Subaru Forester 2.5 XT AWD (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Forester 2.5 XT AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Prestaties
---------------------------------------------------------
De prestaties zijn fenomenaal voor dit type auto in deze prijsklasse. Ik heb de auto professioneel laten tunen om
de motor nog iets beter tot zijn recht te laten komen,
terwijl verder alles standaard is.
(voor de enthousiasten: 258PK bij 3200 toeren en max. 415Nm).
De motor pakt gewillig op bij plm. 2000 toeren, en pas na 6000 toeren is het feest afgelopen. Er is standaard al bijna geen zg. turbogat aanwezig, en door de tuning wordt dat bijna geheel weggepoetst.
In cijfers: 0-100km/h ca. 5.5 sec, top ca. 250 km/h. In combinatie met de uitstekende grip betekent dit dat ca. 90% van alle autos het moeten afleggen tegen de accelereerprestaties van deze auto.
Update 1 oktober 2006:
Verdere tuning laten doen als volgt:
- Aanpassing Ecutek (chip remapping) door EMS Tuning (
- Uppipe laten vervangen door custom made EMS uppipe zonder kat
- Downpipe laten vervangen door custom made EMS downpipe zonder kat
- Uitlaatdemper laten vervangen door een Supersprint high-flow.
Vermogen nu: 280PK / 445Nm.
Drivability sterk verbeterd, turbo pakt eerder op bij lage toerentallen (vanaf ca. 2200 rpm)
De auto rijdt nu als een diesel, je kunt rustig optrekken in 2e versnelling en rotondes nemen in 3 en 4.
Op de snelweg terugschakelen naar 4 hoeft bijna nooit meer.
Je hebt altijd wel trekkracht.
Weggedrag
---------------------------------------------------------
De auto heeft vierwiel aandrijving, waardoor de grip met name in vochtige omstandigheden erg goed is en een veilig gevoel geeft.
Door de vierkante en wat hogere vorm is het alleen geen bochtenridder, je voelt de auto zonder veel gevoel wegschuiven in een (veel) te snel genomen bocht.
Dit is goeddeels op te lossen door andere velgen/banden te kopen, bv. in de maat 225/50/R17 of 215/45/R18, met een goede kwaliteit.
De remmen zijn helaas niet goed op hun taak berekend, bij normaal gebruik voldoen ze, maar op wat hogere (Duitse)snelheden hebben ze moeite met de auto voor het gevoel snel te vertragen. Wederom is dit deels op te lossen door een andere remschoen te gebruiken. (wat aangedaan, zie updates)
Update 1 oktober 2006:
- OZ Canyon 18’ lichtmetaal met Michelin Pilot Sport 225/45/R18
Grip is een stuk verbeterd!
- Xenon verlichting in laten bouwen
- Dikkere stabilisatorstang achter t.b.v. verbeterd bochtgedrag
- Voorste minispatlappen laten verwijderen, dit zorgt voor een betere koeling van de remmen. Hij remt ook beter dan in het begin. Misschien moeten ze goed inslijten?
Verbruik
---------------------------------------------------------
Normaal gebruik, met een mix van stad en snelweg en geregeld (maar niet altijd) een stukje blazen, kom ik uit op een verbruik tussen 1:8 en 1:9.
Op de snelweg met lange stukken cruise control op 120 is 1:9,5 - 1:10 haalbaar.
Ik heb hiervoor een diesel gereden, die zelfs gechiptuned makkelijk 1:16 haalde, maar je krijgt er enorm veel rijplezier voor terug.
Interieur
---------------------------------------------------------
Een prettig interieur, alles netjes ingebouwd en de bedieningsorganen zitten op de juiste plaats.
Voorin zit je prima, maar de ruimte op de achterbank is beperkt.
De kofferruimte is adequaat, maar niet van het formaat pakezel zoals in een VW Passat Variant.
Alles werkt licht en precies, de besturing zullen sommigen wel iets te licht vinden, ik vind het persoonlijk prettig.
Ook valt op dat de auto bovengemiddeld stil is, zelfs iets té voor een auto met dit prestatie niveau.
De boxermotorroffel ligt prettig in het gehoor en mag van mij wel iets zwaarder zijn. (wat aangedaan, zie updates)
De hogere zit is eveneens erg prettig, het geeft net wat meer overzicht en rust in het dagelijkse verkeer.
Het grote zonnedak werkt ook mee aan het ruimtelijke gevoel.
Het zicht rondom is uitstekend.
Update 1 oktober 2006:
- geluid is toegenomen door de andere banden en uitlaat. Boxer motorroffel nu prettig hoorbaar.
Exterieur
---------------------------------------------------------
Niet veel op aan te merken, het formaat velgen/banden vind ik iets te klein, ze zouden de wielkasten iets beter mogen vullen. (wat aangedaan, zie updates)
De auto ziet er redelijk anoniem uit. Alleen een grotere uitlaatpijp en de vermelding 2.5XT in zilverrode letters verraadt dat het een wolf in schaapskleren is.
Plussen en minnen
-------------------------------------------------------------------
+ prestaties
+ comfort
+ degelijke afwerking
+ betrouwbaarheid
+ 4x4 geeft zeker gevoel
+ hogere zit en makkelijke instap
+ zicht rondom
- bochtgedrag
- ruimte achterin
- actieradius
- weinig gevoel met de weg
- sportieve karakter uit zich niet in het motorgeluid en bochtengedrag
- enigszins anoniem uiterlijk (maar dit kan ook een plus zijn!)
Update 1 oktober 2006
=====================
Tot nu to 2 beurten gehad, 1 bij 15.000km en nu kort geleden bij 31.000km.
Beurt 1: (15.000km, kleine cq. inspectiebeurt)
Wat krasjes hier en daar, waarschijnlijk parkeerschades.
Hoge, harde fluittoon vanuit de motorkap bij 180km/u. (maar niet de motor zelf)
Krakende bagagebak.
In het begin, tot ca. 10.000 km moest ik 2x 1 liter olie bijvullen.
Dealer alles netjes opgelost. Krasjes bijgewerkt (gratis) en fluittoon werd veroorzaakt door een rubber in de intercooler(luchthapper) wat even rechtgezet moest worden.
Bagagebak d.m.v. klitteband vastgezet.
Al met al heel kleine dingetjes, heeft verder niets met de kwaliteit van de auto te maken.
Beurt 2: (31.000km Grote beurt)
Problemen sinds vorige beurt: Geen!
Ook geen olie meer bij hoeven vullen, bij navraag bleek de Forester met deze motor bij het inrijden wat olie te verbruiken.
Tot nu toe (31.500km) geen klachten!
Zelfs de remmen zijn beter hun werk gaan doen, ze moesten zeker beter inslijten of zo. Wel is de auto door de banden en de uitlaat iets luidruchtiger geworden, maar storend is het niet. Nu hoor je de boxerroffel ook beter.
Verbruik is nog steeds ca. 1:8.5 gemiddeld.
Zijn er dan geen kritische punten?
Natuurlijk wel:
- Het verbruik is vrij hoog, maar daar krijg je prestaties en souplesse voor terug.
- Een bochtenridder is het niet en zal het ook nooit worden. Maar wat wil je met een hogere auto. De andere banden en dikkere stabilisatorstang verbeteren de zaak wel.
- Er is maar een beperkte ruimte voor de achterpassagiers. Een maxi-cosi gaat net.
- De achterbak is ook niet riant. Voldoende voor alledaags gebruik, maar zeker geen pakezel. Ik moet er wel bijzeggen dat je wel uitkijkt met wat je meeneemt omdat je de leren bekleding zo min mogelijk wil beschadigen!
- de voorruit is een eerste klas muggenvanger. Je blijft hem schoonmaken!
- De claxon is een lachtertje.
- Hij ziet er erg anoniem en beschaafd uit. Je wordt vaak opgejaagd door dikkere SUV’s en ander dik spul (BMW’s, Mercedessen etc.). Bijna geen een die je bij kan houden (AMG en M uigezonderd). Ze hebben geen idee waartoe de auto in staat is. Ik heb de auto expres vrijgehouden van lelijk spoilerspul, booskijkers of een ’kachelpijp’.
Nog nooit heeft een auto me zoveel plezierige en zorgeloze kilometers bezorgd! (ook met dank aan de tuning firma!)
PROBLEMEN
Een voorbeeld van Japanse degelijkheid.
Geen enkel groot probleem heeft zich voorgedaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.