Subaru Outback 2.5i Comfort (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outback 2.5i Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 190.000 km |
eerste halfjaar outback
- 190.000 km
Heel tevreden over mijn vorige auto maar ik wilde graag een 4x4 auto hebben want die had ik nog nooit gehad. En dan vind ik de Outback echt wel mooier en leuker dan rav4's en andere softroaders.
Gekocht op een carnavalsmaandag met een enorme kater, maar ik wilde graag dus dan doe je dat.
Het rijdt echt heerlijk maar ik moest wel even wennen, het is best een log apparaat om mee te rijden. De besturing en de motor is niet watervlug, het is dan ook geen scheurijzertje, daar hebben ze bij Subaru andere auto's voor.
Wat is er goed;
Rijden met een caravan, flink doorrijden met één hand aan het stuur, doet ie heerlijk.
Rijden door los zand, doet ie goed, het AWD systeem werkt perfect.
Het rijden in lage giering gebeurd vaker dan dat ik gedacht had, soms is een versnelling ertussen net even fijner, in z'n één laag rijd je ook echt langzaam. Je hebt dus eigenlijk 10 versnellingen. Ook de bodemvrijheid die net 10 cm meer geeft soms net even een beetje meer mogelijkheden.
Ruimte, heerlijk veel plek, voor- achterin en in de kofferbak, plek zat. Met 1.92m zit ik perfect.
De looks, ik vind hem prachtig en stoer. De lak is na bijna 200000 als nieuw, typisch voor Subaru's.
Remmen voor bochten? Kent ie niet, niet heel vlug van links naar rechts, maar als ie in de lijn zit dan wijkt ie niet van zijn koers en rijd je iedereen zonder over- of onderstuur voorbij.
Ook de cruisecontrole, klimaat controle, schakelen, alle bedienings elementen werken nog zoals nieuw.
Stijlloze deuren zijn ook fantastisch, ik weet niet waarom maar ik ben er aan verknocht, als iemand weet waarom het zo tof is, dan hoor ik het graag ;-).
De motor, een 2.5 liter boxer trekt lekker, hoewel het niet altijd heel snel lijkt trekt ie goed door en heeft genoeg koppel om vlot te rijden. Sportief kan ik het blok niet noemen, maar... als je een keer flink optrekt gaat de rest ineens wel heel langzaam. Het verbruik is bij mij met een rustige rijstijl en veel snelweg ongeveer 1:13. Met de caravan (5meter 1300kg) 1:8 of 1:7 bij een kruissnelheid van 100.
Nadelen zijn er ook, de auto is niet heel zuinig. Het geluid van de geluidsinstallatie ik ook niet echt goed. Ik heb inmiddels een storing op de katalysator (voorlopig lekker mee doorrijden). En er is nog wat groot onderhoud wat er aan zit te komen. En voor onderdelen moet fors betaald worden én ze zijn zeker niet overal te krijgen.
En hoewel de reputatie van Subaru als onsterfelijk wordt beschreven gaat dit na tien jaar en vele kilometers niet meer helemaal op, er komen dan dingetjes die aan vervanging toe zijn, en dat mag. Helaas kost een simpele Lamdasonde bijvoorbeeld zomaar 280,-.
Wat ook een nadeel is, de koppeling heeft veel te voorduren als je aan het maneuvreren bent met een aanhanger, vanwege de permanente awd en het moeten draaien van toeren heeft koppeling het zwaar. Bij mij zit er al de derde in en deze ruik je ook soms. Ik twijfel of een automaat voor mij niet beter zou zijn.
En toch, ik weet niet precies waarom, de Outback heeft me te pakken en ik zou voorlopig geen andere auto willen rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.