Subaru Impreza Plus 1.6 TS AWD (2001) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Impreza Plus 1.6 TS AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 85.000 km |
KM-stand laatst | 86.700 km |
Subaru Impreza Plus Review
- 86.700 km
De zoektocht.
In oktober van 2024 ben ik op zoek gegaan naar een nette (winter)auto. Ik heb een vrij kieskeurige smaak wat auto's betreft, maar heb altijd al een ding gehad voor Subaru's. Na een tijdje zoeken heb ik deze Impreza Plus gevonden, met nog (heel)weinig kilometers op de teller en geen zichtbare roest op de foto's, leek het bijna te goed om waar te zijn, vooral voor de prijs.
Het was een lange rit naar Den Bosch, maar de auto zag er in het echt net zo goed uit als op de foto. Het belangrijkste nog, hij was keihard, ook van onderen! Na een korte proefrit en een beetje onderhandelen heb ik deze Impreza voor een leuk prijsje kunnen kopen.
De eerste kilometers.
Het is nu een paar maanden na de aanschaf, dus ik vond het een mooi moment om deze review te beginnen. Op het moment heeft de auto sinds mijn aankoop zo'n 1500 kilometer gereden. Ik verbaas me over het comfort van de auto, de zithouding is uitstekend en de armsteunen zitten precies op de plek waar je wilt dat ze zitten. De koppeling is eenvoudig onder de knie te krijgen en hij schakelt als een droom, heel strak en kort, precies wat je wilt in een handbak. Verder geeft de boxer motor een leuk geluid als je hoger in de toeren komt, geholpen door een open lucht filter die ik nog had liggen en voelt de auto niet traag aan. Door al het glas om je heen, is je zichtveld enorm, terwijl je tegelijkertijd het gevoel hebt alsof je laag bij de grond zit.
Het is geen auto die je in je stoel zal drukken qua snelheid, maar de mid-range is uitstekend. Je hoeft de motor niet tot 6 of 7000 rpm te laten brullen om vooruit te komen, de power zit tussen de 3500 en 4500, wat fijn is.
Ik hou me tegenwoordig nooit zo veel meer bezig met de zuinigheid van mijn auto's, het is toch vaak een cijfer waar je liever niet achter wil komen. Ik heb het nu 1x uitgerekend na een rit van 450km en kwam uit op 1 op 12. Niet uitstekend dus, maar kon zeker slechter.
Verbeterpunten.
Het blijft een auto van 24 jaar oud, dus er zullen altijd verbeterpunten zijn. Zoals op de foto's te zien is, is het eerste wat opvalt, de voorbumper. Deze is, vermoed ik, een keer over gespoten en niet op een goede manier. De verf bladert langzaam af, er zit verder geen deuk in of de bumper, of hetgeen wat er achter zit. Dit is iets wat ik in de zomer van '25 aan wil pakken. Dus als iemand nog een rode voorbumper heeft liggen en bereid is te verkopen voor een leuk prijsje, laat het weten!
Om het nog optisch te houden, het interieur is wel toe aan een grondige schoonmaak beurt. De matten zijn af en smerig, die wil ik binnenkort vervangen. Er heeft vermoedelijk ook een hond in gereden die overal en nergens haar heeft achter gelaten, dit wil ik in het voorjaar helemaal schoon maken. Ik wil dan het hele interieur aanpakken, van vloer tot plafond en pedalen tot kofferbak. Ook is er nog een speakertje stuk die ik wil vervangen, maar verder is de auto echt in top staat.
Motorisch is de auto in hele goede staat, eind december '24 heeft ie een grote onderhoudsbeurt + APK van ruim €900+ gehad. Hierin zijn de remblokken voorop vervangen, de remcilinders achter en verder alle vloeistoffen vervangen plus een normalen grote beurt en APK. Ook merk ik dat de koppeling op den duur aan vervanging nodig is, ik hoop dit nog wat langer uit te stellen omdat de distributieriem ook aan de beurt is binnenkort. Dit is het eerst volgende qua onderhoud. Ik laat alles doen bij onze vertrouwde Subaru dealer in de buurt.
Roest is natuurlijk ook een groot gevaar bij deze auto's. Mijn Impreza is nog keihard, dit vertelde de dealer ook na het onderhoud. Je moet het natuurlijk in de gaten houden en proberen te voorkomen, maar vooralsnog is mijn Impreza in hele goeie staat, bijzonder!
Toekomstplannen.
Ik heb al een idee hoe ik mijn Impreza wil hebben. Ik heb onlangs een setje GTT velgen opgehaald, die zullen er binnenkort onder komen. Op zijn tijd hoop ik een spoiler setje te vinden en een sportieve einddemper om het mooie boxer geluid er beter uit te laten komen. Verder zijn het kleine dingetjes als spatlappen en matten die nog op de planning staan. Ook wil ik kijken of ik een set voorstoelen uit een SF Forester er in kan zetten, vooral voor de uitklapbare armsteunen die daarop zitten.
Ik wil op den duur het stuur vervangen, want mijne is wat glad geworden na al die jaren, een typisch Japans plastic kwaaltje. Zelfde geldt eigenlijk voor de pookknop, die wil ik vervangen met een van een Turbo model, van leer.
Ik ben uiterst tevreden met deze auto en hoop hem nog jarenlang in bezit te houden. Het is een auto die ik al enige tijd op mijn auto "wishlist" had staan en om hem nu te hebben is fantastisch. Ik heb zin in de avonturen die ik met deze auto zal gaan beleven en hem mijn eigen te maken. Tot de volgende keer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.