AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 GL AWD (1999)

autoreview

Subaru Legacy Touring Wagon

Signalement

UitvoeringLegacy Touring Wagon 2.0 GL AWD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf144.000 km
KM-stand laatst147.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

subaru legacy 1999 het eerste jaar

  • 147.000 km

Het was even wennen, de overstap van een dikke diesel (X5) naar een eveneens 4-wiel aangedreven Legacy.

Gekozen voor de Legacy omdat ie goed uit de reviews kwam en er in de buurt eentje van de 1e eigenaar te koop stond bij de Subaru dealer, Autoskala, in Assen.

Na de auto te hebben gekocht, de beide jonge kinderen achterin te hebben gegesp, gingen we op weg. Dat duurde niet lang want de garage had vergeten benzine er in te doen. Dus op 200 meter van huis de auto een parkeerhaven ingeduwd, benzine gehaald met jerrycan en fiets, en weer rijden.

Helaas bleek de 12 volt niet te werken. Dit probleem en de vergeten benzine werd door de garage opgelost. Met de haperende portiervergrendeling konden ze niet zo veel "is er later opgezet mijnheer".

Net na de garantie begaf het stuurslot het. Een gebruikt exemplaar er op laten zetten en weer rijden (260 euro).

In maart 2012 de eerste apk keuring en prompt afgekeurd. Reden: er blijken voor twee verschillende maat banden op te zitten. Vreemd want de afleverende garage heeft wel met nieuwe apk afgeleverd. Onvoorziene kosten ruim 160 euro.

Het verbruik valt tegen. Met de X5 reed ik 1 op 13 (ja diesel maar wel zwaarder) met de legacy rij ik rustig en het verbruik is hoogstens 1 op 9.

Rij-eigenschappen: goed. Ook met een aanhanger geen enkele moeite. Ruimte genoeg als de acherbank plaat gaat. Hierover geen klagen.

Dat ik de auto nog heb ligt ook aan de garage. Toen ik door familieomstandigheden plotseling een vrij nieuwe auto erfde en de subaru weer te koop aanbood bij de garage in Assen, boden ze nog ca. 30% van de prijs die we ervoor hebben betaald. Dit na twee maanden en 1000 km.

Resume na 1 jaar: bij de afleverende garage zien ze me niet meer terug.
De rij-eigenschappen zijn goed, verbruik valt tegen.
Op de Legacy echt zo goed en degelijk is moet nog blijken.

O ja, de garage reageerde nog op de banden met de verschillende (hoogte)maat voor: letterlijk: Goedendag,Dit zijn natuurlijk dingen die over het hoofd gezien kunnen worden. Als u de Legacy naar ons toe brengt kunnen wij zorgdragen voor een APK.
met vriendelijke groet,
Autoskala Assen B.V
De APK was zoals ik in de mail richting garage aangaf al geregeld, over de gevraagde tegemoetkoming in de kosten van nieuwe banden of excuus was geen sprake.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren