Subaru Impreza 2.0 WRX AWD (2004)

Subaru Impreza 2.0 WRX AWD (2004)

UitvoeringImpreza 2.0 WRX AWD
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004

Toen ik eind 2003 een proefritje maakte was ik meteen verkocht. Dat deze auto veel pk’s heeft kun je lezen in de specificaties, maar je voelt ze ook echt. Na 78.000 km (in 1,5 jaar) verbaas ik me nog steeds over het vermogen. Ik heb een ’ppp-pakket’ (pro-drive pakket) laten monteren, waardoor het vermogen en koppel stijgen naar 265pk/350nm (standaard 225pk/300nm).

Overigens merk ik wel veel verschil in vermogen onder verschillende omstandigheden. Bij warm weer (boven 20 graden)is er merkbaar minder vermogen. Verder merk ik een beetje ’turbo-gat’, als je gewoon rijdt en plotseling vol gas geeft duurt het een seconde voordat je de turbo erin voelt komen. Is de turbo eenmaal opgang dan merk je het niet meer.

In de standaard uitvoering vond ik hem opmerkelijk stil, stiller dan een doorsnee middenklasse auto. Na tuning (PPP)wordt het allemaal iets luider, maar nog steeds redelijk, ook op lange afstanden.

De wegligging en stuurgedrag zijn prima.

Het benzineverbruik is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl. Ik rij meestal behoorlijk door en rij dan 1:8 tot 1:9. Als mijn vriendin rijdt wordt het 1:10 tot 1:11

Nadelen:
- lampjes van airco/recirculatie worden gedimd als het licht aangaat, waardoor ze overdag moeilijk leesbaar zijn (als je het licht aan hebt dus).
- opening kofferbak beetje klein. Een doos met een printer (canon mp730) kreeg ik er niet in.
- inschakelen achteruit. Als ik de auto start, altijd met koppeling in, moet ik 9 van de 10 keer eerst een keer pompen met koppeling om de versnelling in de achteruit te kunnen zetten.

Voordelen:
- fun-to-drive
- comfortabel én goede wegligging
- super goede stoelen
- zeer betrouwbaar
- standaard uitrusting (aut. airco, 4 el. ramen, afst. bediening centrale vergrendeling etc.)

Conclusie:
Fijnste auto die ik ooit heb gehad (peugeot 104 2x, renault 4, simca 1100 2x, simca 1308, opel kadett, citroen gsa, fiat ritmo, mazda 323sp 1.4, lada 1200, ford escort 1.1, nissan bluebird 1.6lx, citroen xantia 1.8 16v, ford mondeo 2.0, lexus ls400)

- geen.