Subaru Outback 2.5i Luxury (2013)

autoreview

Subaru Outback 2.5i Luxury (2013)

Signalement

UitvoeringOutback 2.5i Luxury
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst94.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Subaru Outback 2013

  • 94.000 km

In februari 2020 zag ik in een advertentie bij een particulier een Outback Executive van bouwjaar 2013 te koop staan. Erop af. Al snel was de indruk prima. Geen enkel deukje. Zelfs bijna geen roest aan de onderzijde, uitzonderlijk. Goed onderhouden en geen enkel gebrek. Bijna te mooi. Dus snel beslist en gekocht.
Nu bijna twee jaar later begin ik aan dit verslag. Door de reisbeperkingen van het overbekende virus staat de kilometerteller nog maar op 94000 km.
Dit is mijn derde Subaru in 17 jaar, dus ik ben niet helemaal objectief in mijn beoordelingen, maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik elke rit als een feest ervaar. Er zullen vast auto’s zijn die net zo’n plezier leveren, maar ik ben nu eenmaal Subaru-fan. De auto ervaar ik bijna als een elektrische auto en bij constante snelheid hoor ik nagenoeg alleen het bandengeruis.
Het enige gebrek in deze 2 jaar betrof de airco; 1 kant werd opeens nog maar gekoeld. Na een controle bleek er niets van lekkage en bijvullen van het systeem
bleek voldoende.
Ervaringen e.d. :
--rijden met de CVT-bak.
Zeer comfortabel en rustgevend. Bij het wegrijden wel beheerst gasgeven, anders wat te abrupt optrekken.
Als er even flink versneld of geklommen moet worden, maakt de motor wat meer geluid, maar ik ervaar dat nog niet als hinderlijk.
Meestal laat ik de cvt op automatische stand staan, maar zo nu en dan is de Manuel-stand wel prettig bij het trekken van de caravan. De auto remt dan wel iets beter op de motor af. Ook al staat de handel op automaat, dan kan door het bedienen van de flipper de cvt-bak toch een stand naar beneden geschakeld worden en remt de motor wat sterker af. Of het echt de bedoeling is weet ik niet, maar het werkt wel.
De cvt maakt het filerijden een stuk prettiger dan met mijn eerdere schakelbakken. Zonder gas de rem los en de rest regelt zichzelf.
Het in de “achteruit” schakelen maakt wel wat mechanisch geluid.
— starten.
-koude start, na ongeveer 1 minuut een verhoogd toerental, keert de rust terug en loopt de motor fluisterstil. Bij koude motor maakt de motor wat extra mechanisch geluid, waarschijnlijk de nokkenasketting en onderdelen die op dat moment snakken naar 0W20
Olie.
—wegligging.
- prima wegligging bij normaal rijden. Ik heb geen ervaring bij woest rijden. Drempels kunnen met de geldende snelheden zonder problemen overreden worden. Auto blijft keurig stabiel en geen geschommel.
Veren en veerdempers doen hun werk dan zoals het hoort. De elektrische stuurbekrachtiging werkt nauwkeurig en nimmer heb ik het gevoel van “zwenken”.
—remmen.
-de schijfremmen rondom vertragen de auto goed; ook met caravan. Wie beter wil: remspul genoeg te koop.
Nog geen noodremming hoeven maken. Wel geregeld flink geremd om de blokken niet te laten verglazen.
Eerdaags monteer ik wel nieuwe voorremschijven met remblokken. Bleken hetzelfde als de voorremmen van de Forester uit 2007.
Parkeerrem; elektrisch. Werkt goed, maar ik mis toch nog weleens de mechanische handrem met optrekhandel.
Als deze rem ingeschakeld is kan deze met de hand eraf gezet worden of deze gaat er automatisch af bij wegrijden. De hillholder kan bij hellingtrekken automatisch gebruikt worden, maar ook gewoon met de handknop. Bij wegrijden gaat de rem er zelf af.
--rijden met aanhangwagen of caravan :
-mijn Forester van 2007 deed dat al prima, maar deze Outback verraste mij aangenaam. Aan rijden in de bergen hoop ik nog toe te komen, maar op het platte vlak ben ik er zeker op vooruit gegaan. Het gaat allemaal zo gemakkelijk, dat ik regelmatig in de achteruitkijkspiegel kijk of de caravan er nog wel achter hangt.
De stabiliteit is tot zeker 100 km/h geen enkel probleem. Ook niet bij inhalen of ingehaald worden. Sterke zijwind nog niet getest. Versterkte achtervering vond.ik tot nu toe niet nodig.
De achterkant van de auto zakt nagenoeg niet met de caravan, dus er zullen wel niveauregelende dempers gemonteerd zijn.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.