Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Subaru
  • Impreza Plus

Subaru Impreza Plus 2.0 GL AWD (1996)

4x4 of Wagon?

Subaru Impreza Plus 2.0 GL AWD (1996)
  • Autotest
18 oktober 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het is een vreemde vogel, de Subaru Impreza Plus 2.0 AWD. Hij doet denken aan een stationwagon maar heeft ook trekken van een terreinwagen. In deze test zoeken we uit in welk kamp de ruime Subaru thuishoort.

Alle Subaru-modellen zijn met vierwielaandrijving verkrijgbaar en de meeste versies van de grotere typen worden zelfs standaard met aandrijving op alle vier de wielen geleverd. Dat geldt ook voor de Impreza Plus 2.0 AWD GL die in deze test de hoofdrol speelt. De 2,0-liter krachtbron is nieuw voor de Impreza. Hij vervangt de 1.8 die in dit model werd gemonteerd. Met een vermogen van 85 kW/115 pk is de 2.0 9 kW/12 pk sterker dan de 1.8. Belangrijker is echter dat de grotere motor ook zorgt voor meer koppel; 170 in plaats van 147 Nm. Behalve permanente vierwielaandrijving heeft de Impreza Plus 2.0 AWD n¢g een eigenaardigheid. Zijn vijfbak is namelijk standaard voorzien van hoge en lage gearing. Voeg daarbij het koetswerk van de 'Plus', dat het midden lijkt te houden tussen een hatchback en een stationwagon, en je hebt een soort fabeldier in automobielland. In principe een 'gewone' personenauto, maar dan een die wat eigenschappen van een terreinwagen heeft en ook aanleunt tegen een stationwagon.

Onder de kap

We zagen al dat de vierpits zestienklepper van de Impreza 2.0 goed is voor 85 kW/115 pk. Hij levert dat vermogen bij 5600 tpm. Z'n maximum koppel van 170 Nm haalt de boxer bij 4400 krukasomwentelingen. Daarmee haalt hij 185 km/h; een keurige waarde. Bij de acceleratie van nul tot honderd klokten we hem op 10,7 seconden. Op het vaste onderdeel tussenacceleratie (80-120) noteerden we 10,1 s in 'vier' en 13,8 seconden in 'vijf'. Bij de geluidsmetingen toonde hij zich gemiddeld, met 69 en 72 dB bij respectievelijk 100 en 120 km/h.
In het interieur vinden we niet zo vrolijk ogende kunststof. Dashboard en instrumentenpaneel vertonen, zoals de laatste jaren te doen gebruikelijk, afgeronde vormen. De bekleding van stoelen en deurpanelen zou van ons wel wat fleuriger mogen zijn. Het bolronde centrale deel van het in hoogte verstelbare stuur lijkt gemaakt voor een airbag. Die behoort echter niet tot de standaarduitrusting. Voor het opbergen van diverse kleinigheden biedt de Impreza bescheiden portiervakken, en verder vakjes in de middenconsole; links onder het stuur en naast de handrem. Het rechter deel van het dashboard is vlak, maar niet bedoeld om er spullen neer te leggen. Met been- en hoofdruimte voor de achterpassagiers is de Subaru redelijk bedeeld. Hoofdsteunen achter zijn standaard. Onder de eveneens standaard meegeleverde afdekrolhoes, achter de achterbank, vind je een 358 liter metende bagageruimte. Die ruimte kan op diverse manieren worden uitgebreid. Zo is de leuning van de achterbank in ongelijke delen omklapbaar en kan de zitting in z'n geheel voorover. Maak je het gedeelte achter de stoelen helemaal vrij voor bagage, dan heb je een ruimte met een inhoud van 1275 liter tot je beschikking.
De motor van de Subaru Impreza is, wanneer er flink in de versnellingen wordt doorgetrokken, niet de stilste. Verder komt hij wat luidruchtig tot leven. Maar, zoals we gezien hebben, gedraagt hij zich bij snelwegtempo beschaafd. Hij schakelt niet echt lekker soepel. Wat besturing betreft zou de Impreza een Europese auto kunnen zijn, want je merkt eigenlijk niet dat de bekrachtiging meedoet. Ook de stevige, maar niet harde vering zou je Europees kunnen noemen. De vierwielaangedreven Impreza laat zich verrassend snel en neutraal door bochten sturen. Goed werk wordt daarbij verricht door het centrale visco-sper die het vermogen steeds naar de wielen met de meeste grip stuurt. Natuurlijk zijn er echt wel grenzen aan wat de auto op het punt bochtenwerk aankan, maar die zal een 'doorsnee' automobilist niet snel bereiken. Belangrijker echter dan deze mooie bochtvastheid, is dat de vier aangedreven wielen op een ondergrond die minder houvast biedt voor een betere grip zorgen. Ook als er geklommen moet worden zijn wagens die het vermogen op vier wielen kunnen overbrengen in het voordeel. Daarom zijn Subaru's zo populair in landen als Zwitserland en Oostenrijk. De goede grip die vierwielaandrijving oplevert maakt een wagen als de Impreza 2.0 AWD ook heel geschikt als caravantrekker. Voor de Impreza Plus 2.0 GL geldt dat in het bijzonder. Dankzij z'n versnellingsbak met hoge en lage gearing heeft hij in feite geen vijf, maar tien versnellingen. Hij kan daardoor een caravan met een gewicht van 1600 kg aan. Handig...

Signalement

Merk Subaru
Model Impreza Plus 2.0 GL AWD
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 18.149

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 1.994 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.350 mm / 1.690 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.520 mm
Massa leeg 1.170 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 500 kg
Banden185/70R14Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,7 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,1 s / 13,8 s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Subaru Impreza
Subaru Subaru Impreza

Gerelateerde forumtopics

  • Subaru Impreza/XV | 2022 XV v.a. € 40.500

    49
    • 23 februari 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Subaru Impreza specificaties
  • Subaru Impreza occasions
  • Subaru Impreza video's
Advies en informatie
  • Subaru Impreza tests
  • Subaru Impreza gebruikersreviews
  • Subaru Impreza index
PREMIUM
Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Omdat nieuwe Subaru’s door de bpm-wetgeving uit de markt zijn geprijsd, gooien de Japanners...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD (2004)

    Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD (2004)

    1
    • 25 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)

    Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)

    8
    • 11 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2008)

    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2008)

    2
    • 17 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)

    Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)

    7
    • 16 september 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza Plus 1.6 TS AWD (2001)

    Subaru Impreza Plus 1.6 TS AWD (2001)

    • 3 september 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 1.6i Premium (2018)

    Subaru Impreza 1.6i Premium (2018)

    10
    • 4 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2007)

    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2007)

    9
    • 25 januari 2019
meer reviews
Klokje rond Subaru Impreza Plus (1996)

Klokje rond Subaru Impreza Plus (1996)

Je zou het bijna vergeten, maar er bestaat ook zoiets als een Impreza zónder turbo. In dit...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Prodrive P25 is Subaru 22B STi met ruim 400 pk

    Prodrive P25 is Subaru 22B STi met ruim...

    19
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met P25

    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met...

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    6
    • 28 februari 2022
  • Nieuws
    Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD - Liefhebber Gezocht

    Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD - Liefhebber...

    31
    • 25 december 2021
  • Nieuws
    Subaru 1300 DL (1984) - In het Wild

    Subaru 1300 DL (1984) - In het Wild

    15
    • 9 november 2021
  • Nieuws
    Subaru Impreza WRX: deze kwamen wél naar Nederland

    Subaru Impreza WRX: deze kwamen wél naar...

    10
    • 18 september 2021
  • Nieuws
    Subaru Impreza (1997) - Facelift Friday

    Subaru Impreza (1997) - Facelift Friday

    18
    • 12 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    136
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Prodrive P25 is Subaru 22B STi met ruim 400 pk

    Prodrive P25 is Subaru 22B STi met ruim...

    19
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Subaru's grootste SUV vernieuwd

    Subaru's grootste SUV vernieuwd

    6
    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met P25

    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met...

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim 56 mille

    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim...

    75
    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden