Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive Pack (2004)

autoreview

Subaru Legacy Touring Wagon
Subaru Legacy Touring WagonSubaru Legacy Touring WagonSubaru Legacy Touring WagonSubaru Legacy Touring WagonSubaru Legacy Touring WagonSubaru Legacy - interieur

Signalement

UitvoeringLegacy Touring Wagon 3.0R Executive Pack
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf207.000 km
KM-stand laatst250.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

subaru nummer 7

  • 197.233 km

Ik ben nooit echt merkentrouw geweest, maar eenmaal een subaru gereden in 1999 en vanaf dat moment niets anders meer aangeschaft. Deze subaru is nu mijn huidige auto en dan ook maar meteen de 3 liter versie, gewoon omdat het kan :)
Eerste indruk: GEWELDIG wat een fijn ding. Niet alleen de luxe die erin zit (voor die tijd) maar ook het weggedrag en het zitcomfort. Na al drie legacy's in bezit te hebben gehad en 1 forester is deze wel de fijnste.
De motor is de drie liter versie (wordt helaas niet meer gemaakt) en heeft echt een fijn stukje kracht onder de kap, in 9 seconden naar de 100 is een fijn duwtje in de rug, maar zijn benzine consumptie is er ook naar. 1 op 10 is haalbaar met normaal rijgedrag dus een zuinigerd is het niet.
Met de huidige drammers aan het woord heb ik niet zo lang meer om te genieten van pure kracht uit benzine dus ik geniet er nu nog van zolang het kan en doe het met volle teugen.
De lederen stoelen met de electrische bediening zitten als een troon en zijn in elke stand te zetten die wenselijk is en samen met de stoelverwarming lekker warme billetjes in de winter.
Het dashboard is goed overzichtelijk en geeft alles weer wat je moet weten. Een extra gadget is de midden monitor met touchscreen om de nav te bedienen en leuke weetjes tevoorschijn te halen zoals brandstof verbruik, ventilatie informatie, onderhoudsinformatie en nog een paar handige zaken.
De achterbanken zijn ook van leer en bieden ruim plaats voor drie personen, er zit een middenarmleuning verstopt in de rugleuning en is handig als je met z'n tweeen achterin zit. De laadbak is ruim en voldoet net zoals z'n voorgangers vwb ruimte en functionaliteit. Als de motor stationair loopt geeft de toerenteller aan dat deze draait, van het geluid moet je het niet hebben want de legacy is bijna geruisloos. Eenmaal het gas vol in trappen komt die heerlijke karakteristieke roffel weer tevoorschijn van de formidabele boxer die in het vooronder ligt en wel 245 paarden uit zijn stal jaagt.
Bij een stoplicht race slaat deze legacy zeker geen slecht figuur en zal menig toeschouwer toch wel even verbaasd doen laten kijken.
Het uiterlijk is niet veelzeggend, maar dat maakt het met die 3 liter wel heel mooi, vol verassingen.
Hedentendaage nog niets aan gemankeert wat het vermelden waard is wat voor subaru eigenlijk meer schering is dan inslag. Zo betrouwbaar als eb en vloed.

10 mnden verder

  • 229.000 km

10 maanden verder en een nieuwe APK, 4 nieuwe sloffen en een nieuwe einddemper. Zoals verwacht fluitend door de APK maar wel met een aantekening dat de einddemper toch wel zijn langste tijd heeft gehad.
Volgens mijn monteur zitten de sierstukken vastgelast aan de originele uitlaat en dat laat inmiddels wel wat gas door wat inhoudt dat het roestproces ver gevorderd is. Na 1 maand idd rechtsachter afgebroken en hing op half elf. Het geluidje wat toen vrijkwam is niet perse onaardig te noemen dus het internet opgeklommen om te kijken wat er zoal te vinden is op het gebied van einddempers. Moest wel ff zoeken maar dan heb je ook wat. Spulletje komt helemaal uit Amerika (goedkoper incl shipping dan europese uitlaten en nog mooier van vorm) en een maand later er onder gezet. Plug & play en binnen 20 minuten up & running. Meteen bij starten al het wow gevoel. Klinkt als een porschemotor, wat een prachtig geluid. Niet te luid maar wel het donkere geroffel wat de auto net weer even dat extra geeft, heerlijk gewoon.
Meteen ook maar 4 nieuwe banden geplaatst want de sneeuwbanden die eromheen zaten waren ook wel aan vervanging toe. Dat is dus ook meteen weer een extra comfort gevoel rijker en minder bandengeruis.
Technisch nog steeds niets op aan te merken, alles doet het en geen tekenen van slijtage.
Wel de automaat laten spoelen wat niet een overbodige actie was. De olie die eruit kwam was niet echt rood meer te noemen, maar meer de kleur van dropwater. De automaatbak reageerde daarna wel flink wat soepeler op gas en op constante snelheid dus ook deze aktie is een verbetering. tot op heden nog zeer tevreden.

update 3

  • 235.000 km

7 maanden verder.

Ik ben in augustus overgegaan op V-power om zo min mogelijk die E10 bagger in de tank te hebben. Veel verhalen gehoord en gelezen over die "rotzooi" en ik kan inmiddels uit ervaring vertellen dat er niet veel aan gelogen is. na ongeveer 1/2 maand alleen V-power erin is idd een brandstofleiding gaan lekken. De brandstofleidingen kunnen niet zo goed tegen die ethanol die in de benzine zit en idd dan worden ze poreus en gaan lekken als er weer normale benzine getankt wordt. Nog een flink stukje werk om dat te vervangen. Het is maar een klein stukje slang (10 cm) maar een klus om erbij te komen.
Vooral met koudstart had je al een flinke benzine lucht in de auto.
Nog een bijkomstigheid van V-power tegenover die ethanolmeuk is dat ik adh metingen kan concluderen dat de auto verder komt op een tank echte benzine dan op een tank ethanolurft. Scheelt me toch wel echt een 100 tot 150 km per tank meer en ik moet volmondig toegeven dat de motor de echte benzine ook vele malen lekkerder vind.
Natuurlijk zijn er eco-wappies dit dit niet echt waarderen, maar een echt argument van hun zijde blijft altijd uit, moeten ze trouwens zelf weten.
Nu de temperatuur ook naar benden is gegaan merk ik toch wel dat het langer duurt voordat de transmissie olie op bedrijfstemp komt. Het overschakelen gaat stroever en een kilometer of 45 verderop wordt het wel weer soepeler. Je hebt ook wel wat liters olie om warm te stoken dus ik kan het begrijpen.
Vorige maand weer benzine probleem en nu was de leiding aan de andere kant van de 6 cylinders aan de beurt om vervangen te worden, same shit. Poreus geworden, ik vermoede al wat want vanaf september al een zweempje benzine in de auto en nu in december echt een duidelijke odeur.
Mijn advies, tank lekker 0% ethanol vind ie veel fijner.
Het is weer tijd voor een beurt en Apk dus binnenkort maar weer een afspraak maken met de monteur. Ik verwacht niet veel behalve dat de auto weer snel buiten staat voor weer een jaar rijplezier.

jaartje verder

  • 242.300 km

bijna weer een jaar verder en de Subaru is nog steeds even fijn en betrouwbaar als tevoren. Helaas heb ik wel een maandje of 4 gereden op 95 met ethanol vanwege de exorbitante belachelijke hoge prijzen aan de pomp maar sinds september toen de prijzen zich weer een beetje normaliseerden weer op de 98 en/of de 200 octaan gereden. Een week daarna maar weer de twee stukjes brandstofleiding vervangen met hetzelfde euvel, poreus en lek. Nu kost een 20 cm brandstofslang de wereld niet en de twee uurtjes huisvlijt erbij gaf de Subaru weer een benzinegeur vrije binnenruimte. Ik blijf erbij dat die ethanolbagger niet goed is voor oudere auto's van voor 2010. Ook niet voor auto's daarna maar die schijnen er wel beter tegen te kunnen. In het hele jaar geen mankementjes tegen gekomen en over twee maanden weer een APK erop. Ik denk wel dat er nieuwe blokjes voor geplaatst moeten worden want het piepgeluidje van de remblokjes als teken van vervangen hoor ik al. Voor het volgende jaar na de APK voorzie geen problemen mits de brandstof binnen de prijs blijft. Subaru... teken van betrouwbaarheid.

APK maar hoge kosten

  • 250.000 km

Nou die APK viel ff vies tegen. kleine opsomming: Grote beurt (best wel normaal), beide draagarmen voor vervangen, stabilostang achter vervangen, geleiderol multiriem vervangen (muurvast), 4 nieuwe banden erop (schuin afgesleten), weer nieuwe brandstofslangetjes (pleuris E10 meuk) en dan nog wat klein materiaal. Wat staat er te komen: Y-splitsing van de uitlaat lek (beetje dichtgemetseld maar komt eraan), mogelijk achterveren. Dus ff een jaartje goed sparen, maar voor de rest nog steeds dik tevreden met de soeb. Ondanks de benzineprijs is het af en toe weer heeeerlijk om verkwistend gas te geven en de twee pijpen achterin te horen broezen om binnen de 7 seconden op de 100 te zitten. Werkelijk een fenomenaal gevoel en heel soms is het gewoon lekker om te doen. Daarna wel weer goed opletten op de verbruiksmeter wat de soeb doet en 1 op 12 is te halen. Ondanks de ouderdom is het een fijne wagen en met de 250K die erop staat kan ik er nog wel een 50K opzetten voor er mogelijk een ander komt. Tot die tijd blijf ik lekker met de legacy rijden. Ohja............... APK en grote beurt--2345 euro. pfoei........ portemonee is meteen van uienleer, elke keer als ik erin kijk springen de tranen in mijn ogen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.