Subaru Impreza Plus 2.0 GL AWD (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Impreza Plus 2.0 GL AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 350.000 km |
ERVARINGEN
- 250.500 km
De wegligging is fantastisch en als het daarbij ook nog gaat regenen blijft hij kleven aan de weg.
Zeer veelzijdig, een hoge en lage gearing met 4x4, mag 1600kg trekken!
Minder te spreken ben ik over het schakelen, dat is een beetje hakerig van 2 naar 3 en terug naar de 1 met koude motor.
Ook het dashboard is te sober, niet alle schakelaars zijn verlicht >>> lastig.
De verlichting voor is onder de maat , zelfs na het monteren van Phillips Vision plus lampen.
Ondertussen voor het eerst in de sneeuw gereden, wat een ervaring! Je zou nooit meer anders willen dan een 4x4. Je weet dat het glad moet zijn maar je merkt het amper, dit komt de veiligheid behoorlijk ten goede .
Wat opvalt is dat er geen kraakjes en rammeltjes onstaan ondanks dat de auto nu ruim 10 jaar is en 220000km achter de kiezen heeft.
Dit heb ik wel eens anders meegemaakt, zelfs bij gloedjenieuwe wagens.
Ook ben ik te spreken over de betrouwbaarheid van de G3 installatie, tot nu toe op 1 relaisprobleempje na geen problemen. Daar hoor je toch vaak negatieve verhalen over.
Tja eigenaardig of niet maar het motortje begint steeds beter te draaien, misschien doordat ik hem afgelopen zomer flink de sporen heb gegeven in Duitsland op de autobahn.
De Impreza had het daar echt naar zijn zin, wat begint die boxermotor mooi te draaien boven de 5000 toeren echt een genot.
PROBLEMEN
- 251.000 km
Dat viel dus even tegen, had mij goed georiënteerd en de Impreza stond hoog aangeschreven. Heb de auto particulier gekocht dus zonder garantie.
Na een paar weken versnellingsbakproblemen, de viscosper bleek defect. Zowel dealer als importeur stonden perplex, dit kwam nooit voor.
Heb ruilbak laten plaatsen en gelijk de complete drukgroep laten vervangen. Omdat ik nu toch bezig was ook maar een airco laten plaatsen. De importeur stelde zich coulant op en gaf een fikse korting.
Totaalrekening euro 3000!
Later benzinepomp defect (zelf vervangen), heeft te maken met rijden op lpg heb ik mij laten vertellen.
Bij 175000km noksensor laten vervangen .
Ondertussen 200000km op de teller, auto ondertussen een grote beurt en een apk rijker. Dit zonder bijzonderheden.
Bij 205000km begon zich een vervelend warmstartprobleem voor te doen.
Ik dacht gelijk aan het lpg systeem en lpg specialist Schouten in heerenveen adviseerde mij om het verdeelhuis te laten reviseren. Zo gezegd zo gedaan, echter na deze reparatie bleef het probleem en Schouten adviseerde mij nu om een compleet nieuw verdeelhuis te monteren.
Ik besloot eerst om eens een tijdje alleen op benzine te gaan rijden, en ja hoor hetzelfde probleem.
Diagnose bij Wever in Boyl wees uit dat de nokkenassensor de schuldige moest zijn.
Na vervanging probleem opgelost. De lpg reparatie was dus voor niets geweest.
Dat heb je met vooringenomen standpunten over de betrouwbaarheid van lpg.
Trouwens over betrouwbaarheid gesproken, valt mij toch wel wat tegen die beroemde betrouwbaarheid van Subaru.
In drie jaar ging defect; viscosper/ 2x een sensor en de benzinepomp.
Of wordt ik onredelijk? Reacties zijn welkom.
Update 4-12-2006 222000 km
Vandaag Apk , voor de derde keer in 1x door de keuring na aanschaf.
Op gebruikelijk onderhoud na geen problemen gehad, op naar de 3 ton.
Wordt vervolgd.
Update 12-7-2007. 233000km.
He ik ga mij zelf tegenspreken , nml in 1.5 jaar geen enkele defect meer gehad.
Natuurlijk wat regulier onderhoud maar voor de rest geen centje pijn.
Wordt uiteraard vervolgd.
Update 1-10-2007 234000km .
Relatief weinig gereden afgelopen tijd, dit ivm het rijden in div klassiekers .
Probleempje Impreza, bleef niet stationair draaien en sloeg in bochten af.
Vacuumslangetje bleek te lekken, zelf opgelost.
Update 3-12-2007 236000.
Apk (zonder problemen) en kleine beurt.
Kan deze review beter maar weer herschrijven , de start na aankoop was slecht maar nu na een aantal jaren vrijwel probleemloos.
Update 20-4 -2008 242000km
Voor het eerst na deze kwakkelwinter de sub. maar weer eens gewassen, wat opvalt is dat er geen roest onstaat. Dit ondanks het feit dat de auto dit jaar 12 jaar wordt.
Oke op 1 plaats na dan, rondom de lpg vulling wat kleine blaasjes. Echter dit kun je de auto niet aanrekenen.
Ook bougies vervangen, lastig klusje trouwens je kunt er wel heel slecht bij.
Maar na het vervangen loopt de boxer weer als een zonnetje en dat maakt alles weer goed.
Update 10-7-2008 244000km
Een aantal probleempjes.
Airco werkte niet, relais vervangen
Ruitenwisser achter defect, draadbreuk
Koplamp viel uit , totaal verbrand contact > nieuw contact gemonteerd.
Lekker makkelijk als je dagelijks met bedradingen en contacten werkt. Tools en contacten voorhanden.
Achterdemper [bosal] laten vervabgen door Euromaster , 250 euro !. Het valt toch wel op dat zelfs vervangingsdelen van een subaru duur zijn.
Update 5-12-2008 250500 km
Apk en kleine beurt [ olie filter] , 2 stofhoezen waren gescheurd dus deze moesten vervangen worden .
Tevens aantekening dat 1 van de voorbanden in de toekomst vervangen dient te worden.
Betreft een Michelin energy E3A welke reeds 75000km achter de kiezen heeft.
Deze band heeft zich dus goed gehouden.
Update 19-12-2008 251000m
Toch maar gelijk nieuwe banden aangeschaft,Met name Euromaster [ heerenveen] kwam met een belachelijk hoge prijsopgaaf.Kocht uiteindelijk bij Hunter banden in Gorredijk ; 4 x Vredestein T Track voor 260 euro , wat ca 135 euro scheelde met Euromaster.
Hoe de banden gaan bevallen ; U hoort nog van mij.
update ivm verslag banden en meer.......
- 256.000 km
De Vredestein banden krijgen een dikke voldoende , alleen wat geluidproduktie betreft zijn de michelins beter .
Over hoelang deze banden het uit gaan houden kan ik alleen maar gissen .
De impreza gaat namelijk de deur uit !
Heb al een ander auto gekocht namelijk een MG ZS 180 .
Binnenkort zal er een rondje om de kerk review verschijnen welke regelmatig ververst zal worden.
Terugkomend op 6 jaar en 100000km impreza ervaring kan het volgende vastgesteld worden.
+ PUNTEN
Uitmuntende wegligging
Ondanks slechte start toch een betrouwbaar en degelijke auto
Doet het prima op lpg[3]
Zeer goede trekwagen mag en kan 1600 kg trekken
- PUNTEN.
Niet echt zuinig op lpg 1:8 gemiddeld.
Er gaat niet snel iets defect echter gaat er iets defect dan onderdelen duur en slecht verkrijgbaar voor universele garage
Niet echt een fijne schakelwagen opmerkelijk voor een japanner .
Dank voor uw aandacht en zie U misschien terug bij de review in aantocht van de MG ZS 180
Review wordt toch vervolgd
- 275.000 km
De Subaru is nu verkocht aan een collega / vriend , dit maakt het mogelijk om de review voort te zetten.
Hij gaat er veel km mee draaien dus dat gaat nog leuk worden .
Ik houd U op de hoogte .
Update 10-2009
Wat is er gebeurt de afgelopen periode.
*Auto ging plotseling op 3 cilinders lopen ; Defecte bougiekabel
*Startmotor weigerde dienst ; Gangbaar gemaakt.
*Er ontstaat roestvorming bij lpg tankvulling en rand motorkap.
*Homokineet moet binnenkort vervangen worden .
Al met al naar mijn idee absoluut niet slecht
Ik houd U wederom op de hoogte
Vooral zo doorgaan
- 285.000 km
Zoals U weet is de auto niet meer in mijn bezit maar heb met de huidige eigenaar zonder internet ! afgesproken dat de review actueel zal blijven.
De impreza moest voor de Apk en daar kwamen de volgende zaken naar voren.
Homokineet rechtsvoor.
Schokbrekers achter
Uitlaatspruitstuk lek .
Deze zaken zijn uiteraard gerepareerd en tevens werd een klein beurtje uitgevoerd.
Concluderend kun je toch wel stellen dat dit een dijk van een auto is , de reputatie wordt niet beschaamt .
Ik houd U op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
Aan alles komt een eind ..
- 350.000 km
Zoals al eerder aangegeven had ik de impreza verkocht aan een [ oud ] collega die ik uit het oog verloor omdat hij geen collega meer was.
Na een aantal jaren trof ik hem weer eens en vroeg hem uiteraard direct hoe het met de impreza was ..
Niet best dus .. De impreza was niet meer .
Achterstallig onderhoud deed hem uiteindelijk de das om .
Bij ca 350000 km scheurde de distributieriem die al lang vervangen had moeten worden.
Tja daar is zelfs een Subaru niet tegen bestand .
Hij vertelde mij dat hij verder niets aan onderhoud gedaan had in die tussenliggende tijd dus de subaru . draaide nog steeds met dezelfde cilinderkoppen maar ook verdamper.
Resumerend kunnen wij toch wel stellen dat het ijzersterke motoren zijn maar dat wisten wij al .
Hier wou en moet ik het hierbij laten .
Gr Theo ook namens Tony de Duitser de laatste eigenaar van de impreza
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.