengen. Op de shortlist stonden uiteindelijk de Subaru Outback, een Saab 9-3 SportEstate en een uit Duitsland te halen Mercedes C230 estate.

Uiteindelijk leek mij de Subaru de beste aanbieding, mede door een aantrekkelijke actie voor het inbouwen van navigatie, parkeersensoren en een gastank. En natuurlijk omdat ik het een mooie wagen vind.
Behalve bovengenoemde accessoires heb ik ook nog een regensensor in laten bouwen en parkeersensoren vooraan. Het valt dan wel op dat het achteraf ingebouwde accessoires zijn, want beide worden bedient met wat lullig aandoende knopjes.
Heb zowieso erg spijt van die sensoren vooraan want het knopje is erg onhandig en de sensoren geven veel valse alarmen. Gebruik ik dus uiteindelijk vrijwel nooit.

Aflevering door CITO in Capelle a/d IJssel was prima. De passagiersstoel is nog even wat hoger gezet en initiële problemen met de bluetooth en een rammeltje zijn snel verlopen.

Het rijden op gas is probleemloos (tot ca 40000 km, zie later) en het verbruik is dan ca 1 op 9 km. Komt erop neer dat ik ongeveer elke 440 km aan de pomp sta. Wel even wennen als je jaren diesel hebt gereden.

De Outback blijft verder een heerlijke auto om in te stappen (toch 'ietsje' hoger) en mee te rijden. Hij is vlot zat en weet rotondes nog aardig te nemen (maar echt hard rij ik niet).
Wat voor mij een twijfelpunt was en wat ik ook minder vind is dat de automaat slechts 4 versnellingen heeft en het schakelen dan wat schokkerig gaat. De angst dat de auto veel herrie zou maken op de snelweg door het beperkt aantal versnellingen is echter meegevallen. De stoelen lijken wat korte zittingen te hebben, maar je houdt het er toch uren op uit.

Twee jaar, 45.000km, toch wat problemen

  • 45.000 km

Inmiddels is de Outback twee jaar in bezit. Dagelijks een ritje van 20 km op en neer en wat grotere ritten in het weekend. Verder twee vakanties achter de rug. De laatste keer met een dakkoffer op het dak vanwege de grotere bagagebehoefte.
In het algemeen bevalt de auto prima. Eigenlijk vrijwel probleemloos.

Afgelopen winter was weer wat zwaarder en de vierwielaandrijving heeft zich bewezen. Na zware sneeuwval naar het werk gereden waar het grote puinhoop was omdat auto’s op het parkeerterrein vastliepen. Met de Outback rustig in wat hogere sneeuw geparkeerd en daar ’s middags zonder problemen weer weggereden. Verder stonden daar alleen nog SUV’s.
Ook wel ontdekt dat de vierwielaandrijving natuurlijk niet helpt bij remmen en sturen. Voor volgend jaar dus echt eens op zoek naar winterbanden.

Vanaf ca 40.000 km ging wel af en toe het motor management lampje knipperen, samen met het cruise control lampje. Tweemaal is het motormanagement uitgelezen. De eerste keer zonder verdere actie. Maar toen ik twee weken later weer terug kwam (ook om een 45.000 km beurt) zijn de kleppen gesteld. Hiermee lijkt het probleem opgelost.

Vakantie - Samenvatting

  • 50.000 km

Inmiddels zijn we weer een paar duizend kilometer verder.
Het probleem met het motormanagement lampje heeft zich niet meer voor gedaan nadat de kleppen waren gesteld. Blijkbaar was dit gerelateerd aan het rijden op LPG. Ik heb het advies gekregen regelmatig een tank benzine leeg te rijden om de kleppen te smeren.

Afgelopen winter ondanks de altijd aanwezige tractie gemerkt dat bij remmen of echt gladde wegen de 4WD niet helpt. Aangezien ik van plan ben nog een aantal jaren door te rijden met deze auto, heb ik op marktplaats gezocht naar een extra setje velgen voor winterbanden. Uiteindelijk een set gekocht die afkomstig is van een Forester XT (zelfde steek 5x100 en offset waarde ET48 als de Outback). Er zitten vrijwel nieuwe banden op en dat komt goed uit want de huidige set is rondom versleten (zo rond de 2 mm resterend). De nieuwe set is slechts 16" in plaats van de standaard 17", maar ik vind het een mooie set en de originele velgen gaan dus dienen voor de winterbanden.

Inmiddels zijn we weer een vakantie verder en heeft de Outback ons door Frankrijk gebracht, waarbij er een dakkoffer werd meegesleurd. Uiteraard geen problemen gehad.

Checklist:

Ontwerp:
Vanaf het uitkomen van het model heb ik het een mooie auto gevonden. Zeker het front met de mistlampen en de 'power bulges' doen stoer aan. De achterzijde is een stuk anoniemer. Verder vond ik het interieur mooi afgewerkt, met bijvoorbeeld een zacht dashboard en een nette aluminium strip.
Zoals al aangegeven heb ik me gestoord aan de 'halfords-knopjes' die het gevolg zijn van het achteraf inbouwen van regensensor en parkeersensoren voor.

Motor & Transmissie:
Ondanks de 177 PK is de auto geen strepentrekker, maar hij is snel genoeg. De 4 versnellings automaat is in de praktijk geen groot probleem. Ook bij ca 140 draait de motor weliswaar al aardig wat toeren, maar valt het geluid nog best mee. Enkel bij sterk optrekken merk je dat de auto ver in zijn toeren door moet (maar ik was natuurlijk een turbo diesel gewend...)

Weggedrag:
Ik ben geen sportieve rijder maar ik merk dat je rotondes met een aardige snelheid kan nemen. Ben inmiddels overgegaan naar 16"velgen en banden met een iets hogere wang en je voelt inderdaad wat meer deining. Verder heerlijk comfortabel.

Comfort:
Auto is voldoende ruim. Stoelen zitten ondanks de korte zittingen goed voor langere afstanden. Jammer van de stoelverstelling in stapjes en (in de Luxury) ontbreken van stoelverstelling voor de passagier. De geluidsinstallatie klinkt erg goed en je kunt 6cd's in de wisselaar houden. De ingebouwde alpina navigatie is een heerlijkheid.

Weer een beurt verder

  • 60.000 km

Afgelopen periode is probleemloos verlopen.
In Oktober zijn de originele velgen weer onder de auto gegaan, maar nu met winterbanden. Afgelopen jaar had uitgewezen dat in de winter 4WD niet voldoende kan zijn en winterbanden geven dan weer wat extra zekerheid. Uiteindelijk gekozen voor de Continental ContiWinterContact TS 830. En het is een geweldige combinatie. Heb al in een situatie gezeten dat winterbanden onder 2WD auto's niet meer hielpen en de Subaru maar door blijft gaan.
Twee weken terug de 60.000 km beurt gehad. Hierbij wordt oa ook de olie van de automatische versnellingsbak vervangen en de beurt duurt zo'n 2 uur. En we waren weer ruim 400 euro armer...

Bijna een ton op de teller

  • 95.000 km

De laatste review is alweer enige tijd geleden en we zijn daarom 2 vakanties verder.
In het algemeen blijft de Outback een fijne auto die mij elke dag weer brengt waar ik moet wezen. Het comfort is goed, de prestaties zijn voldoende en ik blijf het nog steeds een auto vinden waar ik graag naar kijk.
Wel zijn beide vakanties gepaard gegaan met wat technisch malheur.
Vorig jaar bleek net voor de vakantie er wat koelvloeistof verloren te gaan. We zijn er de vakantie mee door gekomen en na de vakantie is er een koelvloeistofslang vervangen. Door de lastige plek zat er aan deze simpele reparatie toch nog een kostenplaatje van zo'n 200 euro.
Tijdens de afgelopen vakantie liep de auto plotseling niet meer op LPG. Gelukkig kan je dan rustig doorrijden op benzine.
Na afloop van de vakantie bij de LPG specialist langs gegaan. Deze melde dat er voor de gasinstallatie die via een speciale actie goedkoop bij de aankoop was ingebouwd er geen vervangende delen meer zijn te krijgen. Er zijn nu lpg injectoren van een ander type ingebouwd. Blijft een beetje vreemd verhaal dat injectoren drie jaar na inbouw niet meer te leveren zijn. Hebben anderen deze zelfde ervaring?

10 jaar verder..

  • 246.000 km

In April 2008 deze Outback gekocht en inmiddels zijn we 10 jaar en bijna 250.000km verder. Gemiddeld dus zo'n 25.000km per jaar en daarvan het merendeel op LPG.
Nadat er bij 95.000km een nieuwe LPG installatie in moest zijn er verder geen problemen meer opgedoken.
Elke 15.000km de gewone onderhoudsbeurt en af en toe (zeker als er in de vakantie met aanhanger de bergen ingegaan wordt) tussentijds een half litertje olie.
Begin dit jaar wel wat aandacht aan de auto besteedt. Bij koude motor hield hij een beetje in. Subaru dealer stuurde me naar de LPG specialist (?!), die vervolgens constateerde dat de bougiekabels niet goed meer waren. Nadat die vervangen zijn geen problemen meer gehad.
Verder heb ik de automatische transmissie eens laten spoelen. Meer voor de zekerheid, maar ik merk dat het overschakelen daadwerkelijk soepeler gaat !
Tot slot is, naar aanleiding van het Takata verhaal, in januari ook onder garantie (!) de airbag vervangen.
Ofwel we kunnen zoals het nu gaat nog lang van de Outback blijven genieten. Alhoewel ik toch wel steeds serieuzer naar het huidige model kijk.... 1 keer proef gereden en dat maakte zeker indruk.

Verkocht

  • 287.300 km

Aan alles komt een einde.
Het afgelopen jaar wat kosten aan de auto gehad. Weliswaar allemaal normale slijtdelen als lagers en homokineten (linke en rechts).
Het rijden blijft erg plezierig. Het verbruik op gas blijft rond de 1 op 9.
Ben wel steeds activeren gaan kijken naar een tweedehands van het huidige model aan te schaffen. Uiteindelijk echt gekozen om naar het nieuwe model over te stappen toen duidelijk was dat de koppakking ging lekken. Blijkbaar een bekende kwaal bij dit model op LPG.

Uiteindelijk de auto verkocht aan iemand die een bevriende Subaru monteur heeft die met hem de koppakking aan wil gaan pakken.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens