Subaru Impreza Plus 2.0R AWD (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Impreza Plus 2.0R AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 6.864 km |
KM-stand laatst | 132.000 km |
Een nieuwe auto?
- 6.864 km
Op 16 Maart 2013 heb ik mijn Subaru Forester automaat LPG met 125.000 km ingeruild op een "nieuwe" Subaru Impreza van September 2005. Nu zult u zeggen die man is niet goed wijs! Maar deze Impreza stond al 6 jaar in de voorraad van een dealer en deze wilde er graag vanaf. Deze Impreza had hierdoor nog maar 6864 km op de teller en ruikt en voelt als een nieuwe. Nu moest er door zijn leeftijd wel wat aan gebeuren, n.l. nieuwe banden, een nieuwe distributieriem, een beurt, nieuwe accu, nieuwe ruitenwissers en verder wilde ik een trekhaak en cruise control. Dit alles meegenomen en de deal was vlot gesloten.
Algemene Indruk:
De auto was vuil van buiten maar na een wasbeurt door de dealer zag deze er weer prima uit, wel zit er een kleine kras op de linker passagiersdeur. De onderzijde ziet er als nieuw uit, alleen de aandrijfassen naar de 4 wielen zijn licht geroest. Alle rubbers en afdichtingen zijn in orde, er lekt nergens olie. De motorruimte is als nieuw ook hier zijn alle rubbers en slangen perfect. Het interieur ruikt en voelt ook als nieuw.
Techniek:
De motor start en loopt niet minder dan perfect. De versnellingsbak schakelt wat stug als deze koud is maar dat verdwijnt als alles opgewarmd is, alleen terug naar 2 blijft wat stug gaan (nieuwigheid?). Zelfs de climate control werkt perfect en geeft voldoende koude lucht. Dit had ik vantevoren uiteraard gecontroleerd.
Rijgedrag:
In vergelijking met mijn vorige auto (Forester automaat) is de gasrespons en de betrokkenheid bij het rijden veel beter. Een handbak 160 pk en 4wd rijdt toch wel heel lekker. Ik merk dat ik weer de bochtjes pak en dat het eigenlijk altijd nog harder had gekund. Ook de acceleratie is leuk om te kunnen gebruiken, inhalen gaat veel makkelijker en ook met b.v. het invoegen op de snelweg is het een genot. Het stuurt heel precies en ik moest even leren om de auto op de snelweg wat meer zelf te laten lopen waardoor hij "als op rails" gaat en toch erg ontspannen kan cruisen. De vering en demping is comfortabeler dan de Forester, van de Forester wilde de achteras nog wel eens een tik uitdelen en dat doet de Impreza helemaal niet. Al met al een veel beter, leuker weggedrag dan ik gewend was.
Praktisch:
Natuurlijk is er minder ruimte dan in de Forester, maar voorin merk ik daar niets van en ik ben 1,98 lang. De kuipstoelen zitten goed en stevig maar er blijft voldoende comfort over voor lange ritten. Deze Impreza mag 1600 kg trekken en dat is 100 meer dan de Forester met automaat mocht hebben. Ik weet uit ervaring dat je een zware aanhanger uit elk weiland krijgt met deze auto's.
Verbruik:
Ja het verbruik is redelijk hoog, op benzine rijdt ik 1:10,5 ik denk dat dit nog wel iets zuiniger kan omdat ik regelmatig alle paarden even uitlaat. Bij kilometerstand 9664 heb ik dan ook een LPG systeem met 53 l ringtank laten installeren. Het verbruik daarvan ga ik bijhouden in de verbruiksmonitor en tot nu toe is dat 1:9,4
Over de betrouwbaarheid en de onderhoudskosten kan ik nog niets zeggen.
Update ervaringen
- 86.000 km
Nu inmiddels 3 jaar verder is het tijd voor een update op mijn eerste review. Om maar met een open deur te beginnen, namelijk de betrouwbaarheid van subaru. Er is niets anders te melden dan een losgetrilde steun van de uitlaat, deze was niet verroest maar zuinig gelast vanaf de fabriek, mijn garage heeft dit opnieuw gelast en nu voldoet het prima. Verder natuurlijk af en toe een lampje wat vervangen moet worden. Daarnaast niets, geen remblokken (zitten er wel aan te komen), geen banden, geen accu. Altijd starten en lopen, ook het LPG geeft geen problemen. Ik heb daarom de betrouwbaarheid en de kosten veranderd van 3 sterren naar 5.
Inmiddels hebben wij ook een caravan aangeschaft, deze weegt geladen 1400 kg wat 200 kg onder het maximum is van deze impreza. Ik merk dan ook dat het wat meer brandstof kost n.l. ongeveer 1 op 7 op LPG. Maar de combinatie rijdt met gemak 110 echte km per uur, dus je kan lekker opschieten en je hoeft niet bang te zijn om een vrachtauto in te halen.
Ik ben tot op heden dus zeer te spreken over deze wagen en hij zal nog wel een tijdje meegaan
Update
- 132.000 km
Inmiddels heeft de Impreza zonder enig probleem de 130.000 km gehaald. Bij ongeveer 100.000 deed zich een probleem voor van inhouden als ik op gas reed. Na veel zoeken bleek dit te komen door een vervuild lpg filter. Na vervanging van dit filter en de inmiddels vervuilde lpg injectoren a 230 euro, rijd hij weer als een zonnetje. Zowel op lpg als op benzine. Dit kan ik echter de subaru niet aanrekenen omdat ikzelf dit lpg systeem heb toegevoegd. Verder zijn bij 100.000 km de kleppen gesteld. Ook is al 2 maal een uitlaat beugel opnieuw vastgeplakt, deze was los getrild. O ja de airco is ook bijgevuld, deze koelde nog wel maar niet voldoende voor 30 graden. Ik heb dan ook de betrouwbaarheid naar maximaal gezet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.