Subaru Forester 2.0D Premium (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Forester 2.0D Premium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
onbekend maakt onbemind
- 7.000 km
Sinds eind juni in het bezit van deze aparte auto, en met groot en eigenwijs genoegen. Een beetje Rivella-gevoel, of zoals die TV-spot met die Panda-rijder van vroeger...
Na een uitgebreide orientatie in het afgelopen jaar eindelijk een opvolger voor die matige V50 1.6D. Nadelen van deze auto: stoterige vering, vrij krap, maar vooral veel problemen! Een opsomming:
-Kapotte turbo en turboslang los
-stuurslot weigert, auto afgesleept
-aircostuurmotor kapot, geeft alleen hete lucht
-lekkende injector, uitlaatgassen in het interieur
-enz. enz. enz.
In volgorde proefgereden in:
Forester Boxerdiesel: geweldige grip en motorbeleving, ruim, betaalbaar
320d: goed, maar krap en nerveus
C220cdi: erg goed, comfortabel, maar saai en streng
C5 2.2hdi: supercomfort, maar alleen rechtdoor (eerste rotonde is schrikken, zo zwaar is de neus)
XC60: zeer stabiel en mooi, maar D5 klinkt als tractor
A4 2.7tdi cvt: geweldige combi, mooiste techniek, maar krap en belachelijk dure opties
Aangezien ik de auto zelf betaal, telde mijn inruil ook mee. Uiteindelijk na een slecht bod op een XC60 weggelopen (hoezo klantenbinding?) bij mijn dealer en nog wel bij Audi geprobeerd om een A4 allroad 2.0tdi te bestellen. De matige inruil en de optieprijzen (je begint met 1000 euro voor een goede stoel) besloten toch de eerste proefrit te volgen en een Forester te bestellen.
Let wel, deze auto heeft Xenon, panoramadak, cognackleurig leer (wauw), 6CD stereo met woofer onder de bestuurdersstoel, verwarmde stoelen, hillholder, 4WD, nivoregeling en zelfs het reservewiel is een fullsize 17inch LM-wiel... Omdat de auto betaalbaar is en de opties niet te duur, heb ik nu een complete auto voor 18.000 euro minder dan een vergelijkbaar uitgeruste A4 of XC60. Oke, ik zie ook het verschil in afwerking of imago, maar voor dat geld heb je een caravan erachter. Da's nou precies het plan, dus dat scheelt.
Na twee maanden, 7000km en een vakantie op Corsica verder kan ik niet anders dan tevreden zijn.
BOXERDIESEL
geweldige motor, die boxerdiesel. Tot 2500 rpm zo stil dat je vergeet te schakelen, daarboven de roffelende jank van een ingetogen benzineboxer. Het blok heeft een vrij klein vliegwiel, want het is wennen bij wegrijden vanuit stilstand. Daarentegen is'ie tijdens accelereren zo soepel en snel dat je - ook dankzij de supergrip - soms denkt dat de auto onder je vandaan springt. Nooit koppel of vermogen tekort, en het leukste geluid van alle viercylinderdiesels...
FUNCTIONALITEIT
Aan Volvo kun je niet tippen dacht ik, maar waar je bij een V50 staat te pielen met je rolhoes als je die even niet nodig hebt, bedenken ze bij Subaru gewoon een vak onder de laadvloer, waar die in z'n geheel inpast! Verder heerlijk veel vakjes en bergruimte, en een vorstelijke zitruimte. Ook zit alles heel simpel op de goede plek en laat de auto zich ongelofelijk licht bedienen.
VORMGEVING
Tja, het is even wennen, maar hoe langer je er naar kijkt, hoe leuker en mooier hij wordt. Die gekke bult voorop, de lijnen van voor naar achter op de flanken, het drukke dashbord met die golf erin; eigenlijk allemaal goed over nagedacht en best in balans. De materialen zijn soms wat goedkoop, maar kunststof alulook blijft wel langer mooi dan het krasgevoelige echte alu van de Volvo.
RIJDEN
Na de strakste combi nu de zachtste combi op hoge poten. Maar wat een verademing bij slechter wegdek. Hij golft en deint soms wat na, maar de 4WD trekt hem bij gas erop gewoon doorheen. Deze auto heeft alleen voor je gevoel last van lastwisselingen, maar in de praktijk is de Forester superstabiel. Een Eend gaat toch ook niet om... Ongeacht het wegdek of weer heb je grip, en zweef je over de weg. Alleen het windgeruis zou minder mogen.
BETROUWBAARHEID
Dit aspect heeft uiteraard mee gewogen (toch maar geen Citroen), maar zal zich moeten bewijzen. De faam belooft wat...
een glimlach
- 25.000 km
Na 25.000km in de Forester diesel nog steeds dik tevreden, maar vrij eenzaam. Je hebt zelfs de neiging je hand op te steken wanneer je eindelijk weer eens een andere boxerdieselaar passeert.
VERBRUIK
Gemiddeld rij ik 6,4l/100km (ook volgens de reële weergave van de boordcomputer), veel snelwegkilometers met 125km/u op de cruise, weinig file- en stadsverkeer. Soms zakt het naar 6,2l/100km, maar dat verdwijnt weer snel als het harder waait. De stroomlijn is niet geweldig, natuurlijk, maar ik ben niet ontevreden. Zeker omdat ik elke rit wel een paar keer vol doortrek, om die mooie boxer te horen.
MOTOR
Want wat is het een juweel, dat boxerblok. Wanneer je rustig voortglijdt, is’ie nauwelijks aanwezig, of klinkt’ie heel licht. Met volgas klimt het blok direct in toeren, en de afwezigheid van “dieselstroperigheid” is een genot. Het is bijna een benzinemotor. De hele techniek is trouwens erg eenvoudig en betrouwbaar gemaakt, dat merk je.
PROBLEMEN
Geen, behalve een gescheurde voorruit door steenslag. Dan blijkt dat die rechtopstaande voorruit niet alleen meer wind vangt…
COMFORT
De vijf zitplaatsen hebben veel ruimte en comfort, het bedieningsgemak is zo licht (hoezo zware koppeling, Autoweek?!), het praktische karakter zo goed. Dat dit geen premiuminterieur is, zie ik ook wel, maar het bruine leer biedt wel een huiselijk gevoel. Verder is het uitzicht rondom en naar boven dagelijks gemak, en de korte draaicirkel scheelt me elke dag twee keer steken. Alleen het windgeruis is op winderige dagen wat overheersend.
WEGLIGGING
Na een half jaar weet je een auto op waarde te schatten, en ken je zijn zwakheden. Zo zijn lastwisselingen en dwarsrichels niet z’n ding. Dat brengt wat onrust in de body. Maar doe je het bewust anders dan een voorwielaandrijver, dan gaat het veel beter. Dus niet hard de bocht in en gas los als het te hard gaat, nee, goed inremmen en met gas erop de bocht door. Je merkt dan dat de vierwielaandrijving je door de bocht trekt. Verder is het vooral een comfortabele cruiser, die ook bij 160km/u nog stabiel ligt.
SPEELGOED
Enig “nadeel” is dat het onderstel je telkens verleidt om even die rotonde af te snijden, of dat klinkerstrookje mee te pikken. Elk landweggetje met blubber ernaast roept dat kleine jongetje in je op. Je blijft trouwens wassen met die satin white pearl lak…
WINTERBANDEN
Wat een verschil, sinds een week winterbanden (Blizzak 4x4). Veel stiller bij deze temperatuur, en lekker veel grip. Ben benieuwd hoe dat met de wintersport zal gaan. Vorig jaar in Zwitserland waren op zware sneeuwdagen alleen de Subaru’s nog op de weg, dus dat moet lukken.
RESUME
Elke dag met een grijns en een beetje vakantiegevoel op weg.
Een alleskunner zonder opsmuk
- 55.000 km
Winter
Weten we het nog? Die leuke winter was net begonnen bij de vorige review. Ik had op tijd winterbanden (17inch Blizzak’s) erom laten leggen. Dat was natuurlijk met AWD een feest. Die derde besneeuwde linkerrijstrook was steeds voor mij, en hilarisch werd het toen op een maandagochtend met 20cm verse sneeuw de collega’s het licht hellende parkeerterrein niet meer opkwamen. Forester ervoor met sleepkabel en zonder probleem ging een zware MPV erachteraan naar boven. Maar de combi van 4WD en winterbanden zorgt er vooral voor dat je zeker weet dat je op tijd en veilig ergens aankomt. (Overigens, als de rest niet doorrijdt, heb je er nog steeds niets aan…)
Caravan
Natuurlijk deze zomer een mooie tocht gemaakt, ditmaal met grotere caravan (max. 1400kg) erachter. Stabiele combinatie, en de steile slingerende weggetjes in Engeland en Cornwall vormden geen enkel probleem. Dan begrijp je niet dat de AW-redactie zo klaagt over een turbogat onderin. Tussen de 1400 en 1800 toeren is ‘ie niet zo sterk als daarboven, maar op de countrylane’s en B-wegen toerden we vaak met 70-80km/u in z’n vier of vijf bij die toerentallen. Op de snelweg houdt de Boxerdiesel met gemak 100km/u op de teller in z’n vijf of zes , zelfs als het omhoog gaat. Kortom, een ideale trekauto. Klachten over deinende achtervering heb ik niet, hoewel ik me een steviger vering kan voorstellen. Wel is de juiste kogeldruk belangrijk, omdat dan de niveauregeling meer (en dus betere) werkt.
Verbruik
Zonder overdrijven ben ik erg tevreden met het verbruik. De zuinige boxer, het bescheiden gewicht voor ’n SUV en mijn Nieuwe Rijden stijl zorgen voor gemiddeld 6,2-6,4l/100km verbruik. Bij gebruik van de 2,3m brede caravan wordt dat 10l/100km. Absoluut niet slecht!
Betrouwbaar
Alleen de korte intervallen doen mij de dealer wat vaker zien, maar de Forester is tot nu toe akelig betrouwbaar. Geen lampje, geen klepje, niks gaat er stuk. Overigens ga ik binnenkort wel de lakstift hanteren, omdat de steenslaggevoelige neus een paar roestende pitten vertoont. Dat is een klein nadeeltje bij een hoop voordelen.
Image
Wanneer ik rustig tokkelend op de A2 tussen de vele zilvergrijze Audi’s en BMW’s voortglij, kan ik een lichte eigenwijze grijns niet onderdrukken….Toch krijg je ook met deze auto complimenten. Kies eens wat anders!
Trouwe boxer
- 90.000 km
HABITAT
Ook het afgelopen jaar weer veel lol van deze zeldzame auto gehad. Het is wel aan te bevelen om af en toe zijn natuurlijke habitat op te zoeken, omdat je anders niet voldoende gevoel houd met zijn echte kwaliteiten. Dus twee keer naar Zwitserland geweest en natuurlijk weer een heftige winter in Nederland besteld (haha). Toen Nederland afgelopen december stil stond in de sneeuw en de afstand Gorinchem-Utrecht drie uur kostte, maalde mijn Forester via binnenweggetjes veilig naar huis.
VERING EN DEMPING
Ik heb na wat dubben in november toch maar het advies van de dealer gevolgd, en zwaardere veren achter laten monteren. Enerzijds vanwege de caravanervaring (toch iets onrustig boven de 100km) en anderzijds vanwege het deinen bij golvende snelwegen als je er alleen in zit. Na een half jaar verder kan ik niet onverdeeld tevreden zijn: hij rijdt strakker, maar de demping is nog steeds onvoldoende. Door het versterkt uitveren van de stuggere veren lijkt het alsof de dempers achter tot hun aanslag uitveren na een stevige bult. Dat is geen prettig geluid, dus ik overweeg de originele veren weer terug te laten plaatsen…
BETROUWBAAR
Alles blijft het doen, geen centje pijn. Het overenthousiaste roetfilterlampje, dat soms tot duizend kilometer voor de volgende beurt gaat branden is de enige eigenaardigheid. Overigens laat mijn dealer me er gewoon tot die beurt mee doorrijden. Beurtjes zijn volledig binnen verwachting en hebben nog niks abnormaals opgeleverd.
BOXERDIESEL
Heerlijk stil en soepel motorblok, dat ook in de bergen met het grootste gemak omhoog trekt. Op de autobahn is 150km/uur een geweldig goed tempo, dat hij uren volhoudt zonder overdreven verbruik. Dan rijdt’ie ongeveer 7,2l/100km. Bij mijn normale Nederlandse snelweg/weekendgebruik is het 6,2-6,4l/100km. Echt prima voor zo’n schoenendoos!
LENTE
Ja, dat is wel heerlijk na de winderige wintermaanden! Dus mag het dak weer open en rijdt je voor je gevoel in een halve cabrio. Op de net-niet-helemaal-open-stand blijven de achterpassagiers zelfs bij 100km/uur gevrijwaard van windhinder. Ook de kinderen gebruiken het graag als uitzwaaimogelijkheid na het familiebezoek…
PRIJS/PRESTATIE
Natuurlijk kijk je weleens naar andere auto’s. Zo vind ik de GLK van mercedes een soort superForester; dezelfde hoekige eigenwijzigheid, maar duidelijk meer verfijning. Belangrijkste gemis op de Fori is namelijk een automaat. Maaaaar…reken die GLK maar eens uit met gelijkwaardige prestatie en uitrusting. Dan ben je anderhalf keer zoveel kwijt. Ach, voorlopig kan de Soeb nog heel wat kilometertjes mee. En exclusiever dan dit kan nauwelijks. Overigens meldde de Subarudealer dat men de automaat met diesel vanaf september 2012 verwacht. Of zou dat wishful thinking zijn?
niet foutloos
- 108.000 km
Zo gaat het vaker; na een ton ga je je ergens aan ergeren of ontstaan net na de garantietermijn wat probleempjes. Zo ook met de Forrie.
Maar eerst het goede: op vakantie naar de Picos Europa (noordwest Spanje) geeft de boxerdiesel geen krimp met de 1350kg caravan erachter. Lekker 105km/u op de cruisecontrol in z'n 6. Ook de bergen in gaat geweldig. Bij Fuente De is een charmant campinkje waar de eigenaar een oude RaRo heeft voor wie het gladde 20% kinderkopjespad niet omhoog komt. Daar wil de Soeb best tegenop. Met de caravan erachter en 1800 toeren draait ie zo naar boven.
Na een probleemloze 4000km vakantie thuisgekomen binnen een week weer gedoe met de roetfilter. Het lampje gaat weer aan, weer langs de dealer, en mogelijk dat het roetfilter eruit moet. Verder stottert hij sinds dat moment en draait absoluut niet zo mooi rond als normaal. Morgen maar eens kijken wat ze ervan vinden.
tevreden afscheid
- 150.000 km
Na wat probleempjes met het roetfilter rond de 110.00km (filter gereinigd, injectoren schoongebrand met additief) heb ik nog heerlijk rondgereden in mijn Fori. Wat wel steeds meer bleef knagen was het wat deinende weggedrag en de windgevoeligheid. Toen ik dit voorjaar de ontwikkelingen rondom de kilometervergoeding in ogenschouw nam, was de keuze snel gemaakt. Bij 1,5 ton is de prive Forester ingeruild voor een zuiniger, strakker rijdende XV, die in de zaak gereden gaat worden! De review daarover is apart te lezen. De tweede eigenaar van de Fori zal een betrouwbare fijne auto hebben aan mijn inruiler.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Subaru Forester 2.0 AWD Comfort AUTOMAAT | Trekhaak 1.500kg |
- 2009
- 168.755 km

Subaru Forester 2.0 Luxury | Clima | Panodak | Park sens | Lm-Velgen | Trekhaak
- 2009
- 178.265 km

Subaru Forester 2.0 X Intro AWD, Volledig onderhouden met boekjes en facturen, NL auto, 2e eigenaar, Hoge instap, Trekhaak, Airco, Cruise control, Lichtmetalen velgen, Dakrails
- 2011
- 119.519 km