Subaru Impreza Plus 2.0 GL AWD (1996)
4x4 of Wagon?
Alle Subaru-modellen zijn met vierwielaandrijving verkrijgbaar en de meeste versies van de grotere typen worden zelfs standaard met aandrijving op alle vier de wielen geleverd. Dat geldt ook voor de Impreza Plus 2.0 AWD GL die in deze test de hoofdrol speelt. De 2,0-liter krachtbron is nieuw voor de Impreza. Hij vervangt de 1.8 die in dit model werd gemonteerd. Met een vermogen van 85 kW/115 pk is de 2.0 9 kW/12 pk sterker dan de 1.8. Belangrijker is echter dat de grotere motor ook zorgt voor meer koppel; 170 in plaats van 147 Nm. Behalve permanente vierwielaandrijving heeft de Impreza Plus 2.0 AWD n¢g een eigenaardigheid. Zijn vijfbak is namelijk standaard voorzien van hoge en lage gearing. Voeg daarbij het koetswerk van de 'Plus', dat het midden lijkt te houden tussen een hatchback en een stationwagon, en je hebt een soort fabeldier in automobielland. In principe een 'gewone' personenauto, maar dan een die wat eigenschappen van een terreinwagen heeft en ook aanleunt tegen een stationwagon.
Onder de kap
We zagen al dat de vierpits zestienklepper van de Impreza 2.0 goed is voor 85 kW/115 pk. Hij levert dat vermogen bij 5600 tpm. Z'n maximum koppel van 170 Nm haalt de boxer bij 4400 krukasomwentelingen. Daarmee haalt hij 185 km/h; een keurige waarde. Bij de acceleratie van nul tot honderd klokten we hem op 10,7 seconden. Op het vaste onderdeel tussenacceleratie (80-120) noteerden we 10,1 s in 'vier' en 13,8 seconden in 'vijf'. Bij de geluidsmetingen toonde hij zich gemiddeld, met 69 en 72 dB bij respectievelijk 100 en 120 km/h.
In het interieur vinden we niet zo vrolijk ogende kunststof. Dashboard en instrumentenpaneel vertonen, zoals de laatste jaren te doen gebruikelijk, afgeronde vormen. De bekleding van stoelen en deurpanelen zou van ons wel wat fleuriger mogen zijn. Het bolronde centrale deel van het in hoogte verstelbare stuur lijkt gemaakt voor een airbag. Die behoort echter niet tot de standaarduitrusting. Voor het opbergen van diverse kleinigheden biedt de Impreza bescheiden portiervakken, en verder vakjes in de middenconsole; links onder het stuur en naast de handrem. Het rechter deel van het dashboard is vlak, maar niet bedoeld om er spullen neer te leggen. Met been- en hoofdruimte voor de achterpassagiers is de Subaru redelijk bedeeld. Hoofdsteunen achter zijn standaard. Onder de eveneens standaard meegeleverde afdekrolhoes, achter de achterbank, vind je een 358 liter metende bagageruimte. Die ruimte kan op diverse manieren worden uitgebreid. Zo is de leuning van de achterbank in ongelijke delen omklapbaar en kan de zitting in z'n geheel voorover. Maak je het gedeelte achter de stoelen helemaal vrij voor bagage, dan heb je een ruimte met een inhoud van 1275 liter tot je beschikking.
De motor van de Subaru Impreza is, wanneer er flink in de versnellingen wordt doorgetrokken, niet de stilste. Verder komt hij wat luidruchtig tot leven. Maar, zoals we gezien hebben, gedraagt hij zich bij snelwegtempo beschaafd. Hij schakelt niet echt lekker soepel. Wat besturing betreft zou de Impreza een Europese auto kunnen zijn, want je merkt eigenlijk niet dat de bekrachtiging meedoet. Ook de stevige, maar niet harde vering zou je Europees kunnen noemen. De vierwielaangedreven Impreza laat zich verrassend snel en neutraal door bochten sturen. Goed werk wordt daarbij verricht door het centrale visco-sper die het vermogen steeds naar de wielen met de meeste grip stuurt. Natuurlijk zijn er echt wel grenzen aan wat de auto op het punt bochtenwerk aankan, maar die zal een 'doorsnee' automobilist niet snel bereiken. Belangrijker echter dan deze mooie bochtvastheid, is dat de vier aangedreven wielen op een ondergrond die minder houvast biedt voor een betere grip zorgen. Ook als er geklommen moet worden zijn wagens die het vermogen op vier wielen kunnen overbrengen in het voordeel. Daarom zijn Subaru's zo populair in landen als Zwitserland en Oostenrijk. De goede grip die vierwielaandrijving oplevert maakt een wagen als de Impreza 2.0 AWD ook heel geschikt als caravantrekker. Voor de Impreza Plus 2.0 GL geldt dat in het bijzonder. Dankzij z'n versnellingsbak met hoge en lage gearing heeft hij in feite geen vijf, maar tien versnellingen. Hij kan daardoor een caravan met een gewicht van 1600 kg aan. Handig...
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Impreza Plus 2.0 GL AWD |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 18.149 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 1.994 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.350 mm / 1.690 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.520 mm |
Massa leeg | 1.170 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 500 kg |
Banden | 185/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s (fabrieksopgave: 10,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,1 s / 13,8 s |