Subaru Justy 1.2 Si ECVT (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Justy 1.2 Si ECVT |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 73.000 km |
KM-stand laatst | 104.345 km |
aanschaf
- 73.000 km
nadat de daihatsu echt op zijn einde was gekomen moest er een ander karretje komen.
even drie maanden aan het zoeken geweest op het internet (marktplaats dus) naar autootjes die aan mijn criteria voldeden.
dat zijn er niet veel, maar voldoende om een leuke keus te kunnen maken.
in eerste instantie was de Subaru justy net niet wat ik zocht, maar toch een keertje een proefritje gemaakt en meteen verkocht aan het autootje.
het is een zeer apart wagentje voor de tijd dat deze werd uitgebracht met dank aan de transmissie.
heel byzonder dat je met 2000 toeren continu rustig de 80 gaat halen zonder 1 enkel schokje of bultje in de overbrenging.
ik weet dat de DAF transmissie de godfather is van deze transmissie, maar het is typisch Japans.
een grote lompe transmissie verbouwen tot een compact gevalletje met dezelfde (of zelfs betere)eigenschappen t.o.v. het bestaande model.
hulde voor de Jappen.
het autootje die ik gekocht heb is stomtoevallig van een oude heer geweest die er alleen met leuk weer eropuit trok en zeker niet rare capriolen uithaalde met de auto.
ik ben dan ook de tweede eigenaar en zoals de auto eruit ziet kon deze zo uit de showroom komen.
vet, maar dan ook vet mazzel gehad dat ik de eerste was die reageerde op de advertentie.
73000 kilometer in 17 jaar houdt in dat er maar iets minder dan 5000 kilometer per jaar gereden werd, nog maar te zwijgen over het feit dat de garage waarin de auto gestald werd verwarmt was.
ik denk dat ik er nog vele jaren veel lol van zal hebben, want roest is in een velden of wegen te bekennen aan de auto.
motorisch moet ik er nog even in kijken, want er drupt olie langs een kering bij de distributietrein.
waar exact en welke kering het is weet ik nog niet, maar binnenkort effe onder de kap duiken en vervangen.
tot op heden nog geen rare dingen meegemaakt met de wagen, behalve dat het contactslot raar deed bij de startfunctie.
net Russisch roulette vwb het starten, de ene keer wel en de andere keer weer niet.
dit heb ik opgelost door een druk-knop in de asbak te zetten die nu de startfunctie overneemt.
komt er op neer dat je met het contactslot de wagen niet meer kan starten, maar dat je moet uitwijken naar de asbak alwaar de startknop zit.
ach,...... het is een extra beveiliging voor duistere sujetten die denken dat spullen van iemand anders te gebruiken zijn voor eigen doeleinden.
bij navraag bleek dat dit 1 van de zwakkere puntjes was van dit type.
geen punt, want nu doet hij het ook.
vwb het verbruik is het nu niet 1 van de zuinigste, 1 op 13 half of 1 op 14 is niet bepaald zuinig, maar toen in '93 best wel redelijk denk ik.
probeer er veel en lang plezier van te hebben en net als bij de daihatsu, net zolang te blijven rijden tot de wielen er af vallen.
update
- 115.000 km
we zijn inmiddels een kleine 40000 verder en heb alleen nog maar de bandjes hoeven te vervangen.
de olielekkage is ook opgelost, bleek achteraf helemaal geen kering te zijn maar een geknepen carter ontluchtingsysteem te zijn. ik heb het kleppendeksel eraf gehaald en zag dat het gedeelte om te ontluchten kats verstopt zat met oude vastgekoekte olierestanten. simpelweg het plastic beschermkapje eruit breken en de ontluchting was weer open en ik merkte direct dat het motortje dat wel weer fijn vond. rijdt nu een kilometer meer op 1 liter. snap ook wel hoe het gekomen is aangezien de vorige eigenaar minimaal met het gebakje reed en de motor niet echt warm liet worden. en ja, de kenners weten dan dat je een drabachtig residu gaat krijgen die inderdaad een verstopping/vernauwing kan veroorzaken. zo ook in dit geval en met wat breek en sloopwerk weer opgelost. de auto wordt nu merendeel gebruikt als boodschappen wagentje en rijdt op en neer maar een 40 tot 50 kilometer per toertje. voor zolang deze het volhoudt blijft deze in bezit, we zijn er erg content mee. bij het spatbord aan de rechterzijde beginnen nu wel wat roestblaasjes te komen, het is minimaal maar net voldoende om straks een flinke roestplek te vormen. eerdaags maar even rondneuzen naar een spatscherm op internet, ik heb al gezien dat het simpel is om te vervangen.
update
- 130.000 km
duurde even voordat deze update er aan kwam, maar ja het is een boodschappen wagentje en die rijden niet zoveel in een jaar. nu zit er weer 15K extra op de teller en kan kan er wel weer een update komen. Welnu wat is er allemaal gebeurt. Sowieso een beurt, want dat was wel weer nodig. 1 Bougie vast, is wel los gekomen en zit er nu weer heel strak in, kostte wat moeite om er weer in te draaien maar uiteindelijk toch goed gekomen. Motorolie flink zwart en een vies geurtje, ook wat dikker dan normaal. En dan het ergste, want de vrouw had een rammel en gerikketik genegeerd onder de kap. Bij de linker vooras was de rubber slof losgeschoten en al het vet eruit geslingerd wat een flink gekraak en gerikketik opleverde bij sturen en gas geven. Door de monteur uitstekend opgelost maar wel een punt van aandacht de komende tijd. Ook komen er nu roestplekken tevoorschijn, met name bij de wielkasten, maar ja het gebakje is dan ook al over de 25 jaar oud en dan kun je zoiets verwachten. De ECVT houd zich perfect ondanks dat dit toch 1 van de zwakkere punten is van dit type. Ik blijf het een 1 van de betere aandrijvingen vinden en gelukkig heeft subaru dit systeem flink verbeterd en op de nieuwste modellen gezet. Betekend dat het toch een uitstekend idee is, anders zou subaru dit niet doorzetten. zolang de as het houdt en de roest uitblijft rijden we nog lang in dit wagentje, elke jaar weer glanzend door de APK zonder ook maar enig meerkosten buiten het reguliere onderhoud na dan.
Laatste update
- 104.345 km
Helaas loopt de justy nu een beetje op zijn einde, niet motorisch maar cosmetisch.
De spatborden voor worden nu zo krokant dat er redelijk wat meer ventilatie is dan normaal. Y
Dit is tevens ook de reden dat de vrouw er geen lol meer in heeft.
Justy maar in de verkoop en met pijn in het hart verkocht aan iemand die nu erg blij is.
Jammer maar het is zo.
Nieuwe auto is een ford fiesta en is te lezen hoe die bevalt bij mijn andere review.
Vaarwel vriendelijke auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.