Subaru Legacy 2.2 GX 4WD (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Legacy 2.2 GX 4WD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 222.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een toertocht van een Subaruclub met mijn broers Legacy 2.2 GX Touringwagon Automaat viel het rijden met een automaat in de bergen eigenlijk wel een beetje tegen. De planning was om die rit met een LII 1.8 GT te maken... maar de verkoper liet het afweten.
Een week na die toertocht kwam ik op het internet deze Legacy tegen bij een handelaar in Vlaardingen. Leuke prijs geboden... en de verkoper ging akkoord. Bij de proefrit hoorde wel wat geschraap. Onze eerste angst was het differentieel. Maar ondanks dit hebben we het besluit genomen om de wagen toch te kopen.
Hoe rijdt nou zo’n Legacy? Erg lekker! Veel trekkracht, comfortabel en met de standaard 4WD heeft de wagen ook nog eens veel grip, zeker in de langere doordraaiers. De zijdelingse steun van de stoelen valt een beetje tegen, maar ze zijn verder wel oké. De toerental-afhankelijke stuurbekrachtiging werk goed. Schakelen gaat wat hakerig, wie voor het eerst met zo’n auto rijdt zal dat zeker merken.
Over de uitrusting weinig te klagen. 4 elektrische ramen, elektrische spiegels, elektrisch kantel/schuifdak, stoelverwarming, ABS en koplamp sproeiers (handig als je Xenon achteraf wil inbouwen). Verder is deze Legacy nog uitgevoerd met lichtmetalen wielen (die nog opgeknapt moeten worden), een mooie spoiler met 3e remlicht en een trekhaak.
Het voordeel van een zo’n auto is dat ze zeer betrouwbaar zijn. Met 230.000 km op de teller zijn ze nog langer niet op. Eerder hebben we een Legacy 2.2 GX wagon uit 1993 gehad die na 300.000 km nog weinig mankeerde. Mijn broers huidige Legacy 2.2 GX Touringwagon uit 1996 heeft ook al ruim 300.000 km gelopen en mankeert ook vrijwel niks. Kortom... wie nog een betrouwbare en stevige auto zoekt en is wars van design... kijk naar een Legacy!
+Fijne motor met veel trekkracht
+Veel glas rondom, dus weinig dode hoeken
+Standaard 4WD
+Rijk uitgerust
-Hakerige versnellingsbak
-Hoog brandstofverbruik (1:9)
-Hoofd ruimte achterbank
-Weinig zijdelingse steun voorstoelen
-Saai design
[UPDATE]
De auto is helaas afgekeurd op twee versleten homokineten en de stabilisatorstang. De kosten hiervan wogen niet op wat de auto ons nog waard was...dus hebben we inmiddels een andere Legacy gekocht. Overigens is deze naar een liefhebber gegaan die de auto een tweede leven gaat geven!
PROBLEMEN
-Het wiellager rechtsachter bleek versleten te zijn. Die is inmiddels vervangen. Maar waarschijnlijk zal een tweede lager binnenkort ook de geest geven.
-Twee roestblaasjes op het rechter voorspatbord en het linker achterspatbord.
-Velgen zijn met de hand overgeschilderd. Nu is die verf eraf aan het gaan.
-Auto zag er van binnen totaal uitgeleefd uit. Halve dag werk gaf een mooi resultaat. Alleen voorlopig nog wel een luchtverfrisser erin.
-Afsluiter ventilatierooster linksvoor was lam. Pinnetje afgebroken. Gefixeerd.
-Gerammel in de bochten. Lange tijd niet naar gekeken. Bij de APK bleek het dus te gaan om de homokineten en de stabilisatorstang.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.